• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonnepanelen: 2 offertes vergelijken (zelfde firma)

Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij hebben via Test-Aankoop ingeschreven op een groepsaankoop voor zonnepanelen.
Eerste offerte gekregen via de website, daarna is de installateur langs gekomen en nu hebben we van hen 2 gedetailleerde offertes gekregen.
Wij hebben een klein verbruik: 2900kw/jaar.
We hebben plaats voor 9 panelen, volgens installateur zouden we er 11 nodig hebben om ons (huidig) verbruik te dekken.
Het verschil in de offertes zit in de panelen zelf. 

Offerte 1: 
- 11 panelen policristaline (Seraphim) 260wp
- verwachte opbrengst: 2580kWh/jaar
- terugverdiend (winst) na 9 jaar

Wel vreemd dat ze hier een offerte geven voor 11 panelen, of zouden die kleiner zijn waardoor er toch 11 op 't dak kunnen ...? (gemaild om te vragen uiteraard).

Offerte 2:
- 9 hoogrendementspanelen Perlight
- verwachte opbrengt: 2480kWh/jaar 
- terugverdiend (winst) na 10 jaar 

Het prijsverschil tussen de 2 is <300 euro dus dat is niet echt een argument.

Welke van de 2 zouden jullie aanraden?
Ook goed om weten is dat we een elektrische auto willen kopen eens de batterijen daarvan ± 250 km aankunnen (Renault Zoe of in die prijscategorie, geen Tesla of auto's van 40K :p )
Dan zal ons elektriciteitsverbruik ook wel vermeerderen. 
Bedankt,
 
Voor het vergelijken van offertes heb je veel meer info nodig, ik kan met jouw gegevens tenminste geen goed advies geven.

Probleem van die groepsaankopen is dat je meestal niet meer info krijgt
sad_smile.png


Zelfs het vermogen van die HR panelen niet, hoe kun je dan iets beslissen?

 

Verder, als je verbruik nu 2900kWh is en je maar 2580kWh gaat opwekken met je panelen, hoe zie je dat dan met die elektrische wagen??
 
de offertes die we gekregen hebben zijn wel gedetailleerd natuurlijk,

die seraphim 260wp

Perlicht 300WP

(is't dat wat je bedoelde?) 

de panelen dekken idd ons volledig verbruik niet, we zitten nu ook al bij Wase wind, een volledig groene leverancier. 
 
Zonder helling, orientatie merk en type omvormer, afstanden, kabeldiktes, en schaduwof niet  is een offerte niet te beoordelen.

 

Als je alleen naar de panelen kijkt neem dan de goedkoopste met de meeste Wp (11x260Wp)

 
 
Al die andere factoren zihn voor beide offertes net hetzelfde. ..
 
Al die andere factoren zihn voor beide offertes net hetzelfde. ..

Maar dat wil toch niet zeggen dat dan dan correct is?
 
Euhm, er is een installateur thuis komen kijken he. Waarom zou ik die mens niet betrouwen? Testaankoop heeft de deelnemende bedrijven geselecteerd dus ik denk niet dat er sjoemelaars tussen zitten.
 
Ik heb al duizende offertes beoordeeld over zonnepanelen en de combinatie groepsaankoop en testaankoop doen bij mij alle  alarmbellen afgaan, hopelijk heb jij wel geluk .
 
niet echt een expert, maar de offertes die ik gezien heb via goedope groepsaankopen, waren in veke gevallen duurder dan wanneer ze zelf een offerte lieten opmaken bij een 'kleinere' firma.  Door de omvang van zulke groepsaankopen, vallen vele kleinere firma's al af. Enkel de grotere blijven dan over om een bod te doen. Zou me niet verwonderen als die onderling afspraken maken , zowel qua pijs als qua samenwerken in onderaanneming.

TVT is relatief, want wat als morgen de prijs van elec halveert ? Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar  sommigen bieden al bv alle elec aan volledig nachttarief aan. Omvormer moet nog eens vervangen worden ook.

 
 
elektriciteitsprijs zelf is niet echt een factor meer. maakt nog een kwart tot een derde van de factuur uit.

ga alvast eens kijken op vreg.be en doe daar de V-test om te zien hoeveel je gaat betalen met en zonder zonnepanelen (bij met moet je uiteraard de verwachte productie aftrekken van je huidig verbruik).
Verschiet niet! (ik gok dat het over dik 300 euro per jaar zal gaan, dus voor 10 jaar terugverdientijd mag uw installatie dan maar 3500 euro kosten. Na 10-15 jaar wellicht een nieuwe omvormer nodig en na 20-25 jaar alles laten afbreken en recycleren.)

De groene gedachte scoort blijkbaar wel heel hoog bij jullie.
Helaas moet ik jullie dan ontgoochelen in jullie keuzes: zonnepanelen zijn niet milieuvriendelijk en windenergie ook niet. De uitstoot wordt gewoon verschoven in de tijd (naar voor en naar achter).

Als jullie het ernstig menen met die elektrische auto, dan zullen jullie wel wat forser moeten investeren.
Je kan al eens berekenen hoeveel kWh benzine jullie nu verbruiken (kleine 10kWh per liter met een kleine 40% rendement voor hypermoderne benzinemotoren, eerder 30% voor oudere conventionele ontploffingsmotor)

Dus even vlug:
* stel jullie doen 10.000km/jr
* met een moderne hoogrenderende verbrandingsmotor à 40%
* 5L/100km

Dan is er ongeveer 500L * 10kWh/L * 0,4 = 2000kWh energie naar de wielen gegaan.
Dat komt neer op 20 kWh per 100km

Toevallig is dat ook wat voor bvb de elektrische Nissan Leaf door de fabrikant opgegeven wordt.
Die kan met zijn 24kWh batterij 120km rijden (op de meest economische manier uiteraard zonder optrekken en max 70km/u).

Moderne batterijen hebben ook een zeer efficiënte laadcyclus, dus je moet niet echt veel extra energie rekenen voor het opladen. Laat ons 2200 kWh nemen om 2000kWh in de batterij te krijgen (dat is dan al zeer ruim gerekend).
Die 2200 kWh moet ook op jouw dak liggen.
Doe dan maar eens de vreg-test opnieuw met een dubbel zo zware omvormer.
Besparing per jaar zal in de grootte-orde van 0 euro liggen (tot je die auto koopt natuurlijk).

Helaas zal je de auto vooral 's nachts opladen, dus vnl op kernenergie (ook al ben je klant bij een windenergie-leverancier en heb je zonnepanelen). Voor de CO2-uitstoot van uw elektrische wagen is dat natuurlijk super, maar er zijn daar wel enkele andere milieueffecten mee gemoeid natuurlijk. 
bad.gif


Eén kWh elektriciteit kost nu ongeveer 0,22 euro alles in.
Dus voor de auto komt dat op 2200 kWh * 0,22 eur/kWh = 480 eur (voor 10.000 km)
Dat is ongeveer de helft van 500L benzine.

Zelfs zonder zonnepanelen win je er aan... maar het kan natuurlijk beter.

Long story short:
* als je nu al zonnepanelen legt voor die auto, dan verlies je geld tot je die auto hebt.
* als je het niet doet, dan ben je met een elektrische auto nog altijd goedkoper af per 100km
    (op voorwaarde dat je niet vinnig rijdt en geen autostrade doet, anders kom je ongeveer gelijk uit)
* wanneer je de auto koopt leg je best nog eens evenveel panelen bij.
   (doe de VREG-test om te zien wat dat -op vandaag- zou kosten aan bijkomende taksen, en wat het zou kosten zonder de extra zonnepanelen maar met het extra verbruik)
* elektrische auto rijdt in de feiten op kernenergie

 
 
merci DIY?

da's nuttige en uitgebreide info. Die Vtest ga ik zeker eens doen en de rest eens samen met mijn man overlopen. 

uiteraard weet ik dat zonne- en windenergie ook CO-uitstuit hebben en dat die zonnepanelen niet van groene blaadjes gemaakt zijn maar alles beter dan kernenergie, nietwaar? 

 
 
bij berekenen van elec wagen is er wel enkel rekening gehouden met het verbruik, niet met aankoop, bv voor de KIA soul is er een verschil van 15k tussen de basis 1.6 benzine en de electrische wagen. Op de EV zullen wel wat extras zitten, maar dan nog heb je 10k verschil !
 
Het ging inderdaad alleen over de energie. 

Langs de andere kant is een elektrische wagen stijl Tesla voor mij een firmawagen, en die is over een leasetermijn van 4 of 5 jaar véél goedkoper dan een VW golf die maar de helft kost (dankzij fiscale stimuli). Dus aanschafprijs is iets relatiefs. 

Een Tesla zit overigens meer richting 22kWh per 100km (voor de lichte versie).

Wanneer de firma mij echter een Tesla wil geven zal ik bedanken, want dan moet ik op eigen kosten 'tanken'.

 
 
Mario_ zei:
bij berekenen van elec wagen is er wel enkel rekening gehouden met het verbruik, niet met aankoop, bv voor de KIA soul is er een verschil van 15k tussen de basis 1.6 benzine en de electrische wagen. Op de EV zullen wel wat extras zitten, maar dan nog heb je 10k verschil !

onze huidige auto is 7 jaar oud en er beginnen nu kosten aan te komen dus waren we aan het kijken wat het voordeligste is. De Renault Zoe is beschikbaar vanaf 22K, dit jaar krijg je van de regering nog 5000€ premie.... dus dan wordt 't interessant. Alleen jammer dat de batterij maar 150km max aankan. 

Nieuwe auto hebben we binnen dit en +/-3 jaar toch "nodig" (nodig is relatief natuurlijk)  
 
Maar de Renault Zoë komt zonder batterij.  Reken dus ook een 1000€/jaar voor huur batterij er nog eens bij.

Een vergelijkbare benzinewagen van die kleinere wagens kost ook niet veel. En rijden meestal nog geen 80€ aan benzine op op een maand. Dus enkel de huur van de batterij dekt reeds het verbruik van uw benzinewagen. De verbruikte elec is dan eigenlijk nog een extra kost. Bovenop de meerkost van de wagen zelf.

 

Voordeel is dan natuurlijk dat je je geen zorgen moet maken over de batterij. Alhoewel je bij Kia ook 7j garantie krijgt op de batterij.

 
 
D I Y zei:
Wanneer de firma mij echter een Tesla wil geven zal ik bedanken, want dan moet ik op eigen kosten 'tanken'.

 

weeral een reden om bedrijfswagens af te schaffen, maar da's een andere discussie

is het dan toch niet nog altijd goedkoper om zelf te "tanken" met een Tesla die je gratis krijgt dan zelf een benzine/diesel te moeten kopen met alle taksen erbij? 
 
Op eigen kosten tanken? Bij ons zal (als onze Tesla's er zijn) dat gewoon via onkostennota's terugbetaald worden (cfr tankkaart bij bedrijfswagen).

Hoe je dan gaat bewijzen hoeveel kWh er naar de bedrijfswagen gegaan is, daar hebben ze uiteraard niet over nagedacht (die Tesla's moesten en zouden besteld worden want dat is hip & trendy), haha.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan