• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen Q cells of Panasonic

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
We zitten hier met een dilemma over het merk van zonnepaneel. Het worden er 12 met een SMA 3000 omvormer. Jaarverbruik komt hier op 3900 kWh. Wat nog moet worden beslist is of het deze wordt:

Panasonic, 12 * 330 Wp = 3960 Wp = 3600 kWh, aan 1,45 €/Wp

of deze

Q Cells, 12 * 340 Wp = 4080 Wp = 3700 kWh, aan 1,23 €/Wp

Panasonic zou een hoogwaardiger paneel zijn, dat zou de reden zijn om dit te nemen, maar de cijfers spreken voor de Q cells. 

Iemand die ons wil helpen bij de keuze?

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Panasonic, LG, Sunpower, Q-cells,....

Denk dat het komma-neuken is voor de verschillen. Bij goede opbrengst begrenst je omvormer toch de opbrengst.

Bij mij kwamen ze qua prijs allemaal in dezelfde richting. 
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat is ook wat ik dacht, dat het merk niet zo een grote rol speelt, maar eens je begint te lezen over kwaliteitsverschillen dan zie je door de bomen het bos, of eerder door de de parameters de panelen niet meer. 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je gooit 960Watt weg op de piekmomenten maar gaat zagen over een paneel dat misschien 0.001 procent beter is?
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
janus wago zei:
Je gooit 960Watt weg op de piekmomenten maar gaat zagen over een paneel dat misschien 0.001 procent beter is?

 

Interessante insteek.

Kies je dan in dat geval gewoon beter voor een iets zwaardere omvormer of voor gewoon voor een OostWest-oriëntatie (indien mogelijk bij plat dak)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Beter oriënteren ipv zwaardere omvormer. 

En heb je die extra kWh nodig ? Want alles wat je te veel produceert, daar heb je zelf niets aan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Extra kWh op zelfde omvormer?

volgens mij 950€ verschil tussen beide
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Het prijsverschil is 720 € op de volledige installatie. 

Ik merk dat de kwaliteitsverschillen die men toedicht aan fabricanten Tier 1  (Panasonic), Tier 2 (QCells),  ...

 gebaseerd zijn ook op bedrijfskenmerken. De vraag is inderdaad of dat relevant is om mee te nemen bij de keuze. 

We gaan dus voor de opbrengst en dat aan een voordeligere prijs, wat wil een mens meer.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Q-cells zijn ook tier 1

 
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Wij hebben hier gekozen voor hoogrendement panelen (LG) omdat dit de enige waren die volledig zwart waren. De meerprijs (€600) was dus enkel voor het esthetische. Het verschil in kwaliteit is volgens mij te verwaarlozen.

Toch even iets anders. Vanwaar haal je die omrekening van Wattpiek naar kWh? Hier ligt er ook 3960 Wattpiek en wij halen hier meer dan 4000 kWh (nu toch al het 2de jaar dat dit bevestigd wordt).
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
De omrekenfactor die is gebruikt is blijkbaar 0,9.

Dit is theoretisch, ik denk dat jij de werkelijke productie bedoelt? Ik lees nog dat daar een verschil kan opzitten en een werkelijke productie wordt bereikt die hoger uitvalt. 

In realiteit zal veel afhangen van de situatie, hier oriëntatie ZO en dakhelling 45°.

Ik dacht dat dat ook kon bepaald worden door het merk paneel, maar daar lees ik niets over en hier hoor ik dat ook niet. 

Esthetiek speelt hier geen rol.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik haal ook ieder jaar meer dan 1,0 kWh/kWp, 5 jaar op rij, geen schaduw door bomen, ...

en laatste 2 maanden record aantallen

0,9 of 0,85 zijn conservatieve getallen die installateurs gebruiken op offerte om geen klachten, opmerkingen te krijgen.

logisch volgens mij.

 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan