Advies gevraagd nieuwbouw met (werk)plaats voor auto's

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van G4BR13L
Lid vanaf: 23/08/2019
4 berichten

Mijn excuses mocht blijken dat ik deze thread in de verkeerde (sub) forum gepost heb. De admins mogen deze uiteraard en naar believen verhuizen.

We zijn momenteel een nieuwbouw aan het inplannen en ik ben nu aan het bekijken welke de opties zijn om in de nieuwbouw rekening te houden met een werkplaats om aan oldtimers en voornamelijk youngtimers te sleutelen en ik had graag van jullie advies, tips en persoonlijke ervaringen. Ik ben nog aan het proberen te onderhandelen met de gemeente om toelating te krijgen om een aparte werkplaats te bouwen los van het huis van zo'n 100 m² maar op het eerste zicht krijg ik een negatief advies daar de gemeente niet wilt dat wij groter gaan dan 40 m² voor een bijbouw. Dus ik ben momenteel aan het kijken naar onze tweede optie en dat is een werkplaats/ruimte voorzien in de woning.

Om het te kunnen kaderen een beetje achtergrondinformatie:
Ik werk al sinds 2002 als software engineer op freelance basis maar sleutelen aan auto's, is altijd mijn passie geweest en ik hoop dat ik op een gegeven moment de volledig switch kan maken. Ik heb bij Syntra al heel wat opleidingen gevolgd en ik volg momenteel nog steeds een aantal opleidingen. Binnen mijn vennootschap zullen dit de activeiten zijn rond de automobiel (dit om mee te geven waarvoor de ruimte zal gebruikt worden):

  • Klassieke onderhoud (olie + filters, remmen, distributieriem, banden, ...)
  • Vervangen/revisie van versnellingsbakken/motorblokken
  • MIG/MAG lassen en algemeen carrosseriewerk
  • Autodiagnose + elektronica
  • Detailing van wagens (wassen, clayen, polijsten, verzegelen)
  • Zetelbekleding, deurpanelen, dakhemel, vloer
  • ...

Het is niet mijn intentie om te werken met personeel, daarom dat ik een werkruimte thuis wil voorzien en als ik dan toch ooit zal uit te breiden dan zal ik vermoedelijk eerder uitwijken naar een industrieterrein, maar een ruimte thuis om te kunnen werken aan auto's wil ik eigenlijk sowieso hebben.
De nieuwbouw zal een moderne woning worden zoals op deze foto (gevonden op pinterest, mijn excuses moet dit een inbreauk zijn op een copyright):

Bouwgrond hebben we een aantal jaren geleden gekocht. Voor de maximale gevelbreedte kunnen we vooraan gaan tot 21 meter breed en achteraan tot 18 meter breed gaan. De totale diepte van het gelijkvloers is maximaal 17 meter en voor de eerste verdieping 13 meter. Zoals jullie weten is bouwen afgrijselijk duur, dus wij willen niet meer en groter bouwen dan echt nodig. We hebben nota bene 4 jonge kinderen dus we zijn in het totaal met 6 personen (deze info om een beeld te schetsen).

Ik dacht eraan om op het gelijkvloers en aan de linkervoorkant van de woning een (werk)ruimte te voorzien van 10 meter diep en 10 meter breed (gelijk op de foto de kant van de zwarte panelen + garagepoort) zodat ik deze kan indelen in 2 secties:

  • Sectie 1 (linkerkant):
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 4,00 meter
    • 2-paalsbrug aan de voorkant en werkmateriaal tegen de achterkant
    • Boven deze ruimte een opslagruimte van ongeveer 1.80 meter hoog, deze ruimte is bereikbaar vanaf het bureau (zie sectie 2)
  • Sectie 2 (rechterkant):
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 2,80 meter
    • Ruimte voor werkzaamheden waarvoor ik geen brug nodig heb (polieren, bekleding, diagnose, ...)
    • Boven deze ruimte wil ik een bureau die, gescheiden door een balustrade, uitkijkt op sectie 1 (waar de brug staat).
      Deze ruimte is zowel toegankelijk vanop het gelijkvloers als vanop de 1ste verdieping.

Aan de achterkant op het gelijkvloers is er in principe meer dan voldoende ruimte voor een woonkamer, eetkamer, keuken, ... . Idem voor de eerste verdieping. Ik heb helaas nog geen schetsen die helpen bij de visualisatie van mijn gedachten en dat komt omdat wij het zelf nog wat allemaal aan het uitzoeken zijn en wat de mogelijkheden zijn vooraleer we naar de architect gaan om te zeggen van zo en zo moet het er uit zien.

Iemand liet mij weten van eventueel te werken met een kelder en deze dan opentrekken tot het gelijkvloers zodat de eerste verdieping volledig gevrijwaard wordt. Dan verandert er niets aan de indeling zoals ik het zie alleen dat de werkruimte zich dan ondergronds zal bevinden en het bureau boven sectie 2 zich dan feitelijk op het gelijkvloers bevindt in plaats van op de eerste verdieping.

Ik zou graag willen horen van jullie wat jullie advies is en mening.
Zijn er die bij hun thuis ook iets gelijkaardigs opgezet hebben en zo ja wat zijn jullie persoonlijke ervaringen en wat zouden jullie de volgende keer anders doen?
Zijn er betere/alternatieve opties?
Zijn er bepaalde zaken waarmee ik rekening moet houden?

Reacties

afbeelding van SanderR
Lid vanaf: 19/06/2019
29 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

afbeelding van Le0n
Lid vanaf: 05/02/2017
159 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

SanderR schreef:

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

 

Topicstarter zei toch dat hij deze werkruimte nu wil gebruiken als "hobby" en (nog) geen "echte garage" wil beginnen, en als hij dat doet hij eerder een industriegebied zou intrekken... .mail

afbeelding van Qacino
Lid vanaf: 11/01/2019
264 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stad kan vragen stellen bij zo'n grote garage.
In Genk hebben ze 2 fulltime architecten op de stad voor alle inkomende plannen uit te spitten ... 

afbeelding van Le0n
Lid vanaf: 05/02/2017
159 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Qacino schreef:

Stad kan vragen stellen bij zo'n grote garage.
In Genk hebben ze 2 fulltime architecten op de stad voor alle inkomende plannen uit te spitten ... 

 

Serieus?? Pfff amai... Dat de buitenkant van de woning moet richten op voorschriften kan ik nog snappen, maar binnen zou je toch moeten kunnen doen wat je wil  dash

afbeelding van G4BR13L
Lid vanaf: 23/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

SanderR schreef:

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

 

Het klopt 100% wat je hier aanhaalt en de gemeente is inderdaad niet zo happig dat iemand in een residentiële buurt een klassieke garage begint dus ik ga het dossier zodanig moeten verpakken en verkopen door de focus niet te leggen op de 'smerige' kant van te werken aan auto's.

Ik heb op 11 september een nieuwe afspraak bij de gemeente voor een verdere bespreking. Het is in ieder geval niet de bedoeling van een gewone garage te starten waar mensen terecht kunnen voor hun gewone onderhoud. Op de eerste plaats zal ik mij voornamelijk bezighouden met diagnose, elektronica en car detailing en dat zijn ook de hoofdactiviteiten naast mijn werk als software consultant. Mijn werkzaamheden rond elektronica gaat trouwens redelijk ver van (bij manier van spreken) het herstellen van een koffiezetapparaat tot het opsporen en herstellen van elektronische problemen bij auto's.

afbeelding van G4BR13L
Lid vanaf: 23/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Le0n schreef:

SanderR schreef:

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

 

Topicstarter zei toch dat hij deze werkruimte nu wil gebruiken als "hobby" en (nog) geen "echte garage" wil beginnen, en als hij dat doet hij eerder een industriegebied zou intrekken... .mail

 

Denk je dat de gemeente een onderscheid zou maken moest ik het verkopen als zijnde een hobby? Het is nu wel zo dat deze activeiten in de statuten van mijn vennootschap staan en dat lijkt me iets wat ze vrij eenvoudig kunnen napluizen. Ik wil in ieder geval de bedoel bedotten en open kaart spelen met de gemeente. Het is zoals ik aanhaalde in mijn vorige post van ze te weten te overtuigen dat het niet om een 'gewone' garage zal gaan.

afbeelding van G4BR13L
Lid vanaf: 23/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

SanderR schreef:

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

 

Naar mijn weten heb ik genoeg aan een omgevingsvergunning klasse 3 (meldingsplicht) maar ik wil dit zoals ik aanhalde in een vorige reply wel bespreken bij de gemeente. Ik heb alleen een beetje schrik dat wanneer ik teveel informatie geef dat dit zal resulteren in een foutieve interpretatie door de gemeente waardoor ik, misschien wel onterecht, een negatief advies zal krijgen.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8352 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

TS geeft duidelijk aan dat hij een bedrijfje wil starten in onderhoud van wagens, zij het dan kleinschalig.
De kans is inderdaad groot dat dit in een residentiële zone strikt verboden is.
Een kleinschalig project als dit kan wellicht wel een aanvraag 'standaardgarage' doen, dat is dan maar een bedrijf van klasse 3. Een aparte milieuvergunning hoeft niet meer, maar je moet het wel vermelden in de aanvraag voor de vernieuwde omgevingsvergunning (de vervanger van de bouwvergunning, milieuvergunning en alles samen). Op die basis kan de omgevingsvergunning wel geweigerd worden. Het niet vermelden kan leiden tot zware boetes en verplichting tot herstel (afbreken van alles wat maar enigszins naar garage riekt).

Daarnaast: 10m diepte is te weinig om 2 auto's achter elkaar te zetten én nog een werkbank met materiaal of een rek of zoiets, en ook te kunnen rondlopen. Dus daar misschien toch iets dieper gaan als het budgettair kan (ik weet het, elke m³ kost veel geld). Tenzij twee wagen achter elkaar stockeren geen punt van discussie is.

 

EDIT: de TS had intussen al min of meer hetzelfde gereageerd. (was efkens weggeroepen tussen type en verzenden)

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van SanderR
Lid vanaf: 19/06/2019
29 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

G4BR13L schreef:

Le0n schreef:
SanderR schreef:

Al eens gecontroleerd bij de gemeente wat het gemeentelijk / gewestelijk inplanningsplan zegt over het beginnen van een garage op de plaats waar je je bouwgrond hebt gekocht? Niet in elke stad / gemeente zijn ze daar zo soepel in.

Niet vergeten, als je een garage begint dan is er nog een hele resem andere vereisten, waaronder milieu:
https://www.ovam.be/garage-carrosserie

 

Topicstarter zei toch dat hij deze werkruimte nu wil gebruiken als "hobby" en (nog) geen "echte garage" wil beginnen, en als hij dat doet hij eerder een industriegebied zou intrekken... .mail

 

Denk je dat de gemeente een onderscheid zou maken moest ik het verkopen als zijnde een hobby? Het is nu wel zo dat deze activeiten in de statuten van mijn vennootschap staan en dat lijkt me iets wat ze vrij eenvoudig kunnen napluizen. Ik wil in ieder geval de bedoel bedotten en open kaart spelen met de gemeente. Het is zoals ik aanhaalde in mijn vorige post van ze te weten te overtuigen dat het niet om een 'gewone' garage zal gaan.

Als het in uw statuten staat (wat voor zo ver ik weet ook moet, als je aan auto's wil werken en dergelijke) dan is 1+1 natuurlijk twee. Je schreef zelf al dat het ook over versnellingsbakken zou gaan, vanaf het moment dat er olie (of andere "gevaarlijke" stoffen) aan te pas komt, dan slaat de mindset wel eens om. Niet vergeten dat car detailing (zolang je ook van plan bent om het wassen thuis te doen) en dus kuiswater normaal ook een olieafscheider vereist, voor je het water in het riool mag lozen.

In ieder geval, een dubbele garage is gemakkelijk te verkopen als "garage" waar je achteraf dan een werkplaats van kan maken, een 3-dubbele dat zal eventueel ook nog lukken, een inpandige "garage" van 100m2 dat zal een uitdaging worden (of is het misschien voor uw verzameling oldtimers? Wink ). Uiteindelijk valt en staat alles bij wat de gemeente (niet) wil toelaten. Als je het kan verpakken als hobbyruimte, inwendige speeltuin voor de kinderen, ... dan is dat natuurlijk ideaal, maar vergis u er niet in dat er al mensen voor u zijn geweest met een zelfde idee en dat die van 't Stad niet achterlijk zijn.

afbeelding van G4BR13L
Lid vanaf: 23/08/2019
4 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

TS geeft duidelijk aan dat hij een bedrijfje wil starten in onderhoud van wagens, zij het dan kleinschalig.
De kans is inderdaad groot dat dit in een residentiële zone strikt verboden is.
Een kleinschalig project als dit kan wellicht wel een aanvraag 'standaardgarage' doen, dat is dan maar een bedrijf van klasse 3. Een aparte milieuvergunning hoeft niet meer, maar je moet het wel vermelden in de aanvraag voor de vernieuwde omgevingsvergunning (de vervanger van de bouwvergunning, milieuvergunning en alles samen). Op die basis kan de omgevingsvergunning wel geweigerd worden. Het niet vermelden kan leiden tot zware boetes en verplichting tot herstel (afbreken van alles wat maar enigszins naar garage riekt).

Daarnaast: 10m diepte is te weinig om 2 auto's achter elkaar te zetten én nog een werkbank met materiaal of een rek of zoiets, en ook te kunnen rondlopen. Dus daar misschien toch iets dieper gaan als het budgettair kan (ik weet het, elke m³ kost veel geld). Tenzij twee wagen achter elkaar stockeren geen punt van discussie is.

 

EDIT: de TS had intussen al min of meer hetzelfde gereageerd. (was efkens weggeroepen tussen type en verzenden)

 

Dieper zou gaan moest ik de werkruimte voorzien in de kelder maar in principe is het niet de bedoeling van twee auto's achter elkaar te krijgen. Twee auto's naast elkaar eventueel wel bijvoorbeeld eentje op de brug en eentje in de ruimte waar ik aan car detailing doe.

Ik ben vergeten te vermelden dat ik in principe naast de werkruimte in het huis nog steeds een bijbouw kan voorzien van maximaal 40 m² (voorbeeld 7,5 meter diep op 5,3 meter breed) die ik kan gebruiken als werkatelier of voor het reinigen/polijsten van auto's en waar ook 2 (normale) auto's naast elkaar kunnen geparkeerd worden.

afbeelding van Le0n
Lid vanaf: 05/02/2017
159 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

TS geeft duidelijk aan dat hij een bedrijfje wil starten in onderhoud van wagens, zij het dan kleinschalig. ...

 

Klopt ik was niet 100% mee, excuses. 

 

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1006 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

G4BR13L schreef:

 

  • Sectie 1 (linkerkant):
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 4,00 meter
    • 2-paalsbrug aan de voorkant en werkmateriaal tegen de achterkant
    • Boven deze ruimte een opslagruimte van ongeveer 1.80 meter hoog, deze ruimte is bereikbaar vanaf het bureau (zie sectie 2)
  • Sectie 2 (rechterkant):
    • Diepte van maximaal 10 meter
    • Breedte van maximaal 5 meter
    • Plafondhoogte van 2,80 meter
    • Ruimte voor werkzaamheden waarvoor ik geen brug nodig heb (polieren, bekleding, diagnose, ...)
    • Boven deze ruimte wil ik een bureau die, gescheiden door een balustrade, uitkijkt op sectie 1 (waar de brug staat).
      Deze ruimte is zowel toegankelijk vanop het gelijkvloers als vanop de 1ste verdieping.

 

sectie 1: 

5 meter breedte is in elk geval veel te weinig. een 2 palenbrug is al snel 3.2 meter breed.  Dan blijft er echt niet voldoende ruimte over om makkelijk te werken. 

Neem al zeker geen 2 palenbrug met de verbindingen langs onder, dat is echt een ramp om op je eentje een auto over die bult te duwen. 

opslagruimte van 1.80m, ik veronderstel dat je kleiner bent dan 1.80m?  Ik ben 1.90 en vind het al lastig wanneer er een plafond is van 1.95m.  

Sectie 2:

ook 5 meter,  bekleding = beide deuren wijd open en telkens een deur terug dicht doen om te passeren.

ik zou toch proberen om de muur tussen sectie 1 en 2 weg te laten zo dat je veel meer ruimte creëert.

2.80m lijkt me toch ook vrij laag om te polieren of dergelijke, ook wat  betreft de verspreiding van het licht dat aan het plafond hangt. 

Persoonlijk zou ik die bureau zeker afsluiten van de garage, als er 5 minuten een oldtimer staat te draaien en je gaat dan naar de bureau ga je snel terug beneden zijn.  (uit ervaring kan ik zeggen dat een afzuiging die je op de uitlaat plaats zelden of nooit gebruikt wordt) 

Vloerverwarming is ook een aanrader. (met een zeer lage watertemp en ingesteld op bv 16°C omgevingstemperatuur.)

Bij regenweer is de vloer direct droog na het aftrekken. 

Het bedrijf waar ik nu werk is aan het uitbreiden  en  er wordt een  nieuwe garage van 2000m² voor vrachtwagens gebouwd en hier komt overal vloerverwarming in. (al stel ik mij wel vragen bij de uitvoering want er wordt GEEN vloerisolatie voorzien, hier ga toch even een ander topic voor openen)

 

Grtz