• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen - differentieel - laadpaal

wouterk

Zeer Actief lid
Joined
14 Jun 2007
Messages
719
Reaction score
196
Points
43
Er gaat binnenkort een laadpaa geïnstalleerd worden. Vandaar dat ik een paar vragen heb.
We hebben 3x 20A / 400v + N.
We hebben zonnepanelen 3kW aangesloten op automaat van 16A.
De differentieels zijn 40A (zie schema). In principe hebben we dus geen remautomaat nodig vermits 20A + 16A < 40A.
De laadpaal zou een mono fase laadpaal zijn. De aansluiting van 20A zou dus kantje-boord kunnen zijn, maar met loadbalancing zou dat moeten gaan.
Stel dat we in de toekomst van 3x 20A naar 3x25A zouden gaan, moet er een remautomaat komen of de differentieel(s) vervangen.

Welk diff moet er dan vervangen worden door 63A, alleen die van 30mA in kast 1, en waarom dan niet die van 300mA?
(De kast is bekabelend met 10mm2 soepele draad.)
 

Attachments

  • IMG_3507.jpeg
    IMG_3507.jpeg
    126,7 KB · Views: 42
Je toekomstige digitale (maar ook je analoge) meet over alle fases heen en maakt geen onderscheid tussen de verschillende fases.
50 W injectie op fase 1 en 50 W afname op fase 2 bijvoorbeeld, dan meet je meter niets.
Dit is juist
redenering TS fout
 
Dus 3F heeft de voorkeur.
ik heb nog een terugdraaiende teller waardoor de ingebouwde loadbalancing niet mogelijk is, deze heeft de p1 poort nodig. Is het dan zinvol om, indien mogelijk een extra toestel ertussen te zetten dat dat wel icm een analoge teller In afwachting van de digitale teller? Dat extra toestel zou dan maar een jaar of twee nuttig zijn.

ik lees dat de alfen laadpaal een ingebouwde type B diff. heeft. Waar sluit men die dan aan? Op een 2de diff parallel aan de standaard diff van 300mA? Staan er 2 type B achter elkaar.
1 diff type B is voldoende, deze ingebouwd in de laadpaal, gewoon aansluiten aan een automaat achter hoofddiff 300mA
Klopt niet wat je zegt als als differentieel type b ingebouwd is moet je voorgaande ook vervangen door type B zegt arei want een type B mag niet na een type A staan. Als er een type A+ of type A + 6mA detectie in de paal zit mag deze wel achter u diff type A staan.FB_IMG_1677471730759.jpg
 
Eigenlijk is dat dus eerder een nadeel dat er een type B in de laadpaal zelf zit. Dat maakt het je potentieel moeilijker/ duurder voor hoe je de voedende instalkatie stroomopwaarts moet uitvoeren. Zeker in een TT net.

Het zou veel beter zijn als ze daar een type A + 6mA in zouden steken.
 
Eigenlijk is dat dus eerder een nadeel dat er een type B in de laadpaal zelf zit. Dat maakt het je potentieel moeilijker/ duurder voor hoe je de voedende instalkatie stroomopwaarts moet uitvoeren. Zeker in een TT net.

Het zou veel beter zijn als ze daar een type A + 6mA in zouden steken.
In de Alfen Eve Single (S of Pro) zit helemaal geen aardlekschakelaar, enkel de 6mA DC beveiliging, dus voor TS moet er een eigen aardlekschakelaar voor de laadpaal komen, en dat mag een type A zijn.
Bij voorkeur parallel aan hoofddiff, maar dat moet niet.
 
Eigenlijk is dat dus eerder een nadeel dat er een type B in de laadpaal zelf zit. Dat maakt het je potentieel moeilijker/ duurder voor hoe je de voedende instalkatie stroomopwaarts moet uitvoeren. Zeker in een TT net.

Het zou veel beter zijn als ze daar een type A + 6mA in zouden steken
Dat klopt helemaal @disco stu . En daar lijken alle nieuwe modellen ook naartoe te gaan. Wellicht was er vroeger nog geen vraag naar; en is het zo dus nooit ontwikkeld
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top