• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen zelf aanschaffen en plaatsen

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hallo iedereen, Ik denk er sterk aan om zelf zonnepanelen te plaatsen. Niet dat ik daar al ervaring mee heb maar heb wel kennis en ervaring van elektriciteit in het algemeen, dus denk ik met wat hulp zal dit wel lukken (of zie ik dit te simpel?). Echter zag ik al, verkopen de meeste verdelers niet zo maar direct rechtstreeks. Ma ik kwam in men zoeken wel al een aantal webshops tegen, zowel in België als Nederland. Daarom wou ik hier even informeren of er geen mensen zijn die hun ervaringen hier willen delen met waar en wat men best koopt en wat de eventuele valkuilen zijn en wat hun ervaring is met de zelf plaatsing. Of verban ik beter dit idee en doe ik beter beroep op Easykit of laat ik een installateur ervoor komen?
Dank bij voorbaat.

Mvg, Vic

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.986
Punten
113
Zelf plaatsen is zeker geen probleem. Natuurlijk weten we niet in hoeverre je kennis is.
Online verkopen ze idd samengestelde kits.

PieterRa

Lid
Lid geworden
15 mei 2021
Waarderingsscore
28
Punten
18
Let wel dat als je losse componenten koopt, je 21% belasting betaalt. Geïnstalleerd door firma is aan 6%, met het verschil betaal je misschien al de kost van de werkuren… Zelfbouwfirma’s zullen ook wel zo georganiseerd zijn dat je op het eind van de rit 6% belasting betaalt. Daar eens luisteren?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113
Zelfbouwfirma’s zullen ook wel zo georganiseerd zijn dat je op het eind van de rit 6% belasting betaalt.
dat is pure btw fraude...dus dat gaan ze niet zo maar doen... onlangs is er nog een zelfbouwfirma failliet gegaan hierdoor...

PieterRa

Lid
Lid geworden
15 mei 2021
Waarderingsscore
28
Punten
18

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.133
Punten
113
Hallo iedereen, Ik denk er sterk aan om zelf zonnepanelen te plaatsen. Niet dat ik daar al ervaring mee heb maar heb wel kennis en ervaring van elektriciteit in het algemeen, dus denk ik met wat hulp zal dit wel lukken (of zie ik dit te simpel?). Echter zag ik al, verkopen de meeste verdelers niet zo maar direct rechtstreeks. Ma ik kwam in men zoeken wel al een aantal webshops tegen, zowel in België als Nederland. Daarom wou ik hier even informeren of er geen mensen zijn die hun ervaringen hier willen delen met waar en wat men best koopt en wat de eventuele valkuilen zijn en wat hun ervaring is met de zelf plaatsing. Of verban ik beter dit idee en doe ik beter beroep op Easykit of laat ik een installateur ervoor komen?
Dank bij voorbaat.

Mvg, Vic
Ja,
Aangekocht bij groothandel/handelaar die ook verkoopt aan particulieren (regio Hasselt), niet alle groothandelaars verkopen aan particulieren en soms zelfs niet aan elektriciens die geen zonnepanelen plaatsen (enkel aan de zonnepaneelinstallateurs).
Maar, als je zoals mij aankoopt via de groothandel, dan moet je op voorhand ook weten wat en hoeveel je nodig hebt.
Inderdaad wordt dat aan 21% gefactureerd, maar zelfs dan nog en ook al had ik dan geen recht op premies, was de totaalsom nog steeds zo'n ruim 2000€ goedkoper dan geïnstalleerd en geen premie ten opzichte van het laten plaatsen.
Kennis van elektriciteit..., je moet dat ding dat omvormer heet ook programmeren. Bij sommige merken is dat eenvoudiger dan bij andere. Ik heb gekozen voor een hybride omvormer van SMA. Van SMA vind je veel uitleg terug (zelfs op het youtube-kanaal van SMA zelf) hoe je dat ding moet instellen, en soms zijn er wat tips bij bij waar op te letten.
Nog een valkuil: de ene denkt dat em op dak durft te kruipen totdat em boven aan de ladder staat en dan moet je dat zonnepaneel nog naar boven sleuren en heb je dikwijls minstens 1 hand minder om je ladder vast te houden. Van beneden gezien lijkt dat niet zo hoog, maar eens je boven staat... ik heb er al voor minder de brui aan weten geven.
En dan moet dat nog eens gekeurd worden, dat betekent dus ook een eendraadschema opstellen.
Is dat doenbaar zelf zonnepanelen leggen? Ja, zeker, mits je je gezond verstand gebruikt. Je werkt immers op hoogte en met hoge spanningen aan DC-zijde tenzij je met een systeem à-la Solaredge werkt.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
136
Punten
63
Hier hebben ze een categorie over "zelfbouw installaties".
By the way: hier net 4 offertes gekregen voor een installatie: de twee bedrijven die niet zelf begonnen over de veiligheidsmaatregelen van hun personeel, hebben het niet gehaald ... Liever € 500 meer dan een opengebarsten schedel op mijn terras.

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb het ook zelf gedaan, en dat viel goed mee.
Om te weten hoeveel wattpiek je moet leggen, heb ik deze tool gebruikt :
Hier kan je tot 2 dakvlakken ingeven, 2 verschillende strings dus.

Bij een schuin dak is een ladder met nokhaak en een harnas waarmee je je daaraan kan vastmaken echt noodzakelijk.
Ook heb ik mijn stelling tot net onder de dakgoot gezet. Het is belangrijk dat je daarboven op je gemak bent. ;-)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan