• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zwemvijver met kleine kinderen: ervaringen?

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Hallo,

Veel gelezen over zwemvijvers, ook over gepraat met zwembadeigenaars, en we geraken er moeilijk uit.

Zwemvijver voordelen:
- wordt gemakkelijker goedgekeurd door gemeente
- mooier in de winter
- geen chemicalieën en filter nodig in huis
- goedkoper in plaatsing en onderhoud
- kan beter om met vuiligheid van een boom (?)
- water moet niet geloosd worden maar kan je laten infiltreren in de tuin

Nadelen
- algen of een "biofilm" is niet te vermijden
- kan weken duren voor het water in balans is
- maar tot 27°C te verwarmen, wat fris is voor kleine kinderen
- kinderen zien de bodem moeilijker wegens minder helder water (?)
- meer oppervlakte nodig in de tuin door 20 a 30% filter
- geen luik mogelijk/wenselijk voor waterleven

Zwembad voordelen:
- water is glashelder indien goed onderhouden, geen algen
- lichtere kleur bak mogelijk
- verwarmbaar zoveel je wil, langer zwemseizoen
- rolluik mogelijk

Nadelen:
- moeilijker om goed te laten keuren
- duurder in aanleg en onderhoud
- minder mooi in winter (rolluik)
- filter kan overuren draaien door mijn berk

Wat zijn echter de ervaringen van mensen met kleinere kinderen, zowel met zwembad, zwemvijver, hybride of biopool?

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
209
Punten
43
Met kleine kinderen zou ik helemaal geen vijver of zwembad nemen i.v.m. de veiligheid.
Dat is de temperatuur van een normaal openbaar zwembad??

Tot op zekere hoogte volledig akkoord om geen vijver of zwembad te nemen met kleine kinderen. Toch hebben we in ons vorig huis wel een vijver(tje) aangelegd, maar wel kindveilig gemaakt door er een stevig draadpaneel over te leggen. Het voldeed ruimschoots want op 4 jaar tijd zijn ze een 3-tal keer op de rooster beland. Kinderen leren blijkbaar snel dat er een vijver ligt.

Naar temperatuur zou ik niet kijken. Hier zijn ze deze zomer in het plonsbadje gesprongen wanneer ik het nog aan het vullen was. Hoe warm is leidingwater, 19-20 graden?

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Bedankt voor de reacties. 27°C is de temperatuur voor een volwassen "sport" zwemmer, kinderen hebben een groter huidoppervlak en zouden blijkbaar eerder +28°C nodig hebben. De temp van een openbaar zwembad is blijkbaar 28 a 29 °C

Wanneer het buiten bloedheet is kan ik mij idd voorstellen dat 27°C verfrissend is, maar in Juni zal het wat fris zijn.

Hij zou zowiezo kids proof beveiligd worden, een kind kan trouwens ook verdrinken in een plas water van 10cm dus altijd toezicht nodig. Aangezien we de tuin en terras nu aanleggen willen we ook nu de zwemvijver aanleggen

Iemand met een zwemvijver die kinderen heeft, of een zwembad die ze maar op 27°C houden?

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
523
Punten
113
Wat zijn echter de ervaringen van mensen met kleinere kinderen?
Mijn ervaring is dat het een paar jaar duurt en dan worden ze aanzienlijk groter.

Onze vijver lag er al voordat we aan kinderen begonnen. Ze zijn er nooit ingevallen, maar deze heeft dan wel een rand van zo'n 40cm boven het terras. Die rand van ongeveer 40cm breed was een absolute no-go zone voor hen, dat gaf ons een extra stap om in te grijpen.

kinderen hebben een groter huidoppervlak
Mijn kinderen hebben alvast een veel kleiner huidoppervlak dan ik. Grote kinderen heb jij!

2 Weken geleden zijn we nog een weekje gaan kamperen, er was een zwembad. Mijn dochter van 12 had het aangenaam, ik had het te koud. Nochtans ben ik echt totaal niet 'kouwelijk'.

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Waarderingsscore
115
Punten
43
Een kind kan al verdrinken in een laagje water van 10 centimeter. Beter meteen ook geen opblaasbadje meer in de tuin of op het balkon....

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Bedankt! Ze worden zeker groter, maar de kleinste moet nog geboren worden dus we zitten nog jaren in de kleuter fase?

De discussie gaat er ook niet over of een zwembad, oplaasbaar, inbouw of zwemvijver, gevaarlijk is maar wat de ervaringen zijn van zwembad of (liefst) zwemvijver eigenaars mbt kleuters. Wij laten ze nooit alleen met water.

"Verdrinking is een van de belangrijke doodsoorzaken bij jonge kinderen. Kleine kinderen kunnen al in 10 centimeter water verdrinken. Dat betekent dat ook een kinderzwembadje of een vijver potentieel gevaarlijk zijn."

Mensen met ervaringen, niet over verdrinking maar over combinatie zwemvijver en kleuters, bedankt om ze te delen!

Laatst bewerkt:

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
522
Punten
93
Zwemvijver of zwembad is zelfde gevaar imho. Een kleine in een omheinde tuin met een zandbak kan je wel eens 5 minuten naar je kookpotten kijken. Met een waterpartij zoals een vijver of zwembad mag je ze geen seconde uit het oog verliezen.

Ik zou gewoon kiezen naar wat je voorkeur uitgaat en zorgen dat je er de eerste 3-4 jaar een omheining rond kan zetten. Iets met palen/draad of iets met hekwerk. Dan ben je 100% gerust en kan je toch al eens genieten met je kinderen in het water. Meestal zeggen ze dat het gevaar er vooral is voor de kinderen die op bezoek komen, de eigen kinderen kennen de situatie en kennen de grenzen die je met hen stelt. Maar er is altijd kans dat ze zicht onwennig met een fietsje bij de rand wagen, of een vlinder achterna zitten, of een bal die bij de rand ligt toch zelf uit het water willen vissen. Dus met kleuters zou ik zeggen: zet een omheinding. Die x jaar waarbij ze echt niet te betrouwen zijn bij water zijn echt zo voorbij. Kinderen worden razendsnel groot...

Qua temperatuur. Is allemaal gewoonte hoor. Hier hebben ze een wetsuit om het seizoen wat te verlengen.

Qua helderheid: onze zwemvijver is al maanden glashelder, daar zie je elk vuiltje (blad, schors, steentje) gewoon op de bodem liggen.
Los daarvan, weet niet echt welk voordeel je hebt met "de bodem kunnen zien". Onze zwemvijver is 1,50-ish diep, de kinderen kunnen er simpelweg niet in staan...

Of je moet een ploetergedeelte voorzien, maar, bij een zwemvijver moet je dan wel af en toe met je borstel schrobben want alle wanden worden "glad". Allez, dat is mijn ervaring met een polyester wand, met een EPDM want ook al gemerkt. Ik denk dat dat gewoon eigen is aan de biologische werking van de vijver. Dus een ondiep gedeelte waar ze echt kunnen stappen, kan ook direct een manier zijn om levensgevaarlijk bij de rand onderuit te gaan. Als wij bezoek hebben zorg ik er altijd voor dat onze trap nog eens geschuurd is. Wij weten dat die glad kan liggen, bezoek verwacht dat niet...

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Waarderingsscore
100
Punten
43
in de gemeentes waar ik werk heb ik nu wel niet de ervaring dat een vijver vlotter zou goedgekeurd worden dan een zwembad. Alhoewel men inderdaad bij dat laatste soms wat vraagtekens plaatst indien je te dicht bij de buren komt (ivm het geluid van de pomp)

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
685
Punten
113
Niet doen.
Je eigen kinderen mogen er nog zo vertrouwd mee zijn, als er eens iemand komt spelen...
Je hoort meer dat kinderen verdrinken in de vijver van iemand anders, dan in die van bij hen thuis.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.172
Punten
113
Hallo,

Veel gelezen over zwemvijvers, ook over gepraat met zwembadeigenaars, en we geraken er moeilijk uit.

Zwemvijver voordelen:
- wordt gemakkelijker goedgekeurd door gemeente
zou ik niet weten, bij ons in de gemeente zij de vrouw dat het hetzelfde was: Als het stedenbouwkundig in orde is, is er geen verschil
- mooier in de winter
Vind ik ook...
- geen chemicalieën en filter nodig in huis
true
- goedkoper in plaatsing en onderhoud
kan ik niks van zeggen
- kan beter om met vuiligheid van een boom (?)
Op het moment dat de bladeren van de bomen vallen, loop ik quasi dagelijks rond met mijn schepnetje om bladeren er uit te halen. Ze drijven wel af naar het filtergedeelte, maar de hoeveelheid bladeren kan mijn vijverfilter in ieder geval niet slikken... als ik die niet helpt krijgt die dat niet verwerkt.
Een zwembad, of toch de meeste hier in belgië hebben een rolluik, dus minder toegang voor de blaadjes.
Die snap ik niet... het water blijft toch gewoon in je bad/vijver?
Nadelen
- algen of een "biofilm" is niet te vermijden
true
- kan weken duren voor het water in balans is
maak hier maar maanden tot jaren van...
ne vijver verwarm je niet. (vind ik.) Onze kinderen hebben een wetsuit, en als ze willen zwemmen, zwemmen ze. Onze dochter zit meer dan een uur in water van 18 à 19° zonder wetsuit... Ik vind 25° nog fris...
- kinderen zien de bodem moeilijker wegens minder helder water (?)
minder helder water? ik zie vanop de kant den bodem... als je niet voldoende onderhoud, en ze zwemmen dan wordt het water idd troebel... Maar of dat een nadeel is... een paar keer per week de robot er in en je hebt hier zowieso al minder last van.
- meer oppervlakte nodig in de tuin door 20 a 30% filter
Maar je krijgt er wel een mooi plantenvak voor in de plaats met mooie planten en bloemen enzo..
- geen luik mogelijk/wenselijk voor waterleven
dat vind ik persoonlijk ook geen nadeel...

Zwembad voordelen:
- water is glashelder indien goed onderhouden, geen algen
indien goed onderhouden, en doe het dan maar automatisch, klopt dit...
- lichtere kleur bak mogelijk
zou niet weten wat hier een voordeel is. ik vind het zwarte juist mooier dan een bleke...
- verwarmbaar zoveel je wil, langer zwemseizoen
true, maar met als keerzijde dat je verwarming handenvol geld kost...
- rolluik mogelijk
true
Nadelen:
- moeilijker om goed te laten keuren
zou ik nie weten, maar die snap ik niet.
- duurder in aanleg en onderhoud
true
- minder mooi in winter (rolluik)
zeg maar spuuglelijk :). sorry, mag mijn mening geven hé ;).
- filter kan overuren draaien door mijn berk
berk is idd een vuiligheid, maar je vijver zal daar ook problemen mee hebben. Om bladeren op te vangen zou je gebruik kunnen maken van een net, maar die vuiligheid die van een berk komt... die moet je filter verwerken, no way around...
Wat zijn echter de ervaringen van mensen met kleinere kinderen, zowel met zwembad, zwemvijver, hybride of biopool?
Hierover zijn er al wat reacties hierboven geschreven, en ik volg ze wel...
Ik heb bij vrienden met een zwembad ooit iemand uit het water gehaald die kopje onder ging... Mijn zoon riep keihard: Papa, Lize is aan het verdrinken... Ik had mijn zwembroek voor alle veiligheid aangedaan, en liet de 3 pinten die ik net gaan halen was vallen en ben gesprongen... Niks gebeurt uiteindelijk. De andere papa's stonden er bij en konden niet reageren... (en 1 ervan was papa van dat kind).
Mocht onze zoon (en de andere zoon) niet geroepen hebben, hadden we het niet gezien. Dus ja, het is gevaarlijk.

Enige manier om ongelukken te vermijden is zorgen dat de peuter, kleuter, klein kind dat niet kan zwemmen niet bij de vijver geraakt door middel van een afsluiting. Als het kind in het water gaat, of wel in de buurt geraakt van de vijver, moet er altijd een volwassene bij zijn, die ook attent is dat er altijd iets kan gebeuren. En dat laatste ontbreekt dikwijls nog wel eens...

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
523
Punten
113
Die snap ik niet... het water blijft toch gewoon in je bad/vijver?
De mensen rondom mij die een zwembad hebben hoor ik vaak spreken over hun 'backwash'. Blijkbaar heeft een zwembadfilter geregeld (per week?) zoiets nodig. Dan wordt er een paar honderd liter uit het bad door de filter, richting riool gejaagd.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.668
Punten
113
Bij familie van me, met kinderen van 2 tot 9, hebben ze een zwemvvijver met warmtepomp. Hoe warm het wordt weten ze niet want ze zetten die pomp gewoon aan en af:censored:. (Waarschijnlijk tot ze hun nieuwe elektriciteitsfactuur krijgen, maar ja) Die hebben een verhoog in de zwemvijver van ongeveer 16m2 waar het water een 40 a 50cm hoog staat, en waar de kleintjes kunnen spelen onder begeleiding. De rest van de vijver is een 150cm diep. Rond de zwemvijver staat een stevige afsluiting van 1meter hoogte. Water is zo helder als bergwater. Er zit inderdaad wel wat groene algen of afzet of weet ik veel dat hier en daar wat op de bodem ligt.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
151
Punten
43
Kan je de zwemvijver zien vanuit de woning of ligt die wat verscholen? m.a.w.: hoe gemakkelijk kan je die in' t oog houden?

Zo'n omheining helpt wel, maar geeft ook een vals gevoel van veiligheid.
1x vergeten om het hekje dicht te doen of een fanatieke klimmer en daar gaat die veilige omheining...
Onlangs raakte in Amerika (dacht ik) tussen de spijlers toch een kindje in het zwembad. Omheining was afgesloten met een hoog hek, waardoor anderen kostbare tijd verloren om het kind uit het water te halen. Het is hen gelukt en ze waren nog net op tijd, maar elke seconde telt.

Een zwembad/zwemvijver in de tuin, staat voor mij gelijk aan strikte afspraken vanaf dag 1. Bv. nooit zonder volwassene, altijd met zwemvestje, ev. ballen worden enkel en alleen door papa of mama uit het water gehaald, kindjes snel leren drijven,...

Je moet zelf bereid zijn ALTIJD in de buurt te blijven. En niet snel nog de was uit te hangen/pakketje aannemen ad deur/... Bij feestjes bv. steeds 2-tal personen die de taak krijgen om't zwembad in de gaten te houden. Een kindje dat in het water valt, spartelt of roept niet.

Ik weet dat ik naast je vraag antwoord (welk type meest geschikt) en in't begin is iedereen opmerkzaam, maar na verloop van tijd verslapt de aandacht.

Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.013
Punten
113
De mensen rondom mij die een zwembad hebben hoor ik vaak spreken over hun 'backwash'. Blijkbaar heeft een zwembadfilter geregeld (per week?) zoiets nodig. Dan wordt er een paar honderd liter uit het bad door de filter, richting riool gejaagd.
Ik doe hier nu een backwash 1x in de 4a5 weken, in de zomer toch, in de winter bijna nooit.
Het gaat dan over +/- 200L en ik ben zo fanatiek dat ik het opvang, wacht tot het vuil op de bodem van het vat ligt en het dan weer terug in het zwembad pomp. er gaat bij mij dus maximaal 20L water weg per backwash.

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
18
Bedankt allemaal voor de reacties! De zwemvijver zou aan het huis komen, achtergevel is bijna volledig in glas dus kunnen ze goed zien.

Ondertussen met de gemeente gesproken, ze houden geen rekening met zwemvijver, zwembad, houten terras of betonplaat, is allemaal verharding. Ik wacht nog op reactie ivm de watertoets, aangezien ik blijkbaar in overstromingsgevoelig gebied woon...

Maar nogmaals bedankt, mijn bedenkingen bij een zwemvijver zijn grotendeels weerlegd!

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
41
Punten
28
Toen wij ons huis kochten met een zwembad in de tuin is het eerste dat we deden een deftige omheining plaatsen. Geen risico’s hier met kinderen. Het poortje (met veiligheidsknop) er 1 met een veer zodat het poortje zelf sluit als iemand dit toch eens perongeluk open laat.

Uiteraard belangrijker om kinderen snel te leren zwemmen en steeds toezicht te houden, maar wil toch het zwembad zo goed mogelijk beveiligen

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan