• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen uitbreiden op analoge teller systeem

Lid geworden
29 okt 2015
Waarderingsscore
1
Punten
1
Als goede Belg, die overheid systemen graag tot het max uitwringt, heb een creatieve zonnepaneel uitbreidingsvraag ;)

In 2020 hebben we zonnepanelen gelegd, voldoende voor ons toenmalig huis verbruik.
Aangezien het nog 2020 was, hebben we vandaag nog steeds een terugdraaiende analoge teller. (zonder nacht tarief)

Na meer als een jaar wachten op levering, krijg ik normaal deze maand een elektrische auto van mijn werkgever. Er is een laadpaal geïnstalleerd zonder extra teller, ze meten het verbruik via de software van de paal en betalen mij zo de stroom kosten terug.

Ik zou graag zonnepanelen bij leggen om mijn (stevig) extra verbruik te compenseren. Maar ik wil zo lang mogelijk mijn terug draaiende teller behouden natuurlijk …

Als ik een “normale” uitbreiding doe, dan heb ik een nieuwe omvormer nodig naast de huidige = nieuwe keuring + nieuwe aangifte bij netbeheerder = digitale teller => niet wenselijk

Op mijn huidige omvormer mag ik max 200% te overdimensioneren.
Weet iemand of het nodig is om opnieuw te keuren en/of ik dit moet aangeven aan de netbeheerder als ik ervoor zou kiezen om panelen bij te leggen op de oude omvormer en naar +-200% overdimensioneren ga (op de huidige omvormer dus)
Theoretisch blijft mijn omvormer gelijk en is er dus niets aan te geven?
Ik zou dit als tussen oplossing gebruiken om nog een aantal jaar extra de terugdraaiende teller te behouden.

De investeringskost zou relatief laag zijn, omdat ik niet de hoogte Wpiek panelen bij leg (zelfde lengte maat als de huidige 325Wpiek panelen) en ik geen omvormer nodig heb.

Ik snap dat de omvormer wss een aantal jaar eerder defect zal zijn door het overdimensioneren van de panelen.
Tegen dan is er wss wel al een DM, en kan ik op dat moment een grotere omvormer voorzien.
Ook snap ik dat de opbrengst van alle panelen boven het vermogen van de omvormer niet zo efficient is als het kan zijn.
Dit is een te accepteren "kost".

Bedankt voor de info!

Lid geworden
29 okt 2015
Waarderingsscore
1
Punten
1
Tja, als je het zo leest, zou ik even goed een omvormer bij kunnen plaatsen en "normaal uitbreiden". Dit zou voor mij ook het mooiste zijn natuurlijk.
De installateur waaraan ik dit vroeg zei dat er bij een 2de omvormer automatisch een digitale teller zou volgen ...
Ik denk dat ik maar eens een mailtje stuur naar Fluvius zelf om 100% zeker te zijn.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.843
Punten
113
Tja, als je het zo leest, zou ik even goed een omvormer bij kunnen plaatsen en "normaal uitbreiden". Dit zou voor mij ook het mooiste zijn natuurlijk.
De installateur waaraan ik dit vroeg zei dat er bij een 2de omvormer automatisch een digitale teller zou volgen ...
Ik denk dat ik maar eens een mailtje stuur naar Fluvius zelf om 100% zeker te zijn.
Nee, een nieuwe omvormer moet je aanmelden als nieuwe installatie.
Uitbreiding met enkel panelen = wijziging

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.387
Punten
113
Succes... Ik ben hetzelfde aan het proberen :). Alleen ga ik wel een extra omvormer plaatsen, en wil ik boven de 10kVa uitkomen. In november gestart met mijn aanvraag en nog altijd geen deftig antwoord. Bij fluvius zijn ze zo zwaar onderbemand, en weten ze zelf maar de helft van hoe het in elkaar zit precies... (waarmee ik hen niks wil verwijten, want makkelijk is het ook niet als het systeem alle 5 minuten wijzigt :)).

Als die DM er komt, dan is het zo... dat vind ik dan jammer, maar het zal niet anders zijn. De winst die ik zal doen met de zonnepanelen zal een groot stuk compenseren. En ik zal die DM zowieso nog wel een tijdje achteruit proberen duwen :p

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113
Je zou ook, zoals veel belgen gewoon panelen kunnen bijplaatsen zonder iets te zeggen?
DC-kant is niet onderworpen aan keuring...

Lid geworden
29 okt 2015
Waarderingsscore
1
Punten
1
De vraag is gesteld via mail, als ik antwoord heb horen jullie er van!
Succes... Ik ben hetzelfde aan het proberen :). Alleen ga ik wel een extra omvormer plaatsen, en wil ik boven de 10kVa uitkomen. In november gestart met mijn aanvraag en nog altijd geen deftig antwoord. Bij fluvius zijn ze zo zwaar onderbemand, en weten ze zelf maar de helft van hoe het in elkaar zit precies... (waarmee ik hen niks wil verwijten, want makkelijk is het ook niet als het systeem alle 5 minuten wijzigt :)).

Als die DM er komt, dan is het zo... dat vind ik dan jammer, maar het zal niet anders zijn. De winst die ik zal doen met de zonnepanelen zal een groot stuk compenseren. En ik zal die DM zowieso nog wel een tijdje achteruit proberen duwen :p
Als je over de 10kVa gaat uitkomen, snap ik dat het allemaal even kan duren. Theoretisch moeten ze dan een net studie doen ... of dat ook gebeurd is een ander. Maar ik neem aan van wel, hier gebeurd het ook al wel eens in de zomer dat het net "overbelast" is met opbrengst.
Ben wel benieuwd of jij een anagoge teller mag houden :) ik hoop het voor jou!

Lid geworden
29 okt 2015
Waarderingsscore
1
Punten
1
Je zou ook, zoals veel belgen gewoon panelen kunnen bijplaatsen zonder iets te zeggen?
DC-kant is niet onderworpen aan keuring...
ja, heb ik ook al aan gedacht. Nu hoe slim/dom dat dit is weet ik niet goed!
Het is zeker niet slim om eerst de vraag te stellen aan Fluvius, en dan iets uit te steken wat niet mag :p

Ik heb geen idee of ze merken als je "teveel" opwekt tov hun documentatie. Met een analoge teller kunnen ze enkel afrekeningen maken op lange termijn, dus dat valt wel mee wss. Maar wat gebeurd er als je dan wisselt naar een digitale teller op termijn, dan rap even aangeven?

Ik heb de vraag gesteld aan Fluvius, we zien wel, als er geen antwoord komt, kan het wel eens zijn dat ik er idd gewoon aan begin.
Als ik antwoord krijg laat ik het jullie zeker weten :)

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.087
Punten
113
meer injectie gaat niet lukken zonder de omvormer te vervangen

injectievermogen blijft hetzelfde dan

qua aangegeven vermogen vs injectie pieken kijkt men wel

zo hebben wij onlangs een meterwissel ontdekt

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.387
Punten
113
De vraag is gesteld via mail, als ik antwoord heb horen jullie er van!

Als je over de 10kVa gaat uitkomen, snap ik dat het allemaal even kan duren. Theoretisch moeten ze dan een net studie doen ... of dat ook gebeurd is een ander. Maar ik neem aan van wel, hier gebeurd het ook al wel eens in de zomer dat het net "overbelast" is met opbrengst.
Ben wel benieuwd of jij een anagoge teller mag houden :) ik hoop het voor jou!
kan is klein, maar dat zien we dan wel weer...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.843
Punten
113

meer injectie-piek ga je idd niet hebben.
Maar je gaat wel meer injectie hebben want voor en na de piek gaat het afgegeven vermogen hoger zijn dan voor heen door de extra panelen

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.087
Punten
113

meer injectie-piek ga je idd niet hebben.
Maar je gaat wel meer injectie hebben want voor en na de piek gaat het afgegeven vermogen hoger zijn dan voor heen door de extra panelen
ja maar dit is moeilijk te controleren he

het kan goed zijn dat je aanpassingen gedaan hebt aan je verbruik waardoor er meer overschiet bv

Lid geworden
29 okt 2015
Waarderingsscore
1
Punten
1
Wel wel, vandaag al antwoord gekregen!

De vraag:
1675848576256.png

Het antwoord:
1675848605540.png
Daar zijn we dus niets mee é, mss ook mijn schuld om 3 vragen tegelijk te stellen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.843
Punten
113
Idd, geen antwoord op het bijleggen bij bestaande situatie

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
145
Punten
43
En ook nog eens een dikke vette DT-fout

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.563
Punten
113
Is toch vrij simpel. Alles wat je bij plaatst moet je bij Fluvius aangeven en levert automatisch aanmelding voor ontvangst van digitale meter. Maar hoelang het duurt voor deze geïnstalleerd word is een antwoord wat niemand weet.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.843
Punten
113
Is toch vrij simpel. Alles wat je bij plaatst moet je bij Fluvius aangeven en levert automatisch aanmelding voor ontvangst van digitale meter. Maar hoelang het duurt voor deze geïnstalleerd word is een antwoord wat niemand weet.
Dat staat dus nergens. DM staat er voor iedereen aan te komen. Maar bij nieuwe installatie komt die vrij snel.
Als je een kapotte omvormer, of een paneel moet vervangen , moet je dit ook melden. Maar daarom komt er geen DM zoals bij een nieuwe installatie.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.563
Punten
113
Dat staat dus nergens. DM staat er voor iedereen aan te komen. Maar bij nieuwe installatie komt die vrij snel.
Als je een kapotte omvormer, of een paneel moet vervangen , moet je dit ook melden. Maar daarom komt er geen DM zoals bij een nieuwe installatie.
Zal het dan anders formuleren voor u. Overal waar je geen nieuwe arei keuring voor nodig hebt blijft analoge meter houden. Vanaf nieuwe arei keuring wel.

Bijlagen

• 20230208_214815.jpg
    20230208_214815.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 19

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
90
Punten
28
Zal het dan anders formuleren voor u. Overal waar je geen nieuwe arei keuring voor nodig hebt blijft analoge meter houden. Vanaf nieuwe arei keuring wel.
Maar als je panelen bijplaatst op een bestaande omvormer (dus geen herkeuring nodig), moet je dit wel nog aangeven bij Fluvius (dacht ik).
Dus dan gaan ze toch (sneller) een digitale meter komen zetten?

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
843
Punten
93
Laat ons eerlijk zijn, met wat er de afgelopen dagen in het nieuws gekomen is lijkt het me duidelijk dat men bij fluvius zo snel mogelijk iedereen wil overschakelen naar een DM. Persoonlijk denk ik dat iedere melding op het vlak van zonnepanelen zal leiden tot een versnelde aanpassing van je installatie.

Komt ook nog eens bij dat vanaf januari 2025 je de plaatsing van een DM niet meer mag weigeren. Als ik moet gokken zou ik zeggen dat iedereen met zonnepanelen en een AM bovenaan de lijst gaat staan voor vervanging, de kans dat je je terugdraaiende teller kan houden tot 2026 is zeer klein.

Wat ik momenteel zou doen in de TS zijn geval is die nieuwe panelen als een volledig nieuwe installatie laten doen, met nieuwe AREI keuring. De installatie zo groot mogelijk maken (afhankelijk van budget/beschikbaar dakoppervlak/...). Dan de maximum termijn van aanmelden afwachten (is 3 maanden dacht ik) en vervolgens ook de premie aanvragen. Ja in deze situatie verlies je rapper de voordelen van je terugdraaiende teller, maar in ruil verlies je ook rapper je prosumententarief, ga je veel meer energie opwekken (die je in je wagen kan steken met een slimme paal of op het net tegen vergoeding) en je krijgt nog een premie. Op de korte termijn zal de AM houden misschien wel voordeliger uitkomen, maar op de lange termijn denk ik dat mijn manier je meer gaat opleveren.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan