zonnepanelen - omvormer - etc

• Tags elektriciteit elektrische installatie energie vloerverwarming
  • Baroby

Lid
    Lid geworden
    19 sep 2006
    Waarderingsscore
    18
    Punten
    18
    Hoeveel soorten zonnepanelen zijn er wel niet tegenwoordig ? Overal waar ik ga aankloppen krijg ik een ander merk onder de neus geduwd en vaak, niet altijd, een lijst met redenen waarom ik een bepaald merk niet moet nemen ( vooral op het vlak van omvormers dan).
    'Dat zijn Chinesen, die zijn veel te duur, die gaan snel kapot, weet je wel wat men in Israël aan het uitsteken is,....' Amaai mijn voeten.
    Dus kom ik hier maar even naar jullie mening vragen :) .

Situatie is de volgende :
    - we gaan warmtepomp voor vloerverwarming en sanitait water installeren, we kennen de juiste omvang nog niet maar zal redelijk zwaar vermogen worden denk ik gezien de oppervlakte en het aantal badkamers. (er zal voldoende isolatie voorzien worden!!)
    - er komen airco's te hangen (weloverwogen keuze)
    - verschillende electrische auto's om op te laden
    - warmtepomp voor zwembad
    - aantal machines, niet te zwaar van vermogen (laser-cutter, afzuiging etc), in de werkshop.
    - ik kan de installatie op de zaak zetten of privé
    - Loxone systeem in woongedeelte
    - batterij komt er pas in een latere fase (ik zou hier liefst niet voor willen vast hangen aan de keuze die ik dan al gemaakt heb voor de omvormer)
    - panelen zullen (waarschijnlijk, tenzij er andere inzichten komen) over drie plaatsen op het dak verdeeld worden, alsvolgt :
    Schermafbeelding 2023-12-18 161239.png

Er zijn geen bomen in de directe omgeving, dus met shaduw moet ik geen rekening houden, als ik die drie zones gescheiden kan houden, niet ? Want wanneer de zon op komt ga ik langs de rechter kant niet veel zon hebben...
    Ik heb in mijn huidige woning SMA staan en ben daar wel tevreden van. Allez, niet ontevreden van is een betere verwoording want ik heb geen flauw idee of dat ding goed, optimaal of slecht aan het draaien is. Dus waarom zou ik die optie niet opnieuw kiezen denk ik dan....
    - Er zijn goedkopere oplossingen.... dat klopt.
    - hun hybride oplossingen zijn niet dat : speelt hier niet aangezien ik onafhankelijk wil zijn voor de keuze van mijn batterij, wetende dat ik later wat meer zal moeten betalen.
    - zijn er nog zaken die ik vergeet ?

Zotte vraag...kun je 2 omvormers naast elkaar laten draaien in 1 installatie ? 2 X 8Kw bv.... met een totaal potentieel van 20Kw aan panelen op het dak ?
    (Want ik hoorde dat de garanties maar tellen wanneer je maximaal x tijd of W over de dimensie van je omvormer gaat. Een SMA van 1OKw kun je aan die 20Kw installatie hangen maar die zal er niet happy van worden waarschijnlijk... En naar je garantie kun je dan wel fluiten.
    Jullie inzichten zijn meer dan welkom !
    (ps aanvraag bouwvergunning is nog maar pas ingediend maar we mogen wel al het bestaande dak onder handen nemen, dat zal begin januari gebeuren, met in 1 beweging de voorbereidingen voor de zonnepanelen, vandaar dat ik nu al met de vraag rond de panelen/omvormer(s) kom aandraven. )

Je kan later perfect een batterij nemen met eigen omvormer. Geen hybride nodig.
    Je kan met 3 fase aansluiting tot 10kw omvormers gaan , max 5kw permfase.
    Dus 2x 3kw en 1x 4kw kan perfect.

Als je van je omvormer niet weet wat hij doet, waarom zou je dat van een ander merk wel weten ?

SMA blijft een van de betere en betrouwbare omvormers.
    Solar Edge met optimizers is ook top
    Enphase als microomvormer.

Natuurlijk zijn er nog goede merken.

Qua panelen zijn er terug wat minder gekende merken.
    Voor mij zijn SunPower, LG, QCells echt goed, maar duurder.
    Andere tier1 merken die qua prijs stuk lager zitten , maar zeker geen slechte opties . Canadian, jinko, longi, Trina, jasolar, .....enz..

Qua max wp , zal je met installateur moeten bekijken.
    3kw omvormer kan makkelijk 4kwp op het zuiden aan. Maar wss nog veel meer als het 50/50 op oost en west is

Overigens kom je nooit aan die 200% als je plaatst op 3 verschillende dak orientaties.
    Wel de max (DC) stroom en spanning in de gaten houden, best alles (laten) berekenen met Sunny Design.

Ja als je oost en west samen pakt (die moeten wel gelijk zijn)

Kan je 3 oriëntaties doen met string omvormer zoals sma?
    Ja,
    SMA heeft deze, maar geen goedkoop beestje, je bent goedkoper af met 2 aparte omvormers
    ook andere merken hebben dit wel, Goodwe, Growatt

andere opties zijn microomvormers of Optimizers

We hebben vandaag wat plaatsers op bezoek gehad. 3 strings via 2 Huawei omvormers zou het beste zijn volgens hen. Kga wel nog eens laten berekenen of we het niet beter bij 2 strings houden. Optimizers zou ook kunnen maar gaat duur grapje worden voor 48 panelen... Als die rakkers om welke reden dan ook stuk gaan (en alle electrónica gaat ooit eens stuk) is het wel weer een mega gedoe om op het dak te klimmen.
    Eerste prijs voor zo'n opzet leunt tegen de 23k excl btw aan. SLIK. Met Qcell panelen (59 voorzien zij er, beetje veel van het goede dat natuurlijk)

Overal waar ik ga aankloppen krijg ik een ander merk onder de neus geduwd en vaak, niet altijd, een lijst met redenen waarom ik een bepaald merk niet moet nemen ( vooral op het vlak van omvormers dan).
    Je kunt je hierbij de vraag stellen of je een Chinees merk in je woning wil hebben. Voor zonnepanelen lijkt me dit geen issue maar voor omvormers (die een grote mate van intelligentie bezitten) is dit waard om hier over na te denken. Uiteraard is dit persoonlijk.

Overal waar ik ga aankloppen krijg ik een ander merk onder de neus geduwd en vaak, niet altijd, een lijst met redenen waarom ik een bepaald merk niet moet nemen ( vooral op het vlak van omvormers dan).
    Je kunt je hierbij de vraag stellen of je een Chinees merk in je woning wil hebben. Voor zonnepanelen lijkt me dit geen issue maar voor omvormers (die een grote mate van intelligentie bezitten) is dit waard om hier over na te denken. Uiteraard is dit persoonlijk.
    heb ik inderdaad ook bij stil gestaan... maar het risico is toch redelijk beperkt, niet ? Worst case leggen ze je boel plat, dan is het tijd om naar een andere merk over te gaan, toch ? Dat ze weten hoeveel de zon hier schijnt en hoeveel mijn frigo verbruikt, daar kan ik ook nog mee leven ;-)

heb ik inderdaad ook bij stil gestaan... maar het risico is toch redelijk beperkt, niet ? Worst case leggen ze je boel plat, dan is het tijd om naar een andere merk over te gaan, toch ? Dat ze weten hoeveel de zon hier schijnt en hoeveel mijn frigo verbruikt, daar kan ik ook nog mee leven ;-)
    Gaat nog wel een heel stukje verder dan dat.. ik heb ooit in een of andere reportage gezien hoe men zelfs kan afluisteren via een slimme koelkast.
    Wat als die Chinees de mogelijkheid ziet om eerst alle omvormers uit te schakelen en ze dan daarna plots allemaal tegelijk een piekstroom/-spanning op het net te laten zwieren?
    Kijk maar naar bijvoorbeeld Stuxnet, de hackingsoftware die PLC/Scada-apparatuur van Siemens kon beschadigen. Zelfs de centrifuges voor scheiden van isotopen (om bijvoorbeeld een kernbom te kunnen maken) in de Iran werden hiermee beschadigd en vernietigd. En dat is wellicht nog beter beveiligd dan jouw omvormer.

Als ze je willen hacken dan zullen ze je hacken, daar hebben ze geen omvormer ter plaatse voor nodig. toch ?

Gaat nog wel een heel stukje verder dan dat.. ik heb ooit in een of andere reportage gezien hoe men zelfs kan afluisteren via een slimme koelkast.
    Wat als die Chinees de mogelijkheid ziet om eerst alle omvormers uit te schakelen en ze dan daarna plots allemaal tegelijk een piekstroom/-spanning op het net te laten zwieren?
    Kijk maar naar bijvoorbeeld Stuxnet, de hackingsoftware die PLC/Scada-apparatuur van Siemens kon beschadigen. Zelfs de centrifuges voor scheiden van isotopen (om bijvoorbeeld een kernbom te kunnen maken) in de Iran werden hiermee beschadigd en vernietigd. En dat is wellicht nog beter beveiligd dan jouw omvormer.
    Wat ook een punt is met de chinese omvormers:
    - Als je een gsm of laptop hebt van het werk ga je mogelijk geen software mogen installeren die bij de chinese omvormer hoort.

Als ze je willen hacken dan zullen ze je hacken, daar hebben ze geen omvormer ter plaatse voor nodig. toch ?
    Dat is waar, maar gericht hacken is zeer duur. Dat doen ze niet voor jou of mij.
    Maar als een buitenlandse actor de energie-voorziening wilt blokkeren kan ze dat gemakkelijker met eigen omvormers.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    dan komen we in een situatie waar het op zich geen verschil meer maakt welk merk je koopt. Als ze met de duizenden omvormers die er nu al actief zijn de grid kunnen plat leggen, dan zijn we er allemaal aan voor de moeite. Enig verschil is dat de mensen die een chinese omvormer hebben/hadden een andere moeten gaan kopen. In de hoop dat je op weg naar de distributeur niet gericht omvergereden wordt door een BYD wagen natuurlijk ;-)

Onlangs stond er nog een artikel in het Nieuwsblad hierover in het Nieuwsblad, het bedrijf Elicity zou tegen het hacken/ uitschakelen van de omvormer door de "Chinees" een oplossing hebben... Dat is ook op het journaal op VRT-één geweest dacht ik me te herinneren. Ik geef het maar mee voor wat het waard is.

Deze onverschilligheid zorgt ervoor dat mensen hier te weinig aandacht aan geven en er vrijgeleide komt voor het eenvoudig controleren van allerhande appliances.

Net zoals het steeds goedkoop willen kopen van Chinese producten. Alle arbeid, de eenvoudigste eerste, hebben we naar daar verplaatste met als gevolg dat we afhankelijk zijn van hen. Tijdens het begin van de pandemie kwamen we er achter dat we geen fabrieken hadden die maskers konden maken.
    Ik ben nooit voorstander geweest om massaal alles te verplaatsen naar China, ik besef dat dit naïef klinkt maar we kunnen niet allen van de diensten sector leven. Mensen die het geluk niet hebben om te beschikken over een goed stel hersenen hebben ook het recht om iets op te bouwen vind ik en net daarvoor is het belangrijk dat we de maakindustrie niet volledig naar China verplaatsen. Maar ik wijk serieus af.

Kortom ik probeer zoveel mogelijk Chinees ontworpen producten te vermijden, just my two cents :). We leven in een vrij land (in tegenstelling tot de Chinezen ;)) dus ieder mag lekker doen wat hij goed acht.

PS: een goede vriend van mij is werkzaam in de cybersecurity en als ik die verhalen hoor... Het is wel een feit dat het bedrijven en overheden zijn.

Het is afhankelijk van de grote van je aansluiting hoeveel je per fase terug kan leveren. Bij een 3x 40A aansluiting kan je effectief 3x 9200 watt verplaatsen. De selectiviteit van je installatieautomaten moet in tact blijven dus 3x32A 7360 Watt. Dit zouden een 7k en een 12k kunnen zijn. Allebei op alle 3 de fasen

Ik geloof dat er in BE voor huishoudelijke installaties een beperking geldt tot 5kVA teruglevering per fase en tot 10kVA totale installatie zonder voorafgaand akkoord van de distributiemaatschappij (maar dat laatste is intussen afgezwakt, dacht ik).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan