• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zuinig stoken op mazout met oudere ketel ?

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
11
Punten
18
zuinig stoken op mazout met oudere ketel ?



Vraag: hoe zo zuinig mogelijk stoken met een oude ketel.



situatie centrale verwarming:

oude mazoutketel + weishaupt brander die nog net het vereiste rendement haalt in de verbrandingsgassen. de keteltemperatuur is manueel in te regelen en is geldig voor centrale verwarming als ook voor warm water. de brander is uiteraard niet modulerend.

Er is een kamerthermostaat die dag, nacht en sww functie heeft. Alle radiatorkranen zijn klassieke manuele (meerslags)kranen.



situatie huis:

huis is bewoond door verschillende mensen die op verscheidene tijdstippen leven (lees: in ploegen werken).



probleem: de kamerthermostaat staat in een studio: living en slaapplaats in 1. die persoon zet de thermostaat niet op nacht omdat er nog mensen zijn die warmte nodig hebben.



mogelijke oplossingen.

1)bestaat er een kamerthermostaat die vanop twee plaatsen kan gestuurd worden; met ander woorden twee identieke displays die synchroniseren met elkaar ? als je op de ene nachtstand kiest dat ook op de andere gebeurd ?

2)is het probleem op te lossen met de bedieningsconsole in de hall te zetten en dan in een aantal ruimten een temperatuurvoeler ? (die zou allemaal draadloos moeten verlopen, kan dit ? ) (ik zou toch een volwaardig dubbele bediening wensen als dat mogelijk is)

3)ik dacht ook aan het installeren van digitale radiatorkranen; ofwel rechtstreeks te programmeren op de kraan, ofwel bestaan er kits die toelaten de radiator kraan op afstand te bedienen en te programmeren (die sturen wel de ketel niet aan, dus een kamerthermostaat zou nodig blijven). (bijvoorbeeld het systeem EQ3 max+)

4)kan iemand kort uitleggen hoeveel draden nodig zou zijn tussen de thermostaat en de ketel wanneer je nacht dag en sww setting hebt ? gebeurd dat klassiek met een bepaalde weerstand over de twee draden of gaat dit anders.





dank



 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Waarom zou je nu ne hoop investeren als je "oude" ketel bijna aan vervanging toe is ? Misschien is het op termijn zelfs goedkoper om een gehele nieuwe ketel te plaatsen met een regeling , pompgroepen , zoneventielen , ... die aan je vraag voldoen .
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
De circulatiepomp van de ketel aansturen dmv een tijdsklok en dan in de appartementen gewone manuele thermostaatkranen op de radiotoren?
 

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
11
Punten
18
even reply (derde keer dat ik dit type... iets mis met de browser: dus ga het kort houden).



1)nieuwe ketel: komt er aan; maar dit jaar nog niet, zoals het er nu naar uitziet: 5000L stookolie... als ik daar 1000 kan van afhalen : graag. (oja: heb alle leidingen al geisoleerd want dat was blijkaar ook nog niet gebeurd).



2)zoneventielen: kan niet : althans niet op de collecotern: die zijn er niet; Oud huis met ringleiding. Een zoneventiel kan wel voor elke radiator; maar er mag niet gekapt of gelspen worden: bestaan er zoneventielen op batterijen en wireless ?



3)honeywell evohome radiatorkraan is eigenlijk een zoneventieel met die extras: wireless, battery en termperatuurvoeler die de brander kan schakelen. Het hele systeem is duur 1200 euro voor 10 kranen en thermostaat maar een zoneventieel is ook 50 euro of meer en met die honeywell kan je ook online zaak instellen.



(jij wil zoneventielen: super; ik ook maar technisch realiseer ik ze via gestuurde radiatorkranen : opmerkingen hierbij ?)



4) het is vooral de regeling die ik nu al wil : dat gaat al veel besparen; alleen opletten dat die past op de volgende ketel.



5)de circulatiepomp uitschakelen via tijdschakelklok ? wel er is weinig regelmaat in het huis; daarnaast de pomp uitschakelen zorgt er niet voor dat wanneer de keteltemperatuur zakt (gewoon door stilstandsverleizen) dat deze snachts toch nog gaat aanspringen...



6)ik zou een stukje sturin kunnen maken dat a)de ketel en pomp zonder stroom worden gezet als er op een knop wordt geduwd (stel een RF zender stuurt een relais aan). En als het 6.30h wordt krijgt de ketel autoamtisch weer spanning en kan deze het water opwarmen. met wat logo of arduino is dit zo gepiept. mmm weer een ideetje erbij.

dank
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
fillemon;1979931 wrote:
4) het is vooral de regeling die ik nu al wil : dat gaat al veel besparen; alleen opletten dat die past op de volgende ketel.

meestal zitten deze ingebouwd in de nieuwe ketel ... Dus goed nadenken wat je gaat doen , anders ook weer weggesmeten geld
 

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
11
Punten
18
met de regeling bedoel ik: de regeling op de radiatoren.

ik ben niet van plan om de modulatie te gaan herschrijven in een logootje... dat kan maar een ding geven : een geweldige knal.
 
Lid geworden
10 jun 2011
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
fillemon;1979886 wrote:


Vraag: hoe zo zuinig mogelijk stoken met een oude ketel.





dank







Aan/uit knop afleggen . Zuiniger en goedkopere tip ga je hier niet vinden ! :)
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
5000 l is wel héél veel!! Wil je besparen, zou ik eerst zorgen dat je het niet voor de mussen warmstookt. Dwz eerst dak en muren isoleren, superisolerend glas, en dan pas nieuwe ketel. Ter info: ik spreek uit ervaring: ik ben van meer dan 3000 l per jaar naar 1000 l (laatste winter) gegaan door enkel isoleren en met mazoutketel van '78! Met een nieuwe ketel zou ik misschien nog 50-100 l minder per jaar verstoken, niet de moeite dus om die te vervangen.
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
In principe kan je een oudere ketel altijd wel moderniseren.

Bij stookolie is dat:



Tiger-loop filter, Blauwe vlam brander, Ecodens warmtewisselaar.



Zitten deze componenten al in uw ketel, valt er verder niks meer te verbeteren zonder dat er hoge kosten mee gemoeid is.

: ongeveer 700 euro

Warmtewisselaar in RVS : ongeveer 600-700 euro incl verzending naar gelang vermogen.

Blauwe vlam brander ergens tussen 600 en 1200 euro.



Intercal maakt cheapo branders , het instellen ervan is nogal simplistisch maar het werkt evengoed als de veel duurdere varianten. De circulatiebuis wordt wel kriekrood en is dus een verslijtdeel. Je moet niet perse zwavelarme mazout te gebruiken.

Maar dan moet het condenswater wel eerst geneutraliseerd worden voor het bvb naar een afvoer gaat. Dit is een extra kost, een her vulling is niet echt zo duur, 15-20 euro.

let wel: Blauwe vlam branders maken meer lawaai.



En let erop : bij een warmtewisselaar moet de brander de overdruk kunnen overwinnen.



of maakt het U simpeler, investeer in een condenserende CV ketel met blauwe vlam brander.
 

Rikelectriek

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2014
Berichten
79
Waarderingsscore
13
Punten
8
Thermostaten weg.

Tempolec SAM 2100 installeren bij de ketel met buitenvoeler waardoor het ketelwater nooit warmer wordt dan nodig en goed afregelen in verband met de uren dat hij moet werken en ook de stookcurve.

In de ruimten waar het te warm wordt eventueel een thermostaatkraan plaatsen.

Moet goed werken!!
 

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
11
Punten
18
dank voor de reacties



*5000l is veel, maar het is een oud herenhuis, hoge plafonds, en veel oppervlakte, ook sanitair warm water moet opgewarmd worden.

heb een timelogger op de brander gezet zodat ik weet op welke uren van de dag die aan en uit gaat. ook ga ik wekelijks met een meting doen van het aantal verstookte liter brandstof.



*dak is geisoleerd, ramen zijn nieuw, enkel de muren moeten nog, maar met zo'n woning is dat niet eenvoudig, maar zou zeker nog moeten.

ketel is 1974 een neca, de brander is van 89 weishaupt.



*tiger loop zit er al jaren op



*nieuwe brander is geen optie: te duur in vergelijking met de installatie zelf. 1000 euro uitgeven terwijl je voor 2500 een deftig modulerende condenserende gasketel hebt...

ik weet dat die blauwe vlambranders echt goed materiaal is, maar die optie is te duur voor deze installatie.



*nieuwe wartmewisselaar, ook te duur, ik zou ook niet weten waar die moet geplaatst worden. in een oude gietijzeren ketel...

de ketel zelf is geisoleerd maar toch.. deze geeft veel hitte vrij dus veel verliezen, dan ook nog eens het warmteverlies door de schouw...



*de enige vervanging die ik zelf nog zou durven doen is een kleindere sproeier steken, want als de brander aangaat is het een enorme dreun. hij staat hoogst waarschijnlijk op 40kw terwijl de brander met een sproeier van 25kw ook werkt, minder stilstandsverliezen heeft en een hoger rendement zal halen.



*tempolec 2100 ; op zich een interessant ding. twee opmerkingen hierbij: de prijs 450 euro is niet mals. ik ben bezig om dat zelf te bouwen met wat programmatie en elektronica; iets heel eenvoudig met een aantal temperatuursensoren op de ketel en buiten, de elektronica bezit een klok;, kan er ook een RF aansturing op hangen... en nog veel meer.

als je een voorbeeld wil zien van iemand die zo'n project echt tot de limiet neemt.

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=232248.0 (dat is niet mijn bedoeling, ligt ook niet onmiddellijk in mijn bereik, maar is wel fantastisch om te zien.)



*ik denk dat vooral de sturing kosten gaat besparen. niet dat een nieuwe brander of warmtewisselaar of tempolec slechte ideeen zijn, verre van; maar elke radiator uitrusten met een RF gestuurde kraan lijkt mij zinvoller omdat deze uitgave niet verloren gaat bij het vervangen van de installatie en het onnodig opwarmen van bepaalde ruimten energie verslindend is. daarbij een kleine sturing op de brander zelf en het resultaat zal al enorm zijn. ga in alle geval het verbruik goed in de gaten houden. (loggen om de 10 seconden).



bedankt

ik keer zeker terug naar dit topic om mijn bevindingen mee te geven, zal wel even duren; kan na de winter pas zijn
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
fillemon;1982329 wrote:
*de enige vervanging die ik zelf nog zou durven doen is een kleindere sproeier steken, want als de brander aangaat is het een enorme dreun. hij staat hoogst waarschijnlijk op 40kw terwijl de brander met een sproeier van 25kw ook werkt, minder stilstandsverliezen heeft en een hoger rendement zal halen.
Sproeier zelf vervangen is 1 , maar hoe ga je deze ketel correct afstellen ? Zonder meettoestel ?? Vergeet het maar , als je wil besparen dan zou ik hem correct laten afstellen door erkende technieker ...
 

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Berichten
231
Waarderingsscore
11
Punten
18
*Honeywell HR30 : ja is een oplossing, er bestaat er beter broertje van die RF gestuurd is met de centrale console, evohome noemt het (in de eerste post geef ik het mee). *inderdaad afstellen van zo'n brander kan niet anders dan met een meettoestel, even iemand laten komen, maar uit de documentatie van weishaupt kan je al heel goed inregelen; een meting is zeker noodzakelijk als je het goed wil doen,en dat is toch wat we willen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan