• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bouw 2013

Lid geworden
7 feb 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi



Wij zouden graag dit jaar starten aan ons nieuwbouwproject. We hebben op dit moment een optie op een grond. Voor het bouwbudget blijft er (een krappe) € 180 000 over. Alle notariskosten, architect, ... moet hier niet meer van betaald worden.

We houden van een moderne stijl en zouden graag strak bouwen (blokvormig).

Een benedenverdieping van +/- 120 m² en een bovenverdieping van 70m². Geen kelder.

We kunnen we een aantal zaken zelf doen: dienen bij het metsen, isolatie steken, elektriciteit leggen, vloeren en tegelen ...

Ook hoeft het huis niet 'af' te zijn. Het moet bewoonbaar zijn (lees geen binnendeuren, gordijnen, niet geschilderd, geen vloeren boven, enkel een douche en eenvoudige wastafel in het begin...) Denken jullie dat dit een realistisch budget is dan?

Alvast bedankt voor de reacties!



Groeten
 
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bouw 2013;1805293 wrote:
Hoi



Wij zouden graag dit jaar starten aan ons nieuwbouwproject. We hebben op dit moment een optie op een grond. Voor het bouwbudget blijft er (een krappe) € 180 000 over. Alle notariskosten, architect, ... moet hier niet meer van betaald worden.

We houden van een moderne stijl en zouden graag strak bouwen (blokvormig).

Een benedenverdieping van +/- 120 m² en een bovenverdieping van 70m². Geen kelder.

We kunnen we een aantal zaken zelf doen: dienen bij het metsen, isolatie steken, elektriciteit leggen, vloeren en tegelen ...

Ook hoeft het huis niet 'af' te zijn. Het moet bewoonbaar zijn (lees geen binnendeuren, gordijnen, niet geschilderd, geen vloeren boven, enkel een douche en eenvoudige wastafel in het begin...) Denken jullie dat dit een realistisch budget is dan?

Alvast bedankt voor de reacties!



Groeten



Hallo,

Wij hebben gekozen voor kamers onder dak van 150m2 ,geen kelder (goedkoper dan 2 volwaardige verdiepingen) en energiezuiniger te bouwen. K30 en E40. Bij ons ligt die prijs rond de 200000 euro. Is wel volledig afgewerkt en met Warmtepomp. Dus denk ik als je iets kleiner wil bouwen dat het zeker mogelijk is aan dat budget.



Succes!
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen vloer boven ( stof, vuiligheid) , geen binnendeuren enz, ( zomer, geluid. licht...) dachten wij ook maar dat ben je na paar weken grondig beu hoor, probeer maar al van dat idee af te stappen ;) Voor die prijs zou ik u proberen beperken tot max 150m2 alles in. Uw opp is nu redelijk groot voor zo een lage prijs
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mystique;1805437 wrote:
Geen vloer boven ( stof, vuiligheid) , geen binnendeuren enz, ( zomer, geluid. licht...) dachten wij ook maar dat ben je na paar weken grondig beu hoor, probeer maar al van dat idee af te stappen ;) Voor die prijs zou ik u proberen beperken tot max 150m2 alles in. Uw opp is nu redelijk groot voor zo een lage prijs

+ 1

Je moet ook nadenken op welke termijn je dan wel de nodige fondsen bij elkaar krijgt om basiszaken zoals een vloer of binnendeur uit te voeren. Het klinkt nu allemaal niet zo erg, maar wonen in een kil, onafgewerkt huis is echt niet gezellig en geeft veel stress op je relatie (die al wat te verduren krijgt met een nieuwbouw).

Daarnaast spreek je van oa zelf dienen. Ga je dan twee maand verlof nemen met z'n twee?



Eerlijk: tenzij je heel veel zelf doet 's avonds en in de weekend (en er dus lang over doet) lijkt 150 K excl btw me te weinig. Als je de ruwbouw,dak en ramen laat doen zal je al snel aan 115 K zitten. En er zijn nog extra (verplichte) kosten zoals EPB, VC, stabiliteitsingenieur, aansluiting nutsleidingen, enz die snel 10 K kosten.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Bart G;1805447 wrote:
Daarnaast spreek je van oa zelf dienen. Ga je dan twee maand verlof nemen met z'n twee?.



Als ik er mijn ervaring uit de zoektocht naar een aannemer naast leg, zal je volgens mij al goed moeten zoeken naar een aannemer die dit überhaupt wil.

Wat zou je concreet willen doen als diener? Mortel komt tegenwoordig klaargemaakt op de werf, de stenen gaan omhoog met het bouwliftje en effectief mee metsen is dan weer niet zo vanzelfsprekend naar aansprakelijkheid toe.



ps. Ik wil zeker niet ontmoedingen. Het lijkt mij dat je best dingen zelf kan doen, maar meehelpen is niet zo makkelijk.
 
Lid geworden
7 feb 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bart G;1805447 wrote:
Mystique;1805437 wrote:
Geen vloer boven ( stof, vuiligheid) , geen binnendeuren enz, ( zomer, geluid. licht...) dachten wij ook maar dat ben je na paar weken grondig beu hoor, probeer maar al van dat idee af te stappen ;) Voor die prijs zou ik u proberen beperken tot max 150m2 alles in. Uw opp is nu redelijk groot voor zo een lage prijs

+ 1

Je moet ook nadenken op welke termijn je dan wel de nodige fondsen bij elkaar krijgt om basiszaken zoals een vloer of binnendeur uit te voeren. Het klinkt nu allemaal niet zo erg, maar wonen in een kil, onafgewerkt huis is echt niet gezellig en geeft veel stress op je relatie (die al wat te verduren krijgt met een nieuwbouw).

Daarnaast spreek je van oa zelf dienen. Ga je dan twee maand verlof nemen met z'n twee?



Eerlijk: tenzij je heel veel zelf doet 's avonds en in de weekend (en er dus lang over doet) lijkt 150 K excl btw me te weinig. Als je de ruwbouw,dak en ramen laat doen zal je al snel aan 115 K zitten. En er zijn nog extra (verplichte) kosten zoals EPB, VC, stabiliteitsingenieur, aansluiting nutsleidingen, enz die snel 10 K kosten.



We staan beide in het onderwijs, dus we zitten in een (luxe) situatie waar we we meer dan 2 maanden verlof hebben.

Als ik kijk naar de mensen uit onze omgeving die gebouwd hebben. zou het voor dit budget wel moeten lukken.

Natuurlijk zitten zij een hele tijd zonder binnendeuren, boven geen vloer... dus een beperkte afwerking.

Dat is voor ons geen probleem, maar dan nog kunnen we moeilijk inschatten of het met dit budget dan mogelijk is.
 
Lid geworden
11 feb 2013
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Architect heeft kostenraming gemaakt:

HOB - 112m² beneden - 80m boven en op zolder.

volledig afgewerkt : 235.000€



wat zit er niet in berekend, nutsleidingen, VCO, EPB, betonstudie, architect,... dus komt pakweg rond de 250.000 uit.



ik zoek wel te helpen bij bezetten, electriciteit, sanitair, verwarming, vloeren,... maar de ruwbouw en dakwerken blijf ik af :) dus ik kom hopelijk nog iets lager uit dan 250
 

Wikiwi

Lid
Lid geworden
9 aug 2011
Berichten
143
Waarderingsscore
1
Punten
18
invictus66;1805488 wrote:
Als ik er mijn ervaring uit de zoektocht naar een aannemer naast leg, zal je volgens mij al goed moeten zoeken naar een aannemer die dit überhaupt wil.

Wat zou je concreet willen doen als diener? Mortel komt tegenwoordig klaargemaakt op de werf, de stenen gaan omhoog met het bouwliftje en effectief mee metsen is dan weer niet zo vanzelfsprekend naar aansprakelijkheid toe.



ps. Ik wil zeker niet ontmoedingen. Het lijkt mij dat je best dingen zelf kan doen, maar meehelpen is niet zo makkelijk.



Onze aannemer maakte er geen probleem van dat ik zelf de isolatie stak en de stenen mengde (op palletjes die dan met de kraan verplaatst werden). Het moest wel volgens zijn standaard gedaan zijn, of ik kon opnieuw beginnen. Afval afvoeren naar containerpark doe ik ook nog (ik ben er van verschoten hoeveel plastiek er vrijkomt tijdens een ruwbouw, er zijn al minstens vijf bigbags weg en er staan er nog zeker drie te wachten)

Verder kon ik bij hem niet veel besparen, mortel maken heeft hij zelf volk voor (en een silo) en metsen kunnen ze 50 keer beter. Zelfs werf opruimen wilde hij niet afgeven, om zeker te zijn dat het altijd in orde was. En gelukkig maar, dat had ik nooit kunnen bijhouden. :)
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hadden een aannemer die alleen werkte en hij zet liefst van al huizen met hulp van de eigenaars. Dit was een echte pietjeprecies.



Wat hebben wij gedaan:

- mortel gemaakt (silo's kosten geld en als je ze zelf maakt is het goedkoper ...)

- stenen op stelling geplaatst en mengen uit 5 pakken

- mortel in de cementkuipen zitten scheppen

- voegen uitvegen nadat hij ze uitgekrapt had

- werf opruimen elke dag (onderschat dat niet als je het piekfijn achter wil laten)

- alle isolatie geplaatst en afgetaped

- helpen met ophangen L-ijzers

- ...



het enige wat die persoon heeft moeten doen op de bouw was

uitzetten

en metsen, metsen, metsen en nog eens mesten.



Zijn steentjes leggen en al de rest werd rond en voor hem klaargezet.

Ik kan zeggen dat wij een pak geld hebben uitgespaard en doordat we zo wel zeer veel geld hebben uitgespaard en ik ben ervan overtuigd ook een kwalitatievere bouw hebben.
 
Lid geworden
12 jan 2011
Berichten
134
Waarderingsscore
0
Punten
0
jocca;1806940 wrote:
wij hadden een aannemer die alleen werkte en hij zet liefst van al huizen met hulp van de eigenaars. Dit was een echte pietjeprecies.



Wat hebben wij gedaan:

- mortel gemaakt (silo's kosten geld en als je ze zelf maakt is het goedkoper ...)

- stenen op stelling geplaatst en mengen uit 5 pakken

- mortel in de cementkuipen zitten scheppen

- voegen uitvegen nadat hij ze uitgekrapt had

- werf opruimen elke dag (onderschat dat niet als je het piekfijn achter wil laten)

- alle isolatie geplaatst en afgetaped

- helpen met ophangen L-ijzers

- ...



het enige wat die persoon heeft moeten doen op de bouw was

uitzetten

en metsen, metsen, metsen en nog eens mesten.



Zijn steentjes leggen en al de rest werd rond en voor hem klaargezet.

Ik kan zeggen dat wij een pak geld hebben uitgespaard en doordat we zo wel zeer veel geld hebben uitgespaard en ik ben ervan overtuigd ook een kwalitatievere bouw hebben.



Vraagje: wanneer deden jullie dit allemaal? Waren jullie de hele dag aanwezig hiervoor (met 1 of 2 of ?) of gebeurde dit 's avonds en in het weekend? Hoeveel werkdagen hebben jullie hierin geïnvesteerd?
 
Lid geworden
14 feb 2013
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste bouw 2013,

Waarom geen prefab houtskelet bouw, zeer goed geisoleerd en crepie, moet lukken voor jullie budget.
 
Lid geworden
7 feb 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
bouwkraan;1807089 wrote:
Beste bouw 2013,

Waarom geen prefab houtskelet bouw, zeer goed geisoleerd en crepie, moet lukken voor jullie budget.



Wij dachten dat houtskeletbouw juist duurder zou zijn? Vind ik wel een interessante optie.

Nu de beslissing om de grond te kopen zal dit weekend gebeuren

Daarna kunnen we naar de architect en hopen we dat hij een goede raming van de kosten kan geven

Alvast bedankt voor de vele reacties!
 
Lid geworden
7 feb 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
jocca;1806940 wrote:
wij hadden een aannemer die alleen werkte en hij zet liefst van al huizen met hulp van de eigenaars. Dit was een echte pietjeprecies.



Wat hebben wij gedaan:

- mortel gemaakt (silo's kosten geld en als je ze zelf maakt is het goedkoper ...)

- stenen op stelling geplaatst en mengen uit 5 pakken

- mortel in de cementkuipen zitten scheppen

- voegen uitvegen nadat hij ze uitgekrapt had

- werf opruimen elke dag (onderschat dat niet als je het piekfijn achter wil laten)

- alle isolatie geplaatst en afgetaped

- helpen met ophangen L-ijzers

- ...



het enige wat die persoon heeft moeten doen op de bouw was

uitzetten

en metsen, metsen, metsen en nog eens mesten.



Zijn steentjes leggen en al de rest werd rond en voor hem klaargezet.

Ik kan zeggen dat wij een pak geld hebben uitgespaard en doordat we zo wel zeer veel geld hebben uitgespaard en ik ben ervan overtuigd ook een kwalitatievere bouw hebben.



Dit zouden we ook willen doen. Nu ik heb al gemerkt dat de prijzen van aannemers sterk verschillen qua regio. Hier bij ons zijn de meeste aannemers wel betaalbaar en kunnen ze binnen het budget werken.

Aangezien we in het onderwijs staan, kunnen we ook veel helpen natuurlijk.

Bedankt voor de reactie.
 
Lid geworden
14 feb 2013
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bouw 2013;1807140 wrote:
bouwkraan;1807089 wrote:
Beste bouw 2013,

Waarom geen prefab houtskelet bouw, zeer goed geisoleerd en crepie, moet lukken voor jullie budget.



Wij dachten dat houtskeletbouw juist duurder zou zijn? Vind ik wel een interessante optie.

Nu de beslissing om de grond te kopen zal dit weekend gebeuren

Daarna kunnen we naar de architect en hopen we dat hij een goede raming van de kosten kan geven

Alvast bedankt voor de vele reacties!



Ik spreek wel van een PREFAB houtskelet, kan in het atelier gepoduceerd worden, geen last van het weer, en op de werf in 1 a 2 dagen samengebouwd.

Isoleren doe je zo veel als je wilt, maar indien je de dikte van de muren neemt van een klassiek gebouw zit je super goed.
 
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
839
Waarderingsscore
0
Punten
0
ikzelf werk part-time en ben deeltijds zelfstandig. De zaak heb ik op een laag pitje gezet en op mijn werk begon ik op tijd en stopte ik op tijd (baas was hiervan op de hoogte). Mijn vrouw werkt in ploegen.

Normaal werk ik in de voormiddag, ik zorgde er steeds voor dat voordat ik naar mijn werk ging er een volle mixer cement gemaakt was en dat deze reeds uitgeschept was in de bakken, tevens stonden er steeds genoeg stenen op de stelling zodat hij een voormiddag weg kon. De dagen dat mijn wederhelft de laten had, ging ze nog eerst naar de bouw om wat stenen klaar te leggen.



In de namiddag was het dan rondspringen want hij had tegen dan geen cement meer, geen stenen meer en was de werf een puinhoop van cement. Dus dienen en kuisen.

Om 19u had hij dan gedaan met metsen, liet hij alles vallen waarmee hij bezig was en kuisten wij alles netjes uit. De bouw terug piekfijn opkuisen en terug een pak stenen op de stelling leggen.

Tegen 22 uur waren we dan thuis.



Isolatie plaatsen deden we vaak in het weekend of als het een kalme dag was.



Bouw heeft 4 maanden geduurd, nu zijn we aan de technieken bezig. Ondertussen zijn we 12 maanden bezig ...

Preferences



§

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

-

=

Backspace



Tab

q

w

e

r

t

y

u

i

o

p

[

]



Return







capslock

a

s

d

f

g

h

j

k

l

;

'

\



shift

`

z

x

c

v

b

n

m

,

.

/

shift





English





Deutsch





Español





Français





Italiano





Português





Русский









alt



alt











Preferences
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan