Bouwinfo-tip:

Vraag hier je gratis zonweringsgids aan

Download nu

Zonwering (screens) bij achtergevel op het zuiden en geothermie

• Tags energie energieverbruik ventilatie vloerverwarming zonwering
  • Lid geworden
    24 sep 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    We gaan een landelijke woning bouwen waarbij de achtergevel op het ZZO gelegen is. Hierin zijn aan de gelijkvloers natuurlijk enkele grotere glaspartijen in betrokken waarvan een gedeelte niet overdekt is. Op de verdieping zijn 2 slaapkamers waar eventueel rolluiken voorzien worden. Als verwarmingstype zullen we vermoedelijk voor een geothermische pomp gaan, die dus ook de vloeren kan koelen. Verschillende bronnen hebben een andere denkwijze hoe het buitenhouden van de zon en warmte moet gebeuren. De oververhittingsfactor in het EPB-verslag ligt net in de helft van de richtwaarde (niet om op verder te gaan dus).
    De zon op het zuiden staat hoger en straalt niet diep in (wel in andere seizoenen) maar warmt de ruimte wel hele dag op.

Enkele gedachtengangen:
    - Mijn denkwijze: geothermische koeling is niet voldoende, maar kan in combinatie met zonnewering door screens voldoende zijn. Actieve koeling via airco moet niet gebruikt worden en past ook niet in de energievisie van het gebruik van geothermie. Op de slaapkamers wil ik tegen verschillende meningen in ook vloerverwarming voorzien, zodat deze in zomer doorheen de nacht kan koelen en niet de ongezonde lucht van een airco nodig is. Overdag houden we de zon op deze slaapkamers buiten met rolluiken. Zijn de nieuwe pompen wel sterker om zwaar te koelen?

- Andere visie: er worden al genoeg 'acties' ondernomen door het gebruik van geothermie. Een actieve koeling kan indien nodig op korte tijd en wanneer er voldoende zonne-energie is snel koelen.
    - Zonwerend glas in combinatie met actieve koeling is voldoende OF zonwerend glas in combinatie met een sterke koeling van de warmtepompen is voldoende. Ik lees dat zonwerend glas weinig doet in deze.
    - Screens op steellook-profielen laten deze esthetisch niet uitkomen.

Ik heb al verschillende topics uit het verleden op dit forum gelezen, maar niet altijd in combinatie met geothermische koeling. Hieruit blijkt dat jullie veelal resoluut voor zonwering met screens gaan, terwijl geen enkele andere partij die ik sprak hier vol voor zou gaan.

Graag jullie mening :)

Hey

Onderstaande was ook mijn denkwijze :
    Geothermische koeling is niet voldoende, maar kan in combinatie met zonnewering door screens voldoende zijn. Actieve koeling via airco moet niet gebruikt worden en past ook niet in de energievisie van het gebruik van geothermie. Op de slaapkamers wil ik tegen verschillende meningen in ook vloerverwarming voorzien, zodat deze in zomer doorheen de nacht kan koelen en niet de ongezonde lucht van een airco nodig is. Overdag houden we de zon op deze slaapkamers buiten met rolluiken
    Wij hebben het op deze wijze een aantal jaren geleden voorzien

Mijn denkwijze: geothermische koeling is niet voldoende, maar kan in combinatie met zonnewering door screens voldoende zijn. Actieve koeling via airco moet niet gebruikt worden en past ook niet in de energievisie van het gebruik van geothermie. Op de slaapkamers wil ik tegen verschillende meningen in ook vloerverwarming voorzien, zodat deze in zomer doorheen de nacht kan koelen en niet de ongezonde lucht van een airco nodig is. Overdag houden we de zon op deze slaapkamers buiten met rolluiken. Zijn de nieuwe pompen wel sterker om zwaar te koelen?

Was ook onze denkwijze. Wij slapen ook op Z en hebben screens ipv rolluiken, in combinatie met passieve koeling via geothermie werkt dit perfect. Wel plichtsbewust uw screens neerlaten als de zon volop schijnt.

- Mijn denkwijze: geothermische koeling is niet voldoende, maar kan in combinatie met zonnewering door screens voldoende zijn. Actieve koeling via airco moet niet gebruikt worden en past ook niet in de energievisie van het gebruik van geothermie. Op de slaapkamers wil ik tegen verschillende meningen in ook vloerverwarming voorzien, zodat deze in zomer doorheen de nacht kan koelen en niet de ongezonde lucht van een airco nodig is. Overdag houden we de zon op deze slaapkamers buiten met rolluiken.
    Ik kan me enkel aansluiten.
    Zeker als je spreekt van rolluiken, als je dat sowieso van plan was, moet je uiteraard geen screens meer voorzien, maar is hittewerend glas en/of Airco echt overbodig.

Ik heb al verschillende topics uit het verleden op dit forum gelezen, maar niet altijd in combinatie met geothermische koeling. Hieruit blijkt dat jullie veelal resoluut voor zonwering met screens gaan, terwijl geen enkele andere partij die ik sprak hier vol voor zou gaan.
    Bij ons dus wel met geothermie.
    Achtergevel is ZuidWest
    We hebben langs getwijfeld en uiteindelijk screens gezet, meerkost van 15.000 euro 10 jaar geleden, maar zeer blij nu.
    Het verschil tussen een onverwacht zonnige dag waar je na het werk thuiskomt en in de woonkamer vlot boven de 25° gaat en een dag waar je de screens wel op tijd sluit is enorm.
    Uiteraard geraak je die warmte dan wel weer kwijt na enkele uren als je screens gesloten hebt. Maar zonder screens, enkel op de koeling van de warmtepomp vertrouwens lijkt me zeer riskant.

Voor een klein rijhuis met een schuifraam op zonnegevel van 3m breed is dat misschien een andere overweging, maar als je grote woning met veel glas zet, MOET je iets tegen zon doen. Of dat nu screens/rolluiken zijn, of een vaste overhang/scherm boven je raam of een hoop bomen dicht bij je huis.

maar als je grote woning met veel glas zet, MOET je iets tegen zon doen.
    check, onze tuin is zuid-west en gans glas over 18 lopende meter van vloer tot plafond. Er is een oversteek van 80cm, maar dit is absoluut niet genoeg om de zon buiten te houden. De geothermische koeling helpt, maar is absoluut niet voldoende. Als de zon 's ochtends en 's avonds lager staat, voel je de warmte ervan (of toch de niet-warmte als er plots een wolk voor staat). Je moet die zon buiten houden. Vraag ook bij EPB, want hier staat ook een oververhittingsfactor in die je waarschijnlijk ook zal verplichten iets van zonnewering te zetten.

De passieve koeling bezie ik meer iets dat je huis op temperatuur kan houden, niet om actief te koelen.

Hier ook vloer -en wandverwarming op de slaapkamers, ook omdat dit parket is en slechter is om mee te koelen.

Zijn de nieuwe pompen wel sterker om zwaar te koelen?
    Wat bedoel je hiermee? Bij passieve koeling draaien enkel de circulatiepompen van het primaire circuit (glycol/water in de grond) & van het secundaire circuit (vloerverwarming zelf). Deze zorgen zelf niet voor koeling (integendeel).

Als je bedoelt dat een (geothermische) warmtepomp actieve koeling ondersteunt (dmv compressor): dit is typisch niet het geval. Een lucht-water warmtepomp al wel (al ben ik geen expert), lucht-lucht bijna altijd wel.

De mate/sterkte van koeling hangt af van je afgifte oppervlak, dauwpunt temperatuur en al dan niet aanwezigheid om condens af te voeren. Daarmee dat een kleine ventilo evenveel koelvermogen kan hebben dan 50m² vloerverwarming (ijswater + condensafvoer ipv ΔT=5° en condensbewaking). Dan pas kan je gaan kijken of de WP dat vermogen ook kan halen.

Zijn de nieuwe pompen wel sterker om zwaar te koelen?
    Wat bedoel je hiermee? Bij passieve koeling draaien enkel de circulatiepompen van het primaire circuit (glycol/water in de grond) & van het secundaire circuit (vloerverwarming zelf). Deze zorgen zelf niet voor koeling (integendeel).

Als je bedoelt dat een (geothermische) warmtepomp actieve koeling ondersteunt (dmv compressor): dit is typisch niet het geval. Een lucht-water warmtepomp al wel (al ben ik geen expert), lucht-lucht bijna altijd wel.

De mate/sterkte van koeling hangt af van je afgifte oppervlak, dauwpunt temperatuur en al dan niet aanwezigheid om condens af te voeren. Daarmee dat een kleine ventilo evenveel koelvermogen kan hebben dan 50m² vloerverwarming (ijswater + condensafvoer ipv ΔT=5° en condensbewaking). Dan pas kan je gaan kijken of de WP dat vermogen ook kan halen.
    Ik bedoelde inderdaad dat een zwaarder type bodem-water warmtepomp meer zou kunnen koelen.

Ik bedoelde inderdaad dat een zwaarder type bodem-water warmtepomp meer zou kunnen koelen.
    Dat ding moet enkel de weerstand in de leidingen en warmtewisselaar overwinnen, het circuleert hetzelfde glycol mengsel door de buizen; in dat opzicht is het enkel afhankelijk van buisdiameter en lengte/aantal boringen. Daar zit geen verschil tussen koelen/verwarmen, aangezien bij beide dat glycolmengsel wordt rondgepompt. Bij koelen waarschijnlijk wat minder aangezien je anders 10 à 15° uit de grond krijgt en dit is gewoon te koud om door de vloerverwarming te jagen; daarom zit er ook een thermostatische mengkraan in je warmtewisselaar en/of regelt de koel-unit het pompdebiet afhankelijk van de retour-temperatuur uit de grond.

Het vermogen van de brinepomp lijkt me vergelijkbaar te zijn met deze van een gewone verwarmingscirculatiepomp, in mijn WP zijn spec sheet staat er 100W voor de circulatiepomp(en).

Een zwaarder type warmtepomp gaat niet meer (passief) kunnen koelen, aangezien dit gebeurt door het brine-water over een warmtewisselaar te laten stromen en zo je vloerverwarmingswater op pakweg 16 à 17°C te brengen; de compressor komt hier niet bij kijken en deze bepaalt (grotendeels) het (verwarmings)vermogen van je warmtepomp. Mocht je WP überhaupt actief kunnen koelen, ja dan gaat een groter (verwarmings)vermogen ook het koelvermogen beïnvloeden lijkt me.

Wat wél zou kunnen gebeuren, is dat de bron te warm geraakt tegen het eind van de zomer (wat natuurlijk wel goed is voor je winter cyclus), maar dat kan je enkel oplossen door minder te koelen óf door meer/diepere boringen te voorzien. De installateur rekent dit normaal gezien uit op basis van grondkaarten en een warmteverliesberekening van de woning; geen idee of ze de koeling ook narekenen, zal theoretisch wel kunnen.

Wij hebben ook getwijfeld screens te plaatsen, gelukkig hebben we dit gedaan, beste bestelling die we genomen hebben.
    Altijd perfect klimaat binnen in combinatie met koeling via de vloer door de warmtepomp.
    De combo zorgt voor een goed resultaat.

Mensen die we kunnen met nieuwbouwwoningen zijn er 2 categorieën, of ze hebben de combo of ze plaatsen achteraf airco's.

Onze woning staat pal op het zuiden, 18m glas van 3m hoog pal op het zuiden.
    In de zomer houden me de temperatuur binenn zoals wij dit wensen.

• Leuk
    Waarderingen: Nic.
    Zelf hebben we op het ZZO twee ramen van 3 m breed en 2,5 hoog en één van 2 m op 2,5. Hiervan komt op een raam van 3 m breed een overdekt terras. Aan de zuidwest kant nog een raam van 2op2,5, maar met cegmentboog en voorlopig goed ingedekt door bomen. In totaal is dit dus iets minder dan enkele mensen hun voorbeelden hier, maar ik vermoed dus nog steeds teveel naar opwarming toe.

Koellastberekeningen worden ook gedaan om dit op te vangen. Als je zeker weet dat je nu al enkel wil passief koelen, is kijken naar een regeling op de verschillende VVW kringen. Als je VVW buizen legt, deze zo kort als mogelijk tegen elkaar leggen, ook in leefruimte en slaapkamers. (Belangrijk! niet te zuinig zijn met uitzetvoegen en/of koppelingsmatten) Soms worden er zelfs 2 kringen gelegd voor hogere koelefficientie in slaapkamers (is soms overkill, I know). Dan kan je in de winter de kringen van de slaapkamer uitzetten en voorkomen dat het daar 30° wordt, en in de zomer kan je de kringen dan maximaal benutten voor koeling. De grootste hindernis van passieve koeling is de minimale temperatuur van het water in de VVW, te laag en er ontstaat een condenslaag op de vloer. Redenering is, kouder water kan niet, dus proberen zoveel mogelijk contactoppervlakte te creeren. Via de ventilatie kan ook nog beperkt 'extra' gekoeld worden indien er een koelingsunit wordt tussengeplaats. Heeft ook een koelvermogen dat snel aan 1 kW zit. Is natuurlijk maar beperkt ifv de debieten van de ventilatie... Alle beetjes helpen om het optimale comfort te garanderen. Maar zoals hierboven aangehaald, voorkomen is beter dan genezen.

Zelf hebben we op het ZZO twee ramen van 3 m breed en 2,5 hoog en één van 2 m op 2,5. Hiervan komt op een raam van 3 m breed een overdekt terras. Aan de zuidwest kant nog een raam van 2op2,5, maar met cegmentboog en voorlopig goed ingedekt door bomen. In totaal is dit dus iets minder dan enkele mensen hun voorbeelden hier, maar ik vermoed dus nog steeds teveel naar opwarming toe.
    Zonder screens zal het lekker warm worden wanneer 't zonnetje er is.

Positief in de wintermaanden, dan geniet je ervan.
    Negatief in de zomermaanden, dan wil je screens voor het aangenaam te houden, zeker met koeling door de WP.

Het zijn veel centjes maar bij nieuwbouw zou je eigenlijk niet mogen twijfelen.

Zonder screens zal het lekker warm worden wanneer 't zonnetje er is.

Positief in de wintermaanden, dan geniet je ervan.
    Negatief in de zomermaanden, dan wil je screens voor het aangenaam te houden, zeker met koeling door de WP.

Het zijn veel centjes maar bij nieuwbouw zou je eigenlijk niet mogen twijfelen.
    De prijs valt mee, vermoedelijk omdat de oppervlakte van deze partijen in totaal niet zo groot is, en omdat ik denk dat screens minder als exclusief worden bestempeld dan enkele jaren terug.

Het valt op dat geen enkele raamleverancier zonwering sterk adviseert, zij kijken dan naar het esthetische (steellookramen voor alle andere ramen, grote partijen met screens vaak basisprofiel) en volgens mij ook de beperkte marges en nodige arbeid.

Wij hebben een tuin op NW, volledig in glas (om maximaal daglicht binnen te trekken). Geothermische pomp met passieve koeling en dat is ZALIG. In putje zomer altijd 22-23 graden in huis.
    Je zit natuurlijk wel met koel licht ipv zuiderlicht, maar ik zou niet meer willen wisselen... :) En ja, je hebt natuurlijk minder zon in de herfst en winter, maar dan zitten we maar wat verder in de tuin. Screens zijn toch altijd een beetje zonde, creëert heel donkere ruimtes?

Wij hebben een tuin op NW, volledig in glas (om maximaal daglicht binnen te trekken). Geothermische pomp met passieve koeling en dat is ZALIG. In putje zomer altijd 22-23 graden in huis.
    Je zit natuurlijk wel met koel licht ipv zuiderlicht, maar ik zou niet meer willen wisselen... :) En ja, je hebt natuurlijk minder zon in de herfst en winter, maar dan zitten we maar wat verder in de tuin. Screens zijn toch altijd een beetje zonde, creëert heel donkere ruimtes?

Hier ook grotendeels glas op NW, en de ramen op het zuiden hebben een oversteek. Geen screens, wel vloerkoeling. Die oversteken werken trouwens geweldig: zon binnen in winter, buiten in zomer, en steeds vrij zicht.

Hier ook zo geredeneerd door bouwinfo en vrienden hun case.

Screens en rolluiken plus geothermie, overal vvw gelegd en 2 bomen geplant achteraan de tuin.
    wat is de redenering achter de bomen? Hoe heb je de locatie (en soort) van de bomen gekozen?

Screens en rolluiken plus geothermie, overal vvw gelegd en 2 bomen geplant achteraan de tuin.
    wat is de redenering achter de bomen? Hoe heb je de locatie (en soort) van de bomen gekozen?
    Schaduw in de zomer door bladeren

Schaduw in de zomer door bladeren
    Dat vermoedde ik al ;) Ik vroeg me af hoe de locatie gekozen werd ifv de verwachte hoogte van de bomen, en de te blokkeren zon (middag / namiddag / avond / hoogseizoen / tussenseizoenen).

Ik heb hier zelf ook al even over nagedacht, aangezien ik screens onwaarschijnlijk lelijk en onpraktisch vind, maar ik vind het een moeilijke oefening. Zomerzon blokkeren (en al zeker op ramen van het eerste verdiep) gaat enkel als de bomen bijna pal tegen het huis staan. We hebben daarom een oversteek van een meter voorzien op de zuidkant (en 1.5 meter op de oostkant)

Voor avondzon in de zomer kun je ze al wat verder zetten maar dan riskeer je toch snel nuttige zon te blokkeren in de tussenseizoenen (oktober / november).

Laatst bewerkt:
    Uit mijn ervaring, zeker screens zetten op het zuiden, enkel waar de oversteek groot genoeg is (en de hoogte laag genoeg is dus geen 2 verdiepingen glas) kan je overwegen dit niet te doen.
    Denk ook na over oost en west. Dit hadden wij niet verwacht, maar dit waren bij ons de grote boosdoeners in de zomer.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan