Bosch PSB 500 RE boormachine (hulp)

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van HandyKay
Lid vanaf: 12/02/2016
149 berichten

Dag allerhande handige harries en harriette's.

Ik ben een jongvolwassene en woon op een appartementje.
Hier en daar heb ik wel wat te boren etc... In de toekomst heb ik geen vooruitzicht op zwaar werk met de boormachine. Maar dat kan eventueel wel sporadisch gebeuren.

Ik ging dus op zoek naar een stevig model en een degelijke fabricant i.p.v een Aldi-boormachientje... wat ook wel goed kan zijn in sommige gevallen.
Echter kies ik voor deze.

Zijn er boormachines die jullie me kunnen aanraden rond dezelfde prijs ± 55 - 60 euro die eventueel beter zijn en waarmee jullie goede ervaringen hebben gehad?
Zou ik met deze ook simpele verbouwingstaken kunnen uitvoeren?
Ik ben tamelijk nieuw in het aankopen van gereedschap en heb er weinig ervaring mee maar dat houd me niet tegen om aan jullie raad te vragen.
Alvast bedankt en laat maar wat voorstellen, ideeën en informatie achter die ik gebruiken kan.
Mvg,

HandyKay

Reacties

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12519 berichten
Rapporteer

oef voor diene prijs... Als ik een set boren koop zit ik daar al over...

Ik zou zeggen:

- Omschrijf verbouwingstaken?

- Wat is voor u zwaar werk?

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Voorlopig zou het enkel gaan om boren in hout, muren gipsmuren, eventueel baksteen, beton wellicht niet, ...

Hetgeen is nu zit ik in een huurwoning maar het kan zijn dat ik in de toekomst een woning koop, bouw of renoveer.
Echter heb ik momenteel het geld niet om een dure boor te kopen die ik niet in de direct toekomst nodig heb.
Daarom vroeg ik me af of dit een goede boor om mee te beginnen is en eventueel waarmee ik kan verder werken.
Als ik dan iets zwaarders nodig heb zou ik het lenen van iemand, denk ik.

Indien dit een goede boor is, we(e)t(en) jij/jullie betere varianten ?
Ik vind deze praktische wel goed, ligt goed in de hand, zit niet in de weg maar is ook best krachtig en makkelijk in gebruik.
Thx voor de snelle respons Wink

Edit: eventueel deze de 650 omdat 500 watt me wat laag lijkt?
https://www.alternate.be/html/product/information/page.html articleId=985852&channel_code=544&s2m_product_id=9WABDH03&utm_source=adwords-shopping&s2m_campaign=DEACTIVATED&ad_id={creative}&gclid=CNOykayO8soCFckaGwodZv0Kxw

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Hoi mario,

Niet echt transparant. Ik ben een echte leek als het komt op elektrisch  gereedschap.

groet

HK

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Rapporteer

Het is simpel: voor dat geld heb je geen deftige boormachine. Je kan eventueel de megamini semi amateur modelletjes van Bosch Blauw overwegen, genre:

http://www.amazon.de/BOSCH-Schlagbohrmaschine-Profi-1-Gang-601217103/dp/...

wat afgaande op de specificaties, de gepimpte (iets krachtigere) versie van die GSB 500 is.

Ik heb twee boormachines, de GSB 16 RE (grotere broer van de bovenstaande), da's puur om door hout te boren, eventueel met klokboor door gipskartonplaat. Vergeet het dat je daarmee fatsoenlijk in baksteen/snelbouwsteen of beton kan boren (met geforceer lukt dat maar ben geen fan). Voor het "zwaardere" werk gebruik ik de GBH2-28 DFV, da's denk ik de beste boormachine die ik ooit in m'n handen gehad heb (dat zijn er nu ook wel niet zoveel :D).

Van zodra je in baksteen of beton moet boren, moet je sowieso naar de grotere boormachines gaan. Gooi best geen geld weg aan de goedkope Chinese brol, of in dezelfde categorie (powerplus, ...). Geen beveiligingen, veel te veel geschok & trillingen (dus uw gat diameter 8mm is 10mm), VEEL te zwaar (het dubbel) en in prijs niet veel goedkoper dan een deftig machine.

Voor jouw toepassingen zou ik in het Bosch gamma naar de GBH 2-24 kijken...

https://www.klium.be/bosch-gbh-2-24-df-boorhamer-met-sds-plus-06112a0402...

Kleiner modelletje (mogelijks niet krachtig genoeg):

http://www.amazon.de/Bosch-Professional-Bohrhammer-SDS-plus-Bohr-%C3%98/...

Voor de prijs van die GBH 2-24 heb je wel bijna de grootste broer GBH 2-28 uit de familie:

http://www.amazon.de/Bosch-Professional-Bohrhammer-SDS-plus-Wechselfutte...

PS: PSB 500 RE, gooi je geld niet weg in die rommel Hubo/Gamma/Brico's van deze wereld... 40 euro op amazon.de -- http://www.amazon.de/Bosch-Garden-Schlagbohrmaschine-Tiefenanschlag-Zusa...

Samenvattend... een boormachine is allicht de meest gebruikte machine die je gaat nodig hebben als je gaat verbouwen. Steek nu 1 maal wat geld in een deftig machine, je gaat dat in 100-voud aan werkplezier terugkrijgen... I know... 200 euro is 3 keer uw budget, maar ik zou zeker op een boormachine niet besparen... dat je op iets exotischer als een afkortzaag voor het "budgetmodel" gaat, dat kan ik nog snappen... maar de 3-4 instrumenten die je elke dag bij een verbouwing nodig hebt... 

Enfin ja, mijn ogen zijn ook maar opengegaan toen ik al dien brol van de DHZ zaken heb laten links liggen en 1 keer geinvesteerd in iets deftig... sindsdien koop ik niets anders meer. Je bespaart er tijd, energie mee, en vooral pak minder miserie... and god, i fucking hate miserie met uw tools als ge aan het verbouwen zijt :D.

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Ok bondig,

Voor een boormachine zou ik niet afgaan op chinese zaken. Zou idd eerder iets kwalitatiever zoeken. Ik dacht dus de PSB 650 voor je postte toch te gaan kopen maar blijkbaar heb je hier iets anders voorgesteld. Dat scheelt dan wel weer ipv 22 euro meer tegenover de psb 500 een 70-90 + euro's.

Verbouwingen zijn er niet direct aan toe toch niet de eerste 3/4 jaar en het zal dus eerst/eerder voor kleine herstellingen zijn / rekjes ophangen / kapstokken / Misschien deurgaten boren je weet wel het lichtere werk. Daarom dacht ik dus toch PSB650 omdat de prijs 72 euro wel goed zit en dit een mid range machine lijkt ? Of zit ik hier verkeerd en zou het voor mij echt een miskoop zijn?

Wat ik dan kan doen is later 200-300 euro uitgeven aan iets voor de heavy duty. Ik kan dan alsnog de psb650 verkopen indien gewenst.

Wat denken jullie?

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9908 berichten
Rapporteer

ik heb net zo'n metabo als in het getoonde zoekertje. Redelijk oud, maar oersterk. Hier kan je gerust wat werkjes mee doen.

Nieuw kosten deze rond de 150€ Metabo SBE 701 of 751

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Bosch Professional GBH 2-20 D Bohrhammer of beter wil ik wel kopen omwille van het aangehaalde dat boren in beton hiermee makkelijker gaat en dat heb ik ook gezien aan de 68 mm tegenover de 16 mm bij de psb 650 bv.

Toch denk ik de 650 te kopen totdat ik echt zwaar werk ga beginnen doen en verkoop ik deze gewoon als ik een stevigere koop? Ik denk dat je dan een 30-35 % van de aankoopprijs verkiest? Klopt dit ?

Hoe dan ook zou ik dan voor dit toestel gaan aan de prijs van 72 euro of is er iets op de markt met gelijkaardige/betere prestaties voor die prijs? En wat ook een goede levensduur heeft zoals bosch meestal heeft in gereedschap. (Zoals ik hoor nochtans.)

Bedankt

afbeelding van Mario_
9908 berichten
Rapporteer

groene bosch is voor mij net iets beter dan powerplus, maar verre van het betere. Als het te koop in in Hubo, Gamma Brico, dan pas ik. Liever een goede 2dehands dan nieuwe brol

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Ik koop ze online bij de goedkoopste Mario. Bij gamme/brico etc... ben je dikwijls 15-20 euro duurder af voor dit toestel. Onzin + ik moet er niet voor naar de winkel zelf toe. Je zou maar gek zijn, ten eerste slecht voor je portefouille ten tweede moet voor het milieu want een pakjesleverancier doet een hele route met onderweg vele afleveringen.

Ik wacht nog even op een paar reacties ivm de aankoop PSB 650 eventueel zijn er andere die een beter toestel kunnen aanbevelen. Wellicht is dit al een van de betere in de categorie die ik nu nodig heb/zoek.

afbeelding van Mario_
9908 berichten
Rapporteer

ik denk dat je niet goed begrijpt wat ik bedoel.

Als ze te verkrijgen zijn in bovenstaande winkels, dan laat ik ze links liggen , ook al is het online.

Koop u een deftige 2dehands, aan nog minder. Zal u nog jaren plezier aan hebben.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Rapporteer

Ik weet niet of Groene Bosch zo gewild is op de 2e hands markt, 30% minder = 20 euro bijbetalen als koper en je hebt een NIEUW toestel. Op de 2e hands markt ga je eerder de duurdere toestellen vinden lijkt me dan (waar je al wat meer moet opleggen voor een nieuw toestel).

Focus vooral op wat jij er mee wil doen, niet of het later nog herverkoopbaar is. Met jouw budget zou ik ook naar Bosch Groen kijken - nog beter is iets meer budget :). Ik zeg niet dat je alles van Hilti of Festool moet gaan kopen, er is nog iets tussen PowerPlus en Festool ook... gelukkig Smile

Of Zoals Mario zegt... kijk naar de 2e hands markt, koop van een DHZ'er een deftige machine. De kans is reeel dat die persoon de machine die gemaakt is om 8u per dag te gebruiken & 5 dagen per week, die machine (zoals veel DHZ) 8u per week gebruikt heeft... dus machine van 3-4 jaar oud kan nog gerust lange tijd meegaan... 

afbeelding van Mario_
9908 berichten
Rapporteer

mijn metabo is 15j en ouder ....

afbeelding van HandyKay
149 berichten
Rapporteer

Hebben boormachines in het algemeen een lange levensduur dan? Ik heb beetje schrik een 2 de hands te kopen omdat deze niet nieuw zijn.

Ik vraag dus best hoe oud die is en waarvoor die gebruikt is geweest?  Ik zal eens rondkijken en als ik ites intressants zie de link hier plaatsen en dan kan ik over het model alsnog tips krijgen van jullie ? Bedankt!

grt

HK

afbeelding van Mario_
9908 berichten
Rapporteer

op werk hebben wij machines die dag in dag uit gebruikt worden, gaan lang mee. Enige onderhoud : koolborstels vervangen. 5-10€ aan materiaal. Voor thuisgebruik, weinigen die er 1 paar koolborstels mee verslijten.

Pagina's