Onderdakfolie pottenbergse 451 veilli

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van DriesVerhelst
Lid vanaf: 09/10/2014
35 berichten

Hallo,

Wat is de ideale onderdakfolie voor een dak met de pottenbergse 451 pannen?

D.

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4077 berichten
Rapporteer

Type folie maakt niets uit... belangrijkste is dat uw onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" is en als dusdanig zo wordt aangebracht.

Verder moet je een dampopenfolie nemen (is met de meeste onderdakfolies het geval).

Maar kijk ook eens naar de alternatieven, zoals een houtvezelplaat, MDF.RWH, ... die geven meteen ook wat extra zomercomfort.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27797 berichten
Rapporteer

Ideale folie is er niet

platen met tand en groef gebruiken 

afbeelding van NicoP
Lid vanaf: 17/02/2008
1716 berichten
Rapporteer

Misschien niet 100% on-topic, maar ik hoor de dakwerkers (een 3-tal uit de buurt) dikwijls zeggen: "wij gebruiken hoofdzakelijk enkel folie, de klant vindt die platen zoals celit veel te duur".  En dat klopt ook wel, ik weet nog maar ene bouw waar men Celit heeft gebruikt, ook al wordt er volop gebouwd hier in de buurt.

Ik heb wel platen (+ folie) als onderdak en ik zou het zo opnieuw doen, ook al kostte dat een flinke duit extra in aankoop.  

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10328 berichten
Rapporteer

Anderen nemen folie en hetgeen platen meer kosten wordt extra in de dakisolatie gestoken....

Het is wat je zelf als beste overweegt. Een slechte keuze is dat niet

afbeelding van NicoP
Lid vanaf: 17/02/2008
1716 berichten
Rapporteer

Ik zit al aan een isolatiepakket van 30cm dik maar ik begrijp wat je wil zeggen...

De nieuwe delta vitaxx s plus is in mijn ogen merkelijk beter dan de oudere variant, de delta vitaxx plus.

35 berichten
Rapporteer

'K had gedacht om met pur of pir platen te isoleren aan de binnenzijde.

Ok maar als 'k het goed begrijp is een goed gelegd onderdak met een Koramic Fleece Plus dus goed om uit te werken als correct/luchtdicht wordt aangebracht?

D.

afbeelding van Keon
4077 berichten
Rapporteer

PIR/PUR of andere kunststof is het laatste wat je moet nemen... zeker onder een dak...

- Wat ga je eigenlijk bouwen?
- Wat wordt de functie van de ruimte onder het dak?

Wat gaat die Koramic Fleece Plus kosten? Ik zie prijzen van ca. 3€/m² wat zeer veel is voor een folie...

35 berichten
Rapporteer

Keon schreef:

PIR/PUR of andere kunststof is het laatste wat je moet nemen... zeker onder een dak...

Wat gaat die Koramic Fleece Plus kosten? Ik zie prijzen van ca. 3€/m² wat zeer veel is voor een folie...

Het betreft de totaalrenovatie van een kleine open bebouwing die dateert van 1950/60.

Waarom geen PIR/PUR? Het spaart me anders heel wat ruimte uit om naar binnen toe te isoleren.

Als het met een gewoon doek ook gaat, en minder dampdoorlatend is, en het moet zeer dampdoorlatend zijn? Ik moet nu ook wel toegeven dat ik geen 7 soorten doeken ken, kben de Koramic doeken gaan doornemen.

Wat zou je aanraden volgens uw visie?

D.

35 berichten
Rapporteer

DriesVerhelst schreef:

Keon schreef:

Het betreft de totaalrenovatie van een kleine open bebouwing die dateert van 1950/60.

Waarom geen PIR/PUR? Het spaart me anders heel wat ruimte uit om naar binnen toe te isoleren.

Als het met een gewoon doek ook gaat, en minder dampdoorlatend is, en het moet zeer dampdoorlatend zijn? Ik moet nu ook wel toegeven dat ik geen 7 soorten doeken ken, kben de Koramic doeken gaan doornemen.

Om u een beter beeld te schetsen: https://www.mupload.nl/img/x7cbra.png

D.

afbeelding van Keon
4077 berichten
Rapporteer

DriesVerhelst schreef:

Kunststoffen geven geen zomercomfort (hebben sneller last van warmtedoorslag) en dragen niets bij aan geluidswering.

Kijken naar vlas, hennep, houtvezel, ... of cellulose.

Heb je daar al een plan van aanpak voor opgemaakt?

Dat is een "charmant" huisje maar niet meer dan dat... en je gaat daar veel geld en moeite insteken om er "iets" van te maken maar finaal gaat dat een oud huis blijven... Mag je het afbreken om iets in de plaats te zetten?

35 berichten
Rapporteer

't is familiegebonden en kga het in zijn ere herstellen.

Zeker, bakgoten verwijderen, consoles naar een stuk naar binnen steken, die steken nu wat uit, onderdak erop, stoflatten, panlatten, pottelbergse pan. Afwerking zij-/onderkant in vergrijsd afrormosia, alsook de dakkapel, en simpele halfronde zinken dakgoten. Naar binnen toe isoleren. Het grootste deel van het dak bedekt de zolderruimte.

Maar back to the topic, doek?

D.

afbeelding van Keon
4077 berichten
Rapporteer

Iedere onderdakfolie is goed, zolang die maar redelijk dampopen is.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15927 berichten
Rapporteer

DriesVerhelst schreef:

't is familiegebonden en kga het in zijn ere herstellen.

Zeker, bakgoten verwijderen, consoles naar een stuk naar binnen steken, die steken nu wat uit, onderdak erop, stoflatten, panlatten, pottelbergse pan. Afwerking zij-/onderkant in vergrijsd afrormosia, alsook de dakkapel, en simpele halfronde zinken dakgoten. Naar binnen toe isoleren. Het grootste deel van het dak bedekt de zolderruimte.

Maar back to the topic, doek?

Het is inderdaad een charmante woning. Je wilt die terecht in ere herstellen maar dat gaat  met uw plannen niet lukken, de charme gaat volledig weg zijn als je die bakgoten gaat vervangen door zinken hanggootjes waarbij je dan ook nog de consoles gaat veranderen.

Het houtwerk van die bakgoten is lang niet onderhouden geweest maar ziet er zeker nog goed uit, een goede onderhoudsbeurt en schilderwerken gaan hier wellicht kunnen volstaan. En dat lijkt mij de enige manier om van "in ere herstellen" te kunnen spreken.

Dit gezegd zijnde, zou ik toch isolerende onderdakplaten gebruiken ipv folie. Daaronder isolatie zoals degene die Keon aangaf, maar ook glas- of rotswol is best te overwegen. Je kan sowieso best isolatie gebruiken die iets samendrukbaar is zodat je die beter passend tussen de constructiedelen kunt aanbrengen.

Geen Pir of Pur

afbeelding van Keon
4077 berichten
Rapporteer

Keon schreef:

Iedere onderdakfolie is goed, zolang die maar redelijk dampopen is.

Het is wel interessant om een doek te nemen waar de zelfklevende verbindingsstroken al in zijn verwerkt, dat geeft wat meer installatiegemak.