Leegstandsregister

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
293 berichten

Ik kreeg net telefoon van thuis (ik heb de documenten dus nog niet zelf bekeken) dat er een aangetekende brief van de gemeente is aangekomen.  Bij opening bleek het te gaan om opname in het leegstandsregister.

Ik ken niemand die dat al heeft voorgehad, dus ben even gaan googlen en die boetes zijn niet mals.

Ik heb vandaag die brief gekregen, volgens hetgeen ik van google begrijp wil dat zeggen dat het volgens de gemeente al 12 maanden leeg staat. (het staat ondertussen 3 jaar leeg, maar ik heb na 2 jaar reeds mijn beschrijfkorting + boete betaald omdat ik er nog niet woonde, dus misschien tellen ze vanaf die termijn).  Ik heb echter al 3 jaar een verbouwingsvergunning en er gebeuren wel degelijk grote veranderingen in mijn huis.  Komt dit in aanmerking voor opschorting?

Ik hoop van wel want als ik die bedragen op internet bekijk, dan kan ik evengoed stoppen met verbouwen want dan is het resterende budget op.   Verder meen ik te begrijpen dat de boete pas een jaar later ingaat, en ik hoop dan toch wel zeker mijn domicilie daar gezet te hebben, de werken zijn wel in een gevorderde status en tegen dan moet het zeker bewoonbaar zijn hoop ik.

Iemand ervaring mee of tips?

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Iedere gemeente die zulke belastingen wenst te innen moet een leegstandsreglement hebben dat je moet kunnen terugvinden op de website van de gemeente.

Daarin staan uw rechten en plichten uitgelegd. Meestal - hangt van de gemeente af - werkt een bouwvergunning opschortend.

Wat je vandaag hebt ontvangen, is waarschijnlijk de "akte van leegstand"... dat is het begin waarbij de leegstandteller begint te lopen... normaal krijg je uw eerste boete/belasting na het eerste jaar van leegstand.

Van een bouwvergunning verwacht men wel dat alles 3 jaar na aanvang van de werken wind- en waterdicht is... Misschien dat men daar nu een probleem van maakt?

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
293 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mijn architect had me gezegd dat de bouwvergunning 5 jaar max geldig was.  Van die wind en waterdicht had hij niets gezegd.  Echter is dit volgens mij het geval sinds eind januari van dit jaar (toen zijn ze ramen en deuren komen plaatsen).

Ik zal straks eens op de site van de gemeente kijken.  Het is het eerste bericht dat ik erover ontvang, dus ik ga er ook van uit dat hun teller nu pas begint te lopen.

afbeelding van bouw vrouw
Lid vanaf: 23/10/2015
550 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een paar jaar terug kreeg ik ook zo een brief. Naar de dienst stedenbouw gebeld en daar klonk het 'Ohhh, we zijn van software veranderd. Waarschijnlijk zijn we vergeten om alle mensen met een bouwvergunning eruit te halen. U mag dat negeren.'

Dus neem eens contact op met je gemeente.

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
293 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb vandaag gebeld.  Beetje een soep daar precies.  De brief tot leegstand komt van de gemeentedienst van keerbergen, en mijn bouwvergunning is ook afgeleverd door de gemeente keerbergen.  Je zou toch denken dat die inderdaad een systeem hebben dat de bouwvergunningen eruit haalt... niet dus.

Bovendien moet ik mijn bouwvergunning zelf afdrukken en aangetekend naar ginder versturen, terwijl het toch echt wel sneller is voor hun om even digitaal te checken dat ze dat hebben ... en hallo ... milieu

maar goed, het zou allemaal in orde komen.  AL kan het volgens mij allemaal veel efficienter Smile

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
4108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kwam die brief van Keerbergen zelf of van de intercommunale IGO? En ging het om de officiële akte van leegstand (met foto reportage)?

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
293 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kwam van de gemeentedienst keerbergen.  Er zat slechts 1 foto bij.

Op de brief stond dat hij op 18/5 was langsgeweest, maar die foto komt totaal niet overeen met 18/5 want mijn nieuwe ramen steken al sinds eind januari, en op die foto staan mn oude ramen nog Smile

afbeelding van JokeVDH
Lid vanaf: 04/08/2012
398 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

*ambtenaar hier*

In de gemeentes waar ik werk, zou je ook een akte van inventarisatie gekregen hebben. Het staat immers leeg, daar is geen twijfel over.

Het is echter niet omdat je op de inventaris staat dat je een heffing betaalt (dat is geen boete he, maar een heffing/belasting :P) 

Je moet dat zien als twee lijsten:

- eerste lijst is de inventaris van leegstaande panden, gewoon heel sec alle panden die volgens het inventarisatiereglement leeg staan

- tweede lijst is het kohier, dus ieder jaar wordt er een lijst opgesteld van alle eigenaars die effectief een heffing zullen moeten betalen en hoeveel deze heffing in hun geval bedraagt (bij ons max 4800 per pand per jaar) en de regels staan hier voor in het heffingsreglement

De gemeente kan automatische vrijstellingen toe kennen, zoals wij inderdaad bijvoorbeeld doen met uitvoerbare stedenbouwkundige vergunningen. De voorwaarde is dan wel dat we zeker zijn dat de vergunning uitvoerbaar is, met andere woorden dat ze nog geen twee jaar oud is of dat de aanvrager de start van de werken gemeld heeft als de vergunning wel ouder is dan twee jaar.

Naast vrijstellingen zijn er ook opschortingen. Voor bijvoorbeeld grote renovatiewerken zonder vergunning werken wij met een renovatienota. Ieder jaar de facturen van de uitgevoerde werken binnen brengen, en na 3 jaar moet je minstens 15.000 euro aan facturen hebben. Niet binnen gekomen met de facturen? Niet geïnvesteerd? Jammer, de heffing is niet langer opgeschort. 

Als laatste heb je ook schrappingen; verwijnt de woonfunctie van een pand (door bijvoorbeeld een functiewijziging naar kantoor) dan wordt het geschrapt. Wordt het pand voor minstens 6 maand aan een stuk bewoond? Dan wordt het geschrapt met terugwerkende kracht vanaf de eerste dag van bewoning. 

Jij zal dus volgens mij eens goed het heffingsreglement moeten lezen Biggrin Want je bent al geïnventariseerd als ik het goed begrijp? Of is het een vermoedensbrief? 

afbeelding van ThierryVerhaegen
Lid vanaf: 23/11/2017
293 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hey Joke,

ik heb inmiddels al gebeld met de man in kwestie,  Hij zei me inderdaad dat een goedgekeurde bouwvergunning reden was tot opschorting, en hij vroeg me of ik een bouwvergunning had.  Wat ik uiteraard bevestigde.  De volgende vraag was of ik al begonnen was met de bouwwerken, want dat dat binnen de 3 jaar moest gebeuren.  Wederom positief antwoord.

Ik vroeg of ik buiten de bouwvergunning nog iets moest bezorgen, maar hij zei me dat ik geen facturen hoefde te bezorgen, alleen de bouwvergunning was voldoende.

Ik was destijds 1 van de eerste gebruikers van het nieuwe digitale systeem,en bij het inloggen kreeg ik de melding dat per 1 september mijn dossier zou verdwijnen omdat ze van platform gaan veranderen.  Ik heb dus heel mijn dossier in een zip gedownload.  Daarin zat de goedgekeurde bouwvergunning, alsook de tijdlijn waar duidelijk vermeld staat dat ik de start van de bouwwerken gemeld heb 1.5 jaar geleden (4 maand na verkrijgen bouwvergunning, ruim op tijd dus).

Ik heb beiden in een enveloppe gestoken en verstuurd.  Ik heb er dus goede hoop op dat het in orde komt.