Klachten Electrabel - ombudsdienst

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van metoyouke
Lid vanaf: 11/03/2006
5 berichten

Ik krijg al heel de week facturen (van Electrabel) waar ik al weg ben van september en daarvan ook een slotfactuur heb ontvangen. Nu beweren ze dat ik daar opnieuw telefonisch een contract heb afgesloten. Maar dit is uiteraard niet waar. Sad

Heb ondertussen al zes keer gebeld en elke keer werd er beloofd dat het in orde zou komen, want dat het een boekhoudkundie fout is van de computer, maar toch blijf ik er maar ontvangen en moet ik alles van voorafaan uitleggen.

Nu zou ik hen graag een aangetekend schrijven sturen, maar heb hier de laatste dagen al een paar adressen van Electrabel nl. Koning Albertstraat 24 in Kortrijk, Regentlaan 8 in Brussel en Postbus 109 te Berchem 2. Waar moet ik mijn klacht naar toe sturen.

En is er nergens een ombudsdienst waar je terecht kan met dit soort problemen? Dan zou ik mijn schrijven eveneens naar daar kunnen sturen.

Reacties

afbeelding van Blokker_1999
Lid vanaf: 22/10/2006
2177 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Op je factuur staan normaalgezien rechtsbovenaan alle gegevens, inclusief het info kantoor in jouw buurt.

Heeft er bij jouw thuis de afgelopen weken niemand gebeld van Electrabel naar u thuis? Misschien dat iemand anders heeft opgenomen. Sommige bedrijven (en dikwijls word dit uitgegeven aan externe marketingkantoren) durven het spel smerig spelen.

afbeelding van ----*(-*JustMe*-)*----
Lid vanaf: 05/04/2006
1121 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vooreerst mijn excuses voor het oprakelen van zo'n oud topic, maar het leek me nutteloos hier een nieuw voor te starten.

Sinds onze verhuis blijft Electrabel facturen sturen op het oude adres, ondanks al een 5-tal aangetekende zendingen met de melding van de verhuis.

Mijn aangetekende brief kan je hieronder vinden (voor de liefhebbers), maar waar kan ik terecht wanneer ik geen gehoor krijg van Electrabel?

FOD Economie, Testaankoop, ... ?

Quote:
Geachte,

In de tweede helft van november kregen we van Eandis een uitnodiging voor het opnemen van onze meterstanden door een meteropnemer. Gezien we op dat moment alles aan het inpakken waren voor de verhuis stuurden we hen een aangetekende zending met de melding dat we gingen verhuizen en dat het beter was contact konden op te nemen met de verhuurder wiens gegevens we in datzelfde schrijven hebben doorgegeven.

Op 26 november 2007 hebben we samen met de eigenaar de meterstanden genoteerd, en werden deze ondertekend door ons en de nieuwe huurders. Begin december werden de meterstanden naar Electrabel opgestuurd.

Op 18 december 2007 (postdatum) krijgen we van Electrabel een brief – op het oude adres - omdat we zouden verhuizen van energieleverancier. We hebben Electrabel op de hoogte gebracht dat deze wijziging niet door ons werd aangevraagd maar door de nieuwe huurders. Per mail hebben we dan antwoord van Electrabel gehad dat de verhuis inderdaad was doorgegeven en dat we zo spoedig mogelijk een slotfactuur zouden ontvangen.

Op 8 januari (postdatum) krijgen we van Electrabel een herinnering voor factuur xxx in de bus, weer verstuurd naar het oude adres. Omdat wijzelf regelmatig post van andere pas verhuisde mensen in de bus kregen, wijzen wij Electrabel er met een aangetekende zending op dat we die desbetreffende factuur nooit hebben ontvangen, vermoedelijk door een probleem met de postbedeling. Wij vragen dan ook om bij wijze van uitzondering geen rappelkosten in rekening te brengen. Des te meer omdat we steeds onze facturen correct hebben betaald. In deze brief vermelden we nogmaals dat het adres nog steeds niet correct is.

Kort daarna krijgen we een Electrabel-factuur in de bus – op het oude adres - waarbij we een teruggave hadden van xxx euro. Dit geld werd ondertussen op de rekening gestort. Wij beschouwden deze factuur dan ook als onze slotfactuur. Er werden echter wel rappelkosten in rekening gebracht. Teleurstellend.

Deze week mochten we opnieuw een factuur van Electrabel in de bus vinden, en nóg maar eens verstuurd naar het oude adres. Deze factuur gaat over een periode van 07/01/2008 tot en met 01/02/2007. Een periode waarin we dus al lang niet meer op de xxx in xxx woonden.

Ik nam telefonisch contact op met de Electrabel energielijn, maar nog nooit heb ik zo een onbeschofte callcenter-medewerkster geweten (ik ben jammer genoeg haar naam vergeten vragen). Kort gezegd kwam het er op neer dat wij de oorzaak waren van alle problemen, dat Electrabel het noodzakelijke had gedaan, en dat we voor de rest onze zaakjes maar moesten regelen met Eandis.

Ik heb toen onmiddellijk naar Eandis gebeld waar ik te horen kreeg dat Electrabel wel degelijk zelf deze zaak dient op te lossen. Het interesseert ons op dit moment totaal niet wie nu uiteindelijk aan de oorzaak ligt van dit probleem. Electrabel is ons rechtstreeks aanspreekpunt qua facturatie en wij wensen niet meer verder van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Ondertussen mag het toch al duidelijk zijn dat de administratie bij Electrabel op zijn zachtst gezegd zeer nalatig is. Tel zelf maar even na hoeveel keer we onze adreswijziging hebben doorgegeven. Telkens gepaard met de kosten van een aangetekende zending. Kosten die we tevergeefs hebben gemaakt, want onze aangetekende zendingen hebben compleet geen effect gehad.

In concreto eisen we:

- Een creditnota van Electrabel ten bedrag van xxx euro voor de geprotesteerde factuur, verstuurd naar ons nieuw adres.

- Een detailberekening gemaakt door Electrabel tot op het moment van de meterovername, en met de verschillen van wat jullie uiteindelijk hebben gefactureerd nauwkeurig opgelijst. Het bedrag dat te veel werd gefactureerd dient duidelijk te worden weergegeven en dient op onze rekening te worden gestort (xxx).

- De terugbetaling door Electrabel van deze aangetekende zending – we hebben nóg maar eens onkosten moeten maken omwille van de nalatigheid van de administratie van Electrabel – van 4,94 euro op onze rekening.

- Het storten van het openstaand saldo van xxx euro op onze rekening door Electrabel.

Dit alles dient in ons bezit te zijn vóór 12 maart 2008. We zijn er dan ook van overtuigd dat we bij Electrabel nog gehoord worden als klant.

Bij het niet nakomen van bovenstaande – waarmee Electrabel duidelijk aantoont van slechte wil te zijn - zullen we niet nalaten officiële klacht tegen Electrabel in te dienen. Dit geeft ons dan meteen het recht ons huidig contract met Electrabel op het nieuwe adres met onmiddellijke ingang op te zeggen.

Kopiën van de desbetreffende facturen en documenten kunnen opgevraagd worden via post. De verzendingskosten zullen door Electrabel gedragen worden (Electrabel heeft uiteindelijk zowat alle correspondentie gekregen) en het opvragen van deze documenten doet geen afbreuk aan de vooropgestelde limietdatum van 12 maart 2008.

afbeelding van Boterham
Lid vanaf: 23/05/2007
519 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Daarvoor begin je best bij de VREG.

http://www.vreg.be/nl/03_algemeen/01_overvreg/02_klachtenbehandeling.asp

(link deed het wel niet daarjuist)

Deze bemiddelt bij klachten tegen een leverancier.

Hebben ze bij ons uitstekend gedaan, wij hadden ook factuur problemen met Electrabel. Die zijn na maanden heen en weer geschrijf eindelijk opgelost.

afbeelding van ----*(-*JustMe*-)*----
Lid vanaf: 05/04/2006
1121 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de link, de werkende versie is http://www.vreg.be/nl/04_prive/09_klach ... .asp#stap2

Voor facturatie verwijzen ze idd door naar FOD Economie.

afbeelding van ----*(-*JustMe*-)*----
Lid vanaf: 05/04/2006
1121 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Even een follow-up:

Ik heb klacht ingediend bij FOD Economie, de klacht werd ontvankelijk verklaard en gisteren heb ik telefoon gehad van een contactpersoon bij Electrabel met de melding dat de fout bij hen lag en dat we weldra de rechtzettingen zullen ontvangen.