• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen - differentieel - laadpaal

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43
Er gaat binnenkort een laadpaa geïnstalleerd worden. Vandaar dat ik een paar vragen heb.
We hebben 3x 20A / 400v + N.
We hebben zonnepanelen 3kW aangesloten op automaat van 16A.
De differentieels zijn 40A (zie schema). In principe hebben we dus geen remautomaat nodig vermits 20A + 16A < 40A.
De laadpaal zou een mono fase laadpaal zijn. De aansluiting van 20A zou dus kantje-boord kunnen zijn, maar met loadbalancing zou dat moeten gaan.
Stel dat we in de toekomst van 3x 20A naar 3x25A zouden gaan, moet er een remautomaat komen of de differentieel(s) vervangen.

Welk diff moet er dan vervangen worden door 63A, alleen die van 30mA in kast 1, en waarom dan niet die van 300mA?
(De kast is bekabelend met 10mm2 soepele draad.)

Bijlagen

• IMG_3507.jpeg
    IMG_3507.jpeg
    126,7 KB · Weergaven: 27

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Remautomaat op de 30mA diff. Dat is al, als je naar 25 of 32A gaat

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43
En als er te weinig plaats is? Is een diff en welk vervangen dan ook een optie?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
En als er te weinig plaats is? Is een diff en welk vervangen dan ook een optie?
De 30ma moet dan een 63A worden..
Andere oplossing is bv unibis automaten plaatsen voor enkele kringen. Die nemen maar 1 module in ipv 2

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.451
Punten
113
Kijk ook als u laadpaal geen type B differentieel nodig heeft. Want dan dien je alle voorgaande differentieels ook te vervangen.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
472
Punten
83
En let op het 'EV' (electric vehicle)- teken op diff. sommige keurders durven daar ook al naar kijken

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
306
Punten
63
Kijk ook als u laadpaal geen type B differentieel nodig heeft. Want dan dien je alle voorgaande differentieels ook te vervangen.
Of je plaatst dan een type B diff (verzegelbaar) in parallel met de hoofddifferentieel.

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43
Waarom mono laadpaal als je 3F aansluiting hebt?
Reeds bedankt voor alle reacties.

Omdat ik niet zeker weet of 3 fase laadpaal kan via het werk.
Ik dacht ook gelezen te hebben dat als je wilt laden met pv stroom, je minimaal 6A moet produceren.
Ik geval van 3 fasen is dat dus 3x 6A, terwijl mijn omvormer monofase fase is.

Met een 1 fase laadpaal zal ik meer op pv kunnen laden, ook al is er maar een beperkte opbrengst, was mijn redenering.

Auto wordt ook niet dagelijks gebruikt waardoor ik trager zou kunnen laden.
Tenzij mijn redenering niet correct zou zijn.

Of je plaatst dan een type B diff (verzegelbaar) in parallel met de hoofddifferentieel.
Hoe zit dat dat met palen met ingebouwde diff. Of bestaan die niet?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.900
Punten
113
Ik zou inderdaad een 3F laadpaal nemen. Je aansluting is ni 13.8 kVA. Laat het load management z'n werk doen.
Als de pv er bij kont wordt het nog beter.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Waarom mono laadpaal als je 3F aansluiting hebt?
Reeds bedankt voor alle reacties.

Omdat ik niet zeker weet of 3 fase laadpaal kan via het werk.
Ik dacht ook gelezen te hebben dat als je wilt laden met pv stroom, je minimaal 6A moet produceren.
Ik geval van 3 fasen is dat dus 3x 6A, terwijl mijn omvormer monofase fase is.

Met een 1 fase laadpaal zal ik meer op pv kunnen laden, ook al is er maar een beperkte opbrengst, was mijn redenering.

Auto wordt ook niet dagelijks gebruikt waardoor ik trager zou kunnen laden.
Tenzij mijn redenering niet correct zou zijn.

Hoe zit dat dat met palen met ingebouwde diff. Of bestaan die niet?
Redenering niet correct

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43
Dus 3F heeft de voorkeur.
ik heb nog een terugdraaiende teller waardoor de ingebouwde loadbalancing niet mogelijk is, deze heeft de p1 poort nodig. Is het dan zinvol om, indien mogelijk een extra toestel ertussen te zetten dat dat wel icm een analoge teller In afwachting van de digitale teller? Dat extra toestel zou dan maar een jaar of twee nuttig zijn.

ik lees dat de alfen laadpaal een ingebouwde type B diff. heeft. Waar sluit men die dan aan? Op een 2de diff parallel aan de standaard diff van 300mA? Staan er 2 type B achter elkaar.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.900
Punten
113
Ik kan niet goed volgen.

Enerzijds zeg je dat je niet weet of een 3F laadpaal kan via het werk.
- lijkt me raar omdat 3F eerder standaard is. Je kan een 3F laadpaal ook mono voeden.
- dan lijkt me, dat je ook nog niet weet welk type laadpaal het zou zijn?

Anderzijds zeg je dat de ingebouwde load balancing de P1 poort nodig heeft. Dan lijkt me, dat je wel al weet welk type laadpaal het zou zijn?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43
De laadpaal Is eigendom van de werkgever, zij geven de opdracht tot plaatsing.
Ik ben niet zeker of we kunnen kiezen of ze die 1fasig of 3fasig laten aansluiten. (Kostprijs / afspraken)
In het artikel op intranet spreken ze alleen van mono fase.
Het type laadpaal dat ze momenteel laten installeren is een alfen single xxx (voorheen was het een ander merk)

Ik ging uit van een mono fase laadpaal aangezien mijn omvormer ook monofasig is.
Technisch kan die laadpaal 1F of 3F aangesloten worden. Ik weet alleen niet of het mag en heb er ook niet verder na gevraagd omwille van de redenering in mijn eerste post.

Vandaar dat ik hier kwam informeren of het nuttig is om te kijken of 3F mag aangesloten worden.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Ik ben niet zeker of we kunnen kiezen of ze die 1fasig of 3fasig laten aansluiten. (Kostprijs / afspraken)
Het type laadpaal dat ze momenteel laten installeren is een alfen single xxx (voorheen was het een ander merk)

Ik ging uit van een mono fase laadpaal aangezien mijn omvormer ook monofasig is.
Technisch kan die laadpaal 1F of 3F aangesloten worden. Ik weet alleen niet of het mag en heb er ook niet verder na gevraagd omwille van de redenering in mijn eerste post.

Vandaar dat ik hier kwam informeren of het nuttig is om te kijken of 3F mag aangesloten worden.
Wat heeft uw omvormer met de laadpaal te maken ?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.900
Punten
113
...

Verwar je misschien de term mono (als in monofasig) met de term single (als in een laadpaal voor 1 enkele auto op aan te sluiten ipv 2 auto's zoals bij een duo?)

Welke elektrische wagen is er of gaat er komen?
Eentje die 3F kan laden? En een accu van hoeveel kWh?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
188
Punten
43

...

Verwar je misschien de term mono (als in monofasig) met de term single (als in een laadpaal voor 1 enkele auto op aan te sluiten ipv 2 auto's zoals bij een duo?)

VW ID5 Pro ….. is iets van 82kWh dacht ik.
Die single en duo had ik begrepen.
Het gaat specifiek om volgende situatie. Stel mijn batterij Is voor de helft leeg (maakt eigenlijk niet veel uit), ik stel mijn omvormer in op laden op zonnestroom. Mijn panelen produceren 10A.
Met een mono fase Laadpaal zou er dan 10A van de panelen via de omvormers naar de wagen gaan (veronderstelling)

Met een 3 fase laadpaal zou datzelfde laadvermogen verdeeld worden over de 3 fasen waardoor een deel van de pv stroom geïnjecteerd zou worden op het net op die ene fase, en zou een afname zijn op de 2 andere fasen.

Ik kan dan een deel van de pv opbrengst niet benutten en moet die dan nadien terugkopen. Met een terugdraaiende teller maakt dat voorlopig niets uit, maar ik denk al verder aan de digitale meter.

jeanke01

Actief Lid
Lid geworden
17 dec 2016
Waarderingsscore
90
Punten
28
Je toekomstige digitale (maar ook je analoge) meet over alle fases heen en maakt geen onderscheid tussen de verschillende fases.
50 W injectie op fase 1 en 50 W afname op fase 2 bijvoorbeeld, dan meet je meter niets.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113

...

VW ID5 Pro ….. is iets van 82kWh dacht ik.
Die single en duo had ik begrepen.
Het gaat specifiek om volgende situatie. Stel mijn batterij Is voor de helft leeg (maakt eigenlijk niet veel uit), ik stel mijn omvormer in op laden op zonnestroom. Mijn panelen produceren 10A.
Met een mono fase Laadpaal zou er dan 10A van de panelen via de omvormers naar de wagen gaan (veronderstelling)

Met een 3 fase laadpaal zou datzelfde laadvermogen verdeeld worden over de 3 fasen waardoor een deel van de pv stroom geïnjecteerd zou worden op het net op die ene fase, en zou een afname zijn op de 2 andere fasen.

Ik kan dan een deel van de pv opbrengst niet benutten en moet die dan nadien terugkopen. Met een terugdraaiende teller maakt dat voorlopig niets uit, maar ik denk al verder aan de digitale meter.
Zo werkt dat niet.
Digitale meter werkt met in en uitgaande stroom over de fases heen. Dus maakt niet uit of je 1 of 3 fase injecteert of afneemt. Maar je kan niet injecteren en afnemen van het net tegelijkertijd.
De rest van je woning verbruikt ook elec terwijl de wagen aan het laden is.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Dus 3F heeft de voorkeur.
ik heb nog een terugdraaiende teller waardoor de ingebouwde loadbalancing niet mogelijk is, deze heeft de p1 poort nodig. Is het dan zinvol om, indien mogelijk een extra toestel ertussen te zetten dat dat wel icm een analoge teller In afwachting van de digitale teller? Dat extra toestel zou dan maar een jaar of twee nuttig zijn.

ik lees dat de alfen laadpaal een ingebouwde type B diff. heeft. Waar sluit men die dan aan? Op een 2de diff parallel aan de standaard diff van 300mA? Staan er 2 type B achter elkaar.
1 diff type B is voldoende, deze ingebouwd in de laadpaal, gewoon aansluiten aan een automaat achter hoofddiff 300mA

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan