Zwarte schimmelvlekken op patines en krijg ze met niks weg...

zelfbouwerke

Actief Lid
Lid geworden
13 aug 2007
Waarderingsscore
48
Punten
28
Nadat een deel van de oprit de hele winter in de schaduw heeft gestaan (noordkant van het huis) en nagenoeg de hele tijd vochtig en nat bleef zit ik nu met lelijke zwarte schimmelvlekken. Ik heb al met bleekwater geprobeerd en met Aquaplan (een enzyme-houdende zeep die na een tijd inwerken alles zou moeten reinigen), maar niks helpt. Als je met een stijve borstel erop los gaat dan is het alsof je niets doet, dus het zit er écht wel heel hard op.
Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen wegkrijgen? Het maakt de hele oprit (en het pad naar de voordeur) erg lelijk.
Alvast bedankt!

mini-IMG_4400.JPG
mini-IMG_4401.JPGmini-IMG_4403.JPG

Pissebedden? Het zit vast op de stenen als vlekken. Pissebedden zou ik er immers zo kunnen afnemen ;)

Pissebedden? Het zit vast op de stenen als vlekken. Pissebedden zou ik er immers zo kunnen afnemen ;)
en beestjes laten geen afval na net zoals die zwarte ronde vlekken ( :poop: ) die vliegen op een auto achterlaten, ook moeilijk te verwijderen zijn .

:poop:

Ah, op die manier: dat zou inderdaad wel eens kunnen... Maar hoe krijg ik dat er dan af? Zelfs krabben met een schroevendraaier od blijkt niet afdoende.

Krassen maken op de stenen is niet nodig, dan ben je misschien beter af met een staalborstel.

1. Een hogedrukreiniger + de vuilfrees
2. Een stoomreiniger

Dan denk ik dat een stoomreiniger 'veiliger' is omdat je dan het oppervlak niet grof maakt waardoor ze makkelijker vuil zullen worden nadien. Maar ik zou wel willen weten of dat effectief werkt vooraleer ik er eentje ga moeten huren.

Zou het niet eerder iets zijn dat "erin" is getrokken ? Of voel je het erbovenop liggen ?

Ik denk toch ook aan (vuile) olie of vet.
Een auto? Een moto/bromfiets van iemand die daar gestaan heeft en wat olie spuwde? BBQ?

Het is zeker geen olie of vet, want ik heb het ook op plaatsen waar nooit een auto of bromfiets gestaan heeft. Ik heb het trouwens ook aan het pad naar de voordeur en daar geraak je niet of heel moeilijk met een bromfiets, laat staan een auto.
Het lijkt erboven op te liggen maar het is flinterdun waardoor je er geen 'grip' op krijgt omdat die stenen een beetje een ongelijke bovenkant hebben. En dat maakt het natuurlijk extra moeilijk in dit geval.

Ik zou gewoon niks doen gedurende een zomer en eens kijken wat het zegt... Met dingen doen kan je het ook erger maken volgende winter...

Maar ik zou wel willen weten of dat effectief werkt vooraleer ik er eentje ga moeten huren.
Deze klinkers zijn normaal toch natuursteen of is het bij u anders?
Op natuursteen kunnen bepaalde vlekken verteren zonder behandeling dus zie #11
De situatie is eigen aan de uwe dus je zal het risico moeten nemen met het huren van of anders het laten voor wat het is.

spuitbus olie, spetters van hydraulicolie
Leg er eens een keukenpapier op en zie of het daar intrekt .
ff dacht ik aan besjes die uiteenspatten omdat vogels die laten vallen maar dan zouden de vlekken meer verspreid zijn en in cirkels geconcentreerd.
Al zeker niet beginnen met zepen of ander spul want die zijn vettig en gaan de porien inde steen verzadigen.

Het ligt er volgens mij wel bovenop, maar het is met water niet te verwijderen.
Btw: het zijn Kandla Grey stenen, een Indische zandsteen (google er maar eens op). Mijn terras achter het huis is er ook mee gelegd en dat vind ik prachtig! Dat is wel de zuidkant en daar heb ik vlekken helemaal niet. Dus het heeft er sowieso mee te maken dat die vlekken te maken hebben met het feit dat die plaatsen de ganse winter in de schaduw staan en omzeggens constant vochtig blijven tot aan het voorjaar.

staan daar ergens lindebomen ?
of esdoorns?

Geen lindebomen of esdoorn, maar wat Zenidka schreef doet me wel iets vermoeden: in de winter heb ik een houtkachel die elke avond brandt.. Zouden dat roetdeeltjes kunnen zijn die naar beneden kunnen regenen? In dat geval moet ik die piste verder onderzoeken en kijken hoe ik dat kan testen.

Off topic @lukanar, mocht je nog een stekje van die lindebomen of esdoorns hebben die in de winter bloeien, hou ik me voorbehouden, zou fantastisch staan in m'n wintertuin .

Off topic @lukanar, mocht je nog een stekje van die lindebomen of esdoorns hebben die in de winter bloeien, hou ik me voorbehouden, zou fantastisch staan in m'n wintertuin .
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
het gaat niet over bloeien ( bloemmeke enzo ) maar over guttatie
guttatie is de overdruk van sapstroom die via het blad wordt afgescheiden.
En dat drupt .
Niet in de winter want dan is er geen sapstroom, maar wel in de rest van het jaar.
En dat kan na x maanden verkleuringen geven die hardnekkig zijn.
Begot voor linde kan dit zelfs na enkele maanden de autolak zodanig beschadigen dat ge awe tuut terug meugt laten spuiten

Er zijn ook varianten van lindes die geen guttatie hebben :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan