Zuiverheidslaag onder vloerplaat

• Tags chape fundering grondwerken ruwbouw stabiliteit
  • 336

Lid
    Lid geworden
    7 mrt 2024
    Waarderingsscore
    13
    Punten
    18
    De volledige woning is onderkelderd. Ruim 200m².
    Vloerplaat 30cm vormt de fundering van de woning.
    Hieronder voorziet architect PE-folie
    10cm zuiverheidsbeton
    10cm stabilisé
    Volle grond

Grondwaterstand is minstens 6 meter diep.
    Zandgrond: matig tot goedgepakt galuconiet houdend zand met versteende lenzen (4,4 to 7,78% klei).

Is én zuiverheidsbeton én stabilisé geen overkill?
    Ik zit met goede, draagkrachtige grond, niet in het grondwater.

Wat is gangbaar in gelijkaardige situaties? Verschillende aannemers stelden zelf in hun offerte gewoon 5cm zuiverheidsbeton (en dan nog weersafhankelijk) voor.
    Bouwt de architect hier niet teveel veiligheidsmarge in?

Best eens overleggen met kelderbouwers. Die hebben ook allemaal hun eigen voorkeuren of werkwijzes. Of ga je dat zelf doen?

Ik ga dat niet zelf doen. Aannemer voert uit.

30 cm vloerplaat
    10 cm zuiverheidsbeton
    10 cm stabilisé
    ik mis 10 cm ?

op volle aangedrilde en egale ondergrond wordt een stabilisé uitgevlakt en aangedrild en onder hoogte gebracht. Deze stabilsé is licht waterdoorlatend en is op zich NIET noodzakelijk . Alleen werkt het een pak gemakkelijker om de juiste diepte aan te houden. Bijkomend schild cc 1/3 in prijs dan beton.
    10 cm zuiverheidsbeton... dat is een gangbare beton maar na uitharding werk je hier een pak properder op en ...je mag al eens je klauwhamer laten vallen zonder dat de stabilise in putten staat.

Bedankt voor uw antwoord, wat mis je?

30cm vloerplaat, volle beton, dubbel gewapend
    + daaronder 10cm mager beton
    + daaronder 10cm stabilisé

Ik zou toch is vragen aan uw architect wat daar het nut van is?
    Die 10cm mager beton kan je ook gewoon meestorten met de vloerplaat in normaal beton. Maar iets zegt mij dat hij dat uit de boekskes gehaald heeft en niet nodig is voor de stabiliteit.

Dat je op 10cm zuiverheidsbeton gemakkelijker werkt, en al eens iets kan laten vallen, kan ik aannemen.
    Nu dat kost allemaal ook wat, een kleine 20 euro per m2 x ruim 200 m2...
    Dan spreken we al snel over ruim 4 à 5000 euro voor dat laagje mager beton dat verder nooit nog zijn functie heeft.

Kan het dan niet met 5cm mager beton + stabilisé eronder?

Ik snap ook dat ze een zuiveringslaag willen om glad op te kunnen werken. Maar moet dat dan én mager beton én stabilisé zijn? Is één van beide al niet voldoende?

Zeker gegeven goede en droge zandgrond.

Is er een sondering gebeurt van de grond?

Start van een project gaat meestal zo:
    1. Gebruik de plannen van de architect om de woning te bouwen mbt maatvoering enz.
    2. Contracteer sonderingsbedrijf
    3. Contracteer stabiliteitsingenieur en bezorg hem het verslag van het sonderingsbedrijf
    4. Nu heb je alle informatie om een draagkrachtige constructie te bouwen

Het kan zijn dat dit wordt verzorgt door de architect maar meestal is dit, bij particuliere woningbouw, niet het geval.

PS: mijn ervaring om zuiveringsbeton te leggen is inderdaad meestal om "wat properder" te kunnen werken, glad is zoiets niet.

Er is een sondering gebeurt. Onafhankelijke stabiliteitsstudie uitgevoerd voor onder andere bepaling diktes gegoten kelder en wapening.

Maar die studie zegt niets over die zuiveringslaag. Die laag heeft ook geen stabiliteitsfunctie.

Laatst bewerkt:
    Je hebt geen vloerplaat van 30 cm , je hebt er een van 50 cm.

Als je je betonmatten moet plaatsen op een stabilisé van 150 kg cement/m³ of op een drain- magere beton , dan weet ik wel welke laag er nog deftig uitziet na het plaatsen.
    Als ze iets moeten vastklinken ... vraag me niet wat... maar dan zet ik dat liever vast in een beton dan in een stabilisé.
    en de dikte van 10 cm ?
    Dat is de minimum dikte voor stabilisé want stabilisé haalt zijn draagkracht en zijn onderlinge hechting door massa.
    Voor je magere beton, zuiverheidsbeton, werkbeton, werk je ook best met een minimumdikte van 10 cm . Opnieuw voor de hechting van de deeltjes onderling.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Ja, dat lijkt mij allemaal een beetje overkill.

Stabiliteitsingenieur heeft op basis van sonderingen bepaalt dat gegoten keldervloer 30cm dik moet zijn, beton klasse C25/30.

De rest is op inspiratie van de architect.

Architecten hebben een lijstje waaruit ze copy/past doen zonder echt na te denken waarom 🧐

Stond hier ook zo omschreven door de architect. De vraag waarom bleef onbeantwoord. Navraag bij kelderbouwer leerde ons dat het niet nodig was tenzij het veel zou regenen die dagen of de grond heel drassig zou zijn. Grond was (zoals verwacht volgens sonderingsverslag) kurkdroog en de zuiverheidsbeton was niet nodig.

Zuiverheidsbeton is (voor zover ik weet) voornamelijk nodig als de ondergrond niet werkbaar is: bijvoorbeeld modderpoel of veel te ongelijkmatig (afhankelijk dus van grondwerker). Bij ons was dat een optie van de kelderbouwer, zeker essentieel omdat er eerst nog XPS isolatieplaten onder de vloerplaat kwamen; die man wou dus iets vlak om op te werken zodat die platen niet schots en scheef kwamen te liggen.

Het was al heel vlug duidelijk dat dit niet nodig was, grondwerker had proper alles redelijk vlak gegraven; kelderbouwer heeft dan nog eens met reilat houten lat + laser de (harde gele) zand gelijk getrokken:

1715672084868.png

Bij mij was die optionele zuiverheidsbeton (in 2021) trouwens €1575/240m² = €6.5/m²; dikte staat er wel niet bij op mijn offerte van de kelderbouwer.

Nóg eens stabilisé eronder lijkt me toch overdreven als de stabiliteitsingenieur er niets over verteld. Vraag dit na bij de uitvoerder (kelderbouwer) en koppel terug naar architect en stabiliteitsingenieur (vraag expliciet om goedkeuring). Bij mij stelde de kelderbouwer bijvoorbeeld een andere manier van wand-plaat-wapening verbinding voor, ingenieur zei meteen: "ja, evenwaardige optie, prima" en ik had €1000 bespaard aan staal.

Bij kelderbouwers/ruwbouwaannemers, hoorde ik inderdaad dat het niet nodig zou zijn, behoudens veel regen die dagen of drassige grond. Wanneer ze zuiverheidsbeton zouden uitvoeren stelden de meesten ook slechts 5cm voor.

Feit is wel, of het die dagen nat zal zijn, weet je niet op voorhand.
    Als architect eerst 10cm stabilisé en 10cm zuiverheidsbeton voorziet, graaft grondwerker zijn put ook 20cm dieper uit. Als dan blijkt dat stabilisé en zuiverheidsbeton niet nodig is, zit ik wel met een put die 20cm te diep is.

beton klasse C25/30
    dubbel net van 150x150x8x8 vermoed ik? Dan is uwe ondergrond inderdaad ok.

Gewoon de stabiliteitsingenieur volgen.

Ik heb het ooit gedaan voor een geïsoleerde kelder en ik doe het nooit meer. De grondwerker had ok uitgegraven en dat was een veel betere basis om op te starten.

Bedankt voor de feedback in deze topic.

Inderdaad. Dubbel net van 150x150x8x8 + bijlegwapening afstandhouders 18cm.

Ik begrijp niet waarom iedereen er altijd nog eens een extra "veiligheidsmarge" bovenop doet.

Ik begrijp niet waarom iedereen er altijd nog eens een extra "veiligheidsmarge" bovenop doet.
    Welke veiligheidsmarge?

Als je de stabilise enz bedoelt is dit geen veiligheidsmarge. Dit is gewoon textbook opbouw zonder na denken.

Veiligheidsmarges worden toegepast om er zeker van te zijn dat "den boel" niet naar beneden komt :cool:. In de particuliere bouw is dit iets minder frequent (als er geen gekke dingen worden gebouwd) maar je moest maar is den ingenieur zijn van de parking op Eindhoven Airport...

Zo af en toe zijn we ook maar gewoontedieren he.
    Smorgens opstaan en geen stom woord zeggen omdat je je eerste sigaret of koffie moet hebben.

Ik werk bv altijd met 1 kabel in 1 beschermbuis. Puntuit. Geen gezever met 6 kabels door een wachtbuis te trekken en dan halverwege het werk horen dat de aftakpunten toch 3 meter verder liggen.

Ik werk altijd met breek- of rijnzand onder mijn betonfunderingen. Zijn dan wel geen kelders maar eerder tuinhuis poolhouse man- kids en womancaves.

Mijn L betonelementen staan allemaal met een overslag NAAR binnen van 1 cm op 1 meter. Dus die staan NOOIT loodrecht.
    Mijn L betonelementen worden altijd op een magere beton geplaatst en onderling verbonden met een zeiknatte beton met daarin betonijzers.
    Of ze nu 40 cm hoog zijn of 3 meter, geen gezever, zo doe ik het.

Wil je het anders ?
    Geen probleem maar kom dan niet reclameren als er ergens iets verzakt of scheef of ui de lijn staat.

Leerproces

U spreekt over leerproces, en deskundigheid opgebouwd door ervaring. Daar hecht ik veel waarde aan. Voor mij zou dat een goede reden zijn om het zo uit te voeren.

Maar de vergelijking gaat hier niet op. U werkt zo omdat uw ervaring u leerde dat u op die manier kwalitatief goed en solide werk opleverd. In de situatie die ik voorleg is het de architect die met allerlei extra's afkomt.

Het is niet de persoon die de kelder bouwt die dit heeft gevraagd.

Architect stelt plannen en meetstaat op.
    Stabiliteitsingenieur heeft op basis van sonderingen bepaalt dat gegoten keldervloer 30cm dik moet zijn, beton klasse C25/30.
    Architect voegt daar dan nog eens bij: onder vloerplaat 10cm zuiverheidsbeton en 10 cm stabilisé.

Aannemers voorzien alles wat gevraagd is netjes in hun offerte.

Wanneer we bij de uitvoering komen vraagt architect dan aan aannemer: "hoeveel zuiverheidsbeton heb je voorzien?"
    - Aannemer: "Aja, 10 cm."

Zo is de cirkel rond natuurlijk. Maar wie was hiervoor nu vragende partij? Of kijken we allemaal naar elkaar?

Ik ben architect ... van tuintjes
    maar eigenlijk moeten tuinarchitecten MEER kennen dan bouwarchitecten :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan