• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen, 6%, 21% ? + extra vraagjes....

Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou overwegen om zonnepanelen te leggen (nog dit jaar)



Mijn huis is 2 jaar oud, is dit dan aan 21% BTW tarief of is het voor zonnepanelen altijd 6% ?



Hoe zit het ook met de inbreng in de belastingen, ik lees 40% belastingsvermindering op max 3600 euro

Krijg je dan werkelijk 1440 euro (40% van 3600 euro) terug of hoe werkt dit juist. (ook gelezen dat je dit zal mogen spreiden over 4 jaar, dus 4x 3600 euro).



Iemand ervaringen met groene leningen ? Ik zou 60-75% financieren met een groene lening op 5-8 jaar. Zijn er hier al goede formules voor bij de banken ?



thx
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
2 jaar = 21% BTW, tenzij je er nog niet in woonde op 1/1/2009.



1 factuur spreiden over verschillende jaren: je huis zal ook ouder moeten zijn. Je kan wel factuur vragen op 2009 en ene op 2010.



Je krijgt 40% van de factuur terug, met een maximum van ongeveer 3600€. Dus je krijgt effectief 3600€ terug (per jaar dat je het maximaal kan inbrengen).



Groene lening is nog niet officieel goedgekeurd.
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat de spreiding betreft:



In 2009 nog tenminste:



Maximum 40% van de factuur.

Bvb: totaal 20000 euro , dan wordt dat 8000 euro.



Maar je mag maximum 3600 euro per jaar inbrengen.

Je mag dit spreiden over maximum 4 jaar.



M.a.w wie ten volle ervan wil gebruik maken kan zo 3600x4 = 14400 euro inbrengen. A rato van 40% zou de PV panelen dan 36000 euro mogen kosten.



Wel opletten wat groencertificaten betreft:

Wie nog wil genieten van 450 euro per 1000kWh, dan dient de fotovoltaische installatie effectied in gebruik genomen worden voor 31 december 23.59 uur.



Eens 2010 dan zakt de prijs voor een groencertificaat naar 350 euro.

En opletten, dit tarief is dan voor 20 jaar geldig.



Tenzij de regering zo hard moet besparen en ook daar in gaan knibbelen natuurlijk.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Sergei wrote:
Maar je mag maximum 3600 euro per jaar inbrengen.

Je mag dit spreiden over maximum 4 jaar.
Ow zekers, dit geldt zeker niet voor alle woningen!!
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
m pieter wrote:
Sergei wrote:
Maar je mag maximum 3600 euro per jaar inbrengen.

Je mag dit spreiden over maximum 4 jaar.
Ow zekers, dit geldt zeker niet voor alle woningen!!

Alleen voor woningen ouder dan 5 jaar...



wat voor een KUTregeling is me dat nu, je zet een nieuwbouw welke al veel ecologischer is en dan wordt je nog eens fiscaal afgestraft, dus nieuwbouws mogen geen bedrag spreiden............. ..............
 
Lid geworden
13 apr 2006
Berichten
172
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
wat voor een KUTregeling is me dat nu, je zet een nieuwbouw welke al veel ecologischer is en dan wordt je nog eens fiscaal afgestraft, dus nieuwbouws mogen geen bedrag spreiden............. ..............

En ook nog eens 21% btw betalen ipv 6%.



M.i. hebben zonnepanelen niks te zien met de ouderdom van de woning.

Die btw was een maatregel om de verbouwingen te stimuleren, zonnepanelen zetten is geen verbouwing.

Als je een auto koopt om in de garage te zetten van een huis ouder dan 5jaar, is dat dan ook aan 6% btw ?
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Farao wrote:
Quote:
wat voor een KUTregeling is me dat nu, je zet een nieuwbouw welke al veel ecologischer is en dan wordt je nog eens fiscaal afgestraft, dus nieuwbouws mogen geen bedrag spreiden............. ..............

En ook nog eens 21% btw betalen ipv 6%.



M.i. hebben zonnepanelen niks te zien met de ouderdom van de woning.

Die btw was een maatregel om de verbouwingen te stimuleren, zonnepanelen zetten is geen verbouwing.

Als je een auto koopt om in de garage te zetten van een huis ouder dan 5jaar, is dat dan ook aan 6% btw ?





T'is maar hoe je het bekijkt: indien de verkavelingsregels regels bevat dat het dak nauwgezet dan is er veel kans dat je een... bouwvergunning nodig hebt. Het hangt ook wel af van stad tot stad, met andere woorden, de flexibiliteit van de stadsambtenaren.





Bovendien: die regeling die nu van kracht is (max 4 jaar spreiding) is nog maar pas van kracht en kwam er vooral door Didier Reynders.



Maar zoals elke vorm van subsidiëring: eens de voorzien kas leeg is schroeven ze het bedrag terug en/of de termijn.



Net daarom zakken groencertificaten vanaf 2010 100 euro, dus 450 naar 350.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
rombaft wrote:
SvenVD wrote:
m pieter wrote:
Sergei wrote:
Maar je mag maximum 3600 euro per jaar inbrengen.

Je mag dit spreiden over maximum 4 jaar.
Ow zekers, dit geldt zeker niet voor alle woningen!!

Alleen voor woningen ouder dan 5 jaar...



wat voor een KUTregeling is me dat nu, je zet een nieuwbouw welke al veel ecologischer is en dan wordt je nog eens fiscaal afgestraft, dus nieuwbouws mogen geen bedrag spreiden............. ..............



coprrectie, een nieuwbouw is niet ecologischer dan een renovatie. er gaan veel meer resources in de productie van een nieuwbouw. Anyway, als je toch graag die 6% BTW wil hebben waarom heb je dan niet gerenoveerd?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Wat een KUTregeling is het dat nieuwbouwers in 2009 de eerste €50.000 maar aan 6% (ipv 21%) belast worden en nieuwbouwers van de jaren er voor niet?



Wat en KUTregeling is het dat eigenaars van zonnepanelen de eerste 20 jaar €0,45 per geproduceerde kWh krijgen terwijl ze maar moeten aankopen (zoals iedereen) aan €0,17?



Zo gaat dat nu eenmaal, men legt bepaalde regels op betreffende het krijgen van een subsidie of belastingaftrek en er zijn er altijd die uit de boot vallen.



btw, wist je trouwens dat verbouwers tot €10.000 renovatiepremie kunnen krijgen? Zomaar! Krijgen! :wink: 8) Hell yeah! 8)
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Nevermore wrote:
...

btw, wist je trouwens dat verbouwers tot €10.000 renovatiepremie kunnen krijgen? Zomaar! Krijgen! :wink: 8) Hell yeah! 8)



Da's een KUTregeling want ik kom niet in aanmerking...
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom het een slechte regeling is,



Waar ik nu woon stond een oude hoeve die totaal niet meer te renoveren viel, deze is afgebroken en het stuk grond is in twee verdeeld.

Dus er is een oude vervallen woning afgebroken om er een zuinigere woning op te zetten.





Soit, zonnepanelen zijn nu eenmaal zaken die NIETS met renovatie te maken hebben, niet alleen genieten huizen ouder dan 5 jaar van een 6% regel maar mogen die ook nog eens hun bedrag spreiden over verschillende jaren qua aftrek.

Sorry maar dat kan ik moeilijk begrijpen eerlijk gezegd.



Dat heeft ook weinig te zien met regeltjes war je al dan neit nete buiten of binnen valt, ik heb geen problemen met het feit dat er nu 6% geldig is voor de eerste 50K, ook niet met de renovatiepremie enz... maar er moet wel een bepaalde logica inzitten in hun regels welke nu blijkbaar niet aanwezig is.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
rombaft wrote:
Waarom het een slechte regeling is,



Waar ik nu woon stond een oude hoeve die totaal niet meer te renoveren viel, deze is afgebroken en het stuk grond is in twee verdeeld.

Dus er is een oude vervallen woning afgebroken om er een zuinigere woning op te zetten.





Soit, zonnepanelen zijn nu eenmaal zaken die NIETS met renovatie te maken hebben, niet alleen genieten huizen ouder dan 5 jaar van een 6% regel maar mogen die ook nog eens hun bedrag spreiden over verschillende jaren qua aftrek.

Sorry maar dat kan ik moeilijk begrijpen eerlijk gezegd.



Dat heeft ook weinig te zien met regeltjes war je al dan neit nete buiten of binnen valt, ik heb geen problemen met het feit dat er nu 6% geldig is voor de eerste 50K, ook niet met de renovatiepremie enz... maar er moet wel een bepaalde logica inzitten in hun regels welke nu blijkbaar niet aanwezig is.



Je krijgt al 0.45 eur per geproduceerde kWh en zelfs dat is nog niet goed genoeg? Gekregen paard niet in de bek kijken he. PV panelen zijn zowiezo al overgesubsidieerd en dat verschil tussen 6% en 21% BTW valt in 't niet bij de zwaar overdreven GSC's die je krijgt.



Die 6% regeling is een algemene regeling en zoals altijd: je kan nooit voor iedereen goed doen. Dat je op een verkaveling een huis gaat zetten waar ooit een krot heeft gestaan doet niet toe aan 't feit dat je even goed een bestaande BEWOONBARE woning had kunnen kopen en renoveren. Zo zijn er meer dan genoeg. Toch verkoos je om ergens te gaan wonen waar dat je volledig opnieuw moest bouwen. Krot afbreken en nieuwbouw zetten kan je nu bezwaarlijk onder renovatie rekenen. Die 6% dient trouwens om bestaande woningen te recycleren, zo verkrotting tegen te gaan en de stijging van de prijs van de bouwgronden ietwat te temperen. Dat is geen maatregel om bestaande woningen 'ecologischer' te maken (daarvoor zijn er andere subsidies).
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
wij zijn aan het aftellen - overmorgen worden ze gelegd. :D 8)
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
rombaft wrote:
Waarom het een slechte regeling is,



Waar ik nu woon stond een oude hoeve die totaal niet meer te renoveren viel, deze is afgebroken en het stuk grond is in twee verdeeld.

Dus er is een oude vervallen woning afgebroken om er een zuinigere woning op te zetten.





Soit, zonnepanelen zijn nu eenmaal zaken die NIETS met renovatie te maken hebben, niet alleen genieten huizen ouder dan 5 jaar van een 6% regel maar mogen die ook nog eens hun bedrag spreiden over verschillende jaren qua aftrek.

Sorry maar dat kan ik moeilijk begrijpen eerlijk gezegd.



Dat heeft ook weinig te zien met regeltjes war je al dan neit nete buiten of binnen valt, ik heb geen problemen met het feit dat er nu 6% geldig is voor de eerste 50K, ook niet met de renovatiepremie enz... maar er moet wel een bepaalde logica inzitten in hun regels welke nu blijkbaar niet aanwezig is.



Je krijgt al 0.45 eur per geproduceerde kWh en zelfs dat is nog niet goed genoeg? Gekregen paard niet in de bek kijken he. PV panelen zijn zowiezo al overgesubsidieerd en dat verschil tussen 6% en 21% BTW valt in 't niet bij de zwaar overdreven GSC's die je krijgt.



Die 6% regeling is een algemene regeling en zoals altijd: je kan nooit voor iedereen goed doen. Dat je op een verkaveling een huis gaat zetten waar ooit een krot heeft gestaan doet niet toe aan 't feit dat je even goed een bestaande BEWOONBARE woning had kunnen kopen en renoveren. Zo zijn er meer dan genoeg. Toch verkoos je om ergens te gaan wonen waar dat je volledig opnieuw moest bouwen. Krot afbreken en nieuwbouw zetten kan je nu bezwaarlijk onder renovatie rekenen. Die 6% dient trouwens om bestaande woningen te recycleren, zo verkrotting tegen te gaan en de stijging van de prijs van de bouwgronden ietwat te temperen. Dat is geen maatregel om bestaande woningen 'ecologischer' te maken (daarvoor zijn er andere subsidies).



toch is het verschil te groot tussen een huis ouder dan 5 jaar en een jonger huis inzake fiscaliteit, met die BTW stelling kon ik nog leven, maar dat je de inbreng ook anders moet regelen (het kan werkelijk tot meer dan 4000 euro schelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!) dat is er gewoon over. Dit is zelfs discriminatie mijn inziens.



Over die verkrotting, ik ben ze tegengegaan, er stond al jaren een krot bijna midden in een dorp, nu is het weg en staat een nieuw huis dat op zijn beurt weer 100 jaar meekan.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
rombaft wrote:
jandc wrote:
rombaft wrote:
Waarom het een slechte regeling is,



Waar ik nu woon stond een oude hoeve die totaal niet meer te renoveren viel, deze is afgebroken en het stuk grond is in twee verdeeld.

Dus er is een oude vervallen woning afgebroken om er een zuinigere woning op te zetten.





Soit, zonnepanelen zijn nu eenmaal zaken die NIETS met renovatie te maken hebben, niet alleen genieten huizen ouder dan 5 jaar van een 6% regel maar mogen die ook nog eens hun bedrag spreiden over verschillende jaren qua aftrek.

Sorry maar dat kan ik moeilijk begrijpen eerlijk gezegd.



Dat heeft ook weinig te zien met regeltjes war je al dan neit nete buiten of binnen valt, ik heb geen problemen met het feit dat er nu 6% geldig is voor de eerste 50K, ook niet met de renovatiepremie enz... maar er moet wel een bepaalde logica inzitten in hun regels welke nu blijkbaar niet aanwezig is.



Je krijgt al 0.45 eur per geproduceerde kWh en zelfs dat is nog niet goed genoeg? Gekregen paard niet in de bek kijken he. PV panelen zijn zowiezo al overgesubsidieerd en dat verschil tussen 6% en 21% BTW valt in 't niet bij de zwaar overdreven GSC's die je krijgt.



Die 6% regeling is een algemene regeling en zoals altijd: je kan nooit voor iedereen goed doen. Dat je op een verkaveling een huis gaat zetten waar ooit een krot heeft gestaan doet niet toe aan 't feit dat je even goed een bestaande BEWOONBARE woning had kunnen kopen en renoveren. Zo zijn er meer dan genoeg. Toch verkoos je om ergens te gaan wonen waar dat je volledig opnieuw moest bouwen. Krot afbreken en nieuwbouw zetten kan je nu bezwaarlijk onder renovatie rekenen. Die 6% dient trouwens om bestaande woningen te recycleren, zo verkrotting tegen te gaan en de stijging van de prijs van de bouwgronden ietwat te temperen. Dat is geen maatregel om bestaande woningen 'ecologischer' te maken (daarvoor zijn er andere subsidies).



toch is het verschil te groot tussen een huis ouder dan 5 jaar en een jonger huis inzake fiscaliteit, met die BTW stelling kon ik nog leven, maar dat je de inbreng ook anders moet regelen (het kan werkelijk tot meer dan 4000 euro schelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!) dat is er gewoon over. Dit is zelfs discriminatie mijn inziens.



Over die verkrotting, ik ben ze tegengegaan, er stond al jaren een krot bijna midden in een dorp, nu is het weg en staat een nieuw huis dat op zijn beurt weer 100 jaar meekan.



Discriminatie is als je geen keuze hebt. Jij hebt de keuze dus geen discriminatie. Ik kom niet in aanmerking voor die 30% renovatiesubsidie omdat wij net boven (pakweg 100 eur) de loonsgrens zitten. Pech denk ik dan. Ik ga niet gaan zagen daarover en ik ga ook niet, overtuigd van het grote onrecht dat mij is aangedaan, gaan kafferen op andere die wel die subsidie gehad hebben of kunnen krijgen.



Je bent helemaal geen verkrotting tegen gegaan. Het WAS al een krot. Als je een bestaande woning had verbouwd dan had je verkrotting tegen gegaan. Je hebt nu gewoon een nieuwbouw gezet op een perceel waar afval op lag. Ik neem aan dat jij dat stuk niet eens verkaveld hebt.



Als je al die subsidie dingen wilt, waarom heb je dan een nieuwbouw gezet? Als ik schandalig gesubsidieerd wil worden dan zet ik ook PV panelen op mijn dak maar ik doe da nie. Moet ik nu gaan zagen dat ik geen GSC's krijg voor de opbrengst van onze thermische panelen?
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Eerst offertes aanvragen.

Dan zelf beslissen want prijzen durven nogal uiteen liggen naar gelang verwacht Wp vermogen en uitvoering van de PV panel

en, bvb standaard of panelen met achterlikkende kontaktbanen en volledig zwart i.p.v. blauw/alu. Laag vermogen versus hoog vermogen panelen.
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sergei wrote:
Eerst offertes aanvragen.

Dan zelf beslissen want prijzen durven nogal uiteen liggen naar gelang verwacht Wp vermogen en uitvoering van de PV panel

en, bvb standaard of panelen met achterlikkende kontaktbanen en volledig zwart i.p.v. blauw/alu. Laag vermogen versus hoog vermogen panelen.



ik heb via het web een aantal offertes aangevraagd , maar nog geen enkel gekregen :roll:
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
De meeste nieuwbouwers hebben de eerste 5 jaar toch geen €20.000 over om nog even PV-panelen te plaatsen. Dus stelt zich meestal dit probleem van 6% en 4 jaar belastingaftrek.



Alleen spijtig nu dat over 5 jaar de GSC's een pak minder zijn dan nu.



Die GSC's dat vind ik pas een KUTregeling. Want wie moet dat uiteindelijk betalen denk je? De gewone elektriciteitsgebruiker!

Dus ik word benadeeld door al die PV-paneel-eigenaars! (al dan niet aan 6%)



Ik zeg het zo vaak: als belegging moet je ZEKER PV panelen leggen.

Maar ik ben wel helemaal tegen het principe van de oversubsidiëring.

En het strafste van al, de meeste leggen dan gewoon PV-panelen om verder nog even veel elektriciteit te gebruiken. Ipv eerst te verplichten overal spaarlampen en andere energiebesparende maatregelen te nemen.

Ik ken er zelfs die speciaal een elektrische boiler hebben aangeschaft na installatie PV-panelen.



Om nog maar over het uitzicht te zwijgen, vroeger had je op elk huis lelijke antennemasten, nu lelijke PV-installaties.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan