Bouwinfo-tip:

Vraag hier je gratis zonweringsgids aan

Download nu

Zonwering (screens) bij achtergevel op het zuiden en geothermie

• Tags energie energieverbruik ventilatie vloerverwarming zonwering
  • Lid geworden
    24 sep 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    We gaan een landelijke woning bouwen waarbij de achtergevel op het ZZO gelegen is. Hierin zijn aan de gelijkvloers natuurlijk enkele grotere glaspartijen in betrokken waarvan een gedeelte niet overdekt is. Op de verdieping zijn 2 slaapkamers waar eventueel rolluiken voorzien worden. Als verwarmingstype zullen we vermoedelijk voor een geothermische pomp gaan, die dus ook de vloeren kan koelen. Verschillende bronnen hebben een andere denkwijze hoe het buitenhouden van de zon en warmte moet gebeuren. De oververhittingsfactor in het EPB-verslag ligt net in de helft van de richtwaarde (niet om op verder te gaan dus).
    De zon op het zuiden staat hoger en straalt niet diep in (wel in andere seizoenen) maar warmt de ruimte wel hele dag op.

Enkele gedachtengangen:
    - Mijn denkwijze: geothermische koeling is niet voldoende, maar kan in combinatie met zonnewering door screens voldoende zijn. Actieve koeling via airco moet niet gebruikt worden en past ook niet in de energievisie van het gebruik van geothermie. Op de slaapkamers wil ik tegen verschillende meningen in ook vloerverwarming voorzien, zodat deze in zomer doorheen de nacht kan koelen en niet de ongezonde lucht van een airco nodig is. Overdag houden we de zon op deze slaapkamers buiten met rolluiken. Zijn de nieuwe pompen wel sterker om zwaar te koelen?

- Andere visie: er worden al genoeg 'acties' ondernomen door het gebruik van geothermie. Een actieve koeling kan indien nodig op korte tijd en wanneer er voldoende zonne-energie is snel koelen.
    - Zonwerend glas in combinatie met actieve koeling is voldoende OF zonwerend glas in combinatie met een sterke koeling van de warmtepompen is voldoende. Ik lees dat zonwerend glas weinig doet in deze.
    - Screens op steellook-profielen laten deze esthetisch niet uitkomen.

Ik heb al verschillende topics uit het verleden op dit forum gelezen, maar niet altijd in combinatie met geothermische koeling. Hieruit blijkt dat jullie veelal resoluut voor zonwering met screens gaan, terwijl geen enkele andere partij die ik sprak hier vol voor zou gaan.

Graag jullie mening :)

Hier ook zo geredeneerd door bouwinfo en vrienden hun case.

Screens en rolluiken plus geothermie, overal vvw gelegd en 2 bomen geplant achteraan de tuin.
    wat is de redenering achter de bomen? Hoe heb je de locatie (en soort) van de bomen gekozen?
    Schaduw in de zomer door bladeren
    Dat vermoedde ik al ;) Ik vroeg me af hoe de locatie gekozen werd ifv de verwachte hoogte van de bomen, en de te blokkeren zon (middag / namiddag / avond / hoogseizoen / tussenseizoenen).

Ik heb hier zelf ook al even over nagedacht, aangezien ik screens onwaarschijnlijk lelijk en onpraktisch vind, maar ik vind het een moeilijke oefening. Zomerzon blokkeren (en al zeker op ramen van het eerste verdiep) gaat enkel als de bomen bijna pal tegen het huis staan. We hebben daarom een oversteek van een meter voorzien op de zuidkant (en 1.5 meter op de oostkant)

Voor avondzon in de zomer kun je ze al wat verder zetten maar dan riskeer je toch snel nuttige zon te blokkeren in de tussenseizoenen (oktober / november).
    Ik heb hier alles wat jij opsomt en gebruik alles tot grote tevredenheid
    Luifel op zuid, 1,2 m
    Goed maar niet voldoende bij begin en einde zomer, begin en einde dag
    Dus op alle ramen zonnewering, ik zie hier geen nadeel in
    Bomen op het zuiden, eerste jaren amper nuttig, te klein
    Nu zorgen ze voor aangename schaduw
    Staan 6 meter voor de gevel

Wat we al +20 jaar doen; Verbouwing naar LEW, zowat 15m2 ramen op het zuiden.
    De hoge ramen door zonneschermen afgedekt, de lage zitten achter de druivelaar pergola.
    Samen met afschermen ramen op westen, nachtventilatie wordt het hier nooit warmer dan 24°C graden binnen en is er geen nood aan Airco. Een zeldzame keer wel als de zonnewering niet omlaag ging. Wat wel helpt is de grote massa van de woning hier.
    Mispak je niet aan ramen op het zuiden (met een stukje oosten); tot 11uur staat de zon niet zo hoog en schijnt ze ook goed binnen, ook op het zuiden.

het is altijd jammer als je je huis actief moet koelen. In ons klimaat is dat normaal vermijdbaar (tenzij je grote interne warmtewinsten hebt).

het is altijd jammer als je je huis actief moet koelen. In ons klimaat is dat normaal vermijdbaar (tenzij je grote interne warmtewinsten hebt).
    Niet akkoord. Ik kan de warmte lang buitenhouden met screens maar niet weken.
    Kennissen hebben passief gebouwd, zelfde verhaal.

Ik wil hier zeker geen pleidooi houden voor geen zonnewering en airco’s.

Ik denk dat we 'weken' warm weer hebben niet hebben in België. En je moet echt de nachtafkoeling gebruiken. Met nachtafkoeling hebben wij altijd een huis op max 22 graden smorgens en we kunnen de woning tot max 2°C stijging beperken overdag. Uiteindelijk is het temperatuurverschil in de zomer kleiner dan in de winter. Een nachtje vorst merk je ook niet als je de verwarming uitzet.
    Ik kan begrijpen dat nachtkoeling niet altijd lukt.

Ik denk dat we 'weken' warm weer hebben niet hebben in België. En je moet echt de nachtafkoeling gebruiken. Met nachtafkoeling hebben wij altijd een huis op max 22 graden smorgens en we kunnen de woning tot max 2°C stijging beperken overdag. Uiteindelijk is het temperatuurverschil in de zomer kleiner dan in de winter. Een nachtje vorst merk je ook niet als je de verwarming uitzet.
    Ik kan begrijpen dat nachtkoeling niet altijd lukt.
    Veel succes twee zomers terug als het snachts niet koeler werd als 22 graden.

Als we hier alles tussen 6u smorgens en 8u smorgens open gooien halen we altijd de buitentemperatuur binnen. Die dag zal het dan sochtends dus 22 graden geweest zijn....
    Edit; met de opmerking dat idd als je terug sluit de temperatuur terug oploopt. En de smart functies van het huis sturen ons nu een melding als het buiten terug warmer is dan binnen zodat we ramen en deuren op tijd sluiten.

Als we hier alles tussen 6u smorgens en 8u smorgens open gooien halen we altijd de buitentemperatuur binnen. Die dag zal het dan sochtends dus 22 graden geweest zijn....
    Edit; met de opmerking dat idd als je terug sluit de temperatuur terug oploopt. En de smart functies van het huis sturen ons nu een melding als het buiten terug warmer is dan binnen zodat we ramen en deuren op tijd sluiten.
    Als ik kijk naar mijn eigen woning.

Half in de grond betonnen constructie op niveau -0,5, snelbouw op niveau +0,5. Als die massa 1 maal is opgewarmd door 2 maanden aan hittegolven dan kan ik u verzekeren dat je snachts alles kan openzetten maar gekoeld krijg je dat niet.

Ik heb 65m2 glas met screens en die helpen goed. Echter is een beperkte koeling nodig om het comfort te verhogen.

Als ik kijk naar mijn eigen woning.

Half in de grond betonnen constructie op niveau -0,5, snelbouw op niveau +0,5. Als die massa 1 maal is opgewarmd door 2 maanden aan hittegolven dan kan ik u verzekeren dat je snachts alles kan openzetten maar gekoeld krijg je dat niet.

Ik heb 65m2 glas met screens en die helpen goed. Echter is een beperkte koeling nodig om het comfort te verhogen.
    2 maanden aan hittegolven: Dat is toch Belgie niet?
    En 65m2 raam begint op een autotoonzaal te lijken ;-). Screens met mogelijk 90% afscherming, dat is nog altijd alsof je 6m2 raam vol zon krijgt....dat zijn best wat kilowatts die binnenkomen.

Met een constructie onder de grond zou je moeten nadenken aan 'aanvoer' op -0,5 niveau om voldoende drukverschil en debieten te krijgen. Het lijkt me idd moeilijk om veel debiet te krijgen op -0,5 aan 'frisse' ochtendlucht.
    en hier thuis is er ook een redelijk groot schouweffect naar de zolder op +2. En de warmtepompboiler helpt ook een klein beetje ;-). En de AWW zorgt dat minstens ventileren niet extra energie binnenbrengt (al doet de slechte warmtewisselaar in de ventilatie-eenheid dat deels teniet).
    Het is soms puzzellen ; maar ik denk dat met goed ontwerp er nog altijd veel kan.
    Het grappige aan jouw opbouw: had je geen vloerisolatie dan was je woning zo al gekoeld doordat je een meter onder de grond 'koele' aarde hebt. Ergens heb ik al eens gedacht of er geen oplossing is vloerisolatie te voorzien die je in de zomer kan weghalen... Of ook: waarom ik bij een woning deels ondergrond, de slaapkamers onderaan zou zetten. Dan kan je de interne warmtewinsten daar laag houden.

Ik maak de opmerking ook omdat ik weet dat woningen in bv de Provence waar het wel 2 maanden warm(er) kan zijn ook aangenaam gehouden kunnen worden zonder airco. En dat lukt vooral door veel ochtendventilatie en goede luiken die 100% de zon tegen houden.
    Of ook: door goed te isoleren is je winter verwarmingskost laag, in de zomer wat koelen wordt minder een zonde zo... ;-).

Laatst bewerkt:
    En 65m2 raam begint op een autotoonzaal te lijken ;-). Screens met mogelijk 90% afscherming, dat is nog altijd alsof je 6m2 raam vol zon krijgt....dat zijn best wat kilowatts die binnenkomen.
    Wat was het dan 2 zomers terug als de media moord en brand schreeuwde over de droogte en de hitte.

Mijn screens geven 1% door…

Mijn slaapkamers liggen op niveau -0,5 maar beschikken wel over ruime schuiframen. Verder heb ik geen koeling in mijn slaapkamers nog in andere vertrekken. Enkel mijn kantoor heeft koeling. Die als je ze opzet heel het huis koelt heb ik gemerkt.

...
    Welke zijn dat? Want dat is wel heel donker (tenzij je gelijktijdig lichtinval hebt van elders moet je dan de lichten binnen aandoen...).

...
    Welke zijn dat? Want dat is wel heel donker (tenzij je gelijktijdig lichtinval hebt van elders moet je dan de lichten binnen aandoen...).
    Neen
    Heb jij ooit al deftige zonnewering gezien van de 2 zijden?

In de zomer zonnewering omlaag
    Geen warmte binnen
    Van buiten naar binnen zie je niets
    Van binnen naar buiten zie ik alles
    Licht moet nooit aan

...
    Neen

Geen warmte binnen
    Licht moet
    Dat is idd zonnewering ;-). Maar ik beweer als je van buiten naar binnen ziet en voldoende licht hebt binnen het geen 99% afschermt. Diegene die ik me herinner zitten eerder rond 90%. Daarom ben ik wel benieuwd welke fabrikant 99% geeft als afschermwaarde.

...
    Neen

Geen warmte binnen
    Licht moet
    Dat is idd zonnewering ;-). Maar ik beweer als je van buiten naar binnen ziet en voldoende licht hebt binnen het geen 99% afschermt. Diegene die ik me herinner zitten eerder rond 90%. Daarom ben ik wel benieuwd welke fabrikant 99% geeft als afschermwaarde.
    OK
    Ik heb ook geen 99%
    Lijkt mij ook veel
    En dan ook 99% licht of warmte?
    Dat laatste lijkt mij niet te bewijzen niet mogelijk

Wat was het dan 2 zomers terug als de media moord en brand schreeuwde over de droogte en de hitte.
    Ik denk nu niet dat media de beste referentie is en ook niet hoe we 'media' ervaren ;-).

Warema

Ze hebben zelf tot 100% maar dan kan je natuurlijk niet meer naar buiten kijken.

Standaard hanteren ze 4% doorlaat.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan