• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

huis van 200000 euro??? Hoe doe je dat?

Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zie dat de meeste mensen minstens 200000 euro voor de bouw van hun huis betalen. Hoe kunnen jullie toch zoveel geld lenen? Of hebben jullie zoveel spaargeld of wat? Mijn echtgenoot werkt voltijds als ingenieur, en ik ben tandartsassistente, ik werk 30 uren per week. Dus heel weinig verdienen we ook niet. Wij kunnen misschien maximaal 210000 euro lenen, voor huis en bouwgrond! Of kan je ergens supervoordelig lenen of zo??
 
G

Guest

Guest
Vrij simpel antwoord: keuzes maken en prioriteiten stellen.
 

bacco

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
554
Waarderingsscore
0
Punten
16
Van de week ik voor de eerste keer naar de architect voor een verkennend gesprek. Wij willen een OB zetten en niet echt extra groot.

Ik vraag aan de architect hoeveel zo'n huis ongeveer kan kosten (gemiddeld dan) waarop de architect : 200 000 €.

Ik viel bijna van mijn stoel.



Die prijzen zijn uiteraard afhankelijk van huis tot huis, streek tot streek, enzo...



Hier op de site vind je veel prijzen terug wat een huis U zal kosten per m2 en idem dito voor bouwgronden.



Wijzelf zijn nu nog volop volle bak onze bouwgrond aan het afbetalen en ondertussen zetten wij onze spaarcenten opzij.

Wij hebben wel het voordeel dat wij nog kostenloos bij de ouders wonen en dat doet al heel wat.



Wij proberen niet te veel uit te geven aan "prutsen", maar toch mag je niet vergeten af en toe is iets voor jezelf te kopen. Maar ondertussen proberen we te sparen.



Het huis zal ook niet volledig afgewerkt zijn van in het begin, maar dat hoeft ook niet en dat zal de prijs wel een beetje drukken en dan beetje bij beetje alles in orde proberen te brengen als er terug spaarcenten zijn.
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik denk dat de meesten onder ons inderdaad iets tussen de 200000 en 250000 lenen, maar je mag niet vergeten daj je daar je spaarcenten moet bijrekenen. Als je en beetje oplet (niet de laatste nieuwe en duurste spullen wil hebben) en niet buitensporig uitgeeft moet je met twee werkende personen toch wel wat kunnen gespaard hebben?



Zoals reeds eerder gezegd is , het is kiezen en prioriteiten stellen en niet verwachten dat je in een groot kasteel gaat wonen dat perfect afgewerkt is.



Peggy
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
197
Waarderingsscore
0
Punten
0
Prioriteiten stellen is inderdaad zeer belangrijk. En soms moet je ook realistisch kunnen zijn: die laatste nieuwe knoppen van btcino kunnen heel mooi zijn en dat laatste domotica systeem kan ontzettend knap zijn, maar je moet je steeds de vraag stellen of je dat echt nodig hebt.

Wij zijn momenteel aan het bouwen en wij kijken alles ontzettend goed uit. Dat heeft ons al heel wat km'ers rijden gekost, maar het heeft ons ook al heel wat opgeleverd! Bovendien hebben wij zoveel mogelijk op voorhand vastgelegd zodat we niet voor teveel verrassingen komen te staan (bijv: onze trap en binnendeuren waren al besteld voordat de eerste steen van de kruipkelder gelegd was).



Bart
 
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja, het probleem is dat we ook nog met onze huur zitten, we kunnen niet terecht bij onze ouders of familie. We hebben net een bouwgrond gekocht, en als we niet onmiddellijk zouden bouwen, en eerst de bouwgrond zouden afbetalen, dan zit je meer rente dan iets anders te betalen op den duur. Onze bouwgrond heeft 80000 euro gekost, nu zouden we een huis kunnen zetten voor 120000 euro, maar dat is moeilijk natuurlijk, je moet ontzettend veel zelf doen. Ik vind het echt schandalig, je moet al superveel verdienen om deftig te kunnen bouwen...
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
euh 10 jaar lang 1000 Euro per maand sparen, dan heb je incl rente een 150.000 Euro en leen je nog eens zoveel en dan kan het lukken....



Walter
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
197
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat klopt, maar 10 jaar geleden was bouwen lang niet zo duur als nu... Daar moet je ook rekening mee houden... Wat zal het binnen 10 jaar zijn?



Bart
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
hermansg wrote:
ja, het probleem is dat we ook nog met onze huur zitten, we kunnen niet terecht bij onze ouders of familie. We hebben net een bouwgrond gekocht, en als we niet onmiddellijk zouden bouwen, en eerst de bouwgrond zouden afbetalen, dan zit je meer rente dan iets anders te betalen op den duur. Onze bouwgrond heeft 80000 euro gekost, nu zouden we een huis kunnen zetten voor 120000 euro, maar dat is moeilijk natuurlijk, je moet ontzettend veel zelf doen. Ik vind het echt schandalig, je moet al superveel verdienen om deftig te kunnen bouwen...



wil je nu eigenlijk zeggen dat je bijna zonder spaarcenten aan dit avontuur wil beginnen?



Walter
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
walter wrote:
wil je nu eigenlijk zeggen dat je bijna zonder spaarcenten aan dit avontuur wil beginnen?



Walter

Was ik ook aan het denken... Dan ga je er niet komen vrees ik. Maar ja, er draait hier zo nog een topic over een ob voor 250.000 € incl btw, incl grond en dat zou ik ook niet aandurven... MAh ja, ik ben nen bangerik, vraag maar aan mijn vrouwtje ;).
 
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja inderdaad, we kunnen nu pas beginnen sparen, we hebben alletwee onze plan moeten trekken van toen we 18 waren, nooit geen hulp gekregen van thuis uit, daarmee. Het gaat moeilijk zijn, maar hier en daar heb ik toch al gehoord dat mensen dat hebben kunnen doen. En we sparen nu toch, elke maand een beetje meer... Ik word dat huren zo beu, we huren nu al 7 jaar, en dat geld zie je nooit meer terug, zo kan het niet verder.
 
Lid geworden
8 apr 2006
Berichten
469
Waarderingsscore
0
Punten
0
huren is inderdaad niet ideaal - maar als je de centjen om te bouwen niet hebt - dan begin je er beter (nog) niet aan ! Wij hebben eerst een klein rijhuisje gekocht. Ondertussen gespaard voor bouwgrond. Bijna cash kunnen kopen (kleine lening bij familie) - en over een dik jaar verkopen we ons huisje (nog niet volledig afbetaald - maar wel met winst!) om te bouwen.



200 000 euro lenen zou ik NOOIT zien zitten - maar misschien ben ik ook een bangerik :lol:
 
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
tja, als we 210000 euro zouden lenen, moeten we zo'n 1000 euro per maand afbetalen op 30 jaar tijd, voor ons is dat wel te doen denk ik. Maar ja, als je dan niet toekomt met je budget, wat dan? Daar heb ik eerder schrik voor!
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.007
Waarderingsscore
1
Punten
0
goh bouwen



ik ga niet een discussie uitlokken doch gewoon mijn situatie weergeven



ik heb alles goed uitgeteld gehad en noem maar op en had ook een budget van om en bij de 200.000euro.



dit was supergoed aan het lukken tot ik met een corrupte aannemer binnenafwerking zat die met mijn centen is gaan lopen.

nu zitten wij op 215.000euro. gaat dan volledig afgewerkt zijn.



moest ik mijn centen niet kwijt zijn was ik er net geraakt met 200.000.



en ik werk niet met de goedkope materialen, hebben een maatkeuken, CS, VV, fatsoenlijk geisoleerd, 8pur in spouw, 6pur in vloer en 24MW in dak



MAAr tis wel in den limburg he naar het schijnt ietske voordeliger om te bouwen
 

bacco

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
554
Waarderingsscore
0
Punten
16
Misschien moeten jullie eens langs de bank gaan.



Meestal wordt er van de 1/3 regel uitgegaan. 1/3 van je loon gebruik je om je lening terug te betalen, de rest is voor je levensonderhoud.



Als je natuurlijk in een hogere klasse zit wat het loon betreft kan je meer dan 1/3 lenen. Banken durven wel eens hoger gaan en meer lenen zodat je aan meer zit dan die 1/3, maar algemeen beschouwd is het verstandig om niet teveel over de schreef te gaan.



Als je dus het loon van beide optelt (tel 12 maanden loon van beide + vakantiegeld en 13é maand), en dat getal dan door 12 delen (dus heb je in je maandloon nu ook vakantiegeld ed. berekend) en daar neem je 1/3 van. Dat bedrag zou je maandelijks moeten kunnen terugbetalen aan de bank. Misschien kan je bij de bank eens horen met welk geleend bedrag dit overeenstemt.
 
Lid geworden
8 apr 2006
Berichten
469
Waarderingsscore
0
Punten
0
hermansg wrote:
tja, als we 210000 euro zouden lenen, moeten we zo'n 1000 euro per maand afbetalen op 30 jaar tijd, voor ons is dat wel te doen denk ik. Maar ja, als je dan niet toekomt met je budget, wat dan? Daar heb ik eerder schrik voor!



30 jaar lenen is voor ons al helemaal uit den boze ! Maar we zijn dan ook al 30+ers. Ik wil niet tot mijn 65 een lening afbetalen :roll:
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Wel wij hebben haast onmiddellijk een huisje gekocht, nog geen 50.000 Euro, incl de verbouwingen die gedaan hebben. Dat hebben we 8 jaar later weer verkocht. Het eindresultaat was dat we eigenlijk al die jaren gratis gewoond hebben. Dat heeft ook geholpen...

Ik heb dus nooit geld zien verdwijnen aan huur.



Walter
 
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe doe je dat? Goeie vraag... Met 2 uit werken gaan en redelijk verdienen is al een goeie start.



225000 euro voor het huis lenen betekent vandaag de dag 1300 euro afbetalen 20jaar lang. Dit afbetalen zien we behoorlijk zitten, alleen hebben we nog ietsje meer nodig aangezien die iets duurdere grond nog niet volledig in ons bezit is :roll:



We kijken alleszins de kat nog even uit de boom voor we naar de architect stappen.
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
441
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn ook onze plan aan het trekken sinds ons 18j en hebben 6j gehuurd omdat het niet anders kon (ook niets gehad van ouders). Het is inderdaad niet makkelijk. Wij konden niet bouwen, te duur. We hebben ons na 6j een huis gekocht dat bewoonbaar was en renoveren kamer per kamer terwijl we erin wonen. Wij gaan met 2 uit werken dus er is maandelijks wel wat renovatiebudget. Voor badkamer of keuken is het natuurlijk wat langer wachten hé. Wij hebben ons er bij neergelegd dat het jaren zal duren voor ons huisje af is naar onze zin. That's life
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
HermanG



Ik heb het al vaak hier aangehaald.... Ik leen 185000 + 10000 eigen middelen voor grond EN bouw... En men bouw staat er al half en de kosten kloppen nog steeds... Grond was wel spotgoedkoop-->40000 en op de bouw doen we alles zelf... En geloof me IK ga er geraken... Hier zitten een bende doemdenkers bij elkaar geloof ik... Als mijn grond nog het dubbel kostte, dan was ik er ook geraakt voor 225000 dus als je zelf wil werken en lang(ik 1 jaar) wil zoeken naar een goedkopen EN mooie grond dan kan dat perfect lukken.... Zeggen dat je zonder spaargeld er niet kan aan beginnen is onzin... Die schamele 10000 die wij hadden is ook de moeite niet... Maarja iedere situatie is anders natuurlijk
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan