Zonnepanelen - omvormer (Huawei/SMA) en type panelen

• Tags energie energieverbruik energiezuinig hernieuwbare energie nieuwbouw
  • Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    13 okt 2011
    Waarderingsscore
    408
    Punten
    83
    Beste forum,

Om nog tot het einde van het jaar te kunnen genieten van 6% BTW, zijn we aan het kijken voor de zonnepanelen op onze nieuwbouw.
    Met een 120m² dakoppervlak, grotendeels oost/west, 30° helling, kregen we een offerte voor 12 panelen (verdeeld 8 op het oosten, 12 op het westen) Longi Solar Mono 410 Black White Half Cut Perc.

Optie 1 hangt deze aan een Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer voor een prijs van 9 990.42 euro (exclusief BTW).
    Optie 2 hangt ze aan een SMA SUNNY Tripower 8.0 voor 11 608.03 euro (exclusief BTW).

Vragen:
    1: Longi is een zogenaamd TIER-1 merk, dus dat lijkt me ok. Maar ik stel me de vraag of we niet beter voor een 'full black' paneel gaan (zeker op ons zwart dak)?
    2: Geen idee wat de 'half cut perc' is en of dat goed is? :)
    3: Misschien de belangrijkste: is de SMA de meerprijs van ongeveer 1600 euro waard? De eerste offerte vermeldde de Huawei, waarna ik specifiek naar een andere omvormer vroeg omdat Huawei = Chinees (nee, geen alu hoedje, maar je weet nooit hoe de wereld evolueert ...). Alleen, 1600 euro is wel een forse meerprijs :/

Alvast bedankt voor de feedback!

full black, is eigen keuze. na een maand kijk je meestal er helemaal niet meer naar op.
    Longi is idd Tier 1, voor mij vergelijkbaar met JASolar, Yingli, Jinko, Trina. allemaal goede keuzes.
    Sunpower, LG, etc... zijn top, maar ook heel stuk duurder of ze het verschil waard zijn.... dat weet je pas over 30j

Half-cut wil zeggen dat het paneel in 2 gedeeld is, minder weerstand, dus efficienter.
    ook heeft de schaduw dat op de ene helft valt geen invloed op de andere helft van het paneel. Maar dan moet omvormer daar ook mee om kunnen. SMA heeft er zo (OptiTrac Global Peak)

1600€ meerwaarde te verantwoorden ? Ook dat is moeilijk, omdat het over langere tijd gaat. Garanties etc...
    de SMA kost los maar een 500€ meer dan de Huawei. Plaatser zal wss grotere marge krijgen op de Huawei. (vermoedelijk de tactiek van Huawei om snel op de markt te komen, wat gelukt is)
    Persoonlijk zou ik dan liever meer panelen plaatsen

Thanks @Mario_
    full black, is eigen keuze. na een maand kijk je meestal er helemaal niet meer naar op.
    Longi is idd Tier 1, voor mij vergelijkbaar met JASolar, Yingli, Jinko, Trina. allemaal goede keuzes.
    Sunpower, LG, etc... zijn top, maar ook heel stuk duurder of ze het verschil waard zijn.... dat weet je pas over 30j
    Welja, het merk lijkt me ok. Full black lijkt niet zoveel duurder (nuja, online scheelt het een paar euro per paneel, al heb ik niet gekeken of er geen verdere verschillen zijn :) )
    Half-cut wil zeggen dat het paneel in 2 gedeeld is, minder weerstand, dus efficienter.
    ook heeft de schaduw dat op de ene helft valt geen invloed op de andere helft van het paneel. Maar dan moet omvormer daar ook mee om kunnen. SMA heeft er zo (OptiTrac Global Peak)
    Ik verwacht (staat ook zo op de offerte) dat de panelen oost en west elk hun eigen string krijgen. Schaduw lijkt me dan niet te spelen (er is verder geen schaduw op het dak)?
    1600€ meerwaarde te verantwoorden ? Ook dat is moeilijk, omdat het over langere tijd gaat. Garanties etc...
    de SMA kost los maar een 500€ meer dan de Huawei. Plaatser zal wss grotere marge krijgen op de Huawei. (vermoedelijk de tactiek van Huawei om snel op de markt te komen, wat gelukt is)
    Voor mij is vooral de eindprijs (en kwaliteit) belangrijk. Marge voor de plaatser gun ik hem wel, al heb ik dan liever dat die betaald wordt door een bedrijf dan door mij :)
    Persoonlijk zou ik dan liever meer panelen plaatsen
    Kan het moeilijk inschatten, maar denk dat het dak redelijk vol zal liggen. Zou heel misschien nog 1 of 2 panelen op het zuiden kunnen leggen, maar dat zal de zaken wellicht wat ingewikkelder maken (3de string)...
    Maar, ik moet me dan niet teveel aantrekken van het Chinese aspect van de omvormer?

Kan het moeilijk inschatten, maar denk dat het dak redelijk vol zal liggen. Zou heel misschien nog 1 of 2 panelen op het zuiden kunnen leggen, maar dat zal de zaken wellicht wat ingewikkelder maken (3de string)...
    Maar, ik moet me dan niet teveel aantrekken van het Chinese aspect van de omvormer?
    Begrijp echt die afkeer naar chinese producten niet.
    Als alles wat chinees/aziatiasch was de deur uit kroop, dan werkte er wss niets meer.
    Ze maken daar de beste kwaliteit of de grootste rommel, het is maar wat je vraagt.
    Heel wat Europese merken hebben ook gewoon hun productie daar.

De panelen die in jou offerte staan zijn ook gewoon chinees.

hier is bij de 2e installatie een zuid - oost - west opstelling geplaatst. Oost & West liggen op dezelfde string, met optimizers, het zuid gedeelte ligt op de 2e string. een 3e string is idd een gedoe want de "huis tuin en keuken"omvormers kunnen maar 2 strings aan...

Begrijp echt die afkeer naar chinese producten niet.
    Goh, eerder een voorzichtige houding dan een afkeer :)
    Als alles wat chinees/aziatiasch was de deur uit kroop, dan werkte er wss niets meer.
    Ze maken daar de beste kwaliteit of de grootste rommel, het is maar wat je vraagt.
    Soms 'krijg' je het gewoon. Ik 'vraag' niet perse giftige materialen in mijn kinderspeelgoed, maar krijg het soms wel :)
    Heel wat Europese merken hebben ook gewoon hun productie daar.

De panelen die in jou offerte staan zijn ook gewoon chinees.
    Ja, maar panelen hangen niet aan het net, een omvormer wel. Als er een achterdeur is, en als er ooit een conflict komt tussen 'het westen' en China...
    En uiteraard geldt hetzelfde voor andere landen, maar dat risico wordt toch iets anders ingeschat (afhankelijk van het land) :)

hier is bij de 2e installatie een zuid - oost - west opstelling geplaatst. Oost & West liggen op dezelfde string, met optimizers, het zuid gedeelte ligt op de 2e string. een 3e string is idd een gedoe want de "huis tuin en keuken"omvormers kunnen maar 2 strings aan...
    Maar, dan moet je weel optimizers gaan voorzien. Als dat toch al moet, maakt het weinig uit. Maar gezien wij geen schaduw hebben, zouden we de kost van optimizers kunnen uitsparen :)

Met een 120m² dakoppervlak, grotendeels oost/west, 30° helling, kregen we een offerte voor 12 panelen (verdeeld 8 op het oosten, 12 op het westen)

Dit begrijp ik niet: Zijn het 12 panelen in totaal, of 8 op het oosten en 12 op het westen (wat er dus 20 in totaal zijn).

In beide gevallen lijkt me de omvormer zwaar overgedimensioneerd. Stel dat er langs 1 kant 12 panelen liggen, dan is dit nog maar een max Wp van 4920. Waarom zou je daarvoor een omvormer gebruiken die 15000 Wp aankan (de SMA Sunny Tripower 8.0)?
    Of mis ik iets?

Met een 120m² dakoppervlak, grotendeels oost/west, 30° helling, kregen we een offerte voor 12 panelen (verdeeld 8 op het oosten, 12 op het westen)

Dit begrijp ik niet: Zijn het 12 panelen in totaal, of 8 op het oosten en 12 op het westen (wat er dus 20 in totaal zijn).
    Excuses - totaal inderdaad 20 panelen: 8 + 12.
    In beide gevallen lijkt me de omvormer zwaar overgedimensioneerd. Stel dat er langs 1 kant 12 panelen liggen, dan is dit nog maar een max Wp van 4920. Waarom zou je daarvoor een omvormer gebruiken die 15000 Wp aankan (de SMA Sunny Tripower 8.0)?
    Of mis ik iets?
    Goede vraag - dacht dat de 8 voor 8kWp stond. Nog altijd fors overgedimensioneerd eigenlijk ...
    De Huawei doet denk ik ook 8kWp, dus ook wat veel voor 8000Wp vereeld over oost en west :/

Of mis ik iets?
    Goede vraag - dacht dat de 8 voor 8kWp stond. Nog altijd fors overgedimensioneerd eigenlijk ...
    De Huawei doet denk ik ook 8kWp, dus ook wat veel voor 8000Wp vereeld over oost en west :/

Je kan daar dus significant besparen op je installatie want het is zelfs best een omvormer eerder te onderdimensioneren.

Thanks.
    Feedback kwam wel dat we met een kleinere omvormer 's middags (veel) gaan aftoppen omdat gezien de oriëntatie er' s middags (zeker in de zomer) op beide kanten zon zal schijnen. Theoretisch klopt dat, maar ik kan de praktische kant niet goed inschatten?

Daar zijn programma's voor, om te simuleren, b.v. PvCalc
    Thanks. Ik probeer die zo goed mogelijk in te vullen:
    Orientatie: 95 / 265
    Wp: 3 280 (8 panelen) / 4 920 (12 panelen)
    Temp coeff: -0.265
    Helling: 30°

Met een omvormer van 4000 zie ik een afvlakking (vandaag) van 12.00 to 16.00.
    De jaaropbrengst zou 6 146 kWh zijn.

Met een omvormer van 5000 is er (vandaag) geen afvlakking.
    De jaaropbrengst is 6 512 kWh.

Met een omvormer van 8000 is er uiteraard (vandaag) ook geen afvlakking.
    Jaaropbrengst is 6 630 kWh.

Met een omvormer van 6000 en 10000 blijft de jaaropbrengst 6 630 kWh.

Vandaag een andere firma over de vloer gehad. Deze zouden ook een stukje op het zuiden leggen en op 25 panelen uitkomen. Offertes komen. Alleen, zij stelden dat 3 dakvlakken elk hun eigen string kunnen krijgen op een 3fase omvormer. Is dit correct?
    PVCalc kan helaas geen 3 vlakken tegelijkertijd simuleren, dus als iemand aan tool kent die dat wel kan... :)

Alleen, zij stelden dat 3 dakvlakken elk hun eigen string kunnen krijgen op een 3fase omvormer. Is dit correct?
    Dat zou kunne, maar dat staat los van het gegeven van 3fase.
    Belangrijk is dan dat je een omvormer hebt die 3 maximum power point trackers (MPPT's) heeft, en die zijn niet zo courant.

Je zal dan ook wel bij grotere vermogen omvormers uitkomen waardoor het ook 3 fase omvormers worden, maar dat staat er in principe los van.

Je moet ook zien dat je voldoende panelen in serie hebt op eenzelfde string opdat de stringspanning hoog genoeg zou zijn om binnen het spanningsbereik van de MPPT te zitten. Als je Z oppervlak niet zo groot is, kom je op dit dakvlak misschien niet aan genoeg panelen?

Met een omvormer van 4000 zie ik een afvlakking (vandaag) van 12.00 to 16.00.
    Je kiest wel best de langste dag (21 juni)

Alleen, zij stelden dat 3 dakvlakken elk hun eigen string kunnen krijgen op een 3fase omvormer. Is dit correct?
    Dat zou kunne, maar dat staat los van het gegeven van 3fase.
    Belangrijk is dan dat je een omvormer hebt die 3 maximum power point trackers (MPPT's) heeft, en die zijn niet zo courant.
    Ok, dan wacht ik even af welke precieze omvormer ze in hun offerte opnemen :)
    Je zal dan ook wel bij grotere vermogen omvormers uitkomen waardoor het ook 3 fase omvormers worden, maar dat staat er in principe los van.

Je moet ook zien dat je voldoende panelen in serie hebt op eenzelfde string opdat de stringspanning hoog genoeg zou zijn om binnen het spanningsbereik van de MPPT te zitten. Als je Z oppervlak niet zo groot is, kom je op dit dakvlak misschien niet aan genoeg panelen?
    Ik ga er nu even van uit dat ze er 5 panelen zullen leggen (maar dat kan misschien ook 4 of 6 zijn). De omvormer van SMA is daar wellicht in het voordeel: lagere opstartspanning (150 tegenover 200 voor de Huawei).
    Alleen weet ik niet hoeveel panelen daarvoor nodig zijn op de 'start'momenten

Met een omvormer van 4000 zie ik een afvlakking (vandaag) van 12.00 tot 16.00.
    Je kiest wel best de langste dag (21 juni)
    Had ook even gekeken op 06/07, en dan begon de afvlakking om iets voor 11, duurde tot iets voor 6 bij de omvormer van 4000, van 12 tot 16.30 bij de omvormer van 5000 en geen aftopping bij die van 6000. Op 21/06 zal dat amper verschillen denk ik :)

Kreeg nu de 2de offerte binnen - ze leggen 24 panelen, ipv 25, en verdeeld 12/12, dus geen panelen op het zuiden. Ook zij stellen dezelfde Huawei omvormer voor: de Sun2000-10KTL-M1.
    Volgens PVCalc zou een 8KTL voldoende zijn om geen afvlakking te hebben op 21 juni.

Is er een reden om toch een grotere omvormer te plaatsen? Geeft dit voordelen mocht er in een later stadium een batterij op worden aangesloten bvb?

Ik zie niet direct een reden om een grotere omvormer te kiezen als bij de lagere omvormer al geen afvlakking is.

Kijk misschien wel best de stringconfiguratie na op compatibiliteit met alle elektrische parameters van de 2 type omvormers.

En dubbelcheck toch ook maar of die 12 panelen op elke dakvlak gaan passen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een zonnepanelen plaatser iets bewust in zijn offerte zet dat niet kan in praktijk om het zichzelf makkelijk te maken, maar met negatieve impact voor opbrengst van de klant.

Ik zie niet direct een reden om een grotere omvormer te kiezen als bij de lagere omvormer al geen afvlakking is.

Kijk misschien wel best de stringconfiguratie na op compatibiliteit met alle elektrische parameters van de 2 type omvormers.

En dubbelcheck toch ook maar of die 12 panelen op elke dakvlak gaan passen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een zonnepanelen plaatser iets bewust in zijn offerte zet dat niet kan in praktijk om het zichzelf makkelijk te maken, maar met negatieve impact voor opbrengst van de klant.
    De man van de eerste offerte heeft het nagekeken - 12 en 8 is toch wel zowat het maximum (als het al niet 'te groot' is voor het dak zelfs). Meer panelen wordt het dus niet (op zuid zou ook maar 2 panelen passen, wat veelal niet voldoende gaat zijn om voorbij de opstartspanning te geraken. En de meerkost van optimizers om ze op een andere string te combineren is ook niet echt te verantwoorden.

Heb dus gevraagd om even te kijken naar panelen met een groter vermogen (435 of 450). Kans bestaat dan echter dat die panelen weer groter worden, en er dus minder op het dak passen. Even afwachten :)

ter info, ik heb 16panelen van 420Wp (=6720 Wp) op het oosten en 18panelen (=7560Wp )op het westen aangesloten op een 8kW Huawei omvormer .
    In totaal dus 14280Wp.

Ik zou dus voor jouw installatie je zeker geen 10kW laten aansmeren. Een 8kW (of misschien zelfs 6kW afhankelijk van de orientatie en dakhoek) lijkt me beter passend.

@DeWerf
    Dat is interessant.
    Dat is een factor 1.785Wp panelen per 1VA omvormer.
    Dat zijn dan behoorlijk zware strings. Kan je iets meer info geven over de stringconfiguratie en de compatibiliteit met de omvormer?
    Wat is de Voc en Vmpp van de panelen en wat is de MPP range van de omvormer en de maximale DC ingangsspanning?
    Geeft de omvormer een maximaal vermogen per MPPT op?

Hoe zien jouw opbrengstcurves eruit? (AC vermogen). Wordt er veel afgetopt?
    Wat is de exacte oriëntatie en inclinatie van de oost en west opstellingen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan