• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zwevend badkamermeubel pt.2 - te zwaar?

Lid geworden
21 apr 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo Klussers!

Zelf wil ik een eiken wastafelmeubel maken van 160cm (zie foto).

r/Klussers - Zwevend wastafelmeubel ophangen.
Het meubel wil ik ophangen aan deze muur (met voorzetwand). Het is een stenen muur, als je inzoomt zie je in de muur een balk, dit is de nokbalk? (Het draagt in ieder geval het dak) Hebben jullie tips hoe ik deze het beste op kan hangen? Kan ik zwaar schroeven in deze balk? Kan de muur het gewicht dragen van een eiken meubel? (Zie de foto onder deze foto voor de stenen muur) Hebben jullie tips?

Ik kijk uit naar de hulp die jullie wellicht kunnen bieden. De input wordt ontzettend gewaardeerd!

r/Klussers - Zwevend wastafelmeubel ophangen. r/Klussers - Zwevend wastafelmeubel ophangen.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Normaal monteren ze onder de kast tegen de muur een horizontale steun waar de kast op kan rusten.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Je kan ook overwegen om een paar supports eronder te monteren (die pakweg 1/3 ver komen van je meubel). Je zal al heel laag/ver moeten staan om dat te zien onder je meubel
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Ik kan de stevigheid van de muur niet beoordelen, maar als die goed is, kan die muur dat dragen. Er zijn wel wat dingen om rekening mee te houden: veranker het meubel zo veel mogelijk bovenaan, bij voorbeeld met vier verankeringen gespreid over de breedte en zorg dat de bevestiging in de stenen muur zit. Het totale meubel ondersteunen met een breder L-profiel is zeker een goed idee. Zorg dat het meubel onderaan niet door de voorzetwand kan duwen (dus niet alleen tegen een dunne gyproc laten steunen).
Als je niet in de stenen muur kan verankeren, kan je de voorzetwand verstevigen met een extra MDF of OSB-plaat om de aanhechting aan de balkjes over meerdere punten te verdelen.

Massieve europese eik weegt ongeveer driekwart ton per kuub, dus met panelen van 18mm dik kom je voor zo een meubel ergens rond de 40 à 50 kg uit. Zelfs als je dat verdubbelt om rekening te houden met wat inhoud en een waskom is je totaalgewicht minder dan 100 kg (fysica en wiskundige kunnen helpen bij de detailberekening van de krachten, in praktijk is het handiger om gewoon wat ruim te rekenen :cool: ). Als je het meubel op vier pootjes zou zetten, zouden die elk maar 25kg moeten dragen, dus dat valt best mee.
Neem dat als je het meubel ophangt, grofweg de helft van het totaalgewicht aan de achterkant van het meubel terecht komt en dus tegen de muur recht naar beneden drukt (afschuifkracht); de andere helft komt aan de voorkant van het meubel en veroorzaakt dus aan de bovenkant achteraan een trekkracht van de muur weg en aan de onderkant achteraan een duwkracht naar de muur toe.
In een stenen muur kunnen afschuifkrachten vrij gemakkelijk opgevangen worden, voor de trekkrachten heb je een goeie verankering nodig en hoe beter de krachten verspreid worden, hoe minder invloed ze elk op zich hebben.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan