GuntherS
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 11 aug 2020
- Waarderingsscore
- 806
- Punten
- 113
Ik denk dat dit de beste plek is om de "verbouwing" van mijn plat dak te documenteren.
Het hoofddak waar we panelen op gaan leggen is een plat dak van 8m75 x 13m75, inc. dakrand van 40cm rondom rond. De EPDM is verlijmd, dus er ligt geen ballast op.
Als je verderop in dit topic denkt van: dat is wel heel veel vermogen: ja ik weet het, ik doe dit maar één keer (toch bij mij thuis, betaald door mezelf) en wil er dan afblijven de komende 30 jaar, weer principe van liever te veel dan te weinig. Het doel is ook zo veel mogelijk zelfvoorzienend te worden en een heel lage elektrciteitsfactuur te bekomen. Grote investering nu, die we er waarschijnlijk niet volledig uithalen, maar kom, mens mag ook een hobby hebben he, en wie weet maak ik er wel mijn (bij)beroep van.
Redenen:
Na aanvraag van een aantal offertes voor "normale" installaties, was ik ook teleurgesteld hoe weinig ik zou krijgen voor nog relatief veel geld (ex. BTW):
Dus ja, zelfbouw ging het dan worden en het echte uitzoek werk kon beginnen:

Ik had op den duur ook gewoon mezelf voorgenomen om Aiko te nemen, aangezien die nu ongeveer toch wel de beste-rendement panelen maken en ik er niet echt slechte reviews van tegen kwam; niet dat ik veel zocht, de keuze leek gewoon logisch. En dan uiteindelijk nog een relatief goede prijs gevonden en €4 korting/paneel gekregen bij leverancier, waardoor ik uitkwam op €96 ex btw/paneel van 485Wp:
De panelen liggen hier voorlopig nog een paar dagen in mijn tuin tot al mijn bestellingen er zijn; maar tot nu toe heel tevreden over de leverancier (zie lijst onderaan deze post), stuurde zelfs een mooi lijstje met de flash-data van de panelen door, had ik nog nooit van gehoord dat ze dit deden. Ik vond dat de NL webshops momenteel betere prijzen en panelen hebben dan de Belgische. Het is ambetant dat je als particulier niet bij de groothandels terecht kan, maar ja, kan je niets aan doen. Uiteindelijk stond er op mijn pallet ook gewoon segen-solar.

en houd ik de optie open om de panelen iets dichter/verder uit mekaar te zetten (breder gangpad) door de tussenprofielen in 2 afmetingen te kopen voor €50 extra, dat gaan we dan wel kiezen als alles effectief op het dak uitgezet wordt.
Elke kolom gaat een string worden en die rij bovenaan ook, dus 6x MPPT nodig.
We hebben een schone gevelsteen en strakke dakrand (alu kraal) en ik wou ook vermijden dat je vanop straat de (imo lelijke) panelen boven de dakrand zou ziet uitsteken. Wat doe je dan: je tekent alles uit in 3d en modelleert het in een 3d tekenprogramma en bekijkt daar de zichtlijnen.

Die dingen hebben ook afdekkappen (tegen de wind) die bij mij soms in het zicht zijn en je kan aanvinken of je alles zwart wil. Zwart is pak duurder (tot bijna 2x). Toch maar gedaan en ineens alle kappen om het installeren niet nodeloos moeilijk te maken.
Nu nog mijn bestellijst zo goedkoop mogelijk te pakken krijgen. Esdec geeft alvast een adviesprijs van €3100
Ik heb volgende winkels gevonden die het meeste konden leveren (behalve solarloods, die leveren niet naar België, ophalen kan wel), lijstje van totaalprijs duurste naar goedkoopste: gigatek, www.zonnepanelen-voordelig.nl (hadden veel niet), www.solar-nu-webshop.nl, rexel (er zijn nog filialen waar je als particulier terecht kunt), etronixcenter.com, solarloods, elektrobode.nl, www.winkelman-zonnepanelen.nl
Die laatste was beduidend goedkoper, mede door 10% (permanente?) korting. Spijtig genoeg zie je pas de verzendkosten als je effectief bestelt en die viel serieus tegen: €160 ex btw = €190 inc. btw. Maar dan nog was het goedkoper en ik mocht geen 3u enkele rit doen naar Hengelo van de vrouw hier.
Met dank aan mijn betere excel werk:

Hier twijfel ik enkel nog over hoeveel ik dat gewicht moet verdelen, het dak zal het wel kunnen dragen (200kg/m² statische belasting + 250kg/m² dynamische belasting voorzien door stabiliteitsingenieur), maar ik wil ook niet dat ik een schone pallet-afdruk krijg in mijn PIR isolatie onder de EPDM. Ik ga sowieso mijn resten XPS eronder leggen. De klinkers heb ik al verdeeld over 2 grote paletten en ingepakt met recup-plastiekfolie zodat die er niet afvallen/afschuiven, dus 400kg/pallet. Maar de zonnepanelen zijn nu schoon ingepakt, waterdicht en gaan dan ook niet waaien. Ik haal die pas liever uit mekaar wanneer ze direct op de rails kunnen.
Advies?
Fiscaal intermezzo
De vrouw heeft hier een BTW nummer voor iets totaal ongerelateerd en de boekhouder zei dat we desnoods een contract met dat ondernemingsnummer afsloten, maar het betaalden uit de privé en totaal niet inbrachten in de boekdhouding van de zaak. Ik wacht ook al paar maanden op antwoord van de fiscus dat ik totaal vrijgesteld ben van die fiscale verplichting, mondeling al een 95% ok gekregen aan de telefoon, er waren nog velen die dezelfde vraag hadden (hoger vermogen voor hogere zelfvoorzienendheid, ook in de winter, desnoods met 10kVA limiet op terugleveren (software, dus niet goed genoeg voor Fluvius, maar waarschijnlijk wel voor de fiscus want die kijken naar effectief gebruik van de middelen).
Mede daardoor dus, gaat het 3x MultiRS 6000VA worden. Voordelen:
Moeilijker is de 48VDC kabels, in principe moeten deze dubbel geïsoleerd zijn en Cca, maar dat vind je niet veel. Iemand tips?
<paragraaf over kortsluitstromen en C-automaten>
<paragraaf over backup werking>
<paragraaf over netontkoppeling>
<paragraaf over Fluvius richtlijnen voor >10kVA installaties>
<paragraaf over max spanning/stroom panelen en limieten van Multi RS>
Naast de tools die ik eigenlijk echt nodig zou hebben:
Voor een totaal van €6981.35.
Geschat budget voor omvormers en toebehoren is 3x€1620 + €1000 à €2000
Geschat budget voor batterijen: €2400 voor 15kWh, we gaan de omvormers dan wel beperken in stroom, later uitbreiden met zelfde batterijen.
Geschat totaalbudget: €15 à 17k afhankelijk van hoeveel batterijen we er initieel op zetten.
Situatie
We hebben een nieuwbouw gezet tussen ±2022 en 2024; sinds eind vorig jaar zitten we er officieel in. Zonnepanelen staat al even op de agenda, voor EPB moet dit ook gebeuren voor oktober, ofja, factuur panelen was voldoende, ze kijken zelfs niet naar daadwerkelijke installatie of omvormer. Ik ben een pietje precies en wil alles (meestal) perfect in orde hebben, liever overkill en overdimensioneren dan ergens te kort schieten. Ik heb ook (aldus mezelf) een grote elektro/mechanische/software achtergrond en kan me in de meeste onderwerpen inlezen. Ik ben redelijk handig, al kan het wel lang duren (omdat ik alles juist wil doen en liefst ook van de eerste keer juist).Het hoofddak waar we panelen op gaan leggen is een plat dak van 8m75 x 13m75, inc. dakrand van 40cm rondom rond. De EPDM is verlijmd, dus er ligt geen ballast op.
Als je verderop in dit topic denkt van: dat is wel heel veel vermogen: ja ik weet het, ik doe dit maar één keer (toch bij mij thuis, betaald door mezelf) en wil er dan afblijven de komende 30 jaar, weer principe van liever te veel dan te weinig. Het doel is ook zo veel mogelijk zelfvoorzienend te worden en een heel lage elektrciteitsfactuur te bekomen. Grote investering nu, die we er waarschijnlijk niet volledig uithalen, maar kom, mens mag ook een hobby hebben he, en wie weet maak ik er wel mijn (bij)beroep van.
Zelfbouw
Aanvankelijk was het idee om een "normaal" aantal panelen te leggen + SMA omvormer, zelfs niet hybride, dat konden we later relatief simpel aanpassen. Maar des te meer ik begon te lezen op allerhande fora (BI, zonstraal, tweakers), youtube en facebook groepen, werd ik steeds warmer voor Victron.Redenen:
- modulair
- open voor eender type batterijen (48VDC)
- ondersteuning/software/firmware
Na aanvraag van een aantal offertes voor "normale" installaties, was ik ook teleurgesteld hoe weinig ik zou krijgen voor nog relatief veel geld (ex. BTW):
- €12.2k voor SMA SE 10 + BYD 10kWh, zonder panelen
- €13.9k voor 31x 450Wp + SolarEdge micro-omvormers (niet nodig hier, geen relevante schaduwen)
- €10.4k voor 20x 440Wp + SMA 6kW
- €13.5k voor 36x 44Wp + SMA 10kW
Dus ja, zelfbouw ging het dan worden en het echte uitzoek werk kon beginnen:
- welke panelen
- welke configuratie
- welke omvormer (90% Victron, tenzij budget echt de spuitgaten uit zou lopen, dan SMA, zonder batterij).
Panelen
Na weer ettelijke avonden uitzoeken en lijstjes maken was de keuze niet al te moeilijk: ofwel goedkoop en lager vermogen (Wp), ofwel iets duurder en hoger vermogen:
Ik had op den duur ook gewoon mezelf voorgenomen om Aiko te nemen, aangezien die nu ongeveer toch wel de beste-rendement panelen maken en ik er niet echt slechte reviews van tegen kwam; niet dat ik veel zocht, de keuze leek gewoon logisch. En dan uiteindelijk nog een relatief goede prijs gevonden en €4 korting/paneel gekregen bij leverancier, waardoor ik uitkwam op €96 ex btw/paneel van 485Wp:
De panelen liggen hier voorlopig nog een paar dagen in mijn tuin tot al mijn bestellingen er zijn; maar tot nu toe heel tevreden over de leverancier (zie lijst onderaan deze post), stuurde zelfs een mooi lijstje met de flash-data van de panelen door, had ik nog nooit van gehoord dat ze dit deden. Ik vond dat de NL webshops momenteel betere prijzen en panelen hebben dan de Belgische. Het is ambetant dat je als particulier niet bij de groothandels terecht kan, maar ja, kan je niets aan doen. Uiteindelijk stond er op mijn pallet ook gewoon segen-solar.
Configuratie
De producent Esdec/Enstall hebben een prima calculator: calculator.eu.enstall.com, alleen wat prutsen met afmetingen zodat die niet meteen weigert iets dicht tegen de dakrand te zetten. Alles staat duidelijk uitgelegd en is configureerbaar van windzone, terrein tot optie om alles te aarden; Er komt ook gewoon een complete bestellijst uit, wat het wel heel makkelijk maakt. Ergens op een forum heb ik ook een werknemer zien reageren dat de belasting/windcalculatie fysica gebaseerd is en niet zomaar wat nattevingerwerk, schepte toch weer wat extra vertrouwen. Na wat puzzelwerk, kwam ik uit op dit:
en houd ik de optie open om de panelen iets dichter/verder uit mekaar te zetten (breder gangpad) door de tussenprofielen in 2 afmetingen te kopen voor €50 extra, dat gaan we dan wel kiezen als alles effectief op het dak uitgezet wordt.
Elke kolom gaat een string worden en die rij bovenaan ook, dus 6x MPPT nodig.
We hebben een schone gevelsteen en strakke dakrand (alu kraal) en ik wou ook vermijden dat je vanop straat de (imo lelijke) panelen boven de dakrand zou ziet uitsteken. Wat doe je dan: je tekent alles uit in 3d en modelleert het in een 3d tekenprogramma en bekijkt daar de zichtlijnen.

Die dingen hebben ook afdekkappen (tegen de wind) die bij mij soms in het zicht zijn en je kan aanvinken of je alles zwart wil. Zwart is pak duurder (tot bijna 2x). Toch maar gedaan en ineens alle kappen om het installeren niet nodeloos moeilijk te maken.
Nu nog mijn bestellijst zo goedkoop mogelijk te pakken krijgen. Esdec geeft alvast een adviesprijs van €3100
Die laatste was beduidend goedkoper, mede door 10% (permanente?) korting. Spijtig genoeg zie je pas de verzendkosten als je effectief bestelt en die viel serieus tegen: €160 ex btw = €190 inc. btw. Maar dan nog was het goedkoper en ik mocht geen 3u enkele rit doen naar Hengelo van de vrouw hier.
Met dank aan mijn betere excel werk:

Ballast
Die dingen kunnen spontaan veranderen in een vliegtuig als je de zwaartekracht niet een handje helpt, ballast is dus nodig. Als ik een terreinzone hoger ging, verdubbelde de ballast bijna, maar dit was dan ook echt overkill, de bomen en buren staan hier veel dichter dan 120m (terrein-categorie II ipv III). Toch heb ik natuurlijk 840kg ipv de nodige 710kg mee genomen bij de lokale bouw stock. €15kg/m² aan betonklinkers van 5.6kg/ST (nog na te wegen op de weegschaal). Er lagen in de buurt nog oude klinkers, maar deze zagen vuil en vol zand, en ik had geen goesting om nog meer zand op mijn dak en in mijn regenput te krijgen. Afgetikt op €55 voor 150 klinkers. Geen politie tegengekomen onderweg met 560kg in de remorque en 280kg in de koffer.Kraanwerk
Ook al stelt mijn schoonvader voor om met 4 man alles 2 verdiepen hoog te brengen, het gaat hierover:- 32x20.6 kg aan panelen
- 840kg aan klinkers
- Flatfix Fusion montage systeem: 100 à 200kg?
Hier twijfel ik enkel nog over hoeveel ik dat gewicht moet verdelen, het dak zal het wel kunnen dragen (200kg/m² statische belasting + 250kg/m² dynamische belasting voorzien door stabiliteitsingenieur), maar ik wil ook niet dat ik een schone pallet-afdruk krijg in mijn PIR isolatie onder de EPDM. Ik ga sowieso mijn resten XPS eronder leggen. De klinkers heb ik al verdeeld over 2 grote paletten en ingepakt met recup-plastiekfolie zodat die er niet afvallen/afschuiven, dus 400kg/pallet. Maar de zonnepanelen zijn nu schoon ingepakt, waterdicht en gaan dan ook niet waaien. Ik haal die pas liever uit mekaar wanneer ze direct op de rails kunnen.
Advies?
Omvormer(s)
Victron dus, lange tijd ging het 3x Multiplus II 3000VA + de nodige MPPT's worden, beperkt door de 10kVA limiet van Fluvius + mogelijkheid dat elektriciteitsleverancier u dwingt een zakelijk contract af te sluiten en dus BTW nummer nodig à €160/jaar gemeente + provinciebelastingen.Fiscaal intermezzo
De vrouw heeft hier een BTW nummer voor iets totaal ongerelateerd en de boekhouder zei dat we desnoods een contract met dat ondernemingsnummer afsloten, maar het betaalden uit de privé en totaal niet inbrachten in de boekdhouding van de zaak. Ik wacht ook al paar maanden op antwoord van de fiscus dat ik totaal vrijgesteld ben van die fiscale verplichting, mondeling al een 95% ok gekregen aan de telefoon, er waren nog velen die dezelfde vraag hadden (hoger vermogen voor hogere zelfvoorzienendheid, ook in de winter, desnoods met 10kVA limiet op terugleveren (software, dus niet goed genoeg voor Fluvius, maar waarschijnlijk wel voor de fiscus want die kijken naar effectief gebruik van de middelen).
Mede daardoor dus, gaat het 3x MultiRS 6000VA worden. Voordelen:
- nieuwer, dus imo betere en langere ondersteuning, ook betere hardware
- hoogfrequente omvormer, geen dikke 50Hz transfo (Multiplus II) die toch heel wat lawaai kan veroorzaken
- die dingen komen in de kelder te staan, pal naast de technische schacht + ik wil sowieso lawaaibronnen vermijden.
- hierdoor weegt die ook een pak minder, alhoewel dat maar een éénmalig (installatie) nadeel is
- betere, snellere software, de omvormer moet bv. niet uitgezet worden voor een update (kan in pass-through modus worden gezet); dit is belangrijk want ik wil heel mijn huis achter die omvormers hangen.
- sneller is ook mooi meegenomen als je instellingen aan het wijzigen bent en niet elke keer 5sec moet wachten)
- MPPT's zijn geïntegreerd (2x 3kWp), alhoewel dit ook een nadeel is, ik had die liever apart gehad, zo zijn er bij defecten minder kosten.
Batterij
Vrij duidelijk dat het de Pylontech US5000-1C gaat worden, misschien Dyness DL 5.0C, ligt nog open.Moeilijker is de 48VDC kabels, in principe moeten deze dubbel geïsoleerd zijn en Cca, maar dat vind je niet veel. Iemand tips?
Elektrisch design
<todo>, vrij standaard design voor 3F Victron, met alle loads achter de nog te kiezen: DC zekeringen, onderbreking/fuse naar zonnepanelen (om max solar stroom Victron's niet te overschrijden) en/of makkelijk onderhoud.<paragraaf over kortsluitstromen en C-automaten>
<paragraaf over backup werking>
<paragraaf over netontkoppeling>
<paragraaf over Fluvius richtlijnen voor >10kVA installaties>
<paragraaf over max spanning/stroom panelen en limieten van Multi RS>
Gereedschap
Na jaren mijn schoonvader zijn boormachine en mijn vader zijn oude slijpschijf te gebruiken, heb ik dan maar besloten om zelf tools aan te schaffen nu ik toch bezig was: Makita schoefboormachine + slagschroevendraaier (DLX2545TJ), haakse slijper (DGA513ZJ)Naast de tools die ik eigenlijk echt nodig zou hebben:
- heteluchtpistool (HG6031VK) ipv mijn vriendin haar haardroger om krimpkousen te krimpen
- Wiha momentschroevendraaier 0.8-5.0Nm (40674) om toch maar die automaten op het juiste moment vast te zetten
- Hazet momentsleutel 2.5-25Nm (Hazet 5108-3CT) om de 100-300A kabels van het 48VDC vast te zetten.
- Knipex 95 16 200 kabelschaar, zou 90mm² moeten kunnen knippen
- 12 ton hydraulische krimptang 16-300mm² (voor krimphulzen aan de DC kabels te persen)
- Knipex 97 52 42 Krimptang voor de MC4 / EVO2 stekker hulzen aan de solar kabels te krimpen. De Knipex 97 43 66 heeft een schone aanslag, net zoals de Stäubli PV-CZM-61000, maar die kosten dubbel zoveel (en die simpele knipex is ook al €120). Ik moet er ochot 12 doen.
- ineens de kaliber voor de EVO/MC4 pluggen: Stäubli 32.6073
- en evo2 doppen (male + female) om mijn zonnepanelen af te doppen totdat ik de omvormer heb hangen
- ook de steeksleutelset PV-MS-PLS om de stekkers vast te zetten
- en een dopsleutel (Stäubli PV-WZ-AD/GWD) zodat ik ze zelfs op moment (3Nm) kan vastzetten met de Wiha of Hazet)
- Infrarood camera (todo), waarschijnlijk Guide IR E2 of Guide IR E2+
- Hier heb ik nog advies nodig of de autofocus van de E2+ nuttig is en of ik beter die groothoek lens (E2) nodig heb ipv telelens van de E2+
Varia
- Keuze schakelaar om de Victron's te kunnen bypassen, veel discussie en meesten nemen de Hager SFT 440, maar die zou eigenlijk niet geschikt zijn omdat die de N gelijktijdig schakelt. Eigenlijk wil je de N als laatste afkoppelen en als eerste terug aankoppelen, zo vermijd je een zwevende nul met alle schade van dien (spanningsdeler over 2 fasen en potentieel 240 tot 399V op één apparaat. Mijn koelkast is zo stuk gegaan omdat de nul was losgekomen in mijn werfstekker.
- daarom is het hier de Kraus & Naimer KA63B T904 geworden
- solar kabel, 2x 100m² (rood en zwart) solar kabel 6mm² is onderweg, gekozen op prijs en Cca.
- Stäubli EVO2 connectoren (zoals aan mijn panelen hangen) om op de solar kabel te krimpen
- PVX Multimount voor de kabelgoten op te leggen op het dak
- draadgoot: nog aan te kopen, omdat het buiten te doen is, liefst RVS, maar die kosten stukken van mensen; ik heb er één gevonden van €50/3m en dat is een pak goedkoper dan de 2e goedkoopste van €300/3m
- alu draadgoot ben ik niet tegengekomen, wel alu-Zn gecoate stalen draadgoten, maar dat telt niet mee voor mij.
- Multiplex om de omvormers op te monteren, eventueel behandeld met brandvertragende verf.
- kabelgoten heb ik nog veel liggen
- Schneider Prismaset XS (LVSXM218) om de hoofddiff in te steken + keuzeschakelaar vlak bij de meterkast/omvormers (naast mekaar in de kelder) ligt hier ook al
Leveranciers
Panelen
dx-installatietechniek.nl, imo niet echt professionele naam, website functioneert ook niet altijd top, maar eigenaar communiceert héél snel en correct en goede prijs. Reviews ook goed, maar kan altijd gefaked zijn, dus vertrouwde ik niet 100% op. Ik dacht te hebben gecheckt of ondernemingsnummer al paar jaar bestond, herinner ik me niet volledig meer.FlatFix Fusion draagsysteem
www.winkelman-zonnepanelen.nl, nog onderweg, als je veel tijd en gratis naft hebt, kan je naar Hengelo in NL rijden om zelf op te halen ipv €190 te dokken; of boven de €3500 bestellen en dan is het gratis levering (benieuwd of dat ook geldt voor naar België).Victron
Waarschijnlijk nkon.nl. Ysebaert, de officiële Belgische verdeler is een pak duurder, daar krijg je dan wel (van wat ik hoor en lees) prima ondersteuning voor, maar daarvoor ga ik terugvallen op de documentatie, facebook groepen en Victron community forum.Budget
inc 21% btw, inc. verzendkosten, recht van de facturen| Zonnepanelen | €3846.49 |
| Draagstructuur | €2682.19 |
| PVX mounts | €131.41 |
| Stäubli EVO2 stekkers | €52.64 |
| Solar kabel | €268.62 |
Voor een totaal van €6981.35.
Geschat budget voor omvormers en toebehoren is 3x€1620 + €1000 à €2000
Geschat budget voor batterijen: €2400 voor 15kWh, we gaan de omvormers dan wel beperken in stroom, later uitbreiden met zelfde batterijen.
Geschat totaalbudget: €15 à 17k afhankelijk van hoeveel batterijen we er initieel op zetten.
Status
- Meeste gereedschap is geleverd, zonnepanelen staan hier in de tuin, alles voor op het dak is onderweg.
- dak-installatie vermoedelijk volgende week zaterdag
- Todo: 3x MultiRS bestellen en dan kunnen wie die alvast aansluiten zonder batterij, dus puur als omvormer.
- Elektrisch schema verder uitwerken en detailleren.
Laatst bewerkt: