• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zuiverheidslaag onder vloerplaat

336

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
De volledige woning is onderkelderd. Ruim 200m².
Vloerplaat 30cm vormt de fundering van de woning.
Hieronder voorziet architect PE-folie
10cm zuiverheidsbeton
10cm stabilisé
Volle grond

Grondwaterstand is minstens 6 meter diep.
Zandgrond: matig tot goedgepakt galuconiet houdend zand met versteende lenzen (4,4 to 7,78% klei).

Is én zuiverheidsbeton én stabilisé geen overkill?
Ik zit met goede, draagkrachtige grond, niet in het grondwater.

Wat is gangbaar in gelijkaardige situaties? Verschillende aannemers stelden zelf in hun offerte gewoon 5cm zuiverheidsbeton (en dan nog weersafhankelijk) voor.
Bouwt de architect hier niet teveel veiligheidsmarge in?

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
U spreekt over leerproces, en deskundigheid opgebouwd door ervaring. Daar hecht ik veel waarde aan. Voor mij zou dat een goede reden zijn om het zo uit te voeren.

Maar de vergelijking gaat hier niet op. U werkt zo omdat uw ervaring u leerde dat u op die manier kwalitatief goed en solide werk opleverd. In de situatie die ik voorleg is het de architect die met allerlei extra's afkomt.

Het is niet de persoon die de kelder bouwt die dit heeft gevraagd.

Architect stelt plannen en meetstaat op.
Stabiliteitsingenieur heeft op basis van sonderingen bepaalt dat gegoten keldervloer 30cm dik moet zijn, beton klasse C25/30.
Architect voegt daar dan nog eens bij: onder vloerplaat 10cm zuiverheidsbeton en 10 cm stabilisé.

Aannemers voorzien alles wat gevraagd is netjes in hun offerte.

Wanneer we bij de uitvoering komen vraagt architect dan aan aannemer: "hoeveel zuiverheidsbeton heb je voorzien?"
- Aannemer: "Aja, 10 cm."

Zo is de cirkel rond natuurlijk. Maar wie was hiervoor nu vragende partij? Of kijken we allemaal naar elkaar?
En heb je gevraagd aan architect waarom?

336

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
U spreekt over leerproces, en deskundigheid opgebouwd door ervaring. Daar hecht ik veel waarde aan. Voor mij zou dat een goede reden zijn om het zo uit te voeren.

Maar de vergelijking gaat hier niet op. U werkt zo omdat uw ervaring u leerde dat u op die manier kwalitatief goed en solide werk opleverd. In de situatie die ik voorleg is het de architect die met allerlei extra's afkomt.

Stabiliteitsingenieur heeft op basis van sonderingen bepaalt dat gegoten keldervloer 30cm dik moet zijn, beton klasse C25/30.
Architect voegt daar dan nog eens bij: onder vloerplaat 10cm zuiverheidsbeton en 10 cm stabilisé.

Wanneer we bij de uitvoering komen vraagt architect dan aan aannemer: "hoeveel zuiverheidsbeton heb je voorzien?"

Zo is de cirkel rond natuurlijk. Maar wie was hiervoor nu vragende partij? Of kijken we allemaal naar elkaar?

Eerst zei de architect dat dat nuttig is wanneer het drassig is. Werkt beter. 5cm is beter dan 10cm.

Nu zegt de architect: "Aannemer zegt 10cm".
Ik heb aan aannemer ook gevraagd. Die zegt "architect vraagt 10cm".

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113

Eerst zei de architect dat dat nuttig is wanneer het drassig is. Werkt beter. 5cm is beter dan 10cm.

en als ze het dan toch eens gaan moeten uitvoeren ga je dan meten?

336

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Als aannemer 10cm zuiverheidsbeton nodig heeft en 10cm stabilisé, of zo wil werken: fair enough. Geen probleem voor mij.

Wat ik gewoon niet wil is dat aannemer het doet omdat architect het wil, zonder dat het noodzakelijk is. Staat een kostprijs van 6000 EUR tegenover voor de zuiverheidsbeton en 3000 EUR voor de stabilisé.
Wat ik zeker niet wil is dat aannemer denkt dat 5cm zuiverheidsbeton wel voldoende is (zoals meeste kelderbouwers mij voorstelden), en mij zonder dat ik het ooit zal weten toch 10cm factureert.
Of dat grondwerken nu 20cm teveel uitgraaft, om dan binnen 10 dagen tot de conclusie te komen dat 10cm stab + 10cm mager beton toch niet nodig is.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113

Je werkt dus zeker met die aannemer? En die vond het eerst niet nodig? Tsjah, doe het dan zonder.

Voor mij gaat het eerder over ‘als je dit doet ga je zeker verder kunnen doen zonder vertraging. Doe je het niet en het is drassig, dan zal het ff stil liggen.’ Grondwater staat hier momenteel hoog btw en bemaling is traag en niet goedkoop.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dat zijn altijd de mooiste discussies. Je kunt ze dan traag laten garen tot dat ze niet meer weten waar ze het hebben. :LOL:

336

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Als ik de gewaardeerde reacties hier mag samen vatten begrijp ik het goed dat?
- zowel de zuiveringslaag als stabilisé niet noodzakelijk is indien mooi recht afgegraven, geen modderpoel, droge dagen
- ik best te raden ga bij de uitvoerder van de kelder, en luister naar zijn wensen over eventuele laag onder de 30cm vloerplaat

s v p

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
113
Punten
43
200 vierkante meter aan 10 CM is 20 Kuub magere beton. Kost, pakweg 100 euro de Kuub? Is dus 2000 euro op een bouw van hoeveel? Tis wel 25 procent meer dikte Dnan voorgeschreven. Moesten ze zeggen doe 30 giet ik er 35 , beter iets duurder en zeker zijn dan op het randje, als je soms ziet hoe er nu gebouwt wordt

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Wij schrijven ook vaak standaard enkel een zuiverheidslaag van 5cm voor. Dit om een werkvloer te creëren en ook om het egaal te maken zodat de dikte van de funderingsplaat ook zeker overal bijvoorbeeld 30cm is. Vaak stappen ze ook nog op de wapening en als je geen werkvloer hebt zakt deze in de grond waardoor er onvoldoende betondekking aanwezig is. Theoretisch gezien is het volgens mij ook zo dat als je geen werkvloer voorziet je ook een hogere betondekking moet voorzien. Onder de zuiverheidslaag nog een stabilise van 10cm voorzien heeft eigenlijk niet echt zin... tenzij stab ingenieur een onderkoffer heeft voorgesteld maar deze zijn normaal minimaal 25 a 30cm en op kelderniveau zal dit mij eigenlijk verbazen.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als ik de gewaardeerde reacties hier mag samen vatten begrijp ik het goed dat?
- zowel de zuiveringslaag als stabilisé niet noodzakelijk is indien mooi recht afgegraven, geen modderpoel, droge dagen
- ik best te raden ga bij de uitvoerder van de kelder, en luister naar zijn wensen over eventuele laag onder de 30cm vloerplaat
Ja dat klopt.

Vaak stappen ze ook nog op de wapening en als je geen werkvloer hebt zakt deze in de grond waardoor er onvoldoende betondekking aanwezig is.
Als dat gebeurt dan stel ik mij toch vragen bij de draagkracht van de ondergrond. De meeste afstandhouders zijn blokjes van 5 x 5 x 20 dit geeft een standaard dekking van 5cm. De meeste voorgeschreven dekking in de grond zit op 3cm. Afhankelijk van de gierigheid van de uitvoerder zul je er toch minstens een 3 a 4 per m2 hebben als daar iemand van 100 a 120 kg (zo van die oostblok beren die je in de kelderbouw wel is tegenkomt) op komt staan verdeeld zich dat naar +- 25kg/blokje (komt overeen met 0,025N/mm2)...

Theoretisch gezien is het volgens mij ook zo dat als je geen werkvloer voorziet je ook een hogere betondekking moet voorzien.
Waarom?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.570
Punten
113
doe gewoon een werfvergadering: Aannemer, architect, jij en eventueel stabiliteitsingenieur... Zorg dat je goed weet wat jij wil, en stuur zelf de vergadering. Zet dat zelf op papier, en bezorg dat aan iedereen. (jaja, da is de taak van den architect, maar doe het deze keer toch maar even zelf).

Daarna wordt het uitgevoerd zoals besproken...

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Als dat gebeurt dan stel ik mij toch vragen bij de draagkracht van de ondergrond. De meeste afstandhouders zijn blokjes van 5 x 5 x 20 dit geeft een standaard dekking van 5cm. De meeste voorgeschreven dekking in de grond zit op 3cm. Afhankelijk van de gierigheid van de uitvoerder zul je er toch minstens een 3 a 4 per m2 hebben als daar iemand van 100 a 120 kg (zo van die oostblok beren die je in de kelderbouw wel is tegenkomt) op komt staan verdeeld zich dat naar +- 25kg/blokje (komt overeen met 0,025N/mm2)...
Ja klopt zeker de ondergrond is dan vaak te modderig en niet stabiel, maar ik heb dit al zien gebeuren...

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Eurocode.

"
►4.4.1.3(4) & AC & ANB Voor beton gestort op een voorbereide ondergrond (inclusief
zuiverheidsbeton) moet de nominale betondekking ten minste 40 mm bedragen. Voor beton gestort in rechtstreeks contact met de grond bedraagt deze waarde 75 mm.

"

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113
Ja klopt zeker de ondergrond is dan vaak te modderig en niet stabiel, maar ik heb dit al zien gebeuren...
Die berekening van BnB2 is theoretisch juist als het gewicht van die beer juist in het center staat van die m2. In de praktijk staat die vent soms met zijn volle gewicht op 1 blokje , en dan heb je 1 kg per cm2 dat is 4 x meer druk op de grond.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113
Eurocode.

"
►4.4.1.3(4) & AC & ANB Voor beton gestort op een voorbereide ondergrond (inclusief
zuiverheidsbeton) moet de nominale betondekking ten minste 40 mm bedragen. Voor beton gestort in rechtstreeks contact met de grond bedraagt deze waarde 75 mm.

"
TS schrijft afstandshouders van 18 cm , en netten van 8 mm dus dekking genoeg

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Eurocode.

"

"
Klopt, ik wil gewoon even verduidelijken hoe "belangrijk" het is om een werkvloer te voorzien aangezien dit een effect heeft op de minimale betondekking. Zolang de ingenieur niets heeft voorgeschreven van een extra stabilise laag (onderkoffer) dan lijkt mij dit ook niet nodig te zijn.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113
Eurocode.

"

"
Klopt, ik wil gewoon even verduidelijken hoe "belangrijk" het is om een werkvloer te voorzien aangezien dit een effect heeft op de minimale betondekking. Zolang de ingenieur niets heeft voorgeschreven van een extra stabilise laag (onderkoffer) dan lijkt mij dit ook niet nodig te zijn.
Een werkvloer van zuiverheidsbeton is de ideale basis om een proper werk af te leveren, de betonnettten kan je zeer goed op een vlak niveau leggen (uiteraard steknetten gebruiken ) omdat de steunblokjes niet in de grond worden geduwd.
Wat betreft die stabiel onder de werkvoer : Ik denk dat de architect gewoon een hoeveelheid heeft voorzien om een eventuele te diepe uitgraving op te vullen (stabiel is goedkoper dan beton) . Probeer anders maar eens een 100 % vlakke bodem uit te graven met een graafkraan (de bak op zich weegt al een paar 100 kg, elke keer als je hem neerzet maak je een putje, en niet elke grondwerker beschikt over lasergestuurde machines)

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
Probeer anders maar eens een 100 % vlakke bodem uit te graven met een graafkraan (de bak op zich weegt al een paar 100 kg, elke keer als je hem neerzet maak je een putje, en niet elke grondwerker beschikt over lasergestuurde machines)
Een goede kraanmachinist (ikzelf uiteraard niet) zou dit toch moeten kunnen, zeker als je er dan nog eens naast gaat staan met laser (in de put) en hoogtemeter om aan te geven minder/meer afgraven. Die van ons (zie foto in mijn vorig bericht) had een bak van een ton, kraan was 25ton. Nuja, onze grond was ook ideaal.

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
464
Punten
63
In bepaalde grondsoorten trek je dat er in lappen uit. Zandgrond kan je sculpteren tot op de mm, bij leem en klei is dit niet het geval

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.083
Punten
113
Probeer anders maar eens een 100 % vlakke bodem uit te graven met een graafkraan (de bak op zich weegt al een paar 100 kg, elke keer als je hem neerzet maak je een putje, en niet elke grondwerker beschikt over lasergestuurde machines)
Een goede kraanmachinist (ikzelf uiteraard niet) zou dit toch moeten kunnen, zeker als je er dan nog eens naast gaat staan met laser (in de put) en hoogtemeter om aan te geven minder/meer afgraven. Die van ons (zie foto in mijn vorig bericht) had een bak van een ton, kraan was 25ton. Nuja, onze grond was ook ideaal.
IK CITEER U
Het was al heel vlug duidelijk dat dit niet nodig was, grondwerker had proper alles redelijk vlak gegraven; kelderbouwer heeft dan nog eens met reilat houten lat + laser de (harde gele) zand gelijk getrokken
Dat bedoel ik dan ook, neem nu die ruim 200 m2 van TS waarvan de helft 1 cm dieper is gegraven , dan heb je al 2 m3 beton meer nodig om dat op te vullen (en dan mag je toch zeggen dat er goed is uitgegraven)
Als aannemer hoef je daar rekening mee te houden bij het opmaken van de offerte .
In het geval van TS hoeft dat niet omdat de archi een hoeveelheid stabiel voorziet om dat op te vullen (dus de EP van de zuiverheidslaag zal lager zijn)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan