• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zwevende fundering

Lid geworden
25 sep 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
1
Punten
3
We zijn al wat verder in het stadium van ons bijgebouw.

Meer info over het perceel en bijbouw:
  • Helt af vanaf straat naar beneden zo'n 10 cm per meter.
  • Breedte toegangsweg tot bijbouw vanop straat: 3 meter (eerste 4 meter helt 1,1 meter af)
  • Bijgebouw begint 25m vanaf straatkant
  • 14mx8m hoofdbouw
  • 3,5mx 10m aanbouw
  • Hoogte verschil grond 1,5m voor-achterkant bijgebouw (voorkant bijgebouw gelijk met huidig maaiveld)
  • Gewicht bouw 11kN/m2 (steunt enkel  op buitenmuren)
  • Max gewicht materiaal in gebouw 20kN/m2

 

Helaas blijkt uit de sondering dat de ondergrond alles behalve goed is en dat ik 2 mogelijkheden zou hebben:
  1. Zwevende vloerplaat met als nadeel een zetting van 5 cm dat continu kan veranderen. Dit is niet echt een optie omdat er een toegangsweg tot het bijgebouw komt met garagepoort.
  2. Strookfundering 2 meter diepte of betonpalen. Ook niet echt een optie door prijs en gebouwen in de buurt met kans op beschadiging door heipalen.

 

Nu heb ik metalen schroefpalen gevonden die 8 ton per paal op aanzetdiepte van 10 meter kunnen bieden. Op zich lijkt me dit een goede oplossing zonder te veel te moeten graven.

Heb echter nog geen idee wat ik als vloer hierop ga plaatsen en had hier graag wat ideen op gedaan, momenteel heb ik weet van volgende oplossingen:
  1. Gewelven op HEB profielen, nadeel is dat er geen vrachtwagen tot bij de bouw raakt met dit beladen gewicht zonder zich klem te rijden. Op zich denk ik aan kortere gewelven die we met een klein kraantje of een paar stevige binken kunnen dragen :)
  2. Betonplaat gieten en de metalen fundeerpalen mee in de wapening binden. Nadeel hier is dat ik een zwevende bekisting ga moeten voorzien met imens veel stutten en multiplexplaten.

 

Tips of andere oplossingen (behalve houten balken vloer) zijn altijd welkom :)

 

Fotos van 3d schets volgen nog
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Gewelven kan je vervangen door potten en balken + druklaag in beton. Voordeel is dat deze manueel kan geplaatst worden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Wat was het voorstel van je architect en /of stabiliteitsingenieur ?

Zij kennen het terrein, zij weten wat kan en niet kan, en zij zijn toch de aangewezen personen die u moeten bijstaan in je bouwavontuur?

Of ga je af op het advies van onbekenden die anoniem achter een schermke zitten ?

Kwee nie maar ik vind dat niet slim.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Er zijn verschillende manieren om de slechte draagkracht op te vangen:

1. Grond (natte grond weegt ca. 2,2ton/m³) vervangen door glasschuimgranulaat (weegt 0,2ton/m³). Voor een schuur kan je ook drukvaste piepschuimblokken overwegen (weegt 0,04 ton/m³).
Per uitgegraven kuub aan grond win je dus ca. 2ton/m² aan draagkracht. Plus je krijgt hier meteen uw vloerisolatie er gratis bij :)

2. Grond eerst gaan voorbelasten door er nog 1,5 à 2m grond bovenop te leggen "voor een tijdje" (op te volgen via regelmatige metingen).

3. Paalfundering, gaande van inklopbare schroefankers (bijv. spirafix.nl) tot zware in de grond gevormde betonnen palen.

--> Je spreekt van palen tot op 10m... kwam dat als advies uit het sonderingsverslag?
--> Hoe slap is de bodem eigenlijk? Wat zegt dat verslag over de conusweerstand tot op pakweg 3m diepte?
--> Beste manier van fundering zal grotendeels afhangen van de wijze waarop uw schuur wordt opgebouwd, bijv. een skeletstructuur geeft grote  lokale puntlasten.
 
Lid geworden
17 apr 2020
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoiets bespreek je toch met je stabiliteits ingenieur?

en als palen heien te gevaarlijk is voor de aanpalende gebouwen, kan je toch palen laten gieten in gewapend beton.
 
Lid geworden
25 sep 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
1
Punten
3
Pc gecrashed, dus geen schetsen momenteel :( tot ik een nieuw moederbord heb.

Note voor alle ongeruste personen, alvast bedankt voor het medeleven, wees gerust ik ben met een architect/stabiliteits ingenieur aan het samen werken waar ik het uiteindelijke idee ga door laten nazien. Momenteel type en denk ik het eerste wat in me opkomt om een zo breed mogelijk aantal ideeen te hebben. De metalen schroefpalen ga ik zowiso gebruiken in plaats van de grond vol beton te pompen, ook heb ik de ruimte niet om een boorkraan op het perceel te laten komen.

De schuur wordt opgebouwd in houten paal/balk methode (zoals de schuren vroeger), er komt onder alle buitenwanden een muurbalk te liggen om de puntlast al wat te verdelen, deze komt op een beton muurtje van 20 a 30 cm hoogte dat mee op de vloerplaat wordt ingevlochten en gegoten.

Sondering:

Sondeerpunten Grondsoorten Sondering 1 Sondering 2 

Grondwater Sondering 1: -1,25m maaiveld

Grondwater Sondering 2: -1,53m maaiveld

@Keon, de schroefpalen aannemer heeft laten weten dat de Helix aanzet op -10m is.

 

Bedankt alvast voor de ideeen tot nog toe!

Het lijkt me idd wel een mooie optie zoals Keon zegt om aan de voorkant uit te graven en deze vanachter als ophoging te gebruiken, hier een laag zand op, dan XPS platen (deze eventueel met een soort anker voorzien zodat de isolatie aan de betonplaat vast hangt na het gieten (moest de grond onder de plaat wegzakken hangt de isolatie er nog aan vast)), dan verstevigde betonplaat.

Waarschijnlijk nog ergens een folie tussen?

Een canadese collega heeft me kennis laten maken met TellaFirma, een mooi concept wel dat je in staat stelt de plaat vrij te stellen van opwaartse druk. Op zich denk ik dat m'n helling met eerste laag zand dit ook wel kan opvangen
regular_smile.png
.

 

Gewelven ben ik niet meer zo zeker van nu ik het voordeel van een vlakke betonplaat met isolatie onder ben te weten gekomen. Het isoleren van de gewelven en HEB balken lijkt me een prutswerk en heeft ook een dikkere bovengrondse opbouw.

 

 

 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ga je dit gewoon op eigen houtje doen? 
Ik sta achter het advies hierboven: wat zegt je architect en stabiliteitsingenieur? 
 
Lid geworden
25 sep 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
1
Punten
3
Alleen gaat dit niet lukken vrees ik, zowiso komen er vaklui aan te pas.

Momenteel zijn er 2 oplossingen aangeboden zoals beschreven in 1ste post:

Plaat of strookfundering

Plaat gaat niet omwille van zettingen.

Strookfundering op +2 meter diepte tov huidig maaiveld; kan ik beter een kelder steken, moet ik L elementen steken tegen de perceelsgrens en kan de buur letterlijk in mijn perceel vallen, kortweg technisch gezien op te lossen, maar dan ben ik gans het bouwbudget kwijt.

Heb nog verder opzoekwerk gedaan rond vloerplaat op schroef fundering maar dit wordt, zover ik kan googlen, in België niet toegepast maar eerder in Noordelijke regio's.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan