• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zwemvijver folie

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43
Na de bouw van de woning achter de rug te hebben willen we graag naar de volgende fase gaan, de aanleg van zwembad / zwemvijver in de tuin.

De madam zou graag een zwembad in de tuin hebben, persoonlijk vind ik dit niet mooi in de tuin en is het overgrote deel van de tijd dicht en een lelijke rolluik waar je moet op kijken en alle toevoegingen van chemie is niet zo mijn ding voor in de tuin... (zeer persoonlijke mening).

Daarom kwamen we al snel bij een zwemvijver uit, op een natuurlijke manier proper, helder en veilig water om in te zwemmen, dat nog mooi is ook om naar te kijken !
Enkele firma's laten komen en zijn nu in de fase dat we er zo goed als zijn maar toch nog een open puntje ...

Opzet zou downflow zijn maar toch met een UVC lamp en warmtepomp (voornamelijk voor de madam) om wat bij te verwarmen in de zomermaanden (25°c a 26°c).
De verwachting is geen lange draadalgen te hebben maar wel een glibberig laagje op de bodem en wanden.
Lange draadalgen zou voor de madam een reden zijn er niet in te gaan.
Zouden hier wel een robotje in zetten om alles zo proper mogelijk te houden.

Nu komen we bij wat er nog open staat, de folie ...
2 opties: PVC of EPDM

Voorkeur zou uitgaan naar PVC omdat dit mooi strak kan geplaatst worden en in een kleur beschikbaar is.
We zouden donker antraciet nemen wat toch net iets minder zwart gat in de grond effect heeft ...
Kostprijs voor PVC te plaatsen is duurder dan EPDM (+40%), lees dat de levensduur korter is (15 jaar garantie), en nog wat andere nadelen ...

EPDM is goedkoper, maar steeds zwart wat we minder mooi vinden maar geven wel een levensduur van +25 jaar op ...
Heb de indruk dat EPDM toch minder strak aansluit dan PVC, waardoor in de hoeken eventueel zakke punten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld de waterdruk of er te gaan op staan.

Het gaat voornamelijk over de look en feel van de vijver ... maar toch schrik voor de nadelen van PVC, alles wat is lees is het minder goed dan EPDM ...
Het zou kunnen dat ik me teveel focus op de negatieve punten van PVC maar wil een bewuste hopelijk goede keuze hierin maken.

Iemand ervaring, tips, adviezen hierin ?

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
535
Punten
93
Hier zie je bvb een foto van onze bodem na bijna 3 jaar: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/zwemvijver-plantenzone-proper-houden.405609/

Dat is bij ons zwarte polyester, maar veel zwart is er niet meer :)

Bij polyester kan je ook kleuren kiezen. Onze gedachten gang voor zwart was: wordt toch groenig, zal msshn (?) iets beter opwarmen en vooral oogt natuurlijker... Ja dat blauw-groenige is wel mooi, maar weet niet zeker hoe dat bij een zwemvijver zit.

Maar smaken zijn persoonlijk.

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43
Hier zie je bvb een foto van onze bodem na bijna 3 jaar: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/zwemvijver-plantenzone-proper-houden.405609/

Dat is bij ons zwarte polyester, maar veel zwart is er niet meer :)

Bij polyester kan je ook kleuren kiezen. Onze gedachten gang voor zwart was: wordt toch groenig, zal msshn (?) iets beter opwarmen en vooral oogt natuurlijker... Ja dat blauw-groenige is wel mooi, maar weet niet zeker hoe dat bij een zwemvijver zit.

Maar smaken zijn persoonlijk.
Bedankt je je ervaring te delen, een foto is natuurlijk altijd veel duidelijker dan 1000woorden ! (y)
Heb je een robot of stofzuig je regelmatig voor aanslag te beperken ?

Veel loskomend "vuil" bij het zwemmen of blijft het water dan ook even helder ?

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
535
Punten
93
Wij hebben inderdaad een robot. De aanslag is mij minder een zorg, maar het is meer om ander afval die in de vijver geraakt tot een minimum te beperken. Onze robot geraakt wel niet op onze wand. Die zijn te glad, of de aanzet is te haaks. Had ik het geweten, ik had onze bodem->wandovergang serieus hol gezet, nu is gewoon minimaal hol gezet geweest. Als ik merk dat er iets te veel algen aan de wand hang durf ik al eens met een borstel rond gaan, en de dag erna eens de robot er in.

Loskomend vuil bij het zwemmen is wat afhankelijk van de tijd van het jaar. Soms wel, soms niet.

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
13
Punten
18
Aanslag is niet te vermijden in een zwemvijver. Wij hebben een robot die wel zeer goed de wanden op klimt en die blijven dan ook behoorlijk zwart. De vloer is een andere zaak, die ziet er bij ons ook helemaal niet zwart meer uit, zelfs manueel met de borstel niet meer. Is dat erg, neen, maar met puur zwart krijg je wel het mooiste spiegeleffect. Aangezien het bijna onmogelijk mooi zwart is te houden speel ik ondertussen met de gedachte zwembadtegels "Bali Style" erin te legen maar dat is een ander topic.
Onze EPDM zit trouwens wel heel strak, ook in de hoeken.
Met draadalgen hebben wij de eerste jaren ook gesukkeld maar dat is de laatste 4 jaar helemaal verdwenen nadat ik 1 keer uitzonderlijk zinkoxide 2gr/1000l heb gebruikt. (Geen vissen hier) Planten hebben er geen last van gehad noch de amfibieën in de filter als andere waterinsecten zoals libellen enz. Allez, weet natuurlijk niet of ze migraine hebben gehad of zo maar ze zijn nog allemaal in grote getallen aanwezig.
Voordien lange slierten en dat is inderdaad niet aangenaam om in te zwemmen. Filter zat toen ook altijd onder een dikke laag.
Soms durft hij eens troebel te worden maar als ik zie dat dat gaat gebeuren gaat de UV-C aan en blijft hij helder.

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik weet nu niet wat de gangbare gedachte hierover is aan deze kant van de plas, maar in de US en i. Toenemende mate in de UK gebruiken mensen ‘pond dye’ om de kleur van het water mooi te houden.
Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, ik ben het alleen veel tegengekomen bij het lezen over grote vijvers.

toemke

Lid
Lid geworden
11 feb 2008
Waarderingsscore
13
Punten
18
Daar zie ik de Amerikanen wel bekwaam voor ja, natuurlijk vijver/zwemwater kleuren. Zelfs al is het 100% vrij van nadelen, wat ik op termijn toch een beetje durf te betwijfelen, zou ik het niet doen.

Lid geworden
10 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Onze vijver is in pvc merk Elbe. Ter plaatse gelast door een Nederlander tegen een zeer schappelijke prijs. Onze zwemvijver is in 2017 zelf aangelegd. Wij onderhouden hem met een zwembadrobot en kuisen nog met een borstel. Wij overwegen ook wel om hem te betegelen daar het pvc ruwer wordt en dus sneller vatbaarder wordt voor algen op de vloer en wanden. Verder hebben wij een uvc-lamp, lavafilter en sonarsysteem. Het water is hierdoor perfect helder het hele jaar door.

Bijlagen

• 20220811_131606_Original.jpeg
    20220811_131606_Original.jpeg
    281,2 KB · Weergaven: 38
  • 20220811_131940_Original.jpeg
    20220811_131940_Original.jpeg
    282,2 KB · Weergaven: 38
  • 20220416_164859_Original.jpeg
    20220416_164859_Original.jpeg
    306,9 KB · Weergaven: 38

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
PVC folie heeft een groot nadeel: de starheid.
Epdm of rubberfolie daar en tegen is veel soepelder en daardoor gemakkelijker te vormen.
Grootste voordeel is dan nog dat er rek opzit . 400% aub.

Of anders gezegd als je kuip niet wortelproef is en je zet bv een bamboe bij je vijver dan gaat die niet door de epdm folie groeien want die "rek " zorgt ervoor dat de groeipunt van de wortel ombuigt ( er zijn nog een paar planten die met plezier door metselwerk en vijverfolie groeien. Maar bamboe is de eerste die bij mij opkomt.
Simpelste: zet gene bamboe.
Bij pvc folie ( die geen mm uitrekt) zitten die wortels er op nen ik en nen tik erdoor.
Daarom is het gebruik van pvc in VIJVERS ( zonder versterkte wanden ) al 30 jaar uit de mode.
Ook even stilstaan bij de kostprijs als je de vijver toch zou afbreken en die pvc folie moet gaan storten... gevaarlijk afval want bij de verbranding komt chloorgas vrij.

Probleem is ook het effect van de zon op de lijn tussen water en folie. Het water kan daar werken als een brandglas en zorgt ervoor dat de PVC folie op die waterlijn na enkele jaren begint te krakeleren en te barsten. EPDM folie heeft dit effect niet !
Onderzoek van wageningen heeft nu aan het licht gebracht dat er toch pvc partikels ( en zeker bij de oudere folies die jaren geleden zijn gebruikt) kunnen doordringen in het milieu . Ze weken zichzelf los om het zomaar eens te zeggen. En nu met alle PCB's en dioxines willen we dit echt niet in ons grondwater en dan zo in ons drinkwater.
Oplossing is natuurlijk zorgen voor een weelderige begroeiing van de ( zwem) vijverranden of een voldoende oversteek van de vijverrand opsluiting

Waarom niet kijken in het assortiment van TPO vijverfolies?
Meeste kennen de liners voor een zwembad, awel deze zit ook in die grote groep van TPO 's namelijk de PE zijn hier vna toepassing.

Kort het verschil, beetje door den bocht maar wel van belang
EPDM Staat voor Ethleen Propyleen dieen monomeer of anders korter gezegd SYNTHETISCHE Rubbers . Waarom ze dat niet afgekort hebben naar SR weet ik niet .

TPO dat zijn Thermopastische polyofinen of verzameling van kunststoffen op basis van polyethleen (pe) polupropyleen (pp) buteen en isobutadieen
En dus heb je daar een zeer groot assortiment in.

Dus vraag maar eens aan je vriend of het inderdaad een pvc folie is en geen Pe folie of een PP folie uit de groep van TPO's

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43
Bedankt voor de uitleg allen !
De keuze is gemaakt en we zijn gegaan voor een EPDM folie gezien alle voordelen hiervan en er toch een laagje biofilm zal opkomen.
Volgende week starten de werken ! joepieeee 🥳

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
888
Punten
113
Na de feiten, maar je vind EPDM te zwart en zou om die reden donker anthraciet nemen.
De kleur van EPDM wordt misschien wel zwart genoemd, maar is toch ook niet zwart-zwart maar eerder anthraciet van kleur?

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43
Na de feiten, maar je vind EPDM te zwart en zou om die reden donker anthraciet nemen.
De kleur van EPDM wordt misschien wel zwart genoemd, maar is toch ook niet zwart-zwart maar eerder anthraciet van kleur?
We hebben de stalen gezien en toch een aanzienlijk verschil tussen EPDM zwart en donker antraciet.
EPDM dat nat is (wat wel een kan zijn in een vijver :ROFLMAO: )is het wel zwart zwart.

Onze dakbedekking in EPDM dat niet nat is, is het inderdaad niet zwart-zwart.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Tuurlijk komt er een biofilm op.
Hoe denk je anders dat je vijver mee gefilterd wordt?
In die biofilm zit een massa aan bacterien , algen en ander microorgansmen die samen werken aan de filtering ( kort de afvalstoffen van den ene is het eten van de andere )
Zorg ervoor dat biofims in de filterzone onberoerd gelaten wordt, haal ze ( sporadisch) weg uit het zwemgedeelte.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan