• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor Batireno / Energie&Habitat 2024 in Namen aan! Let op: FR beurs

zwemvijver / hybride / natuurlijk zwembad / ...

wawadadakawa

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jul 2011
Waarderingsscore
136
Punten
43
Goed, de tijd is rijp om aan deel 2 van onze tuin te beginnen. Luc heeft een 6 a 7 jaar geleden een prachtig ontwerp voor ons getekend en na uitvoering van deel 1 een paar jaar geldeden gaan we deel 2 dan ook uitvoeren met enkele kleine aanpassingen (integratie van een garden office + paar kleine nuances aanpassen). Bij Luc zijn ontwerp hoorde ook een prachtige zwemvijver.

Tussen ontwerp en nu zie ik echter wel een aantal nieuwe trends in zwembad/zwemvijver land. Ik zie steeds meer een opkomst van hybride systemen (tijdens zwemseizoen zoals een zwembad en dus dood water, tijdens winter filter door planten) en natuurzwembaden (meer een uitzicht van een zwemvijver, maar nog steeds dood water, echter meestal niet meer met chloor maar via andere technieken). Bijna al deze zaken worden ook met zwarte liner (zwemvijver achtig), of tegels (zwembad achtig, maar niet meer dat fel blauw) uitgevoerd.

Dit brengt ons aan het twijfelen. Uiteraard is het een persoonlijke keuze en hangt het af van wat je wil en hoe je er tegenover staat. Hieronder zal ik oplijsten wat onze gedachten/wensen zijn. Ik ben op zoek naar mensen hun ervaringen (positief en negatief) of redeneringen bij deze keuzes. Zo hoop ik uiteindelijk een meer geinformeerde keuze te maken.

*We houden niet van een typisch zwembaduitzicht (fel blauw water, witte boorden er rond)
*We zijn wel voor een redelijke strakke en moderne uitstraling (dus niet vloeiende boorden, langs alle kanten planten, maar eerder mooie rechthoek, planten langs 1 kant)
*Ook in de winter mag het er best ok uit zien (zou dus in de winter open moeten kunnen blijven)
*Wij zijn niet vies van wat biofilm in een zwemvijver. Bij vrienden hier genoeg in gezwommen en door ons en de kinderen heerlijk bevonden. (Moeten natuurlijk geen massa draadalgen zijn, maar dat heb je bij een goed aangelegde zwemvijver ook niet)
*Op zich zijn we geen koukleumen (water moet dus zeker niet ten alle tijden 30 graden zijn), maar ook geen ijsberen. Liefst van al zouden we mei tot september kunnen zwemmen bij mooi weer.
*Afdekken door een rolluik in het zwemseizoen (voor warmte) is een optie
*Prijs is een factor maar op zich niet doorslaggevend tegenover de ideale oplossing
*Gezin = mezelf, mijn vrouw en 3 dochters waarvan de oudste nu 9 is (ja er zullen menig tienerfeestjes plaatsvinden)

Wij hadden altijd een zwemvijver in gedachte omwille van het uitzicht en volgens ons meer dan voldoende. Door enkele van de nieuwigheden zie ik hybride/natuurzwembaden die qua uitzicht zeker ook in de smaak vallen (donkere liner of tegel, toch een plantenvlak er rond al dan niet permanent gelinkt, ...). De voordelen van een hybride/natuurzwembad die me vooral doen twijfelen is dat het zwemseizoen langer kan worden. Voor een zwemvijver hoor ik eerder juni tot begin september, voor die zwembaden eerder eind april/mei tot eind september.

Ervaringen?

Ik kan enkel ervaring delen betreffende een zwemvijver (die niet verwarmd is) want dat is wat wij hier hebben.

De temperatuur van een onverwarmde vijver is iets wat eigenlijk wel went moet ik zeggen. De kinderen hebben ook nog een wetsuit, maar eigenlijk gebruiken ze die amper.

Het zwemseizoen verlengen middels verwarmen is zeker een optie, maar dan moet je ook een "externe" reden hebben om er in te gaan. Bvb wekelijks trek je 3x baantjes, en zo kan je vroeger op het jaar beginnen en langere doordoen. Of er is een hete dag geweest. Het feit dat het water iets warmer of kouder is, is hier alvast geen reden om er wel of niet in te gaan. Als de zon schijnt, en de goesting (en tijd... ja hobbies...) is er, dan springen ze er in. En zeker in Juni/September na een warme schooldag is dat schering en inslag.

Wat misschen (?) een verschil is, in een zwemvijver ben je meestal in beweging (zwemmen, ravotten, ...) , dan deert de temperatuur van het water echt niet. In een verwarmde situatie ga je misschien meer "relaxen?" in het water?

Wij vinden de aspecten die jij aanhaalt een grote plus: het water leeft, bij ons zitten er 6 vissen in, en dat is een plezier om naar te kijken. Bij ons genieten wij het jaar rond van het uitzicht, en ergens vanaf Mei tot September kan er gezwommen worden.

We hebben onlangs in dezelfde situatie gezeten en dezelfde gedachten gedeeld.

Sinds 2 weken is onze strakke rechthoekige zwemvijver met warmtepomp, UV-C lamp, luchtpomp, krachtige waterpompen, verlichting, robot, enzovoort, volledig operationeel.

We hebben in beide gezwommen, zowel in een zwemvijver als in een biologisch zwembad, maar het gevoel dat je krijgt bij het zwemmen in een zwemvijver was voor ons doorslaggevend. Het is een totaal andere ervaring dan zwemmen in een biologisch zwembad.

Een zwemvijver oogt veel natuurlijker en past beter in de algehele uitstraling van de tuin.

We bedekken het water niet, omdat we er juist graag naar kijken wanneer we er niet inzitten.

De avonden zijn nu prachtig, vooral wanneer het water verlicht is en er damp opstijgt omdat we het op dit moment nog verwarmen.

Voor ons is het meer een 'natuurlijk zwembad' dan een 'vijver', vooral omdat het zonder chloor is of andere chemicaliën.

Top, alvast bedankt voor jullie ervaringen. Er mogen er nog komen

Wij hebben enkele jaren terug dezelfde discussie gehad. We zijn dan de andere weg ingeslagen en voor een zwembad gegaan.
een betonnen contructiebad, die ter plaatste in witte polyester gezet is.
Voordelen die wij zien:
*bij een moderne woning vind ik het beter passen dan een vijver (personal opinion)
*de witte polyester is esthetisch lichter dan een zwarte liner (personal again)
*doordat het een overloopbad is oogt het heel strak, en hebben we ook geen vuil of kalkafzetting
*verwarmen doen we met een warmtepomp (voor de basistemperatuur) en een captatie net. we slagen er op die manier makkerlijk en economisch in om, in gewone weersomstandigheden, van april tot september een 27+ temperatuur te houden
*afdekking is een rolluik, dat in de zomer quasi nooit dicht is, en in de winter quasi nooit open

Dank je wel Ushkar. Vraagje over dat captatienet. Hoe moet ik dat juist zien?

Ik was zelf aan het denken om iets in die aard te doen op het dak van de garden office die in de buurt zal liggen. Zonder al iets uitgezocht te hebben dacht ik aan 2 mogelijkheden:

1) zwarte buis in lussen op het dak. retourflow van de zuivering optioneel (kraan) langs de buizen laten lopen.
2) Warmteboiler op dak garden office. Indien we willen verwarmen bijmengen van warm water van de warmteboiler. Voordeel = in de zomer warm water in de garden office.

Voordeel zou zijn dat het grondvlak van de gardenoffice >1m lager zal liggen dan waterpeil (afhellende grond) waardoor het hoogteverschil verminderd wordt wat voordelig is voor pompverliezen.

Ben benieuwd hoe het bij jullie gedaan is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan