Zwembadwater verdund toevoegen aan zwemvijver?

  • Tags tuin water waterbehandeling waterbesparing zwembad zwemvijver
  • KoenR

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    19 jul 2017
    Berichten
    74
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    8
    Situatie
    • Ik wil een zwemvijver aanleggen van 9 x 4 x 1,5 meter (54.000 liter). Als filter wil ik een Oase Proficlear Compact gebruiken, aangevuld met een Oase Bitron (UVC-filter). Eventueel wil ik die aanvullen met een kleinschalige plantenfilter (1 x 4 meter) met vooral plantjes die graag nitraat eten.
    • Ik heb momenteel een Intex Ultraframe waarin momenteel ongeveer 27.000 liter gechloreerd water in zit (en anti-alg, vlokmiddel en andere chemische troep).
    • Ik wil voor mijn zwemvijver gebruik maken van een monoblock zwembadbak (HDPE - antraciet). De heliofytenfilter zal in het verlengde, maar apart liggen van het zwembad.
    Vraag
    • Kan ik de monoblock laten plaatsen en eerst aanvullen met die 27.000 liter gechloreerd water en dit water aanlengen met nog eens 27.000 liter stadswater? Of heeft dit een te groot nadeel voor de natuurlijke filtratie van het vijverwater? M.a.w. gaat mijn bacteriecultuur in de moving bed module gedood worden?
    • Kan ik wachten met het toevoegen van bacteriën, totdat alle vrije chloor weg is en alle gebonden chloor door de UVC-filter vernietigd is?
    Reden
    • Voor mij heeft dit als voordeel dat het ene bad leeg is, terwijl het andere bad snel halfweg gevuld is. Dat laatste is belangrijk ivm grondwater (dat momenteel zo'n 10 centimeter onder de betonplaat zou zitten).
    • Daarnaast speelt uiteraard ook het feit dat ik 27.000 liter in een riool lozen, een enorme verspilling van water vind.
     
    Chloor doodt bacterieel leven en is ook niet gezond voor planten, vissen, etc.
     
    @fido, dat begrijp ik, maar mijn vraag is dan ook of ik het doormiddel van verdunnen en vervliegen, alsnog kan gebruiken.
     
    Drinkwater is normaal niet hoger dan 0,1-0,2 mg/L vrij chloor en het totaal chloor is 0,3 mg/L. Je zal correct moeten meten met minstens een fotometer of colorimeter om dat goed te bepalen. De residuele hoeveelheid vrij chloor in drinkwater is al voorzien om afdodend te werken, dus je zal hier onder moeten zitten. Ook mag je water met meer dan 0,2 mg/L chloor niet lozen.
     
    Kan je dat chloor niet neutraliseren of x aantal weken laten vervliegen?
     
    Mijn inziens is dat chloor na een weekje of hoogstens twee weken verdwenen uit het water, anders zou je ook niet zoveel moeten toevoegen in een "normaal" zwembad.
    Ik zou dan ook niet twijfelen en het in je zwemvijver laten lopen.
     
    @disco stu en @janus wago

    Dat was ook mijn denkpiste, maar ik wil natuurlijk vermijden dat ik alsnog de hele bak (incl. die 27.000 liter extra kraantjeswater) achteraf moet leegpompen, omdat het natuurlijke filtratieproces niet kan starten.

    Ik wil gewoon heel graag van dat chemisch fabriekje in de tuin af :cool:.
     
    Tal van (koi)vijvers worden gevuld en aangevuld met leidingwater; ik me daarover geen zorgen maken.
     
    Moment
    Je gaat dus de helft van je zwemvijver vullen met chloorwater en dan bijvullen met kraantjes water .
    Je prille kleine plantjes die je juist gezet hebt in de filterzone gaan dus al dood door die chloor en of nu die chloor x op 1 deel zit of x op 2 delen water gaat geen knijt uitmaken.
    Je planten gaan er aan
    .
    Die chloor dood niet alleen je planten maar ook je bacterieen die zo noodzakelijk zijn om organisch afval om te zetten naar nitriet en nitraten. Dus zeg maar saluut tegen een goede gezonde bacteriologisch evenwicht.
    Niet alleen dat , je zal ettelijke weken moeten wachten voor je de zwemvijver kunt enten met water uit een gezonde biologisch in evenwicht zijnde vijver.

    Door die chloor ga je dus eerst moeten beluchten.
    dus continu een fonteinpomp of dompelpomp installeren zo dat het water met veel lucht in contactkomt.
    Na dat de chloorwaarde is gezakt onder die 0.1 mg ( ik zou het moeten opzoeken voor vijvers) , reken op een 3-4 weken dan kan je pas de filterzone gaan enten met dat entwater.
    Terug opnieuw effe laten circuleren ( klein week)
    en dan aanplanten van de filterzone met vijverplantjes zit je al 5-6 weken verder.

    Omdat je chloorgehalte gaat zakken en voor de rest geen aktief leven in die vijver zit, want chloor dood alles . Ga je pas nadat de chloor is gezakt het eerste leven terug krijgen in je vijver en dat zijn die ... algen. Stop maar eens met chloor toe te voegen aan je zwembad en zie wat er eerst verschijnt.

    Maar voor die algen heb je natuurlijk die uv filter , ojee, en wat is het probleem van die uv filter? Die doden de algen af maar ruimen die NIET op !!
    Dode algen worden omgezet in organisch materiaal dat gaat rotten. hierbij komt ammoniak en ammonium vrij. Ammonium vervliegt. Ammoniak is schadelijk voor planten en dieren en mensen. Echter die bacterien zetten dit om naar nitrieten. Nitrieten zijn ook giftig voor plant, dier en mens maar gelukkig hebben we andere bacterien die nitriet omzetten naar nitraat door een zuurstof atoom te binden.
    Nitraat wordt opgenomen door planten waterplanten vandaar dat het belangrijk is om veel waterplanten te voorzien. MAAR ook door algen.
    Hoe meer planten , hoe minder nitraat, hoe minder algen.

    Daarom is die UV filter alleen maar handig om helder water te hebben , maar geeft geen enkele positieve invloed op de nitraatbalans , integendeel.

    Fitterbak Oase samen met een biologische filter.
    Als je eerst de filterbak in de opstelling plaats ga je lava filter ( biologische filter ) veel te weinig afvalstoffen krijgen om optimaal te kunnen werken.
    Als je eerst de lavafilter zet en dan de filterbak , ga je filterbak er voor spek en bonen bij zitten.
    Je werk best van al met 1 systeem zonder combinatie van -- zeker -- deze 2.

    Hoge grondwaterstand.
    Je zal nooit snel genoeg 27000 liter in die zwemvijver krijgen.
    Je moet uitgraven, je moet je muren construeren, je moet je waterdichting aanbrengen ; je moet technieken aanbrengen en dan moet je de lavazone plantenzone afwerken en dan watererin. Reken maar op minimum een week voor je water kunt inbregen.
    Jezal dus een bemaling moeten plaatsen.

    Monobloc plaatsen dan?
    Euh, dat moet ook uitgegraven worden, gestabiliseerd, bloc erin, technieken aansluiten en dan pas vullen .... kleine week voor je water erin hebt
    dus bemaling

    Trouwens monobloc en daar een plantefilter op aansluiten dan zit je dus met 2 verschillende , los van elkaar staande constructies die verbonden zijn met buizen.
    Werk dit maar eerst heel gedetailleerd uit;
     
    mmm,
    en wie heeft gezegd dat bericht 7 de oplossing is !!!
     
    Tal van (koi)vijvers worden gevuld en aangevuld met leidingwater; ik me daarover geen zorgen maken.
    in leidingwater zit bij je thuis veel minder dan die 0,1 - 0,2 mg/L, dat is de maximum die is toegelaten, bv. voor spoelen.
    0,2 mg/L dat ruikt al naar chloor.

    Het totale chloor is vrij chloor + gebonden chloor. Het vrije chloor zal vervliegen, het gebonden chloor blijft en is ook fytotoxisch. De toxiciteit is gekend als zoutstress.
     
    Dag @lukanar,

    Ik zat uiteraard ook op jouw reactie te wachten. Immers heb ik wel een aantal interessante posts van je gelezen in verband met 'biologische zwembaden' en levend en dood water. Als ik het goed begrijp, heb ik dus 27.000 liter onbruikbaar water. Nu goed dan blijven we lekker zwemmen in die chloorbak en leg ik op het gemak de zwemvijver aan voor volgend seizoen, tegen dan is het evenwicht ook hopelijk in orde.

    De planten zouden overigens eerder voor de decoratie in de vijver staan, dan voor de filtering. Die wil ik echt graag met de Oase Proficlear realiseren. Volgens een hele grote vijverwinkel in het waasland is de plantenfilter als decoratief element (en extra nitriet zuiveraar) te combineren met de filterbak. Maar die is eigenlijk optioneel, dus kan ook achterwege gelaten worden.

    Wat betreft het bemalen
    Dit wil ik absoluut vermijden! Ik wil mijn fundering van het huis niet in gevaar brengen, door te gaan bemalen. Hoe ver moet het grondwater onder de bodemplaat zitten alvorens je veilig kan graven? Put wordt 160cm diep, grondwater zit momenteel op 170cm. Ik heb geen haast, deze week is het grondwater met ongeveer 10cm gezakt. De afgelopen regenbuien hadden geen enkel effect op het grondwaterpeil (ik meet het dagelijks).

    Heeft iemand over het bovenstaande (grondwater) nog advies?
     
    hoe ver staat het huis vanje zwemvijver?

    De planten zouden overigens eerder voor de decoratie in de vijver staan, dan voor de filtering. Die wil ik echt graag met de Oase Proficlear realiseren. Volgens een hele grote vijverwinkel in het waasland is de plantenfilter als decoratief element (en extra nitriet zuiveraar) te combineren met de filterbak. Maar die is eigenlijk optioneel, dus kan ook achterwege gelaten worden.
    dan heb je geen biologisch gefilterde zwemvijver maar een hybride bad
    Ik ken geen enkele installatie ( filterbox) die nitraat kan wegfilteren zonder plantengroei.
    Ik zou dus wel graag eens vernemen hoe zij de chemische balans van die zwemvijver op punt gaan zetten?
     
    @lukanar

    Zij voegen dan een fosfaatfilter toe. En dan vraag ik me dus af, of dat beetje chloor echt kwaad kan, aangezien je al met een uvc-filter zit en een fosfaatfilter. Als ik jouw uitleg goed begrepen heb, is je water dan toch al zo goed als dood.

    Het huis heeft een overkraging van 3 meter over de gehele breedte. Voorts rust het volledige bovenvolume op 12 slanke stalen profielen van 10 cm. Dus euh... daar is wel wat rekenwerk aan te pas gekomen. In principe ligt het zwembad straks op ongeveer 4 meter van de funderingszool van de 4 stalen profielen, waarop die achterbouw rust. De put start op 1,5 meter van de loodlijn van het overkragende volume. Allez zo is het momenteel, als de fundering in gevaar komt, dan komt de put ergens anders, maar de tuin is niet oneindig groot of komt het zwembad 40cm boven de grond.
     
    ik versta die Oase proficlear ook niet goed, ik lees op de website dat die bak wordt gebruikt voor nitrificatie en vervolgens denitrificatie naar gasvormig N2, maar dat is een hoofdzakelijk anaeroob proces. In wat ik lees over die filter gaan ze extra beluchten :unsure:

    Wat volgens mij de werking is, is de afvoer van het vuil. Dat is zoals de meerkamerfilters die 15-20 jaar geleden populair waren, voor er naar die lavafilters werd gegaan. Continue afvoer van slib zorgt voor de grootste afvoer aan ammoniak, nitriet en nitraat.
    Maar een plantenbak als decoratief element, dat vind ik er nu toch over. Die winkel verkoopt die filters en verdient er allicht meer aan dan aan lava + planten? Die filter van Oase kost zeer veel geld, vind ik. Ik zie online 22 000 € enkel voor een systeem met 4 bakken :oops:
     
    Laatst bewerkt:
    fosfaat en chloor hebben met elkaar niets te maken .
    Fosfaten is samen met nitraten eten voor de algen.
    Weghalen van fosfaat ... oke maar wat doen ze met de nitraat ???
    Dat was de vraag.
     
    indeed fido , dat hangt aaneen met spannedrap en tuttefrut.
    Houd het simpel
     
    In tegenstelling tot luk (maar ik ben ook geen expert) zie ik geen probleem in om dat zwembadwater te gebruiken. Uiteraard niet direct nadat je een mooie extra dosis chloor hebt gegeven, maar als ik een week of 3-4 niks meer bijvoegt zit er volgens mij al niet veel meer in. Uiteraard moet je goed meten om geen risico's te lopen.

    Wat betreft de opstelling & soort filtering ben ik het wel eens. Of je gaat voor een mechanische niet chemische filtering (verschillende oplossingen op de markt) en dan kan je nog je aanplanting aanpassen om de juiste look te krijgen of je gaat voor een zwemvijver in zijn totaal.
     
    Als de zon op dat zwembad staat (en je stopt met chloor toe voegen), dan is dat na een paar dagen al weg.

    En om die nitraat/nitrietcyclus op gang te krijgen kan je er ook een scheut ammoniak of gewoon een plasje in doen.

    Natuurlijk moet je 2 weken wachten om planten toe te voegen en zeker een week of 6 voor visjes (als de planten het goed houden).
    Dezelfde methodes worden gebruikt om aquaria op te starten.
     
    Dag allen,

    Men gebruikt eigenlijk de filtertechniek voor koivijvers. Overigens hebben zowel Oase, Aquaforte en of Biotop soortgelijke filtersystemen. Het valt me inderdaad op dat een mechanische filtering op deze manier duurder is dan een klassieke filtering (met chloor en of zout). € 22.000 is echter een veelvoud van de prijs. Ik kom op € 7.873,93 voor trommelfilter, moving bed, pompkamer, automatisch bijvulsysteem, zuurstofpomp, vijverpomp, uvc-lamp en fosfaatfilter. Dit allemaal van Oase.

    Anderzijds is het gebruik van lava en/of vijversubstraat (wat dan nog eens wordt aangeraden) en planten mijn iniziens ook niet zo goedkoop. Lijkt mij ook een kostelijke grap om daarmee 1/3 van je wateroppervlak aan te leggen. Komt daarbij ook dat mijn tuin niet geweldig groot is. Die plaats heb ik gewoon niet, tenzij ik inboet op zwemzone. Laat ik nu net een aantal waterratten in huis hebben, met heel veel vriendjes.

    Ik wou graag nog meer leven in de tuin hebben (vissen, kikkers, salamanders), vandaar dat ik de eerder biologische kant op wou gaan. Maar dat zou een mooie bijvangst zijn, niet het hoofddoel. Er is al leven genoeg in mijn kleine tuin. Tegelijkertijd heb ik straks zo'n digitale teller aan de muur hangen en zit ik met 24 zonnepanelen voor mijn warmtepomp voor niets te produceren. Ik stook nog liever een bad 40 graden warm (dan is biologisch sowieso geen optie uiteraard) zonder afdekking, dan dat ik 1 eurocent als prosument betaal.

    Maar goed... Nog adviezen over het grondwater?
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan