• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen nieuwbouw

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Binnenkort starten wij met onze nieuwbouw (sloop-heropbouw).
Als wij het dak plaatsen zou ik graag ineens de zonnepanelen voorzien (of op zijn minst de haken door de dakwerker laten plaatsen).
Situatie:
- Zadeldak op Oost-West (200m2 totaal)
- elektriciteit zal 400v driefasen worden 32A (mogelijks 25A indien dit genoeg zou zijn)
- BEN woning S31
- Wij werken met 2 voornamelijk van thuis (ook na corona) en hebben 2 kleine kinderen.

verbruikers:
- Elektrische wagen aan 3000kwh per jaar (voornamelijk thuisladen)
- Geothermische warmtepomp (verbruik onbekend)
- Inductie kookvuur
- Ventilatie D
- Zeeaquarium aan 2000kwh per jaar (met grootste verbruik overdag voor de lampen: +/- 4khw per dag), snachts sluimerverbruik +/-2 kwh

In onze huidige woning hebben wij momenteel een verbruik van 9000kwh per jaar, zonder elektrisch te verwarmen/ventilatie. De andere zaken zijn hier ook reeds aanwezig.

De vraag is nu: hoeveel panelen? Welk formaat omvormer? monofase of meerfase? Thuisbatterij? Birectionele laadpaal? Welke opstelling?
De geothermische warmtepomp zal reeds een module voor slimme aansturing hebben.
We zouden de elektriciteit graag met Niko Home Control uitvoeren.
Hebben wij bij nieuwbouw ook nog recht op de premie voor zonnepanelen en thuisbatterij?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Voor PV krijg je geen premie bij nieuwbouw. Maar er zijn andere premies of kortingen die je kan krijgen .
Hoeveel je moet leggen, dat zal je moeten bekijken.maar je mag maar max 10kw aan omvormer (s) plaatsen.
Je kan ook steeds de installatie uitbreiden achteraf, maar omvormvermogen zal steeds max 10kw blijven.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Plaats ineens een hybride omvormer, daar kan je achteraf de eventuele batterij op aansluiten. Ook voor de wagen zoek je best een bidirectionele lader, dan kan je EV als thuisbatterij gebruikt worden (als de auto dat toelaat).
Wij zijn voor 3-fase gegaan omdat ons dat logisch leek, maar achteraf gezien heeft dat ook nadelen voor de EV. Je moet namelijk standaard aan een hoger vermogen (3x 6A) opladen want de huidige laadsystemen laden op minimaal 6A (blijkbaar). Lager laden doen ze (momenteel) niet.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik zit in een gelijkaardige situatie met veel overeenkomsten:
  • nieuwbouw (sloop- & herbouw) met zadeldak op Oost-West.
  • electricteit is 3x 400V +N met 32A.
  • BEN woning
  • twee thuiswerkenden en 2 kleine kinderen.
  • geothermische warmtepomp, inductie vuur, systeem D ventilatie en Niko Home Control
Ik was voor het hele digitale teller gedoe al niet zo pro-zonnepanelen en ben het nog steeds niet.
Ik zal waarschijnlijk het strikte minimum leggen. Dat wil dus zeggen dat ik eerst zal afwachten welke peil score ik haal, zonder panelen.
Volgens mijn EPB zou ik 12 panelen moeten plaatsen. Hoe minder hoe liever.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Je hebt het voordeel van een Oost-West opstelling te kunnen plaatsen. Zo kan je in de praktijk beter je zonne energie zelf gebruiken, in vergelijking met een grote piek rond de middag te moeten opgebruiken bij Zuid-opstelling. Je opbrengst is meer verdeeld over de dag. Je kan je omvormer ook een stuk kleiner nemen omdat je piekopbrengst minder is. Typisch een factor 2 tussen piekvermogen panelen en piekvermogen omvormer.

De omvormer moet driefasig zijn als je meer dan 5kW omvormer hebt. Maar dat zal je niet nodig hebben. Dit zou ongeveer 10kW piek aan panelen willen zeggen, en dus 30 panelen aan ongeveer 330Wp per paneel. Er bestaan vanaf ongeveer 3kW driefasige omvormers, maar voor dit vermogen moet je niet echt inzitten met je balancering van je fases. Dit kan gerust eenfasig. En een driefasige is ook een stukske duurder voor hetzelfde vermogen. Zorg bvb dat je je aquarium op dezelfde fase aansluit.

Helaas zijn de verbruikers die je opnoemt meestal niet aan het verbruiken als er veel zonneopbrengst is. Uw aquarium zou je wel kunnen schikken om deze af te dekken met je zonnepanelen.

Een batterij hoef je nu nog niet direct te installeren. Momenteel is de terugverdientijd langer dan de levensduur. Ik zou de kat uit de boom kijken.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Binnenkort starten wij met onze nieuwbouw (sloop-heropbouw).
Als wij het dak plaatsen zou ik graag ineens de zonnepanelen voorzien (of op zijn minst de haken door de dakwerker laten plaatsen).

je weet dan al perfect waar al die haken (en hoeveel) moeten komen ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je hebt het voordeel van een Oost-West opstelling te kunnen plaatsen. Zo kan je in de praktijk beter je zonne energie zelf gebruiken, in vergelijking met een grote piek rond de middag te moeten opgebruiken bij Zuid-opstelling. Je opbrengst is meer verdeeld over de dag.
Een hardnekkig misverstand… gevoed door de commerciële belangen van de sector en de politiek.
Maar O-W is nog altijd beter dan niets.
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Plaats ineens een hybride omvormer, daar kan je achteraf de eventuele batterij op aansluiten. Ook voor de wagen zoek je best een bidirectionele lader, dan kan je EV als thuisbatterij gebruikt worden (als de auto dat toelaat).
Wij zijn voor 3-fase gegaan omdat ons dat logisch leek, maar achteraf gezien heeft dat ook nadelen voor de EV. Je moet namelijk standaard aan een hoger vermogen (3x 6A) opladen want de huidige laadsystemen laden op minimaal 6A (blijkbaar). Lager laden doen ze (momenteel) niet.
Wat ik mij vooral afvraag is: stel je hebt een driefase aansluiting (verplicht voor de geothermische warmtepomp), maar je plaatst een monofase omvormer. Wil dit dan zeggen dat de zonnepanelen slechts voor 1 fase opwekken? En dat dus de toestellen (of 1/3 van het verbruik van je warmtepomp) die niet op die fase aangesloten zijn, nooit zonne energie kunnen gebruiken? Dat zou dan toch niet zo verstandig zijn in ons geval?
Stel: zonnepanelen op fase1, samen met de laadpaal. Dan kunnen wij onze zonne energie enkel inzetten om de auto op te laden (en 1/3 van het verbruik van de warmtepomp, maar dat zal enkel in de tussenseizoenen een klein beetje zijn.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Binnenkort starten wij met onze nieuwbouw (sloop-heropbouw).
Als wij het dak plaatsen zou ik graag ineens de zonnepanelen voorzien (of op zijn minst de haken door de dakwerker laten plaatsen).

je weet dan al perfect waar al die haken (en hoeveel) moeten komen ?
Vandaar dit topic. Als wij tegen dan weten hoeveel en wat, dan kan dit ineens met het dak meegeplaatst worden lijkt mij? (we hoeven ze nog niet persé aan te sluiten hé)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
gelukkig wel

het is in theorie wel correct dat de WP maar voor 1/3e op je eigen PV-productie zal draaien, maar gelukkig maakt de teller (ook de digitale) daar geen punt van.
Stel: je produceert 3000W aan stroom met je PV op fase 1. De WP verbruikt -toevallig- ook 3000W netjes over de drie fases verdeeld elk 1000W.
De teller ziet 3000W in en 3000W uit, en rekent dat als 0-verbruik.
Is dat dan wel 'groen' genoeg? Ja hoor. De 1000W van fase 2 komt misschien van de PV-overschot van de buren, of anders zijn er wel andere buren die jouw groene overschot gebruiken ipv grijze stroom, dus netto is al jouw productie wel goed terecht gekomen.
Idem voor de laadpaal, die moet helemaal niet op dezelfde fase als de PV-omvormer, dat maakt weinig uit. behalve als er echt veel productie-overschot is en de netspanning zó hoog gaat dat jouw omvormer zichzelf afsluit. Als de laadpaal dan volle bak verbruikt op diezelfde fase, dan ga je daar zelf lokaal minder last van hebben.

Niet mee inzitten.

Waar je wel mee moet inzitten als je een digitale teller hebt: ik maak met PV overdag op een mooie dag 30kWh aan elektriciteit aan, maar ik kom pas 's avonds thuis om de auto op te laden en weer 30kWh uit het net te halen. Dan ontvang je een beperkte vergoeding voor jouw overschot die je op het net zet, en je betaalt de volle pot met alle heffingen en taksen voor de stroom die je er 's nachts weer uit haalt.
En ook: ik verwarm met een WP in de winter als mijn PV amper iets opbrengt dus ik moet dure elektriciteit uit het net halen, en in de zomer produceer ik stevig maar heb de energie niet nodig dus krijg ik maar een beperkte vergoeding voor mijn elektriciteit.
 
Laatst bewerkt:

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Vandaar dit topic. Als wij tegen dan weten hoeveel en wat, dan kan dit ineens met het dak meegeplaatst worden lijkt mij? (we hoeven ze nog niet persé aan te sluiten hé)

Stel uw vraag / vraag een offerte aan een aantal installateurs...
Vraag tegelijk hoe ze de configuratie op uw dak zien.
Tenzij uw dak heel klein en eenvoudig is kan ik me moeilijk voorstellen dat je van al die installateurs hetzelfde zal horen krijgen hoe en waar en hoeveel panelen er zullen gelegd worden.
Ook de hoeveelheden aan haken zijn niet overal gelijk (er zijn er die ook daar op besparen....)
 

Crouch

Lid
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
74
Waarderingsscore
37
Punten
18
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Waar je wel mee moet inzitten als je een digitale teller hebt: ik maak met PV overdag op een mooie dag 30kWh aan elektriciteit aan, maar ik kom pas 's avonds thuis om de auto op te laden en weer 30kWh uit het net te halen. Dan ontvang je een beperkte vergoeding voor jouw overschot die je op het net zet, en je betaalt de volle pot met alle heffingen en taksen voor de stroom die je er 's nachts weer uit haalt.
En ook: ik verwarm met een WP in de winter als mijn PV amper iets opbrengt dus ik moet dure elektriciteit uit het net halen, en in de zomer produceer ik stevig maar heb de energie niet nodig dus krijg ik maar een beperkte vergoeding voor mijn elektriciteit.
@DIY ik kom binnen een dik jaar in dezelfde situatie te zitten. Is in dergelijke situatie een thuisbatterij volgens jou een optie? Er zijn op dit forum (en terecht als je de motivaties leest) niet veel voorstanders, maar op zicht lijkt dat toch een oplossing...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zijn zonnepanelen nog rendabel?
Ik zit met een nieuwbouw, 7kwpiek panelen zuid 45°, 5kw omvormer. 35% eigenverbruik zonder zotte dingen te doen. Terugverdientijd: 7 jaar. Verwarming op gas
Ik zou het direct opnieuw doen, en meteen een zwaardere omvormer zetten zodat ik nog meer panelen kan bijleggen!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Waar je wel mee moet inzitten als je een digitale teller hebt: ik maak met PV overdag op een mooie dag 30kWh aan elektriciteit aan, maar ik kom pas 's avonds thuis om de auto op te laden en weer 30kWh uit het net te halen. Dan ontvang je een beperkte vergoeding voor jouw overschot die je op het net zet, en je betaalt de volle pot met alle heffingen en taksen voor de stroom die je er 's nachts weer uit haalt.
En ook: ik verwarm met een WP in de winter als mijn PV amper iets opbrengt dus ik moet dure elektriciteit uit het net halen, en in de zomer produceer ik stevig maar heb de energie niet nodig dus krijg ik maar een beperkte vergoeding voor mijn elektriciteit.
@DIY ik kom binnen een dik jaar in dezelfde situatie te zitten. Is in dergelijke situatie een thuisbatterij volgens jou een optie? Er zijn op dit forum (en terecht als je de motivaties leest) niet veel voorstanders, maar op zicht lijkt dat toch een oplossing...
Voor een elektrische wagen is een thuisbatterij alvast geen optie, want de batterij in de wagen is op zich al minstens 10 keer groter dan de thuisbatterij.

We hebben hier met een aantal mensen een tijdje geleden eens een discussie over gevoerd, enkele mensen hadden ook effectief meetgegevens van hun eigen situatie (wanneer/hoeveel steken ze op het net, wanneer/hoeveel halen ze van het net) en uit simulaties daarop kwam vooral naar voor dat een kleine goedkope batterij (ruwweg 2 kWh opslag) eigenlijk economisch het meeste zin had, puur om het eigenverbruik te verhogen en dus het achtergrondverbruik van de nacht te dekken. Maar in combo met een WP voor verwarming in de winter ben je er aan voor de moeite. Een batterij brengt daar niets op want er is geen reserve-opbrengst om er in te steken. Het enige wat het eigenverbruik écht de hoogte in kan jagen is airco in de zomer, maar dan gaat het totaalverbruik ook weer de lucht in dus daar heb je niet echt iets mee gewonnen (en je loopt ook het injectietarief mis). De grootste winst zit in gedragsverandering en grote verbruikers enkel te gebruiken als er productie is en ze ook meer gespreid te gebruiken zodat ze elk een deel van de overschot verbruiken. Ook voor het afvlakken van de toekomstige kosten voor piek-tarieven (capaciteitstarief) kunnen ze een rol spelen, maar op jaarbasis gaat dat ook maar over 200 euro. Met gedragsverandering kan je daar ook veel meer bereiken.
Sanitair warm water (SWW) is ook iets waar wel wat mee te verdienen valt door het systeem te programeren op momenten dat er wellicht meest zon is. Zelfs al gaat het via een WP, dan nog heeft een WP niet zo'n top rendement bij dat soort activiteit (wegens de hoge zoll-temperaturen). Dus dat programmeren vanaf de middag bvb is slimmer dan meteen na verbruik (meestal vroeg in de ochtend als iedereen gedoucht heeft). Zo'n vat water is op zichzelf eigenlijk een vorm van batterij, een soort energieopslag voor later.
(als het SWW op gas is, dan maakt het niet uit natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan