• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zonnepanelen - omvormer - etc

Baroby

Lid
Lid geworden
19 sep 2006
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hoeveel soorten zonnepanelen zijn er wel niet tegenwoordig ? Overal waar ik ga aankloppen krijg ik een ander merk onder de neus geduwd en vaak, niet altijd, een lijst met redenen waarom ik een bepaald merk niet moet nemen ( vooral op het vlak van omvormers dan).
'Dat zijn Chinesen, die zijn veel te duur, die gaan snel kapot, weet je wel wat men in Israël aan het uitsteken is,....' Amaai mijn voeten.
Dus kom ik hier maar even naar jullie mening vragen :) .

Situatie is de volgende :
- we gaan warmtepomp voor vloerverwarming en sanitait water installeren, we kennen de juiste omvang nog niet maar zal redelijk zwaar vermogen worden denk ik gezien de oppervlakte en het aantal badkamers. (er zal voldoende isolatie voorzien worden!!)
- er komen airco's te hangen (weloverwogen keuze)
- verschillende electrische auto's om op te laden
- warmtepomp voor zwembad
- aantal machines, niet te zwaar van vermogen (laser-cutter, afzuiging etc), in de werkshop.
- ik kan de installatie op de zaak zetten of privé
- Loxone systeem in woongedeelte
- batterij komt er pas in een latere fase (ik zou hier liefst niet voor willen vast hangen aan de keuze die ik dan al gemaakt heb voor de omvormer)
- panelen zullen (waarschijnlijk, tenzij er andere inzichten komen) over drie plaatsen op het dak verdeeld worden, alsvolgt :
Schermafbeelding 2023-12-18 161239.png

Er zijn geen bomen in de directe omgeving, dus met shaduw moet ik geen rekening houden, als ik die drie zones gescheiden kan houden, niet ? Want wanneer de zon op komt ga ik langs de rechter kant niet veel zon hebben...
Ik heb in mijn huidige woning SMA staan en ben daar wel tevreden van. Allez, niet ontevreden van is een betere verwoording want ik heb geen flauw idee of dat ding goed, optimaal of slecht aan het draaien is. Dus waarom zou ik die optie niet opnieuw kiezen denk ik dan....
- Er zijn goedkopere oplossingen.... dat klopt.
- hun hybride oplossingen zijn niet dat : speelt hier niet aangezien ik onafhankelijk wil zijn voor de keuze van mijn batterij, wetende dat ik later wat meer zal moeten betalen.
- zijn er nog zaken die ik vergeet ?

Zotte vraag...kun je 2 omvormers naast elkaar laten draaien in 1 installatie ? 2 X 8Kw bv.... met een totaal potentieel van 20Kw aan panelen op het dak ?
(Want ik hoorde dat de garanties maar tellen wanneer je maximaal x tijd of W over de dimensie van je omvormer gaat. Een SMA van 1OKw kun je aan die 20Kw installatie hangen maar die zal er niet happy van worden waarschijnlijk... En naar je garantie kun je dan wel fluiten.
Jullie inzichten zijn meer dan welkom !
(ps aanvraag bouwvergunning is nog maar pas ingediend maar we mogen wel al het bestaande dak onder handen nemen, dat zal begin januari gebeuren, met in 1 beweging de voorbereidingen voor de zonnepanelen, vandaar dat ik nu al met de vraag rond de panelen/omvormer(s) kom aandraven. )

Lid geworden
28 dec 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ahh, okee dus of een bedrijfsaansluiting, of contact zoeken met de distributiemaatschappij of onder de 10kW blijven

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.990
Punten
113
Een bedrijfsaansluiting is ook beperkt tot hetzelfde, dacht ik.
Om boven 5 kVA per fase / 10 kVA totaal te mogen injecteren moet je een dedicated aansluiting hebben, een aansluiting waarop enkel productie gebeurt en geen consumptie (anders ben je prosument en daarvoor geldt dus de 5 & 10kVA).
Maar na een net-studie door de distributiemaatschappij kan daarvan afgeweken worden.
In een huishoudelijke installatie ben je dan nog altijd beperkt tot max 500V AC en max 750V DC, dus de strings mogen ook weer niet te lang zijn of ook niet toegestaan.

Maar dat verandert af en toe eens, en ik volg dat niet in detail.

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
628
Punten
93
Als ze je willen hacken dan zullen ze je hacken, daar hebben ze geen omvormer ter plaatse voor nodig. toch ?
Deze onverschilligheid zorgt ervoor dat mensen hier te weinig aandacht aan geven en er vrijgeleide komt voor het eenvoudig controleren van allerhande appliances.

Net zoals het steeds goedkoop willen kopen van Chinese producten. Alle arbeid, de eenvoudigste eerste, hebben we naar daar verplaatste met als gevolg dat we afhankelijk zijn van hen. Tijdens het begin van de pandemie kwamen we er achter dat we geen fabrieken hadden die maskers konden maken.
Ik ben nooit voorstander geweest om massaal alles te verplaatsen naar China, ik besef dat dit naïef klinkt maar we kunnen niet allen van de diensten sector leven. Mensen die het geluk niet hebben om te beschikken over een goed stel hersenen hebben ook het recht om iets op te bouwen vind ik en net daarvoor is het belangrijk dat we de maakindustrie niet volledig naar China verplaatsen. Maar ik wijk serieus af.

Kortom ik probeer zoveel mogelijk Chinees ontworpen producten te vermijden, just my two cents :). We leven in een vrij land (in tegenstelling tot de Chinezen ;)) dus ieder mag lekker doen wat hij goed acht.

PS: een goede vriend van mij is werkzaam in de cybersecurity en als ik die verhalen hoor... Het is wel een feit dat het bedrijven en overheden zijn.
Ben toch benieuwd van waar de laptop / smartphone / tablet komt waarop jullie werken...

Pas op, ik ontken het risico van cyberspionage niet. Maar net omdat ik me hiervan bewust ben, weet ik ook dat je als particulier geen schijn van kans hebt. En voor wie denkt dat het te veel moeite vraagt om miljoenen particulieren te volgen : als Facebook en co daar al tien jaar de rekenkracht voor hebben, waarom dan de Chinezen niet ? Of andere mogendheden?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan