Zou geen droodzuiging mogen plaatsen.

Lid geworden
28 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zouden geen droogzuigign mogen plaatsen omdat dit schade zou kunnen aanbrengen aan de buren hun woning (open bebouwing).

Grondwater zit ca1.80 a2 m diep en kelder vloer + inrit komt ca 2.3 m diep te zitten.

Nu zouden wij hieronder een regenput plaatsen van direct 7500 l (geen gesukkel en ten minste zeker bij eventuele pomp defect) en deze zou dan tijdens de bouw moeten dienen als put die constant word leeggepomp.

Nu komt dus die put nog eens ca 1.5 dieper te steken dus ca 3.8 m diep.

Zou simpel op te lossen zijn met droogzuiging maar buur wilt dit niet omwille vd slechte grond waarop wij en hij zit.

Wat nu ? Gaat dit nu wel lukken ?

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
ABR verzekering afsluiten hé :twisted:

(bij de verzekeringsagent wel niet gaan verkondigen dat het zwakke grond is :mrgreen: )

Maar hoe oud is de buur zijn huis?

Want een moderne bouw zou fundering moeten hebben die toch diep genoeg zit.

Bij een ouder huis kan ik het inderdaad wel begrijpen ...

Lid geworden
30 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sorry maar begrijp de buurman wel een beetje, bij een bouw achter mijn schoonouders hebben ze de grond ook drooggelegd (moerassig gebied), hun huis is een recente verbouwing die gebouwd is volgens de nodige voorschriften en correcte funderingen. Nu zitten zij met breuken en spanningen in de vloer (op dit moment gelukkig enkel vloer), dus zij zijn niet zo blij en dit omwille van de waterspiegel die veranderd is. Nu blijkt achteraf dat het pompen te intensief is gebeurd, dus mss kun je is navragen of dit op een andere manier kan en zo je buurman geruststellen. Voor de rest ben ik een leek ze, spreek alleen uit de ervaring.

Grtz

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alleen voor die put te steken ga je toch geen droogzuiging installeren? Hier is het ook zeer vochtige grond maar als de grondwerker dat snel doet is er geen probleem. Snel de put graven en direct erna de put erinzetten. Geen tijd laten om de put te laten vollopen.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
Ah, droogzuiging alleen voor ne regenput ... dan ben je meer geld kwijt aan de droogzuiging dan aan de regenput zelf ... geen strak plan.

Kan inderdaad in 1 keer gedaan worden.

Put moet je wel direct vol pompen.

Ik heb indertijd betonnen regenput gepakt met extra waterdichting - is nog wat zwaarder dan een gewone betonnen put. (vrachtwagen chauffeur kon die net naast zijn vrachtwagen zetten, terwijl em een normale put van 7500 liter zonder probleem wat verder weg kan zetten)

Als de put eenmaal zit en de grond errond heeft zich gezet: dan zit die vrij stevig vast en is leegpompen zelfs niet direct een ramp.

Lid geworden
28 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik begrijp mijn buur ook wel hoor.

Het is niet zo dat ik egoïstisch wil doen en van de rest niets wil aantrekken want ik wil met iedereen te vriend blijven.

Maar de waterput zou dus op ca 4m diep te komen zitten waar er dus volle bak water zou zitten (water op ca 1.8 dus en met deze dagen zal het zeker niet beter zijn) .

De keldermannen zijden mij dat deze put extra verstevigd moet worden met onderaan aan een laag beton op de grond voor het plaatsen en aan de zijkanten stabilisé steken en dit dus allemaal ter versteviging vd put omdat deze door de druk vh grondwater omhoog word geduwd maar daarvoor dient mijne keldervloer voor om dit tegen te houden.

Maar dan kan de kans ontstaan dat deze het door de druk gaat begeven en in het slechtste geval barsten met enorme gevolgen van dien (moet er niet aan denken).

daarom zou het droog moeten zijn voor de put te steken .

Gaat dit gaan zonder problemen of moet ik echter mijn plan gaan aanpassen en de kelderinrit naar de ondergrondse garage beter niet uitvoeren en deze dus weg laten en met het uitgespaarde geld (is toch ca 110m2 meter) nadien een carport / garage zetten.

Niet simpel allemaal maar wil verkomen om voor onnodige verassingen te staan (ook financieel).

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
Voor een kelder moet je toch wel 2,5m diep kunnen, dus grondwater afzuigen zou dan wel es nodig moeten zijn.

Mijn tips zijn:

- sluit ABR verzekering af: dan ben jij en je buur zeker dat schade hersteld wordt (voer desnoods plaatsbeschrijving bij hem uit

- nodig de buren es uit voor een gesprekje samen met je architect: vaak kan die laatste ze toch iets sneller gerust stellen of antwoorden op hun vragen.

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zorg gewoon dat er een 'plaatsbeschrijving op tegespraak' gebeurt en sluit een degelijke verzekering af.

Dit zijn vrij courante praktijken, zeker bij bedrijven die wel vaker moeten werken in/nabij oude of slecht gefundeerde huizen. Vb. firmas die onderschoeiingen maken etc...

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
xcsx wrote:
daarom zou het droog moeten zijn voor de put te steken .

Er bestaan ook putten zonder bodem. Die plaats je wanneer je wil, en voorzie je van een bodem als het u uitkomt.

K weet niet of dit past bij de rest van uw bouw/plan/idee

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
xcsx;1690732 wrote:
geduwd maar daarvoor dient mijne keldervloer voor om dit tegen te houden.

Enkele vragen die bij mij spontaan opkomen:

• Hoe diep zit de rioleringsaansluiting? De overloop van de regenput moet daar wel naar toe of ben je van plan om permanent overtollig regenwater uit die put de riolering in te pompen?
  • Hoe denk je die put nog af en toe te kunnen kuisen als die onder je keldervloer zit? Deksel in de keldervloer? Het risico dat je dan zeer regelmatig water in de kelder hebt lijkt me niet gering gezien het vloerpeil van je kelder onder het grondwaterpeil ligt.
Volgens mij is het verstandiger om gewoon je kelder te maken en de regenwaterput naast je woning te voorzien.
Je kan eventueel (zoals mijn buurman) beslissen om een deel van je kelder te gebruiken als regenwaterput, maar daar ben ikzelf geen voorstander van aangezien het mij geen ondenkbaar risico lijkt dat het water (of beter gezegd vocht) op termijn door de vloerplaat omhoog gaat komen.

Lid geworden
28 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben na overleg met kelder man en grond werken beslist om de ondergrondse garage weg te laten.

Ik vertrouw die mannen op dit gebied volledig dat zij met de nodige twijfels zitten (willen ook goed werk leveren).

Ze zouden er op een manier winst bij maken als we het wel zouden doen (kelder man mag een hoop ca 110 m2 extra plaatsen incl muren enz,.... en de grondwerker idem) en toch raden ze het af .

--> Dus waarom niet naar de "vakmannen" luisteren met de nodige ervaringen enz,....

We gaan nu voor een kleine inrit voor fiets / grasmachine (dus voor een praktische ingang naar kelder).

Hiermee hebben we nog volledig plezier vd kelder en kans op water is bijna uitgesloten op deze kleine oppervlakte. (riool is wel slecht op ca 60 cm diep / maar putje van ca1000 l is hiervoor wel voldoende)

Toch bedankt voor de nodige antwoorden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
xcsx;1690401 wrote:
We zouden geen droogzuigign mogen plaatsen omdat dit schade zou kunnen aanbrengen aan de buren hun woning (open bebouwing).

Grondwater zit ca1.80 a2 m diep en kelder vloer + inrit komt ca 2.3 m diep te zitten.

Nu zouden wij hieronder een regenput plaatsen van direct 7500 l (geen gesukkel en ten minste zeker bij eventuele pomp defect) en deze zou dan tijdens de bouw moeten dienen als put die constant word leeggepomp.

Zou simpel op te lossen zijn met droogzuiging maar buur wilt dit niet omwille vd slechte grond waarop wij en hij zit.

ga je dan altijd je regenwater wegpompen ???

of ligt de riolering bij jullie in straat 5 meter diep ????

Lid geworden
28 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1694644 wrote:
xcsx;1690401 wrote:

ga je dan altijd je regenwater wegpompen ???

of ligt de riolering bij jullie in straat 5 meter diep ????

Riolering staat op ca 0.6 m diep .

Daarom dat we nu dus de inrit weglaten en in de plaats een kleinere voor fiets / grasmachine enz,.....

Dit water zal ook opgepompt moeten worden maar is in verhouding belange niet zoveel (tss ongeveer 10 a 15 m2 waar er regen in kan vallen).

Bovenaan