• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Zonnepanelen met of zonder batterij?

pennywse

Lid
Lid geworden
9 okt 2017
Waarderingsscore
5
Punten
18
Momenteel hebben wij een jaarverbruik van ongeveer 2.200kwh. Echter, met 2 jonge kindjes en op termijn misschien een warmtepomp verwachten we een hoger verbruik in de toekomst. We hebben daarom een offerte laten maken voor 11 zonnepanelen die in totaal geschat bijna 3.500wh zouden opleveren.

We hebben een hellend dak 45 graden met één kant op Zuid-West en één kant op Zuid-Oost. De installateur raadde aan om 6 pannelen langs ZW kant en 5 pannelen langs ZOW kant te leggen. Is dit een goed advies? Op de meeste daken zie ik de pannelen namelijk altijd maar aan één kant liggen....

Prijs zonnepanelen komt rond €8.000. Inclusief 25j omnium garantie. Het zijn zonnepanelen met elk micro-omvormer ingebouwd (dus geen aparte omvormer in de garage). Merk SunPower (van TotalEnergies).

Met een batterij van 7kwh erbij komt het in totaal uit op €15.000. Dat lijkt mij niet rendabel, ik zou opteren voor de installatie zonder batterij... Ik lees ook overal dat een batterij niet rendabel is in de meeste gevallen. Of delen jullie hier een ander advies/mening?

Momenteel hebben wij een jaarverbruik van ongeveer 2.200kwh. Echter, met 2 jonge kindjes en op termijn misschien een warmtepomp verwachten we een hoger verbruik in de toekomst. We hebben daarom een offerte laten maken voor 11 zonnepanelen die in totaal geschat bijna 3.500wh zouden opleveren.

We hebben een hellend dak 45 graden met één kant op Zuid-West en één kant op Zuid-Oost. De installateur raadde aan om 6 pannelen langs ZW kant en 5 pannelen langs ZOW kant te leggen. Is dit een goed advies? Op de meeste daken zie ik de pannelen namelijk altijd maar aan één kant liggen....

Prijs zonnepanelen komt rond €8.000. Inclusief 25j omnium garantie. Het zijn zonnepanelen met elk micro-omvormer ingebouwd (dus geen aparte omvormer in de garage). Merk SunPower (van TotalEnergies).

Met een batterij van 7kwh erbij komt het in totaal uit op €15.000. Dat lijkt mij niet rendabel, ik zou opteren voor de installatie zonder batterij... Ik lees ook overal dat een batterij niet rendabel is in de meeste gevallen. Of delen jullie hier een ander advies/mening?

Uit welke regio ben je? Is de prijs inclusief btw? Ze is in beide gevallen te hoog, zelfs voor 'Sunpower' panelen.

Wij zaten op 7500 euro voor 18 zonnepanelen. Wel andere merken dus dat kan je ook niet vergelijken maar ik denk wel dat je nog een stuk lager kan gezien de hoeveelheid zonnepanelen.

Al dat geld voor maar 3.5 kwh? Da's wel heel prijzig. Als je beide dakhelften kan benutten waarom dan niet naar 5 kwh gaan en gewoon een klassieke omvormer in plaats van doorgaans weinig nuttige micro-omvormers? Is er een reden voor om die te plaatsen? (veel bomen / schaduw) Die kosten lopen al snel op en vraag is wat je er uit haalt.

Zelf steek ik een batterij dit jaar (als ze ooit geplaatst raakt...) maar ik heb bepaalde financiële voordelen in de berekening die de meesten niet hebben. Algemeen gezien is het niet rendabel en als de batterij subsidie ook daalt volgend jaar zou ik al helemaal passen. En dubbel de capaciteit van uw panelen in batterij plus driedubbel uw verbruik? Dat is zwaar overgedimensioneerd lijkt me.

Uw offerte lijkt duur uit te vallen en u lijkt weinig nuttige/correcte advies ontvangen te hebben door de persoon die ze gemaakt heeft. Was dat iemand die enkel dat soort (dure) opstellingen levert? Ik zou toch zeker wat anderen contacteren.

Over de normale prijs durf ik deze dagen niets meer zeggen. Je mag eigenlijk al blij zijn dat mensen nog offertes maken hoor ik soms. Maar voor 8k zou ik de dubbele capaciteit verwachten...

Al dat geld voor maar 3.5 kwh? Da's wel heel prijzig. Als je beide dakhelften kan benutten waarom dan niet naar 5 kwh gaan en gewoon een klassieke omvormer in plaats van doorgaans weinig nuttige micro-omvormers? Is er een reden voor om die te plaatsen? (veel bomen / schaduw) Die kosten lopen al snel op en vraag is wat je er uit haalt.

Zelf steek ik een batterij dit jaar (als ze ooit geplaatst raakt...) maar ik heb bepaalde financiële voordelen in de berekening die de meesten niet hebben. Algemeen gezien is het niet rendabel en als de batterij subsidie ook daalt volgend jaar zou ik al helemaal passen. En dubbel de capaciteit van uw panelen in batterij plus driedubbel uw verbruik? Dat is zwaar overgedimensioneerd lijkt me.

Uw offerte lijkt duur uit te vallen en u lijkt weinig nuttige/correcte advies ontvangen te hebben door de persoon die ze gemaakt heeft. Was dat iemand die enkel dat soort (dure) opstellingen levert? Ik zou toch zeker wat anderen contacteren.

Over de normale prijs durf ik deze dagen niets meer zeggen. Je mag eigenlijk al blij zijn dat mensen nog offertes maken hoor ik soms. Maar voor 8k zou ik de dubbele capaciteit verwachten...
Wat je krijgt als subsidies betaal je later gewoon terug. En vanaf maart volgend jaar worden de subsidies voor thuisbatterijen afgeschaft.

Wat je krijgt als subsidies betaal je later gewoon terug
In welke zin?

De versnelde afbouw van de premie is nieuw voor mij, maar wilt inderdaad zeggen dat ik er niet aan zou beginnen. Een batterij geleverd krijgen binnen 4 maanden is zeer twijfelachtig.

Het werd mij verkocht als veel veiliger omdat er dan in de garage al meteen wisselstroom 240V toekomt. Alsook dat er niks toekomt wanneer je elektriciteit aflegt (of bvb zekering springt). Met omvormer in de garage komt er veel meer Volt toe in de garage en blijft de kabel van zonnepanelen naar omvormer geladen, ook als elektriciteit is uitgezet. Wat volgens de verkoper levensgevaarlijk kan zijn (bvb bij brand) en in bepaalde landen zoals Frankrijk en Duitsland al verboden zou zijn (daar is micro-omvormer dus verplicht volgens hem).
Ook zou het aantal zonnepanelen makkelijker uit te breiden zijn zonder centrale omvormer.
En meer opbrengen omdat elk zonnepaneel zijn maximaal rendement haalt en niet dat van de zwakste schakel door bvb een ander paneel dat wat in de schaduw ligt of wat vervuilt is of al wat meer versleten.

En veel meer zonnepanelen leggen dan nodig voor mijn huidige verbruik is dan wel een goed idee?

Laatst bewerkt:
Het werd mij verkocht als veel veiliger omdat er dan in de garage al meteen wisselstroom 240V toekomt. Alsook dat er niks toekomt wanneer je elektriciteit aflegt (of bvb zekering springt). Met omvormer in de garage komt er veel meer Volt toe in de garage en blijft de kabel van zonnepanelen naar omvormer geladen, ook als elektriciteit is uitgezet. Wat volgens de verkoper levensgevaarlijk kan zijn (bvb bij brand) en in bepaalde landen zoals Frankrijk en Duitsland al verboden zou zijn (daar is micro-omvormer dus verplicht volgens hem).
Ook zou het aantal zonnepanelen makkelijker uit te breiden zijn zonder centrale omvormer.

En meer opbrengen omdat elk zonnepaneel zijn maximaal rendement haalt en niet dat van de zwakste schakel door bvb een ander paneel dat wat in de schaduw ligt of wat vervuilt is of al wat meer versleten.
dat klopt wel
maar met optimizers van solar edge bereik je hetzelfde
En veel meer zonnepanelen leggen dan nodig voor mijn huidige verbruik is dan wel een goed idee?
vroeger niet met analoge teller
tegenwoordig met digitale nog wel door de terugleververgoeding

Het werd mij verkocht als veel veiliger omdat er dan in de garage al meteen wisselstroom 240V toekomt. Alsook dat er niks toekomt wanneer je elektriciteit aflegt (of bvb zekering springt). Met omvormer in de garage komt er veel meer Volt toe in de garage en blijft de kabel van zonnepanelen naar omvormer geladen, ook als elektriciteit is uitgezet. Wat volgens de verkoper levensgevaarlijk kan zijn (bvb bij brand) ...
Ben wel benieuwd naar het antwoord hierop.

Optimizers is gewoon een verkooppraatje tegenwoordig. Lees hier maar eens.

als ik hier kijk ben ik er tevreden over

deel van dak waar soms wat schaduw op valt
en verschillende hellingshoek door plaatsing deel zadeldak deel plat dak

verschil op een jaar is toch goed te zien

edit (na ff opbrengst te bekijken van vandaag )

vandaag is het verschil tussen beste en slechtste paneel tot nu toe nogal groot

681,5 wh - 97,75 wh

Optimizers is gewoon een verkooppraatje tegenwoordig. Lees hier maar eens.

als ik hier kijk ben ik er tevreden over

deel van dak waar soms wat schaduw op valt
en verschillende hellingshoek door plaatsing deel zadeldak deel plat dak

verschil op een jaar is toch goed te zien

edit (na ff opbrengst te bekijken van vandaag )

vandaag is het verschil tussen beste en slechtste paneel tot nu toe nogal groot

681,5 wh - 97,75 wh
Dus zonder micro-omvormers zou elk paneel dan maar 97,75wh opleveren?
Terwijl er nu sommige tot 681,5wh opleveren?
Als ik het zo goed begrijp, idd een groot verschil...

En als ik de zonnepanelen langs 2 kanten van het dak zou leggen, dan leveren ze dus allemaal niks op zodra de zon niet meer op 1 van beide kanten schijnt?

Jawel, de twee oriëntaties komen op twee strings...

Dus zonder micro-omvormers zou elk paneel dan maar 97,75wh opleveren?
Nee hoor. De MPPT gaat op zoek naar het optimum van het moment en de brugdiodes in het paneel zorgen er voor dat een beschaduwd paneel de stroom niet remt.
En als ik de zonnepanelen langs 2 kanten van het dak zou leggen, dan leveren ze dus allemaal niks op zodra de zon niet meer op 1 van beide kanten schijnt?
Daarom hebben de wat grotere omvormers 2 of zelfs meer strengen en trackers, zodat elke streng onafhankelijke van de andere op zijn eigen momentane optimum functioneert.

Inclusief 25j omnium garantie
Hoe wordt deze je gegeven? Als het vanuit de plaatser is en deze gaat failliet ben je je garantie verloren.
TotalEnergies geeft die.
Vraag ook eens een offerte met een garantie op omvormer van bijvoorbeeld 10 jaar wat standaard is in de sector?
Hier kostte het me 880 euro om van 10 naar 20 jaar te gaan. Als je dan de omvormer al koopt voor 1200 euro, dan kan je de gok natuurlijk wel nemen. Voor hetzelfde geld gaat die 26 jaar mee...

Wat volgens de verkoper levensgevaarlijk kan zijn (bvb bij brand) en in bepaalde landen zoals Frankrijk en Duitsland al verboden zou zijn (daar is micro-omvormer dus verplicht volgens hem).
Durf ik niets over zeggen, maar de meeste installaties hebben gewoon een omvormer. Dat is niet iets waar je even aan begint te sleutelen natuurlijk. En de omgevormde stroom zal ook altijd aan staan en recht naar uw kast lopen? Of niet? En als de batterij in brand vliegt heb je ook een klein probleem. Dit lijkt eerder verkooppraat.
Kan, maar als je dak vol ligt heb je ook gedaan. En een iets zwaardere omvormer op de groei kopen is wellicht nog altijd goedkoper.
Optimizers doen dit zoals vermeld ook maar zijn ook niet goedkoop. Punt blijft of je effectief schaduw hebt of niet... En of ze deze dagen inderdaad nog nodig zijn.
Hangt er sterk van af. Maar een veel beter idee dan een batterij die vele maten groter is. Want die kan je alleen niet opgebruiken, je gaat ze ook nooit vol krijgen. Hou er rekening mee dat je installatie op kwpiek wordt gezet. Dat haal je enkel in hoogzomer. En je hebt een gesplitst dak, dus mogelijk verlies je daar ook piek mee. Komt er op neer dat extra panelen economisch wellicht een stuk interessanter zijn dan een batterij als je die niet optimaal kan benutten.

Maar dat zijn dus allemaal punten die de installateur je had kunnen, en eigenlijk moeten, vertellen. Vandaar best nog wat verder horen is mijn advies.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan