• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen met ingebouwde zonneboiler / inbouw of opbouw

BartBieke

Nieuw Lid
Lid geworden
23 apr 2013
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo allemaal,



Wij zijn momenteel aan het informeren om fotovoltaïsche panelen te installeren (om elektriciteit op te wekken voor onze verticale geothermische warmtepomp). Offerte momenteel €8250 voor 5,5kWp.



Hierbij zouden we eventueel opteren om een deel van de panelen (6) uit te rusten met een ingebouwde zonneboiler, waarbij we deze aansluiten (via buffervat) op vloerverwarming en warmtepomp (vraag me niet hoe, van het technische ken ik niet veel). Zo moet de warmtepomp minder draaien en wordt de bodem in de zomer wat opgewarmd zodat de COP bij de start van het stookseizoen beter is.



1) Nu is m'n vraag of deze meerkost (€1400, voor ingebouwde zonneboiler en extra omvormers) de moeite waard is... Voordeel: kleine gemeentelijke premie + we sparen een deel dakpannen uit. Extra kost: installatie op dak + buffervat die we anders niet zouden plaatsen.



2) Dan is er nog de bijkomende vraag of we de panelen in inbouw of opbouw leggen... Inbouw levert een hoger rendement voor de zonneboiler, en tevens worden de fotovoltaïsche panelen hierdoor gekoeld waardoor hun rendement hoger is. Echter, de panelen die geen zonneboiler hebben (en dus niet gekoeld worden), hebben een lager rendement...



Bedankt voor de opmerkingen, suggesties, ...
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Die panelen zijn nog vlees nog vis.



Dwz het rendement is zowel voor de zonneboiler als voor de pv installatie minder als 2 bij verschillende installaties.
 

BartBieke

Nieuw Lid
Lid geworden
23 apr 2013
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
6
janus wago;1960728 wrote:
Die panelen zijn nog vlees nog vis.



Dwz het rendement is zowel voor de zonneboiler als voor de pv installatie minder als 2 bij verschillende installaties.



En op wat baseert u zich hiervoor?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
BartBieke;1960844 wrote:
janus wago;1960728 wrote:
Die panelen zijn nog vlees nog vis.



Dwz het rendement is zowel voor de zonneboiler als voor de pv installatie minder als 2 bij verschillende installaties.



En op wat baseert u zich hiervoor?



Op de natuurwetten.



PV panelen geven het beste resultaat als ze koud zijn.

Als je daar dus water mee opgaat warmer zullen ze lang niet zo koud zijn als dat ze door de lucht gekoeld worden.



Ik weet er zelfs niet te staan in BE, terwijl ik toch al duizenden "normale" installaties heb zien passeren op het zonstraalforum
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
janus wago;1960853 wrote:
PV panelen geven het beste resultaat als ze koud zijn.

Als je daar dus water mee opgaat warmer zullen ze lang niet zo koud zijn als dat ze door de lucht gekoeld worden.

Als leek zou ik denken dat geforceerde waterkoeling beter werkt dan passieve luchtkoeling. :confused:
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
julien;1960959 wrote:
janus wago;1960853 wrote:
PV panelen geven het beste resultaat als ze koud zijn.

Als je daar dus water mee opgaat warmer zullen ze lang niet zo koud zijn als dat ze door de lucht gekoeld worden.

Als leek zou ik denken dat geforceerde waterkoeling beter werkt dan passieve luchtkoeling. :confused:



Uiteraard, hier in ES zie je vaker sproei installaties boven panelen.



Echter met bovenstaand systeem koel je niet echt, het water zit in een gesloten circuit en zal flink opwarmen gedurende de dag, het wordt immers gebruikt om je boiler op te warmen.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
de mario;1960967 wrote:
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.



In de zomer haalt ik toch boiler temperaturen van 95 graden. Ik ben ook wat sceptisch tegenover die hybride panelen. Klinkt leuk maar in de zomer jaagt m'n controller vanaf een bepaalde zoninstraling het nog warme water uit de boiler naar de panelen. Panelen worden zo al wat voorverwarmd zodat de zon kan bijwarmen. De boel is zodanig ontworpen dat de T aan de panelen net zo hoog mogelijk is.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Vergeet ook niet dat de panelen dikker zijn door die watercirculatie mogelijkheid.

Dat helpt ook niet echt voor koeling.



Maar ik ben ook niet in het bezit van studies van rendementen :(
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
jandc;1960972 wrote:
de mario;1960967 wrote:
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.



In de zomer haalt ik toch boiler temperaturen van 95 graden. Ik ben ook wat sceptisch tegenover die hybride panelen. Klinkt leuk maar in de zomer jaagt m'n controller vanaf een bepaalde zoninstraling het nog warme water uit de boiler naar de panelen. Panelen worden zo al wat voorverwarmd zodat de zon kan bijwarmen. De boel is zodanig ontworpen dat de T aan de panelen net zo hoog mogelijk is.



Uiteraard haal je vlot 95gr. Maar dat haal je bij periodes van veel en langdurige zon.

Kzou eens graag willen weten hoe wa het op het dakje is bij diezelfde instraling.

Gemiddeld gezien ga je wel niet spreken over 95gr.



Allee gisteren op het dak...volle zon, zwarte betonpannen en al niet meer op te zitten van de hitte.

Ik denk wel dat je kan stellen dat de gemiddelde zonneboiler nu heel wat kouder stond dan de temperaturen op het dak gisteren.

Ik vind het ook allemaal wat raar, complex dus duur voor iets wat goedkoop moet blijven.



Maar om nu te gaan zeggen dat dat negstieve gevolgen heeft op het rendement...mijn logisch verstand zegt me dst het idd iets beter zou gaan presteren.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
de mario;1961016 wrote:
jandc;1960972 wrote:
de mario;1960967 wrote:
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.



In de zomer haalt ik toch boiler temperaturen van 95 graden. Ik ben ook wat sceptisch tegenover die hybride panelen. Klinkt leuk maar in de zomer jaagt m'n controller vanaf een bepaalde zoninstraling het nog warme water uit de boiler naar de panelen. Panelen worden zo al wat voorverwarmd zodat de zon kan bijwarmen. De boel is zodanig ontworpen dat de T aan de panelen net zo hoog mogelijk is.



Uiteraard haal je vlot 95gr. Maar dat haal je bij periodes van veel en langdurige zon.

Kzou eens graag willen weten hoe wa het op het dakje is bij diezelfde instraling.

Gemiddeld gezien ga je wel niet spreken over 95gr.



Allee gisteren op het dak...volle zon, zwarte betonpannen en al niet meer op te zitten van de hitte.

Ik denk wel dat je kan stellen dat de gemiddelde zonneboiler nu heel wat kouder stond dan de temperaturen op het dak gisteren.

Ik vind het ook allemaal wat raar, complex dus duur voor iets wat goedkoop moet blijven.



Maar om nu te gaan zeggen dat dat negstieve gevolgen heeft op het rendement...mijn logisch verstand zegt me dst het idd iets beter zou gaan presteren.



De thermische panelen die ik heb halen in stil-stand gemakkelijk 130 graden en meer. Ik denk niet dat je zoiets op een PV gaat halen. Niet vergeten dat gewone PV panelen net NIET geisoleerd zijn en hun thermische massa is een pak lager. Ter info: gisteren is het buffervat van 44 naar 52.2 gegaan met max collector T van 58.1 (vandaag 73.5 trouwens).



http://www.livios.be/nl/techniek/hernieuwbare-energie/zonnepanelen/zonnecollector-en-pv-paneel-in-een/



Vrij goeie beschrijving van wat het nu eigenlijk is en de opmerking daar is dat de collector temperatuur niet TE hoog mag zijn. Zwembadverwarming als ideaal eigenlijk. Daarmee ga je automatisch de collectortemperatuur laag houden. En voor zo'n toepassingen denk ik dat je mogelijks in de buurt komt van de geclaimde rendementen. Voor boilerverwarming vrees ik er voor.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
jandc;1961072 wrote:
de mario;1961016 wrote:
jandc;1960972 wrote:
de mario;1960967 wrote:
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.



In de zomer haalt ik toch boiler temperaturen van 95 graden. Ik ben ook wat sceptisch tegenover die hybride panelen. Klinkt leuk maar in de zomer jaagt m'n controller vanaf een bepaalde zoninstraling het nog warme water uit de boiler naar de panelen. Panelen worden zo al wat voorverwarmd zodat de zon kan bijwarmen. De boel is zodanig ontworpen dat de T aan de panelen net zo hoog mogelijk is.



Uiteraard haal je vlot 95gr. Maar dat haal je bij periodes van veel en langdurige zon.

Kzou eens graag willen weten hoe wa het op het dakje is bij diezelfde instraling.

Gemiddeld gezien ga je wel niet spreken over 95gr.



Allee gisteren op het dak...volle zon, zwarte betonpannen en al niet meer op te zitten van de hitte.

Ik denk wel dat je kan stellen dat de gemiddelde zonneboiler nu heel wat kouder stond dan de temperaturen op het dak gisteren.

Ik vind het ook allemaal wat raar, complex dus duur voor iets wat goedkoop moet blijven.



Maar om nu te gaan zeggen dat dat negstieve gevolgen heeft op het rendement...mijn logisch verstand zegt me dst het idd iets beter zou gaan presteren.



De thermische panelen die ik heb halen in stil-stand gemakkelijk 130 graden en meer. Ik denk niet dat je zoiets op een PV gaat halen. Niet vergeten dat gewone PV panelen net NIET geisoleerd zijn en hun thermische massa is een pak lager. Ter info: gisteren is het buffervat van 44 naar 52.2 gegaan met max collector T van 58.1 (vandaag 73.5 trouwens).



http://www.livios.be/nl/techniek/hernieuwbare-energie/zonnepanelen/zonnecollector-en-pv-paneel-in-een/



Vrij goeie beschrijving van wat het nu eigenlijk is en de opmerking daar is dat de collector temperatuur niet TE hoog mag zijn. Zwembadverwarming als ideaal eigenlijk. Daarmee ga je automatisch de collectortemperatuur laag houden. En voor zo'n toepassingen denk ik dat je mogelijks in de buurt komt van de geclaimde rendementen. Voor boilerverwarming vrees ik er voor.



Uiteraard haal je vlotjes 130gr in stilstand, het zou er nog aan mankeren.



Je zegt het zelf, gisteren max 58gr collectortemp, op het dak was het warmer, daar ben ik zeker van.



Ik discuteer hier niet over jan. Het is alleen niet correct om er vanuit te gaan dat de tempersturen van een los paneel lager liggen 'want je stuurt toch maar warm boilerwater door de collector'.



In vele gevallen haal je makkelijk langdurig tempersturen op het dak die lager liggen dan normaal bij pv.

Ga je natuurlijk 5m2 collector pkaatsen op een 200l boilertje...tjah...



Ga je de boel wat beter dimensioneren of op een zwbad aansluiten, dan is het verhaal heel wat anders.



Nogmaals ik spreek me niet uit over rendabiliteit of kostprijzen, ik denk dst het uit proportie zal liggen. Maar iets beter zal het wel liggen, kan moeilijk anders ook.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
de mario;1961156 wrote:
jandc;1961072 wrote:
de mario;1961016 wrote:
jandc;1960972 wrote:
de mario;1960967 wrote:
julien;1960962 wrote:
Inbouw lijkt me in alle geval af te raden, maar als je voor opbouw kiest kan het toch enkel positief zijn als je naast de passieve luchtkoeling er ook nog actieve waterkoeling toevoegt?

Een PV paneel is zwart (of donkerblauw), dus wordt sowieso zeer warm. Als je er dan af en toe water door jaagt koel je toch wat af?

Ben je zeker dat het rendement bepaalt dat je dit soort panelen niet veel ziet en niet de prijs/aanbod/bekendheid/...



Das mijn idee toch ook.

Als het paneel door de glycol gekoeld wordt met water van 60/70 gr dan lijkt me dit lager dan de temperatuur op het dak bij goede zon.



In de zomer haalt ik toch boiler temperaturen van 95 graden. Ik ben ook wat sceptisch tegenover die hybride panelen. Klinkt leuk maar in de zomer jaagt m'n controller vanaf een bepaalde zoninstraling het nog warme water uit de boiler naar de panelen. Panelen worden zo al wat voorverwarmd zodat de zon kan bijwarmen. De boel is zodanig ontworpen dat de T aan de panelen net zo hoog mogelijk is.



Uiteraard haal je vlot 95gr. Maar dat haal je bij periodes van veel en langdurige zon.

Kzou eens graag willen weten hoe wa het op het dakje is bij diezelfde instraling.

Gemiddeld gezien ga je wel niet spreken over 95gr.



Allee gisteren op het dak...volle zon, zwarte betonpannen en al niet meer op te zitten van de hitte.

Ik denk wel dat je kan stellen dat de gemiddelde zonneboiler nu heel wat kouder stond dan de temperaturen op het dak gisteren.

Ik vind het ook allemaal wat raar, complex dus duur voor iets wat goedkoop moet blijven.



Maar om nu te gaan zeggen dat dat negstieve gevolgen heeft op het rendement...mijn logisch verstand zegt me dst het idd iets beter zou gaan presteren.



De thermische panelen die ik heb halen in stil-stand gemakkelijk 130 graden en meer. Ik denk niet dat je zoiets op een PV gaat halen. Niet vergeten dat gewone PV panelen net NIET geisoleerd zijn en hun thermische massa is een pak lager. Ter info: gisteren is het buffervat van 44 naar 52.2 gegaan met max collector T van 58.1 (vandaag 73.5 trouwens).



http://www.livios.be/nl/techniek/hernieuwbare-energie/zonnepanelen/zonnecollector-en-pv-paneel-in-een/



Vrij goeie beschrijving van wat het nu eigenlijk is en de opmerking daar is dat de collector temperatuur niet TE hoog mag zijn. Zwembadverwarming als ideaal eigenlijk. Daarmee ga je automatisch de collectortemperatuur laag houden. En voor zo'n toepassingen denk ik dat je mogelijks in de buurt komt van de geclaimde rendementen. Voor boilerverwarming vrees ik er voor.



Uiteraard haal je vlotjes 130gr in stilstand, het zou er nog aan mankeren.



Je zegt het zelf, gisteren max 58gr collectortemp, op het dak was het warmer, daar ben ik zeker van.



Ik discuteer hier niet over jan. Het is alleen niet correct om er vanuit te gaan dat de tempersturen van een los paneel lager liggen 'want je stuurt toch maar warm boilerwater door de collector'.



In vele gevallen haal je makkelijk langdurig tempersturen op het dak die lager liggen dan normaal bij pv.

Ga je natuurlijk 5m2 collector pkaatsen op een 200l boilertje...tjah...



Ga je de boel wat beter dimensioneren of op een zwbad aansluiten, dan is het verhaal heel wat anders.



Nogmaals ik spreek me niet uit over rendabiliteit of kostprijzen, ik denk dst het uit proportie zal liggen. Maar iets beter zal het wel liggen, kan moeilijk anders ook.



Wat ik eigenlijk bedoel is dat het rendement van de PV en thermische zijde afzonderlijk vermoedelijk lager zal liggen net omdat je met 2 tegenstrijdige systemen zit. PV zo koud mogelijk, thermisch zo warm mogelijk. Goed mogelijk dat het geheel per m2 een beter opbrengst heeft dan elk appart.



Warmte van je dak is ook niet te vergelijken met T van PV collector. Allez, dat mag ik toch hopen anders is er serieus wat verbetering te verzinnen aan PV collectoren.



Maar in reclame foldertjes lees ik onzin als 20% hoger rendement enzo. Tja... als ze met zo'n dingen beginnen dan weet je gewoon dat er serieus wat adders onder het gras zitten.



Oh ja, de roofing op ons dak heb ik ook al es gemeten met een oppervlaktesensor en max T was zo'n 70 graden in volle zon in de zomer. Een beetje er boven was de temperatuur al een pak lager (ergens 50 dacht ik).
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Deze panelen hebben op papier in elk geval overtuigende karakteristieken, zie vb hier: http://www.hybrisol.com/htmlNL/zonnepanelen.html

Ik lees daar vb voor de solimpeks panelen een gezamelijk thermisch & elektrisch rendement van tussen de 500 en 800 W/m2 bij 1000 W/m2 instraling en temperaturen tussen 10 en 80 °C. Het elektrisch gedeelte lijkt weinig af te wijken van gewone PV panelen. Het thermisch gedeelte is echter wel minder efficiënt dan een klassiek thermisch paneel, en dan vooral bij lage instraling en koud weer. Dus het zonneboilergedeelte zal zeker geen 60% jaarrendement halen, waarschijnlijk eerder iets van een 30%.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt;1961198 wrote:
Deze panelen hebben op papier in elk geval overtuigende karakteristieken, zie vb hier: http://www.hybrisol.com/htmlNL/zonnepanelen.html

Ik lees daar vb voor de solimpeks panelen een gezamelijk thermisch & elektrisch rendement van tussen de 500 en 800 W/m2 bij 1000 W/m2 instraling en temperaturen tussen 10 en 80 °C. Het elektrisch gedeelte lijkt weinig af te wijken van gewone PV panelen. Het thermisch gedeelte is echter wel minder efficiënt dan een klassiek thermisch paneel, en dan vooral bij lage instraling en koud weer. Dus het zonneboilergedeelte zal zeker geen 60% jaarrendement halen, waarschijnlijk eerder iets van een 30%.



Nah toch niet zo overtuigend hoor. Je moet es kijken naar de T's van 60 a 80 graden. Dat zijn de opbrengsten in de zomer. Je ziet dan ook dat het vooral interessant is bij een grote verbruiker zoals zwembaden. De dingen zijn qua rendement interessant bij lagere temperaturen en/of je weinig plaats hebt. Per m2 brengen ze dan vrij veel op.



Maar je moet wel opletten dat je een pomp hebt die dat allemaal kan trekken. Ik heb 14m2 panelen en daar zit nu een (veel) zwaardere pomp op. Het max vermogen is van 5 a 6 kW gestegen naar 7 a 8 kW. Nu is 14m2 PV dan weer vrij weinig.



Ik zie dit vooral als een niche product. Niet als DE oplossing.
 

BartBieke

Nieuw Lid
Lid geworden
23 apr 2013
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reacties!



Er werd hier enkele malen vermeld dat dit hybride systeem beter zou werk als de verkregen warmte niet alleen kan afgegeven worden op een boiler (want als de boiler dan op temperatuur is, wordt er warm water naar de panelen gestuurd).



Een zwembad hebben we niet, maar wij werken met een geothermische boring (voor onze warmtepomp), dus kan het teveel aan warmte ook naar de bodem gestuurd worden. Bijgevolg blijft het water voor de panelen koud en wordt de bodem verwarmd waardoor de warmtepomp minder moet draaien.



Goed idee?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:



In ieder geval origineel :D



Maar persoonlijk denk ik dat je het nodeloos ingewikkeld maak, erg veel moet investeren en het rendement nauwelijks meet/merkbaar zal zijn.



Maar als hobby project kan het wel leerzaam zijn.

Hou ons op de hoogte.
 

Gizmoke

Lid
Lid geworden
29 jul 2012
Berichten
179
Waarderingsscore
2
Punten
18
BartBieke;1961279 wrote:
Bedankt voor de reacties!



Er werd hier enkele malen vermeld dat dit hybride systeem beter zou werk als de verkregen warmte niet alleen kan afgegeven worden op een boiler (want als de boiler dan op temperatuur is, wordt er warm water naar de panelen gestuurd).



Een zwembad hebben we niet, maar wij werken met een geothermische boring (voor onze warmtepomp), dus kan het teveel aan warmte ook naar de bodem gestuurd worden. Bijgevolg blijft het water voor de panelen koud en wordt de bodem verwarmd waardoor de warmtepomp minder moet draaien.



Goed idee?

Wij hebben ook een offerte gekregen waarbij dit voorgesteld werd en het leek heel logisch toen die man dat zei.



De volgende installateur raadde dit echter af omdat de glycol in de zonneboiler en die in het captatienet niet dezelfde is, die in de zonneboiler moet veel hogere temperaturen aankunnen én meer vorstbestendig en is duurder. Je kan de twee soorten niet mengen dus dan zou je in het hele captatienet de duurdere glycol moeten gebruiken. De precieze grootteorde van de meerkost weet ik niet.



Bijkomend zei hij dat er makkelijk temperaturen van 60° en meer gehaald worden met de zonneboiler en dat het niet goed is voor de bodem (begroeiing en er in levende organismes) om zo'n temperaturen door het buizennet te sturen. Dat klinkt dan ook weer logisch.



Hij stelde voor om de warmtepomp in de zomer dan voor passieve koeling te gebruiken waardoor de bodem ook wat opwarmt (warmer in huis, gaat terug de bodem in).
 

BartBieke

Nieuw Lid
Lid geworden
23 apr 2013
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik denk dat de negatieve effecten op vegetatie wel kleiner zijn bij een vertical boring.



Passieve koeling zouden we sowieso ook doen, om de bodem terug wat op te warmen in de zomer. Dus dan is het misschien beter om voor een standaard PV-systeem te kiezen.



En dan inbouw/opbouw. Ik zie eigenlijk vooral voordelen voor opbouw. Behalve dan dat er door de pannen moet geboord worden? Zorgt dit niet voor problemen met waterdichtheid en breken van de pannen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan