• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zoveelste terras opbouw topic

Lid geworden
18 apr 2019
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij wensen ons huidig terras (15m2) uit te breiden naar +-45m2 met een keramische tegel. (Rijhuis, dus 4,5m breed op +-9,6m lang). Vergunning is in orde.
Ons oude terras ligt op een betonplaat van +-50cm dik (waar doorweekte stabilisé met klinkers op lag..) dewelke wel voldoende afloopt (+-1cm/m)
De uitbreiding van ons terras loopt verder in onze tuin door waar het dus op volle grond verder gaat.

*We hadden mss beter eerst ons terras aangelegd ipv onze nieuwe ramen.. heb er niet echt vertrouwen in om die betonplaat weg te schieten.
Nu had ik gedacht om met dat Staenis rooster te werken en ne silo drainagemortel (gravé met cement)

Zij hebben voor op beton 2 opties:
1) Betonplaat - Schluter Troba-Plus 8 - Stabilisé (150-200kg cement) en daar hun rooster op met chape (250kg cement) van 7cm
2) Betonplaat - drainagemortel uitvullaag (vanaf 1cm is voldoende al zeggen ze) - rooster met drainagemortel (7cm) en daar nat in nat nen halve cm chape op
Nu op de betonplaat heb ik maar +-12cm tot mijn waterkering (dus tegel en lijm af en ik zit nog aan 9cm..) waardoor enkel optie 2 overblijft.

Zou dit ok zijn? Zijn er nog ander opties behalve den beton er uitschieten?
Dan verder doorlopend naar mijn tuin was het plan voor betonpuin (20/40) in lagen van 20cm aandrillen en daar ook dan de drainagemortel uitvullaag en dat rooster met drainagemortel + halve cm chape. Of neem ik de meer traditionele route van betonpuin/stabilisé/chape?
Het terras komt achteraan op een hoogte van 43cm boven het maaiveld, dit zou ik opvangen met een stackton muur, met drainagebuis voorzien die ik dan in een grindkoffer langs de zijkant in onze tuin zou laten uitkomen.
Het terras zit links en rechts ook ingesloten door de omheining met de buren, dit zijn de oude betonplaten van vroeger. Behandel ik die best eerst nog met iets?
Verder voorzie ik randisolatie.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Bezie ik het veel te ingewikkeld en kan het goedkoper en/of beter?

Ben niet echt voorstander van terrasdragers maar met de nodige argumenten mss wel te overhalen :)
 
Wij wensen ons huidig terras (15m2) uit te breiden naar +-45m2 met een keramische tegel. (Rijhuis, dus 4,5m breed op +-9,6m lang). Vergunning is in orde.
Ons oude terras ligt op een betonplaat van +-50cm dik (waar doorweekte stabilisé met klinkers op lag..) dewelke wel voldoende afloopt (+-1cm/m)
die afwatering is al een goed punt... liever 2 cm maar 1 is voldoende als de betonplaat voor de rest mooi egaal is.
De uitbreiding van ons terras loopt verder in onze tuin door waar het dus op volle grond verder gaat.

*We hadden mss beter eerst ons terras aangelegd ipv onze nieuwe ramen.. heb er niet echt vertrouwen in om die betonplaat weg te schieten.
Nu had ik gedacht om met dat Staenis rooster te werken en ne silo drainagemortel (gravé met cement)

Zij hebben voor op beton 2 opties:
1) Betonplaat - Schluter Troba-Plus 8 - Stabilisé (150-200kg cement) en daar hun rooster op met chape (250kg cement) van 7cm
2) Betonplaat - drainagemortel uitvullaag (vanaf 1cm is voldoende al zeggen ze) - rooster met drainagemortel (7cm) en daar nat in nat nen halve cm chape op
Nu op de betonplaat heb ik maar +-12cm tot mijn waterkering (dus tegel en lijm af en ik zit nog aan 9cm..) waardoor enkel optie 2 overblijft.
Je hebt een rotte stabilisé en nu ga je terug werken met een stabilisé die rot kan worden?
Nee ik vind dit niet oke
Hoe ga je de aansluiting maken met de andere 30 m² ?

Opbouw voor op betonplaat / frezen en of kappen om de aansluiting te bevorden
Chapelaag die onder afwatering gelegd wordt; afgespaand en aangedrukt 250 kg cement op 1 m² rijnzand 02 eventueel die roosterskes leggen
Drainagemat lijmen
Tegels lijmen
Keramische tegels kan je NIET vol en zat in een mortel of in een natte chape leggen.
Keramische tegel neemt NIETS water op en wordt dus niet aangezogen door de mortel en of chape.
Alleen lijm plakt.

Zou dit ok zijn? Zijn er nog ander opties behalve den beton er uitschieten?
Zie boven
Dan verder doorlopend naar mijn tuin was het plan voor betonpuin (20/40) in lagen van 20cm aandrillen en daar ook dan de drainagemortel uitvullaag en dat rooster met drainagemortel + halve cm chape. Of neem ik de meer traditionele route van betonpuin/stabilisé/chape?
Betonpuin gebruiken en dan chape netten die doorlopen van de oude beton naar het betonpuin.
Plaatst deze IN de chape
Geen betonnetten gebruiken, maar chapenetten.
Tussen betonpuin en chape kan je stabilisé gebruiken om wat handiger te werken op de bbetonpuinfundering
Het terras komt achteraan op een hoogte van 43cm boven het maaiveld, dit zou ik opvangen met een stackton muur, met drainagebuis voorzien die ik dan in een grindkoffer langs de zijkant in onze tuin zou laten uitkomen.
Metsel dit simpelweg uit met een betonblok 39x19x14, gaat een pak goedkoper uitkomen dan stackton.
Drainbuis ... waarom? Je keramische tegel laat geen water door, je voegen -- hopelijk -- ook niet. Hopelijk . Maar daar heb je die drain/ontkoppelingsmat vandoen.
Drainbuis gaat alleen nodig zijn om het hemelwater van het terras dat afspoelt ( 1485 liter water ) op te vangen en of te laten infiltreren in een grindkoffer.
Afwateren naar de zijkanten , dus wateroverlast bij de buren ?
Geen goed plan

45cm boven maaiveld .... je moet minstens de organische laag er uit halen . Meestal is dit minimum 20 cm ONDER het maaiveld
Dat is dus een fundering van ... 45 cm hoog.
Zou je niet beter van je oude betonplaat met een trede werken ( 45 cm is 3 optredes van 15 cm elk hoog.)
Je zal sowieso trappen moeten steken .

Het terras zit links en rechts ook ingesloten door de omheining met de buren, dit zijn de oude betonplaten van vroeger. Behandel ik die best eerst nog met iets?
Verder voorzie ik randisolatie.
Betonplaten en al zeker oude zijn NIETT geschikt om 45 cm constructie tegen te houden !!!
Platen kunnen dit niet aan en BREKEN !!!
Je zal met die hoogte van 45 cm aan de zijkanten ook metselwerk moeten uitvoeren om alles bijeen te houden.
Randisolatie gaat hier niks uithalen, die betonplaten leuteren sowieso in die palen.
Trouwens wie is eigenaar van die betonplaten ???
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Bezie ik het veel te ingewikkeld en kan het goedkoper en/of beter?
euh
eerlijk
ik zou iemand laten langskomen die ervaring heeft met wat kan en wat niet kan en al zeker niet bij verkopers van tegels of roosterskes gaan horen.
Ben niet echt voorstander van terrasdragers maar met de nodige argumenten mss wel te overhalen :)
Leg houten terras OVER bestaande betonplaat en zwevend over de rest van de grond
 
Wij wensen ons huidig terras (15m2) uit te breiden naar +-45m2 met een keramische tegel. (Rijhuis, dus 4,5m breed op +-9,6m lang). Vergunning is in orde.
Ons oude terras ligt op een betonplaat van +-50cm dik (waar doorweekte stabilisé met klinkers op lag..) dewelke wel voldoende afloopt (+-1cm/m)
die afwatering is al een goed punt... liever 2 cm maar 1 is voldoende als de betonplaat voor de rest mooi egaal is.
De uitbreiding van ons terras loopt verder in onze tuin door waar het dus op volle grond verder gaat.

*We hadden mss beter eerst ons terras aangelegd ipv onze nieuwe ramen.. heb er niet echt vertrouwen in om die betonplaat weg te schieten.
Nu had ik gedacht om met dat Staenis rooster te werken en ne silo drainagemortel (gravé met cement)

Zij hebben voor op beton 2 opties:
1) Betonplaat - Schluter Troba-Plus 8 - Stabilisé (150-200kg cement) en daar hun rooster op met chape (250kg cement) van 7cm
2) Betonplaat - drainagemortel uitvullaag (vanaf 1cm is voldoende al zeggen ze) - rooster met drainagemortel (7cm) en daar nat in nat nen halve cm chape op
Nu op de betonplaat heb ik maar +-12cm tot mijn waterkering (dus tegel en lijm af en ik zit nog aan 9cm..) waardoor enkel optie 2 overblijft.
Je hebt een rotte stabilisé en nu ga je terug werken met een stabilisé die rot kan worden?
Nee ik vind dit niet oke
Hoe ga je de aansluiting maken met de andere 30 m² ?

Opbouw voor op betonplaat / frezen en of kappen om de aansluiting te bevorden
Chapelaag die onder afwatering gelegd wordt; afgespaand en aangedrukt 250 kg cement op 1 m² rijnzand 02 eventueel die roosterskes leggen
Drainagemat lijmen
Tegels lijmen
Keramische tegels kan je NIET vol en zat in een mortel of in een natte chape leggen.
Keramische tegel neemt NIETS water op en wordt dus niet aangezogen door de mortel en of chape.
Alleen lijm plakt.
Dat is optie 1 maar die valt af. Of valt die drainagemortel ook onder de categorie stabilisé? Die uitvullaag dient ook reeds onder helling te staan uiteraard.
Verder lag er onder dat oud terras ook geen drainagemat en op het uiteinde hadden ze een betonnen balustrade die hoger stak en water tegenhield wss.. die is foetsie ondertussen.

Maar dus feitelijk gewoon chape in afloop, drainagemat en tegelen.

Ter verduidelijking: die drainagemortel + halve cm chape op (optie 2) dient uiteraard uitgedroogd te zijn om daar dan met een S1 flex lijm op te tegelen, ze bedoelen niet dat je uw keramische tegels los in die drainagemortel legt. (Dat had ik hier al voldoende zien passeren ook :D)
Zou dit ok zijn? Zijn er nog ander opties behalve den beton er uitschieten?
Zie boven
Dan verder doorlopend naar mijn tuin was het plan voor betonpuin (20/40) in lagen van 20cm aandrillen en daar ook dan de drainagemortel uitvullaag en dat rooster met drainagemortel + halve cm chape. Of neem ik de meer traditionele route van betonpuin/stabilisé/chape?
Betonpuin gebruiken en dan chape netten die doorlopen van de oude beton naar het betonpuin.
Plaatst deze IN de chape
Geen betonnetten gebruiken, maar chapenetten.
Tussen betonpuin en chape kan je stabilisé gebruiken om wat handiger te werken op de bbetonpuinfundering
Ok.
Staenis site gaf de raad ook om betonijzers (14 diam) chemisch te verankeren in de betonplaat. Dit om de 20cm en 50cm laten uitsteken.
Hier las ik dan dat dit eerder scheuren kan opwekken dan voorkomen?
Het terras komt achteraan op een hoogte van 43cm boven het maaiveld, dit zou ik opvangen met een stackton muur, met drainagebuis voorzien die ik dan in een grindkoffer langs de zijkant in onze tuin zou laten uitkomen.
Metsel dit simpelweg uit met een betonblok 39x19x14, gaat een pak goedkoper uitkomen dan stackton.
Drainbuis ... waarom? Je keramische tegel laat geen water door, je voegen -- hopelijk -- ook niet. Hopelijk . Maar daar heb je die drain/ontkoppelingsmat vandoen.
Drainbuis gaat alleen nodig zijn om het hemelwater van het terras dat afspoelt ( 1485 liter water ) op te vangen en of te laten infiltreren in een grindkoffer.
Afwateren naar de zijkanten , dus wateroverlast bij de buren ?
Geen goed plan

45cm boven maaiveld .... je moet minstens de organische laag er uit halen . Meestal is dit minimum 20 cm ONDER het maaiveld
Dat is dus een fundering van ... 45 cm hoog.
Zou je niet beter van je oude betonplaat met een trede werken ( 45 cm is 3 optredes van 15 cm elk hoog.)
Je zal sowieso trappen moeten steken .
Heb voor de muur momenteel gegraven tot op de ongeroerde grond (een 80cm). Hier dan betonpuin in als onderfundering en dan droge beton als fundering en daar die muur op? Ben hun offerte nog aan het afwachten maar het zal hem idd wel schelen. Was gewoon niet zeker of dit voldoende was.
Die drainagebuis leggen zij halverwege hun 40cm betonpuin fundering (volgens brochure stackton) om de waterdruk van grondwater op te vangen.
Die grindkoffer was enkel voor die drainagebuis bedoeld.
Terrein achter ons terras bedraagt nog een 150m2, het water van het terras zou ik via drainage naar een wadi in de tuin afleiden.
De trappen stonden idd in een latere fase gepland.

Het terras zit links en rechts ook ingesloten door de omheining met de buren, dit zijn de oude betonplaten van vroeger. Behandel ik die best eerst nog met iets?
Verder voorzie ik randisolatie.
Betonplaten en al zeker oude zijn NIETT geschikt om 45 cm constructie tegen te houden !!!
Platen kunnen dit niet aan en BREKEN !!!
Je zal met die hoogte van 45 cm aan de zijkanten ook metselwerk moeten uitvoeren om alles bijeen te houden.
Randisolatie gaat hier niks uithalen, die betonplaten leuteren sowieso in die palen.
Trouwens wie is eigenaar van die betonplaten ???
De tuin van de buren ligt tegen die platen al 20cm hoger dan de onze maar had ik hier nog niet vermeld. Verandert dit iets aan de zaak?
Links een betonplaat van 20cm. Rechts gewoon hun grond. De platen zijn gemeenschappelijk. Buren zijn op de hoogte van de werken (vergunningsplichtig, aangetekend schrijven, geel bord) vermits we tegen de perceelgrens gaan werken.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Bezie ik het veel te ingewikkeld en kan het goedkoper en/of beter?
euh
eerlijk
ik zou iemand laten langskomen die ervaring heeft met wat kan en wat niet kan en al zeker niet bij verkopers van tegels of roosterskes gaan horen.
Er zijn een 3tal lokale tuinaannemers langs geweest, daar was er nooit geen probleem. Funderen en terras op, daardoor dacht ik als het toch zo simpel is kan ik er evengoed zelf aan beginnen..

Maar soit als die betonplaten het idd niet aankunnen is het misschien toch beter om op zoek te gaan naar aannemers die verder denken.
Ben niet echt voorstander van terrasdragers maar met de nodige argumenten mss wel te overhalen :)
Leg houten terras OVER bestaande betonplaat en zwevend over de rest van de grond
Dat is een optie, maar dan zit ge met een kruipruimte van x aantal cm. Ideaal voor ongedierte?
 
Google eens op trias wabic voor als je grootformaat tegels wil leggen.
Bij kleinformaat kan je gewoon op afstandshouders je tegels leggen.

Geen idee wat die wabic kost.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan