• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Betonnen vloerplaat + houten roostering met isolatie tussen balken

Lid geworden
28 feb 2016
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumleden,

Gezien de oude ongewapende betonnen vloerplaat volledig doorgezakt was heb ik besloten de vloer uit te breken en alles opnieuw op te bouwen.
De vloeropbouw die ik voor ogen heb is zo:
- PE-folie
- Betonnen vloerplaat met wapening (15 cm)
- PE folie
- Houten roostering 5/4 (18 cm ) - Isolatie tussen de balken
- Eventueel akoestische isolatiestrips op de balken

De vraag,
Kan ik gewoon glaswol- of rotswolisolatie tussen balken plaatsen of geeft dit risico's op condens mee?
Ik vind nergens een duidelijk antwoord op de vraag.
In bijlage een tekening waarop ik me gebasseerd heb.
Alvast bedankt voor de reacties! :)
 

Bijlagen

  • 11-0.png
    11-0.png
    3,3 KB · Weergaven: 13

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
De reden waarom je geen duidelijk antwoord krijgt, is omdat het afhangt van de situatie ter plekke, namelijk de temperatuur van de grond onder de betonplaat. Als dat de betonplaat van een kelder is op -3 ondergrond ... dan zal dat bijvoorbeeld constant 8 graden zijn. Dan is het temperatuurverloop in de isolatie van bv. 18 graden in de kelder naar 8 graden in de grond.
  • Heb je een droge kelder die wat verlucht is met RV 50%, dan ligt de dauwpunttemperatuur (die waarop condens ontstaat) op 7,4 graden. 
  • Is het een natte kelder met RV 70%, dan ligt de dauwpunttemperatuur op 12,4 graden.

In het eerste geval heb je geen (risico op) condens in je isolatie (dauwpunttemperatuur wordt nooit bereikt), in het tweede geval ligt het dauwpunttemperatuur wel in je isolatie (want de isolatie koelt af van 18 graden aan de binnenkant naar 8 graden grondtemperatuur aan de onderkant = betonplaat die op grondtemperatuur is).

In het geval dat een vloerplaat is van een huis op het gelijkvloers, dan zijn de temperatuurverschillen natuurlijk een pak groter: de grondtemperatuur en die van de betonplaat zal meer varieren (je zit, ik zeg maar iets, bv. maar 10 of 20cm diep in de grond... ), die temperatuur zal lager liggen... dus het risico op condens zal veel groter zijn. Bovendien is dan de luchtvochtigheid aan de leefkant ook vaak hoger (hangt beetje af of die ruimte geventileerd is of niet).

Randbemerking: luchtvochtigheid in de leefruimte doet er ondanks de dampdichte folie die je tussen isolatie en de leefruimte steekt, wel toe -- geen enkel dampdichte folie is perfect, er zitten fouten in, ... waardoor er toch damp lekt van de vochtigere lucht in de leefruimte naar de "drogere" lucht = de isolatie (meer bepaald: de lucht in de isolatie). Om die reden is worst case de RV tussen de isolatie gelijk aan die van de leefruimte.

Lang verhaal kort: minerale wollen zijn over het algemeen niet zo geschikt om als vloerisolatie te gebruiken naar de vaste grond toe. In de opbouw die jij beschrijft, zit die minerale wol overigens gevangen tussen 2 dampdichte lagen (beton+PE aan onderkant, en aan de bovenkant nog eens een damprem). Als er condens is, kan die nooit weg (en zelfs als die isolatie perfect luchtdicht afgesloten is, komt er nog vocht in de lucht die in de isolatie zit door de houten balken die vocht bevatten).

Randbemerking: bij muren en daken is minerale wol dan wél weer geschikt omdat die daar normaal gezien naar buiten kan uitdrogen (via spouw in de muur of via onderdak).

Om die reden gebruikt men normaal gezien isolatie die niet gevoelig if voor vocht in vloerplaten of kelders, bv. EPS/XPS/PUR/PIR/PF Resol. Die zijn vaak (of in de juiste vorm) ook drukvast zodat je er geen houten balken voor moet gebruiken.

Mijn suggestie is dan ook naar zo een opbouw toe te werken en heel dat idee met houten balken op betonplaten te vergeten (dat komt volgens mij nooit goed, tenzij het 10 meter onder de grond is); Je kan bv. platen gebruiken en daarop een chape (cementchape gewapend, of anhydrietchape niet gewapend) als dekvloer. Daar kan dan de afwerking op.

Er kan ook een extra akoestische laag voorzien worden indien nodig (maar waarom je die wil gebruiken in de vloerplaat is mij totaal niet duidelijk -- trillingen van buitenaf? Die komen wel via de funderingen en steunmuren binnen... ).
 
Lid geworden
28 feb 2016
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, echter niet bepaald wat ik verwacht had.

De houten roostering (zonder isolatie) is al grotendeels geplaatst. 

Bij het "kiezen" voor deze opbouwmethode had ik me gebaseerd op deze brochure van leefmilieu Brussel:

http://document.environnement.brussels/opac_css/elecfile/IF%20Ecoconstructie%20MAT04%20Part%20NL

De reden waarom ik zo wou te werk gaan is om (relatief) compact te werk te kunnen gaan en voornamelijk omdat ik zo zelf de roostering kan plaatsen en praktisch het volledige werk zelf kan uitvoeren. De vloerplaat werd trouwens gegoten op volle grond en werd goed getrild. Op de roostering komt er nog OSB, de akoestische isolatiestrips zouden vooral dienen om het klankkast effect te verminderen. Om het overzichtelijk te houden dus deze opbouw:

- PE-folie
- Betonnen vloerplaat met wapening (15 cm)
- PE folie
- Houten roostering 5/4 (18 cm ) - Isolatie tussen de balken
- Eventueel akoestische isolatiestrips op de balken

- OSB 3 18 mm

De roostering uitbreken is een optie en kiezen voor een "klassieke" opbouw met harde isolatieplaten en chappe, maar die hou ik liever als laatste mogelijkheid...

Condens leek mij in de eerste plaats schadelijk voor het hout. Rotswol en glaswol kunnen vocht "verdragen" maar verliezen dan wel isolatiewaarde dacht ik? Gebruik maken van EPS/XPS of PUR/PIR is volgens jou wel mogelijk?

 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Als alles al ligt lijkt opbreken me zonde. Kurkkorrels lijken me nu aangewezen, die kunnen tegen vocht, hebben meer gewicht dan isolobollekes (EPS pearls). Je kan ook naar perliet of vermuceliet korrels kijken, maar dat heb ik nog nooit zelf vastgehad.

Minerale wol kan tegen vocht in de zin dat het materiaal niet gaat rotten (het absorbeert geen vocht zelfs). De vezels die lucht vasthouden kunnen wel gaan samenklitten en zo verlies je je isolatiewaarde. Eventuele condens gebeurt tegen de betonplaat en je kan dan zeggen dat het vocht niet door de isolatie vloeit zoals bij een dak... ja... vanuit die optiek kan minerale wol werken... maar ben er persoonlijk geen fan van. Sowieso vind ik dat hout wegsteken onder een volledig dampdichte laag persoonlijk maar niets... 

Benieuwd wat anderen denken...
 
Lid geworden
28 feb 2016
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opnieuw bedankt voor je reactie.

In de eerste plaats wil ik dat het zeer degelijk en duurzaam is. Ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Als je nou de eerste 5 cm's gebruikt voor xps isolatie of andere isolatie die tegen vocht kan met behoudt van isolatiewaarde, dan ligt worst case het dauwpunt in de isolatie die tegen vocht kan. De rest kan je dan opvullen met minerale wol. Zo behoudt je de akoestische demping en gaat de isolatiewaarde omhoog vanwege de lagere lambda waarde van xps.

EPS kan ook maar de isolatiewaarde van EPS neemt wel wat af als het vochtig is. Gezien de 18cm die je hebt en de geringe delta t, is het verlies in isolatiewaarde vermoedelijk financiëel gezien nihil (nu te lui om voor te rekenen)

Probleem is nog wel het hout. Idealiter moet de vochtbestendige isolatie onder de houten roostering.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
MarcMarc zei:
Als je nou de eerste 5 cm's gebruikt voor xps isolatie of andere isolatie die tegen vocht kan met behoudt van isolatiewaarde, dan ligt worst case het dauwpunt in de isolatie die tegen vocht kan. De rest kan je dan opvullen met minerale wol. Zo behoudt je de akoestische demping en gaat de isolatiewaarde omhoog vanwege de lagere lambda waarde van xps.

EPS kan ook maar de isolatiewaarde van EPS neemt wel wat af als het vochtig is. Gezien de 18cm die je hebt en de geringe delta t, is het verlies in isolatiewaarde vermoedelijk financiëel gezien nihil (nu te lui om voor te rekenen)

Probleem is nog wel het hout. Idealiter moet de vochtbestendige isolatie onder de houten roostering.

Voilà, en haal die balken van 18 cm er terug uit, dat zijn allemaal koudebruggen en geven risico op vochtig worden aan de onderkant.Je legt vervolgens die xps platen, daarop minder hoge balken , 7 cm is meer dan zwaar genoeg, met daartussen bijvoorbeeld minerale wol.

Die acoustische isolatiestrips tussen balken en plankenvloer daarvan zie ik ook niet het nut van in.

 
 
Lid geworden
28 feb 2016
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerst harde platen leggen met daarna de roostering erop (vb 7 cm waar je van sprak) lijkt me misschien moeilijk of zelfs onmogelijk: de roostering moet waterpas liggen aan de hand van opvulblokjes. Als deze op de isolatie liggen zijn dat puntbelastingen die snel ingedrukt zullen worden. Kortom de isolatie zou zeer zwaar belast worden?
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
Misschien dat je er nog tegeldragers (maar dan die ook balken kunnen dragen, ken de juiste naam niet) kan ondersteken. Op die manier zijn de balken al wat verwijderd van de ondergond. Daartussen kan je eventueel platen steken en gaten opvullen met pur of iets beters en tussen de balken je favoriete isolatie.

De ontkoppelende strook op de balken zou ik zeker doen om contactgeluid te verminderen naar de betonplaat toe. Al zal je met een houten roostering nooit zo een goed resultaat kunnen behalen als met een dikke zwevende chape.

In het begin heb ik ook nagedacht over een gelijkaardige opbouw als jij voorstelt en blijkbaar al bezig bent (er is hier ook een topic over aangemaakt) maar ben er toch van afgestapt.
 
Lid geworden
28 feb 2016
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opnieuw bedankt voor de reacties.

Ondertussen heb ik ook met verschillende mensen/aannemers gepraat. Iemand vertelde me dat hij dit reeds vaak gedaan heeft met rotswol. De kans voor condens zou volgens hem en de projectleider van het bedrijf minimaal zijn omdat de volledige holle ruimte opgevuld is, en er daardoor weinig lucht bij kan. Ook werkten zij zonder dampscherm aan de bovenkant. (ik veronderstel dat het eventuele vocht dan zo rapper terug naar boven kan komen? Zo is het hout ook niet volledig afgesloten tussen twee dampdichte lagen.

Ik hoor graag nog reacties van mensen die hier ervaring mee hebben?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan