Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Zonnepanelen spreiden (NO+ZW) of volledig ZW met oog op toekomstige batterij?

• Tags batterij zonnepanelen
  • Lid geworden
    20 jan 2023
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    3
    Ik heb gekozen voor een zonnepaneelinstallatie op mijn nieuwbouwwoning:
    • 10 x 450 Wp (Winaico)
    • Huawei SUN2000-4KTL-L1
    • Jaarverbruik: ± 3500 kWh
    • E-peil: E28
    • Dak: zadeldak 43°, azimut 63°
    • Verwarming: lucht-water warmtepomp (4 kW)
    De installateur stelt voor om de panelen te verdelen op de dakvlakken:
    • 6 st op ZW
    • 4 st op NO
    Argument: hoger zelfverbruik zonder batterij (logisch).

Mijn twijfel zit bij een mogelijke batterij in de toekomst.

Plan:
    • jaar zonder batterij draaien
    • daarna eventueel plugin batterij (bv. Marstek Venus E)
    Volgens simulaties (zie afbeeldingen):
    • Spreiding (NO+ZW) → ± 467 kWh minder jaaropbrengst
    • Met batterij → ZW-opstelling zou slechts ~€45/jaar extra opleveren
    • In zomer (overschot) → weinig verschil voor batterij
    • In winter → beperkte meerwaarde ZW (~170 kWh extra)

Mijn vraag:
    Ga ik best voor:
    1. Gespreide opstelling → beter zonder batterij (zekere winst nu)
    2. Volledig ZW → iets beter als er later een batterij komt (maar onzeker)
    Ervaringen of andere inzichten welkom!

Bijlagen

• dagsimulatie.png
      dagsimulatie.png
      166,7 KB · Weergaven: 15
    • jaarsimulatie.jpg
      jaarsimulatie.jpg
      109,3 KB · Weergaven: 15
    NO + ZW.

Trouwens, dit klopt niet:
    1781702717796.png
    Je rekent alsof je batterij niks aan het doen is als je verbruik hoger is dan je opbrengst.
    Zelfs op dagen waar ik maar 5 kWh opbrengst heb, doet mijn batterij iets.

De bedoeling van die kolom is niet om de totale energie die de batterij zal opslaan te begroten, maar om te kijken wat er extra zou kunnen opgeslagen worden als je met een ZW-opstelling zit tov een gespreide:
    • verbruik < opbrengst: geen verschil qua opstelling want ik zal die energie toch nooit kunnen verbruiken
    • verbruik > opbrengst: enkel het verschil tussen de 2 opstellingen zou potentieel kunnen opgeslagen worden in de batterij -> 170 kWh op jaarbasis

Waar is het verbruik van 3500 kWh op gebaseerd? Dat lijkt me toch laag in combinatie met E28 en warmtepomp (maar ik kan mis zijn).

Het zijn weinig zonnepanelen... Voorzie maar dat je binnen een aantal jaar makkelijk kan bijplaatsen ;)

Waar is het verbruik van 3500 kWh op gebaseerd? Dat lijkt me toch laag in combinatie met E28 en warmtepomp (maar ik kan mis zijn).
    Net voor het kerstverlof ben ik verhuisd, zie hieronder een tabel van het maandverbruik. Op basis van deze gegevens en de methode van de graaddagen heb ik dit geëxtrapoleerd en kom ik uit op 3500 kWh jaarverbruik. Mijn verwarming heeft ook niet meer gedraaid sinds begin maart.
    1781707133926.png

Ik vermoed dat je momenteel (nog) geen gezin hebt, (nog) geen elektrische auto?
    Als ik naar mezelf kijk verbruikten we al 3500 kWh met verwarming op gas. Een vrouw en 2 kinderen laat natuurlijk wel wat extra wasmachines, droogkast, vaatwas, etc draaien vermoed ik :). Nu zijn daar nog een hybride-auto, elektrische fiets bijgekomen, dus laat staan als verwarming ook nog elektrisch zou zijn (of wie weet zelfs een volledig elektrische auto).
    Hoe dan ook kijken naar de toekomstplannen zou ik zeggen en wat extra nemen als het kan. De kost ligt meestal niet in de extra panelen of iets zwaardere omvormer, maar wel in de werkuren en verplaatsing. Dus achteraf de installatie uitbreiden gaat altijd duurder uitkomen.

Belangrijk natuurlijk: hoe groot is de woning en wat voor een woning is het (OB, GB of HB)?

Het zijn weinig zonnepanelen... Voorzie maar dat je binnen een aantal jaar makkelijk kan bijplaatsen ;)
    hoeveel Wp zou je dan wel aanraden?
    Ik ging hetzelfde zeggen, meer zonnepanelen.
    Minstens naar een 6000Wattpiek, dat kan je, zeker met je spreiding, nog kwijt in een 5kW 1-fasige omvormer.
    Als je futureproof wil zijn, dan pakweg het dubbel tot 10.000Wattpiek, afhankelijk van hoeveel plaats er op je dak is. Maar dan ga je natuurlijk naar 3-fasige omvormer, en moet je wel wat meer gaan betalen.

ZOals anderen al zeiden, wat is je plan? Ga je daar nog 10 jaar wonen? En heb je een oprit of garage? dan is het toch quasi zeker dat je in de toekomst je Elektrische wagen wil gaan opladen thuis. Ook al heb je die nu misschien nog niet.

Verwarming met warmtepomp + normaal gebruik samen 3500kWh vind ik ook wel bizar laag. Hoe zeker ben je daar van? Ik verbruikte in mijn rijhuisje 15 jaar geleden met gasverwarming al 3000-3500kWh elektrisch per jaar.
    Met de warmtepomp (en groter huis) was dat 10 jaar geleden eerder een 7000-8000kWh.
    Nu met één elektrische wagen en wat meer toestellen en kinderen verbruikten we vorig jaar 12.500kWh (we produceerden ook 8.200kWh maar uiteraard niet op exact zelfde moment als het verbruik)
    Dus je begrijpt dat vanuit mijn oogpunt een 10kWpiek installatie een nobrainer is, en je voorgestelde 4.5kWpiek maar een doekje voor het bloeden. Maar goed, je moet zelf je toekomst proberen best in te schatten...

We zijn inderdaad nu nog maar met 2, maar van dat jaarverbruik ben ik vrij zeker dat dat nu wel correct staat. Ik rijd met een elektrische bedrijfswagen, maar die laad ik op het werk of een laadpaal in de buurt. Het is een HOB, 3 verdiepen (1 onder dak) van 70m2 (x3). Heb heel veel aandacht besteed aan luchtdichtheid, wat volgens mij verklaart waarom ik enkel in de wintermaanden moet verwarmen. Nu is het eerder kwestie van het koel te houden (WP kan sinds kort ook koelen, maar dit verbruik zal sowieso gedekt zijn door de overproductie van de zonnepanelen in de warme maanden). Er zitten ook wachtleidingen klaar voor aircos, maar idem redenering hier.

Ik wil het aantal Wp afstemmen op het effectief verbruik (ook toekomstgericht), maar het volleggen van je dak met panelen is toch al lang achterhaald en haal je er niet meer uit qua investering. Inzetten op maximaal zelfverbruik wel.

Neen, met digitale teller, meer PV leggen, als budget het toelaat

Ik zou net die Huawei in vraag stellen: je zit achteraf vast aan hun batterijen die eigenlijk te duur zijn...
    Meer panelen doe je vooral voor de winterperiode: dan heb je toch nog opbrengst voor je verbruikers te sturen.

Ik zou net die Huawei in vraag stellen: je zit achteraf vast aan hun batterijen die eigenlijk te duur zijn...
    Meer panelen doe je vooral voor de winterperiode: dan heb je toch nog opbrengst voor je verbruikers te sturen.
    Meeste vervangen toch hun omvormer bij plaatsen batterij achteraf.
    Ik zou geen hybride nemen, verloren kost.

Ik zou ook meer pv leggen, idd voor net in de winter meer opbrengst hebben.

Ik zou ook gaan voor meer zonnepanelen, die kosten nu niet veel extra, en zorgen je een omvormer hebt die kan curtailen.

Wij hebben vorig jaar onze installatie uitgebreid (zowel zonnepanelen als thuis batterij) en heb al spijt dat ik dak niet maximaal vol heb gelegd. We hebben nu 24 panelen van 450 wp

bedankt voor de input allemaal, ik bekijk nog eens als het mogelijk is om nog wat extra Wp te leggen. Ongeacht hoeveel Wp er zou liggen, is spreiden van de panelen over de 2 dakvlakken volgens jullie zinvol?

bedankt voor de input allemaal, ik bekijk nog eens als het mogelijk is om nog wat extra Wp te leggen. Ongeacht hoeveel Wp er zou liggen, is spreiden van de panelen over de 2 dakvlakken volgens jullie zinvol?
    ja

Naar NO zou ik eerder nee zeggen…
    Dat is ook duidelijk uit al jouw berekeningen. Ze brengen amper wat op, zelfs in de voormiddag, en de voormiddag is ook het moment van minste verbruik. Ook op jaarbasis maar liefst 15 tot 20% minderproductie. Welk ‘nut’ heb je dan aan die spreiding?
    Leg beter wat meer op ZW.

Terug
Bovenaan