• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zonnepanelen nog rendabel , eventueel thuisbatterij

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
(zoveelste) Vraag ivm zonnepanelen en thuisbatterij .
Is het nog rendabel of interessant om zonnepanelen te laten installeren en eventueel een thuisbatterij?
Ik lees zoveel verschillende meningen dat je de ene keer leest dat het wel interessant is en de volgende keer weer niet.
Betreft : woning , plat dak , netto 7m breed x 8m diep ( totale diepte = 11 meter .....min 3 meter waar de airco-unit staat, daarom 8 meter netto)
Wij hebben enkele offertes aangevraagd ( nog niet ontvangen) en vragen ons af of het nog wel de moeite is.
Gezinssituatie : 5 personen , waarvan 3 kids van 22j , 21 j en 15j .
Verbruik +- 5500 - 6000 kWh/jaar
Ik werk overdag , mijn echtgenote werkt 4 dagen/week waarvan 2 "late shiften" en 2 "dagen"
Oriëntatie tuin : noordoost ? ===> als ik naar de tuin kijk dan is het noorden schuin-links en het oosten schuin-rechts.
Wij hebben maw vanaf 's middags tot 's avonds als de zon onder gaat de zon op de voorgevel schijnen.
Waarom wel of waarom niet is de vraag dus.
Ik heb iets opgevangen van een hybride-omvormer in samenwerking met een batterij , zou een rendement van +- 600€/jaar opbrengen....tegenover een "gewone" omvormer waar dan weer zo'n batterij niet meer mogelijk was......( van horen zeggen hoort ge liegen...)
Er zou een premie zijn van +- 1500€ voor zonnepanelen.....in hoeverre is dit nog ?
Dank voor de input.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heb je nog een analoge teller
orientatie doet er niet toe met plat dak
ja her is altijd interessant omdat je minder dure stroom van het net zal gebruiken
batterij zou ik nu direct nog niet doen
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
hoe het rendabel is, dat hangt van de electriciteitsprijs af. Stijgt die of daalt die of blijft die stabiel....
Helaas is de werkelijke energieprijs maar een fractie van wat we in totaal betalen.
Het is minder voordelig als voorheen, maar premie maakt wel wat goed.

Voor batterij is dit idem. Wat is de investeringskost tov het voordeel ?
Een accu is best niet te groot. Want als je een capaciteit hebt van 10kw en je verbruikt na de zonne uren maar 5kwh, dan heb maar de helft van de capaciteit die je effectief gebruikt...

Persoonlijk zou ik geen al te grote installatie plaatsen.
Als je bv 6k betaalt voor een installatie die 5000kwh opbrengt, dan kost elke opgewekte kwh jou 6c. (berekend over 20j)
Dat is dus momenteel een besparing van een 18c per kwh die je rechtstreeks verbruikt.
Maar elke kwh die je naar het net stuurt, daar verlies je dan 2c op.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Heb je nog een analoge teller
orientatie doet er niet toe met plat dak
@teller : is nog zo'n draaiende schijf.....maar ik moet eigenlijk dringend een keuring laten doen , want momenteel is die keuring al zo'n ( oeps) 6 ? jaar geleden ( ik neem aan dat er een keuring was bij de verkoop van de woning destijds en sindsdien is er alleen maar "verbouwd ) .....en dan hang ik eraan voor de moeite vrees ik.
T is een kwestie van het juiste plan van uitvoering/draadschema ( of hoe noemt dat ? ) te maken ( mijn zoon doet dat met een programma van de hoge school) .....
maar t' is er nog niet van gekomen... het staat al zo'n 3 jaar op de planning van mijn echtgenote....." en ik wil nu in september laten keuren , dus maak maar werk van dat plan...." Dit jaar zou het dus voor "echt" zijn.
En ja , ik weet dat ge dan niets te zeggen hebt als er bvb brand uitbreekt , echter alles werkt naar behoren .....We zijn ons daarvan bewust , die keuring komt er heus dus.
Dat het rendement idd "minder" is dan voorheen dat staat vast , echter "verlies" doe je volgens mij niet....(als ik de positivo's lees natuurlijk)
Wie zijn dan toch de mensen met zonnepanelen die er "nooit meer zouden laten plaatsen " ? ====> ????
Ik kijk alvast uit naar de offertes/plaatsbezoeken en laat iig iets weten hier.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Voor een keuring plaatsen ze geen nieuwe digitale teller.
Dat wist ik niet , dacht dat dit automatisch zou zijn bij een keuring.
Er zijn btw nog altijd 2 meters aanwezig omdat de vorige eigenaars verwarmden met "accumulatoren" ( opladen 's nachts en afgeven warmte overdag ). De huidige nachtmeter staat al enkele jaren op dezelfde stand vermits alles nu via de dagteller loopt.
De nachtmeter werkt echter nog wel maar geeft geen verdere stijging aan , ondanks dat ie elke nacht "opslaat" . ( mijn zoon zegt dat dit normaal is , heeft iets te maken met magnetisme oid )
Feit is wel dat die nachtmeter wel wat plaats inneemt voor nop.
Vrienden van ons zijn ook aan het overwegen om misschien voor zonnepanelen te gaan......we kunnen mekaar op de hoogte houden . :)
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Voor een keuring plaatsen ze geen nieuwe digitale teller.
Dat wist ik niet , dacht dat dit automatisch zou zijn bij een keuring.

fluvius doet geen keuringen
ze hebben die enkel nodig bij werken
Er zijn btw nog altijd 2 meters aanwezig omdat de vorige eigenaars verwarmden met "accumulatoren" ( opladen 's nachts en afgeven warmte overdag ). De huidige nachtmeter staat al enkele jaren op dezelfde stand vermits alles nu via de dagteller loopt.
De nachtmeter werkt echter nog wel maar geeft geen verdere stijging aan , ondanks dat ie elke nacht "opslaat" . ( mijn zoon zegt dat dit normaal is , heeft iets te maken met magnetisme oid )

in je unt (uitsluitend nacht tarief)meterkast zit naast je meter ook nog een contactor die de spanning onderbreekt of doorgeeft
het is die contactor die je hoort aan en uitgaan


Feit is wel dat die nachtmeter wel wat plaats inneemt voor nop.
Vrienden van ons zijn ook aan het overwegen om misschien voor zonnepanelen te gaan......we kunnen mekaar op de hoogte houden . :)
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
105
Punten
43
Ik volg mee! Hier ook aan het uitkijken, momenteel een klein verbruik van +- 1000 kWh maar met 2 kleine kinderen zal dat wel gaan stijgen.
Hou je er rekening mee dat je verbruik zal dalen als de kinderen uit huis gaan? Dat was bij mijn ouders het geval, al overwegen die nu een EV.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Ik denk dat je best eens enkele offertes opvraagt en een simulatie maakt in excel om te weten wat de terugverdientijd effectief zal zijn. Geloof niet enkel de verkoper maar maak je eigen berekeningen.

Met het wegvallen van de analoge meter is de terugverdientijd bij de meeste mensen wat langer geworden, maar het is nog altijd rendabel om zonnepanelen te leggen. Eens ze zijn terugverdiend (moet nog steeds kunnen op 8 à 9 jaar), produceren ze namelijk nog altijd elektriciteit en dan is elke kilowatt die je zelf produceert en verbruikt pure winst.

Qua batterijen zijn de prijzen nog altijd behoorlijk hoog maar er zijn al koopjes te doen. Hier dezelfde raad, kijk naar de terugverdientijd al is het voor batterijen (nog) geen gemakkelijk verhaal.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Wat bepaald of zonnepanelen rendabel zijn? En wat wordt onder rendabel verstaan?
Is een mazoutketel rendabel? Is een gasketel rendabel? Is een warmtepomp rendabel?
T kost geld.
Het één verhoogd comfort, daar betaal je voor. Kan ook elke dag in de winter buiten hout gaan sprokelen en houtvuurke stoken om op te warmen of een warme maaltijd te maken.
Zonnepanelen kosten geld, maar verlagen uw energiefactuur, dus ook comfort. Spaart ge daar een vakantie mee uit? Hangt er vanaf hoe dikwijls en hoe ver ge op vakantie wilt gaan...

Ge moet eerder de vraag stellen wil ik dat bedrag in 1x uitgeven zodat ik maandelijks of 2 maandelijks wat minder betaal en zo t vrouwke es kan trakteren op een romantisch etentje ofzo.
Zonnepanelen gaan u echt geen geld terug in uw portemonee steken. Ze helpen alleen er wat minder uit te halen. Maar 1x op vakantie gaan ipv 3x doet hetzelfde.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik volg mee! Hier ook aan het uitkijken, momenteel een klein verbruik van +- 1000 kWh maar met 2 kleine kinderen zal dat wel gaan stijgen.
Hou je er rekening mee dat je verbruik zal dalen als de kinderen uit huis gaan? Dat was bij mijn ouders het geval, al overwegen die nu een EV.
Je hebt een gemiddeld verbruik van 114w/u
Dit is bijna enkel de toestellen die 24/7 draaien. Ijskast, diepvries, (ventilatiesysteem ?)
Verlichting, TV, friteuse, oven, pc, digicorder dampkap ... die dan sporadisch gebruikt worden.

Je hebt wss een gasvuur, CV en SWW op gas ?
Zo heel veel zal het verbruik dan niet stijgen met kinderen denk ik.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik volg mee!
Hou je er rekening mee dat je verbruik zal dalen als de kinderen uit huis gaan? Dat was bij mijn ouders het geval, al overwegen die nu een EV.
Daar hou ik idd rekening mee , echter de grootste verbruiker in huis dat is ...euh ....dat ben ik dus niet :)

Een EV heb ik momenteel niet , kan er altijd nog van komen .............de bedoeling van m'n huidige wagen was om er 15 jaar mee te rijden .....ik ben halfweg ondertussen en heb net 75K km . Is btw een....jawel diesel ( oeps)

Hier koken we op inductie , SWW en CV is op gas .....dit jaar begonnen met elke 1e van de maand op te schrijven hoeveel water/gas/electriciteit , km/auto .
Doet me er btw dus aan denken dat ik dat dus vergeten ben op 1 augustus.....meteen doen dus !
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heb je nog een analoge teller
orientatie doet er niet toe met plat dak
@teller : is nog zo'n draaiende schijf.....maar ik moet eigenlijk dringend een keuring laten doen , want momenteel is die keuring al zo'n ( oeps) 6 ? jaar geleden ( ik neem aan dat er een keuring was bij de verkoop van de woning destijds en sindsdien is er alleen maar "verbouwd ) .....en dan hang ik eraan voor de moeite vrees ik.
T is een kwestie van het juiste plan van uitvoering/draadschema ( of hoe noemt dat ? ) te maken ( mijn zoon doet dat met een programma van de hoge school) .....
maar t' is er nog niet van gekomen... het staat al zo'n 3 jaar op de planning van mijn echtgenote....." en ik wil nu in september laten keuren , dus maak maar werk van dat plan...." Dit jaar zou het dus voor "echt" zijn.
En ja , ik weet dat ge dan niets te zeggen hebt als er bvb brand uitbreekt , echter alles werkt naar behoren .....We zijn ons daarvan bewust , die keuring komt er heus dus.
Dat het rendement idd "minder" is dan voorheen dat staat vast , echter "verlies" doe je volgens mij niet....(als ik de positivo's lees natuurlijk)
Wie zijn dan toch de mensen met zonnepanelen die er "nooit meer zouden laten plaatsen " ? ====> ????
Ik kijk alvast uit naar de offertes/plaatsbezoeken en laat iig iets weten hier.
Die draaischijf zolang mogelijk, tot 2025 laten hangen
Fluvius niet binnenlaten

mensen “die nooit meer zouden plaatsen” zijn gewoon kortzichtig
uiteraard een aantal van hen bedrogen door digitale teller, ze handden gerekend op goudmijn, hebben nu enkel een “gewoon” rendement, terugverdientijd 10 jaar ongeveer
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Qua batterijen zijn de prijzen nog altijd behoorlijk hoog maar er zijn al koopjes te doen. Hier dezelfde raad, kijk naar de terugverdientijd al is het voor batterijen (nog) geen gemakkelijk verhaal.

Ergens een richtprijs voor wat jij een goede deal noemt?

Ik ben niet echt voorstander van batterijen en ook wel overtuigd dat je het niet moet doen voor de terugverdien effect of rendement. Ik zou het eerder doen om gewoon voor het comfort en dat je minder moet letten op wanneer je grootverbruikers inschakelt. Als het een 0 operatie zou zijn is het voor mij oke.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
105
Punten
43
Gisteren even een serieuze berekening gemaakt... Nog koffiedik kijken natuurlijk ivm prijsstijging.

Mijn mening; als je niet naar een heel hoog eigengebruik kan gaan lijkt het mij niet interessant. Als de prijs van elektriciteit in de donkere periodes duurder wordt gaat ook je terugverdientijd achteruit want in de winter 's avonds elektriciteit afnemen gaat heel duur worden vrees is, terwijl het in de zomer overdag goedkoop gaat blijven. Zolang je die winter niet kan overbruggen met een batterij blijf je een lange terugverdientijd hebben die heel onvoorspelbaar is.

Een goed systeem dat naar de toekomst opschaalbaar is bestaat er mijns inzien niet, tenzij je nu enkel panelen met omvormer legt en later een batterij met aparte omvormer en slim systeem.
 

Dyslex711

Nieuw Lid
Lid geworden
21 mei 2020
Berichten
53
Waarderingsscore
11
Punten
8
De prijzen van batterijen zijn de laatste jaren serieus gezakt en de premies dit jaar compenseren een groot deel van de aankoop ervan. Voor de mensen die gedupeerd zijn door de terugdraaiende teller was er zelf een extra premie voor een batterij dacht ik. Geen idee of deze al actief is trouwens.
Er is inderdaad sprake om de prijs van elektriciteit vraag gestuurd te maken, maw elk uur is de prijs van elektriciteit anders. (Wel een dag op voorhand vastgelegd en gecommuniceerd.) Ook hier zie ik een voordeel voor slim gestuurde batterijen. Deze kunnen opladen op het goedkoopste moment van de dag om dan op het duurste moment van de dag te gebruiken. Het effect zal waarschijnlijk niet super groot zijn maar het blijft een besparing.
Verder lijkt het grote voordeel van batterijen mij het gelijktrekken van je pieken. ik veronderstel dat je wel kan instellen dat je batterij enkel inschakelt als je bv boven een bepaalde piekwaarde gaat, zelf in de winter met een minimale lading kan je zo je pieken gelijktrekken lijkt me dan.

Zelf overweeg ik sterk een te laten plaatsen, ik had beter mijn omvormer hiervoor al voorbereid tijdens de plaatsing, maar toen ging ik er nog vanuit dat we 15jaar terugdraaiend gingen hebben en het budget was toen redelijk krap.
Als ik het goed begrijp dien ik geen nieuwe omvormer te kopen indien ik een batterij wil plaatsen er dient enkel een omvormer ertussen geplaatst worden klopt dit? iemand enig idee van de meerkosten hiervan?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
De prijzen van batterijen zijn de laatste jaren serieus gezakt en de premies dit jaar compenseren een groot deel van de aankoop ervan. Voor de mensen die gedupeerd zijn door de terugdraaiende teller was er zelf een extra premie voor een batterij dacht ik. Geen idee of deze al actief is trouwens.
Er is inderdaad sprake om de prijs van elektriciteit vraag gestuurd te maken, maw elk uur is de prijs van elektriciteit anders. (Wel een dag op voorhand vastgelegd en gecommuniceerd.) Ook hier zie ik een voordeel voor slim gestuurde batterijen. Deze kunnen opladen op het goedkoopste moment van de dag om dan op het duurste moment van de dag te gebruiken. Het effect zal waarschijnlijk niet super groot zijn maar het blijft een besparing.
Verder lijkt het grote voordeel van batterijen mij het gelijktrekken van je pieken. ik veronderstel dat je wel kan instellen dat je batterij enkel inschakelt als je bv boven een bepaalde piekwaarde gaat, zelf in de winter met een minimale lading kan je zo je pieken gelijktrekken lijkt me dan.

Zelf overweeg ik sterk een te laten plaatsen, ik had beter mijn omvormer hiervoor al voorbereid tijdens de plaatsing, maar toen ging ik er nog vanuit dat we 15jaar terugdraaiend gingen hebben en het budget was toen redelijk krap.
Als ik het goed begrijp dien ik geen nieuwe omvormer te kopen indien ik een batterij wil plaatsen er dient enkel een omvormer ertussen geplaatst worden klopt dit? iemand enig idee van de meerkosten hiervan?
Een besparing is pas als de bespaarde uitgave aan elec hoger ligt dan de investering.
Met varaibele prijzen/opbrengsten etc moeilijk te berekenen.

Of je een kan plaatsen, dan moet je kijken welke omvormer je hebt. Is die voorzien voor een accu, kan die gebrukt worden. Anders een extra omvormer of een neiuwe omvormer die wel een batterij aankan
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Batterijen zijn niet rendabel voor installaties die berekend zijn op het jaarverbruik. In de zomer zit je batterij direct vol en heb je niet genoeg verbruik om ze leeg te krijgen tegen de volgende dag (misschien niet als je zware airco's of electrische verwarming voor zwembad hebt draaien als de zon schijnt).

Voor nieuwe installaties kan je best een kleine installatie nemen zodat je in de zomer uw batterij kan laden en je opgewekte energie verspreiden over de 24u van een dag. In de winter heb je dan sowieso een heel erg groot eigengebruik en kan je met een batterij richting 100% gaan.
Berekenen of dat rendabel is is mijn inziens enorm complex omdat er zoveel variabelen inzitten.

Comfort lijkt mij op dit moment de enige echte overtuigende reden om voor batterijen te gaan (zie Patrico). Je moet niet/minder kijken naar wanneer je je verbruik inplant. Je moet je geen/minder zorgen maken over pieken. Al is het nog afwachten wat het capaciteitstarief gaat betekenen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Batterijen zijn niet rendabel voor installaties die berekend zijn op het jaarverbruik. In de zomer zit je batterij direct vol en heb je niet genoeg verbruik om ze leeg te krijgen tegen de volgende dag (misschien niet als je zware airco's of electrische verwarming voor zwembad hebt draaien als de zon schijnt).

Voor nieuwe installaties kan je best een kleine installatie nemen zodat je in de zomer uw batterij kan laden en je opgewekte energie verspreiden over de 24u van een dag. In de winter heb je dan sowieso een heel erg groot eigengebruik en kan je met een batterij richting 100% gaan.
Berekenen of dat rendabel is is mijn inziens enorm complex omdat er zoveel variabelen inzitten.
Je kan ook gewoon een kleinere batterij nemen als je reeds een PV-installatie hebt.

Comfort lijkt mij op dit moment de enige echte overtuigende reden om voor batterijen te gaan (zie Patrico). Je moet niet/minder kijken naar wanneer je je verbruik inplant. Je moet je geen/minder zorgen maken over pieken. Al is het nog afwachten wat het capaciteitstarief gaat betekenen.
ik zie niet in wat er comfortabeler is aan een batterij... net omgekeerd, gewoon het electricitetsnet, dat is comfortabel.
Een financieel gewin zal de reden zijn om een accu te plaatsen, maar zoals aangehaald een complexe berekening waarin idd piekverbruiken mee een variabele is.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Batterijen zijn niet rendabel voor installaties die berekend zijn op het jaarverbruik. In de zomer zit je batterij direct vol en heb je niet genoeg verbruik om ze leeg te krijgen tegen de volgende dag (misschien niet als je zware airco's of electrische verwarming voor zwembad hebt draaien als de zon schijnt).

Voor nieuwe installaties kan je best een kleine installatie nemen zodat je in de zomer uw batterij kan laden en je opgewekte energie verspreiden over de 24u van een dag. In de winter heb je dan sowieso een heel erg groot eigengebruik en kan je met een batterij richting 100% gaan.
Berekenen of dat rendabel is is mijn inziens enorm complex omdat er zoveel variabelen inzitten.
Je kan ook gewoon een kleinere batterij nemen als je reeds een PV-installatie hebt.

Comfort lijkt mij op dit moment de enige echte overtuigende reden om voor batterijen te gaan (zie Patrico). Je moet niet/minder kijken naar wanneer je je verbruik inplant. Je moet je geen/minder zorgen maken over pieken. Al is het nog afwachten wat het capaciteitstarief gaat betekenen.
ik zie niet in wat er comfortabeler is aan een batterij... net omgekeerd, gewoon het electricitetsnet, dat is comfortabel.
Een financieel gewin zal de reden zijn om een accu te plaatsen, maar zoals aangehaald een complexe berekening waarin idd piekverbruiken mee een variabele is.

Iedereen zal daar anders over oordelen ... volgens mij ga je net wel je comfortabeler voelen met een batterij. Enkel als het meer zou kosten natuurlijk niet, maar als het uiteindelijk een NUL operatie is wel.

Blijft de vraag:is er ergens een richtprijs voor wat wat momenteel een goede deal is wat betreft batterijen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan