Situatie
- Ik wil een zwemvijver aanleggen van 9 x 4 x 1,5 meter (54.000 liter). Als filter wil ik een Oase Proficlear Compact gebruiken, aangevuld met een Oase Bitron (UVC-filter). Eventueel wil ik die aanvullen met een kleinschalige plantenfilter (1 x 4 meter) met vooral plantjes die graag nitraat eten.
- Ik heb momenteel een Intex Ultraframe waarin momenteel ongeveer 27.000 liter gechloreerd water in zit (en anti-alg, vlokmiddel en andere chemische troep).
- Ik wil voor mijn zwemvijver gebruik maken van een monoblock zwembadbak (HDPE - antraciet). De heliofytenfilter zal in het verlengde, maar apart liggen van het zwembad.
- Kan ik de monoblock laten plaatsen en eerst aanvullen met die 27.000 liter gechloreerd water en dit water aanlengen met nog eens 27.000 liter stadswater? Of heeft dit een te groot nadeel voor de natuurlijke filtratie van het vijverwater? M.a.w. gaat mijn bacteriecultuur in de moving bed module gedood worden?
- Kan ik wachten met het toevoegen van bacteriën, totdat alle vrije chloor weg is en alle gebonden chloor door de UVC-filter vernietigd is?
- Voor mij heeft dit als voordeel dat het ene bad leeg is, terwijl het andere bad snel halfweg gevuld is. Dat laatste is belangrijk ivm grondwater (dat momenteel zo'n 10 centimeter onder de betonplaat zou zitten).
- Daarnaast speelt uiteraard ook het feit dat ik 27.000 liter in een riool lozen, een enorme verspilling van water vind.