Zelfrijdende kruiwagen LUMAG MD250

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Figofreak
Lid vanaf: 21/04/2010
676 berichten

Heeft er iemand ervaring met zo'n "zelfrijdende kruiwagen" LUMAG MD250?
Zou moeten dienen om steenpuin en dolomiet te storten in de tuin.
Of toch maar opteren om voor een aantal dagen een "echte" dumper te gaan huren?

Reacties

afbeelding van johnyM
Lid vanaf: 06/11/2010
904 berichten
Rapporteer

Probleem met zo'n ding is dat je hem zelf nog altijd moet vol scheppen.

Hier heb ik gewerkt met een Messersi CH2R13D.

Voordeel hier is dat er een schop aanzit Je rijdt met zo'n ding dus gewoon tegen de berg steenpuin, zand, or whatever aan en je schept hem in drie of vier keer vol. (Inhoud van de bak kan je vergelijken met een viertal kruiwagens.) Vervolgens rijden tot op de plaats en dumpen maar. Met een klein beetje oefening kan je de boel er zelfs mee gelijk trekken.

Ben er alleszins zeer tevreden over geweest.

afbeelding van Figofreak
676 berichten
Rapporteer

Bedank voor uw antwoord, Johny. Ik heb een kraantje, dus het scheppen zal geen probleem zijn. Ik vond die Lumag goed omdat hij op wielen handiger te besturen moet zijn dan zo'n geval op rupsen. Maar die schijnt dan weer "sterker" te zijn (zwaardere motor, laadvermogen...)

afbeelding van johnyM
Lid vanaf: 06/11/2010
904 berichten
Rapporteer

Dat geval op rupsen is een genot om mee te werken. Zeer wendbaar en enorm sterk.

Vanachter is er een klein plateau op gemonteerd om op te staan. Voordeel van zo'n ding is dat je veel sneller kan werken. Je blijft gewoon op de machine staan tijdens het scheppen, het rijden, het dumpen en het gelijktrekken. Anders moet je telkens weer opnieuw in je graafmachine kruipen maar dat is bij dit ding dus niet nodig. Breedte is iets van een 80cm of zo, smal genoeg om mee tussen poortjes te rijden, ...

Een berg van 30m² split had ik er op een dikke twee uur volledig mee op de plaats gekregen. (van de oprit naar de tuin +/- 20m)

afbeelding van Figofreak
676 berichten
Rapporteer

Niemand ervaring met zo'n Lumag?
Of met een andere "zelfrijdende kruiwagen"?

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12542 berichten
Rapporteer

Ik heb er éné staan.
Zelfrijdend, 1/2 zelf ladend.
Capaciteit cc 2.5 kruiwagen.
Handig voor :
- transport van bomen tot 16/18
- laden van dolomiet, compost, grond, steenpuin ( los - niet na 3 jaar ofzo)
...
machine werd vroeger keiveel gebruikt en met er mee te werken, leerde je de truken van de foor.
Nu staat hij al een paar jaar stil, in reserve.

Niet omdat hij zijn werk niet meer goed dee, maar omdat we nu een kraan en een tractor met frontlader hebben.
Is iets handiger.

luk

Eigelijk zou die moterkruiwagen weg mogen.

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16782 berichten
Rapporteer

Die Lumag en die E-Kruiwagen kan je toch totaal niet gaan vergelijken?

De lumag is een mini-dumper met een benzine motor en 4-wiel aandrijving waarbij je niet moet duwen, noch moet heffen.

De E-Kruiwagen is een kruiwagen (1 wiel en 1-wielaandrijving) met een andere band en elektromotor waarbij je niet moet duwen maar wel heffen.

Dat is als een hatchback met trekhaak en 1-assige remorque gaan vergelijken met een tractor met kipwagen. In beide dingen kan je iets vervoeren ja...

afbeelding van Figofreak
676 berichten
Rapporteer

Reclame of niet...'t is te laat:evil:..; Lumag is net geleverd...Ik zal binnen een paar dagen (als 't weer wil meewerken...) laten weten hoe hij meevalt...En binnen x aantal maanden als alle werken achter de rug zijn, is alles te koop (kraan, de Lumag, trilplaat.....):cool:

afbeelding van Marburg
Lid vanaf: 13/03/2006
5603 berichten
Rapporteer

lukanar schreef:

Ik heb er éné staan.
Zelfrijdend, 1/2 zelf ladend.
Capaciteit cc 2.5 kruiwagen.
Handig voor :
- transport van bomen tot 16/18
- laden van dolomiet, compost, grond, steenpuin ( los - niet na 3 jaar ofzo)
...
machine werd vroeger keiveel gebruikt en met er mee te werken, leerde je de truken van de foor.
Nu staat hij al een paar jaar stil, in reserve.

Niet omdat hij zijn werk niet meer goed dee, maar omdat we nu een kraan en een tractor met frontlader hebben.
Is iets handiger.

luk

Eigelijk zou die moterkruiwagen weg mogen.

Om dit oude topic terug op te rakelen:

Ben van plan me zo een ding aan te schaffen in de Ardennen, om mijn boomstammen in stukken van 1 m van beneden in het bos naar boven te krijgen.
Aangezien gij het parcours ginder een beetje kent, zou dit haalbaar zijn met zo een rupsding?

Is dat overigens gemakkelijk te transporteren op een remork (voor 't geval ik 'm voor service moet binnendoen bij mijn tuinbouwmachine verdeler in Katelijne, waar ik 'm zou kopen).

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12542 berichten
Rapporteer

Die moterkruiwagen van me  doe nu ergens zijn werk in afrika.
Is opgekocht, stond geen dag te koop.
Ik denk dat je best werkt met een rupskruiwagen of zoals die lumag want daar staan wel trekbanden op.
Maar ga je daar veel mee vooruit zijn?
Eigenlijk twijfel ik een beetje.
Denk dat je best eerst ene huurt om te zien wat zo'n machien kan.
Zelfs met de kraan had ik zever om terug boven te geraken, oké dat was nu niet de 10t onner maar is wel rot rijden bij jouw.

Kabelbaan geen idee?
Kun je nog voor andere dingen ook gebruiken. 
Aanvoer van spijs en drank.
Zelf transport naarboven of naar beneden.
...

bike

afbeelding van Figofreak
676 berichten
Rapporteer

Marburg, da's GEEN rupsding hé.. wel stoere profielwielen.. 

Reed goed, ging vlot.. geladen vol grond... maar was hier ook niet steil hellend.. zoals ik me "de ardennen" voorstel...Stond hier ook maar paar dagen te koop, en was weg...

Zoals Luk zegt: huur er eerst eentje en zie of het lukt... Is niet goedkoop hé...

wel geen probleem om "te transporteren".. de mijne kwam van 

https://www.2dehands.be/winkel/ello/ 

afbeelding van Marburg
5603 berichten
Rapporteer

Ik zou voor eentje gaan met rupsen. lumag md300 of zo.

afbeelding van knessel
Lid vanaf: 08/07/2006
1046 berichten
Rapporteer

mag ik even inpikken...

ik overweeg zo'n mini-rupsdumper te kopen, van Lumag of een Zipper of ....  Niet voor dagdagelijks professioneel gebruik, vooral als vervanger voor het stevigere kruiwagenwerk in de vrijetijd.

Hij zou vooral dienen om brandhout te transporteren door het bos, over zo'n 400m, vlak terrein.  En voor klusjes allerhande (stenen aanvoeren, grasmaaisel afvoeren, beetje grondverzet etc.

Hoe beviel het gebruik van zo'n toestel ?  Aandachtspunten bij de aankoop ?  Nieuw te kopen, of toch tweedehands ?  Iemand een goed adres met service bij problemen?

Alvast bedankt voor jullie input !

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
25080 berichten
Rapporteer

rupsen is altijd beter dan banden om in tuin, ... te werken

om te vermijden dat je sporen maakt die zich later dan weer aftekenen in grasveld ...

afbeelding van Marburg
5603 berichten
Rapporteer

Ik ben ondertussen sedert een week in het bezit van de Iseki XG35.

Eerste ervaring is zeer goed, de machine trekt probleemloos 175kg aan houtblokken op een helling van 15gr omhoog. De motor is een Subaru OHC EX13D 3,2 kW en deze heeft hier geen enkele moeite mee. Start ook onmiddellijk.  Het schakelen verloopt ook vlot. De afdruk / schade van de rupsen op de ondergrond is echt minimaal of onbestaand tot dusver (een tiental keren over hetzelfde traject omhoog gereden MET lading).

Afwachten hoe het op langere termijn zal verlopen.

afbeelding van knessel
Lid vanaf: 08/07/2006
1046 berichten
Rapporteer

Ok, dank je voor de reacties.  Het wordt hier waarschijnlijk een GRD 300 R van Gude, kost rond de 1600 EUR inc....