Dringend: Nivelering voor terras dmv een 'betonzak'???

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van masjienist
Lid vanaf: 22/03/2006
2166 berichten

Voor de aanleg van een houten terras op tamelijk oneffen terrein heeft men me aangeraden om om de 70cm de onderconstructie te ondersteunen door 'een betonzak'... Is dat wat ik denk dat het is, nl. gewoon een zak gevuld met droge cement die dan langzaam uithardt aan de buitenlucht?

Wat voor zak moet ik daarvoor best gebruiken? En wat is juist de samenstelling die ik in die zak moet doen?

Reacties

afbeelding van masjienist
Lid vanaf: 22/03/2006
2166 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Niemand??? Sad

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15644 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

k' zou zelf niet willen werken met een 'betonzakje', je werkt je kreupel om je terras pas te leggen

nee, graaf dan een bedding uit waar je stabilisé, (150kg cement op 1m³ rijnzand( geen lommel))over gans de opp. van het terras doe, aandrillen, nog een laagje erover en aftrekken met een lichte helling van 1%

onderbalken mee in de richting van de afwatering leggen,

tussenafstand van de draagbalken cc 40 cm max. 50 bij een dikte van 28mm beplanking. balken die hol of bol staan, bemerk je dan direct op

neem geen bankirai, door de enorme vraag is het aanbod van slechte kwaliteit, trouwens bankirai is " zenuwachtig hout" schotelt, trekt krom en krijgt windscheuren.

ik zou voor bilinga, ipe of masuranbura gaan, waarbij bilinga men voorkeur heeft

de zogenaamde "antislip", heeft niks te maken met antislip maar dient om schotelen van de plank tegen te gaan, deze ' antislipkant ' dient aan de onderzijde van de beplanking te bevinden bij het leggen.

tussen- afstand van de beplanking 2a4 mm ( hangt af van de droogte van het hout, en tijdstip van leggen zomer/ winter. ( wij nemen twee latjes van de vouwmeter)

bevestiging van de beplanking op de onderbalken

1 blindsysteem vb Igel ( lastig als je later een plank wil vervangen)

2 nagelen met schietpistool, smetlijn, en dan vijzen met inoxvijzen

bij het vijzen om en om vijzen,

luk

afbeelding van masjienist
Lid vanaf: 22/03/2006
2166 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt luk! Biggrin

Maar...

Ik had er vergeten bij te vermelden dat ik de ondergrond onder het terras doorsijpelbaar moet houden. Vlak bij het terras staat een oude linde die per sé moet bewaard blijven. Een volledig stuk afgraven of het terrein op sommige plaatsen met 20-30cm ophogen om te egaliseren durf ik niet aan want dan ga ik teveel luchtwortels van die boom beschadigen.

Ik dacht dus aan een worteldoek onderaan en dan steunen om de 70cm voor de onderconstructie.

afbeelding van stoffie
Lid vanaf: 11/03/2006
1756 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

anderzijds laat stabilsé wel water door.

afbeelding van Kamicazze
Lid vanaf: 30/03/2007
390 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Princiepe van de betonzakjes durft men wel eens gebruiken op platte daken.

In de plaats van dure pootjes te gebruiken om je terras op te plaatsen, kan je een zakje (broodzak bv) vullen met stabilisé. Leg daarop dan je tegels of basisstructuur voor je planken. Na het uitharden van de stabilisé heb je ook een mooi dakterras.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15644 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bart Aertgeerts wrote:
Bedankt luk! Biggrin

Maar...

Ik had er vergeten bij te vermelden dat ik de ondergrond onder het terras doorsijpelbaar moet houden. Vlak bij het terras staat een oude linde die per sé moet bewaard blijven. Een volledig stuk afgraven of het terrein op sommige plaatsen met 20-30cm ophogen om te egaliseren durf ik niet aan want dan ga ik teveel luchtwortels van die boom beschadigen.

Ik dacht dus aan een worteldoek onderaan en dan steunen om de 70cm voor de onderconstructie.

nou, das wel een ander paar mouwen.

nu de linde kan wel goed verhardingen verdragen, maar als je begint te graven aan zen wortels, krijg je sowieso problemen.

waar ik nu aan zit te denken is om rondom de linde een drainagebuis te steken ter hoogte van de kroonomtrek= ook wortelomtrek om extra lucht en water te kunnen geven, (drainagebuis dus naar boven laten komen)

wat ook kan is op een gemiddelde diepte een laag stabilisé steken van 10 cm, waarbij je rond de wortelkroon verticaal pvc buizen van 5 cm doorsteekt als verbinding, boor wel een paar gaten in die buis.

of je werkt met een onderconstructie in zware balken sectie 15x5 die je dan plaatst op betontegels zodat de ondergrond ongeroerd blijft

luk

wat je ook kan doen is me bellen, kom dan ff kijken, van zandhoven naar hooit is nu ook niet zo ver Lol