Is zelf (ver)bouwen anno 2017 gemakkelijker of lastiger dan 20 jaar terug?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Kabouter Plop
Lid vanaf: 20/05/2012
121 berichten

Er zijn steeds meer verschillende technieken en eisen aan een woning, maar veel dingen zijn ook gebruiksvriendelijker geworden. Is het nu gemakkelijker of lastiger dan vroeger?

Reacties

afbeelding van handige__harry
Lid vanaf: 27/02/2014
45 berichten
Rapporteer

@ thomas : vroeger ( allez veel vroeger dan) was er juist niks beter dan nu. Huizen werden ook anders gebouwd, kleine ruimtes, geen comfort en bouwvakkers waren rap versleten. Mensen leefden in de keuken, de schone plaats bleef op slot voor feesten.

@Nu7s : hoedje af voor je kerel , als ik het lees vooraan in de dertig en dat allemaal kunnen, chapeau.

Ik denk dat je er met je instelling wel komt. Maar doe eens navraag bij 20tigers en hun idee over zelfbouwen? Stel de vraag aan honderd man ?

@DIY : je beschrijft de huidige situatie van prijzen en beschikbaarheid van gronden heel goed. 

De vastgoedmarkt is ferm opgedreven (onlangs nog een architect gesproken en zelfs hij vond dat er zotte prijzen gevraagd worden ( nu een vraagprijs staat vrij ... daarom wordt het nog niet aan die prijs gekocht)

Verder aan TS : de komst van het internet is natuurlijk een gemak. Dit forum helpt veel mensen, tal van bouwmaterialen zijn te vinden op het internet , nieuw en tweedehands en na je verbouwing , gooi je de grootste stukken weer op het internet.

Enige nadeel misschien aan internet, je weet niet direct met welke firma je gaat handelen, het kunnen vakmensen zijn of prutsers.

Beide al meegemaakt, maar goed ik merk dat mensen hier ook wel die vraag stellen wat de ervaringen zijn met een bepaalde firma.

@ teaser, bedankt voor de link, toen ik schreef bepaalde topics , er staan er hier ook wel ( helpen op de bouw). Het zijn dan ook wel oudere topics, en ik lees toch altijd verschillende zaken. Maar dan las ik fout hé, tis ook niet simpel als men allerlei zaken erbij haalt als sociale woning etc ( die dan niet omschreven staat etc). Heel verwarrend maar oké het is niet aan de orde , eens zover , doe ik wel navraag.

Met  vriendelijke groet Harry

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9344 berichten
Rapporteer

Vroeger was het makkelijker. Nu is het beter.
Qua 20'ers en zelfbouwen.. . Ook die nu 30 en 40 zijn dachten soms helemaal anders toen ze 20 waren, tevens zijn tijden heel anders dan vroeger. Toen mijn ouders zelf bouwden duurde dat jaren. Jaren waarbij er gehuurd werd aan een in vergelijking zeer laag bedrag. Dat voor een gezin met 3 kinderen. Dat kan je nu niet.
100 j geleden werd er ook gezegd " de jeugd van tegenwoordig".....

afbeelding van stonebiker
Lid vanaf: 06/01/2007
3260 berichten
Rapporteer

Wat is vroeger? Ik vind dat er nu niet veel minder informatie ter beschikking is vergeleken met 15 jaar geleden.

Het is tegenwoordig zeker allemaal duurder geworden dan vroeger.

Of je krijgt vandaag veel minder voor hetzelfde geld van vroeger.

Van de andere kant, leningen zijn nog altijd veel goedkoper dan vroeger en technieken kosten al maar minder.

De vraag die we misschien eens moeten stellen: Is bouwen/verbouwen nog mogelijk voor de gemiddelde man/vrouw in de straat

vanaf volgend jaar met dat nieuwe S-peil?

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1971 berichten
Rapporteer

handige__harry schreef:

@ thomas : vroeger ( allez veel vroeger dan) was er juist niks beter dan nu.

Daarom dat ik het zei. Ik heb het schijt aan die uitdrukking.

Zoals Mario ook aanhaalde: 100 jaar geleden zei men ook: "de jeugd van tegenwoordig"... 1000 jaar geleden allicht ook.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van Willemke
Lid vanaf: 08/08/2006
29 berichten
Rapporteer

Even mijn idee of ervaring geven.

Mijn ouders hebben bijna 40 jaar terug gebouwd en leenden toen aan 12-13%, konden niet sparen voor den bouw want moesten thuis alles afgeven en mochten de laatste drie maandlonen houden toen ze starten. Deels zelf gemetst en deels ook aannemer want toen vielen de prijzen nog mee. Was heel basic en eerste drie jaar zonder volwaardige keuken en dergelijke.

Ik (36jaar ondertussen) ben vrijdag ondertussen in mijn tweede zelfbouw woning getrokken. Eerste 6 jaar terug uit noodzaak wegens onbetaalbaar om als alleenstaande te laten zetten. Samen met mijn vader (fysieke hulp, geen financiele) een halfopen LEW in houtskelet  gebouwd, 170m² bewoonbaar, grond (450m²) inbegrepen voor 280000€. Enkel gevelsteen, ramen, pur en chape laten doen al de rest zelf. Kostprijs om te laten zetten  +-400000€. (dit alleso p 16maanden

Nu met vrouwtje en 2 kinderen en de nodige ervaring opnieuw gebouwd, dubbel zo groot en dubbel zo energiezuinig(net geen passiefhuis). En deze keer op 14 maanden. Als ik zie wat ik uitspaar door zo goed als alles zelf te doen dan zou het zelfs lonen van een half jaar loopbaanonderbreking te nemen. moet natuurlijk dan even financieel overbrugbaar zijn. maar ik treed @Nu7s bij dat je de nodige opofferingen moet doen, maar je krijgt er dan ook wel iets voor terug. En als ik van anderen hoor van ik kan dat niet hoor, zijn dat meestal mensen die nog nooit een hamer en nagel hebben vastgehad en nooit geen vrije tijd hebben (overdruk sociaal leven). Je moet een beetje lef en durf hebben om er aan te beginnen. Informatie is er genoeg en een architect die hierin meedenkt door de woning eenvoudig en doordacht op te bouwen is zeker een voordeel.

Wat de eigenlijke vraag betreft? Als ik ons vader laat antwoorden dan zou die zeggen het is nu eenvoudiger(houtskelet ten opzichte van het metsen) maar allesinds veel beter en doordacht.

Pagina's