• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zonwering maakt geluid

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb een Windsol zonwering op het schuine dak van mijn veranda. Nu maakt deze vreselijk veel lawaai bij het neerkomen, te wijten aan het schuren van metaal op metaal. Het zit zo: de dwarsbalk die langs de geleiders neerkomt is vier meter lang en van nogal stevige constructie en dito gewicht (moet ook bij die lengte). Deze dwarsbalk glijdt over de geleiders (langs beide kanten één) en dat maakt het krijsend geluid.

Ik kreeg te horen dat dit 'normaal' is en dat men al erger meegemaakt heeft :?: .

Ik heb ook de raad gekregen de geleiders regelmatig te smeren. Ten eerste is het niet zo simpel om telkens weer op dat dak te kruipen, ten tweede heb ik niet de indruk dat het veel helpt en ten derde is dat laagje smering er zo weer af. Ten einde raad heb ik er het (wat dikkere) parafine aan gesmeerd, maar het gewicht van de dwarsbalk pelt dit laagje er onmiddellijk terug van af. De plaatsen waar geleider en dwarsbalk contact maken vertonen nogal wat (volgens mij) buitensporige slijtage.

Volgens mij gaat het hier om een op zijn minst ondoordachte constructie.

Een dwarsbalk van die lengte en dat gewicht zou aan de zijkanten van wieltjes of iets dergelijks voorzien moeten zijn, in plaats van metaal over metaal te laten schrapen.



Iemand hetzelfde probleem?
 
M

marnix van glassmetal

Guest
als dat zo is dan hedde gij waarschijnlijk nog een zonnewering uit het jaar stillekes.

Alle voorbalken hebben tegenwoordig wieltjes en worden er geen systemen meer toegepast die gebaseerd zijn op frictie.



Als uw zonnewering pa werd geinstalleerd dan hebben ze u iets op de maouw gespelt
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ze is wel een jaar of tien oud. De vraag is: wat valt er aan te doen? Ombouwen/aanpassen zal natuurlijk een pak geld kosten, maar langs de andere kant ben ik dat gekrijs meer dan beu. Geen wonder dat de systemen van tegenwoordig met wieltjes/rolletjes zijn > broodnodig! Ik vraag mij wel af hoe lang dat geluidloze systeem al bestaat. Winsol is toch een gerenommeerd merk, dacht ik.
 
M

marnix van glassmetal

Guest
nog geen tien jaar wees gerust :lol: :lol:

Normaal gezien moet uw installateur daarvoor nog de nodige stukken hebben om te vervangen wat nodig is.

Bovendien kan het ook zijn dat uw voorbalk schzzfgetrokken wordt door feit dat er geen evenredige spanning meer zit op de veer (die zit in de voorbalk). Deze moet evenveel naar links en rechts worden opgespannen en in het midden zitten opdat de voorbalk niet schuin zou trekken.

Een goed onderhoud na tien jaar is misschien wel een kost die u eens zou moeten maken. Je gaat met uw auto toch ook naar de garage of laat uw cv ketel toch ook onderhouden.
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goede raad die u mij daar geeft :!: Ik zal eens contact opnemen met die firma. Groeten en in elk geval bedankt!
 

wil

Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
113
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er mag zeker geen vet of parafine aangesmeerd worden want alle zand en stof plakt daarin en zo wordt er nog meer slijtage gemaakt .



Bij normale zonnewering word er aangeraden juist celikonspry te gebruiken daar plakt er geen zand en vuil in .



wil .
 

leonid

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hartelijk dank voor deze goede raad :!:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan