Zonnenboiler, WTW, batterij, ...? Wat is waard om te plaatsen?

• Tags energie energieverbruik nieuwbouw ventilatie vloerverwarming
  • KevinGoos01

Nieuw Lid
    Lid geworden
    3 aug 2022
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    8
    Ik ben bezig met de bouw van een nieuwbouw, en aan het bepalen wat ik ga doen van technieken.

Er zijn duizende besparende technieken, maar de vraag is wat is waard om te plaatsen voor een nieuwbouw?
    Momenteel heb ik het volgende al getekend:
    - geothermische warmtepomp met vloerverwarming / koeling
    - 10kw zonnepanelen (in een West-Oost richting)
    - ventilatiesysteem met luchtonvochtiger

Ik ben zelf in bezit van een electrische wagen die ik thuis ook zal opladen.
    Ik ben ook bezig met een domotica systeem om alles wat slimmer te gaan sturen van verbruik

Dus de vraag is, wat kan ik nog plaatsen om te besparen.
    Een batterij leek mij misschien wel interessant, in combinatie met het dynamisch tarief dat ik nu heb.
    Maar er zijn natuurlijk nog andere zaken zoals een WTW of een zonneboiler, ...

Deze 5 kW stekkerbatterij kwam ik tegen op een ander forum, maar ik kan zelf niet inschatten of dit interessant kan zijn:

https://www.marstek.nl/stekker-batterij/
    Nog altijd 400€ per kWh.
    In elk geval, we gaan in de goede richting.

In ons bedrijf zochten wij voor een speciale voertuig toepassing batterijen van 200kWh in modules. Ca 4 jaar geleden kregen we offertes van 350€/kWh. De meest recente is nu aan 65€/kWh. En dan spreken we over ca 1000 stuks per jaar wat dus kleine hoeveelheden zijn in de automotive wereld.

Je kan er dus van uit gaan dat bedrijven als Tesla, VW etc zeker onder de 40-50€ zitten, en fabrikanten van thuisbatterijen gaan zeker minder dan 100€ per kWh betalen voor de naakte batterij, daar komt dan wel de inverter nog bij en het BMS, maar dat zijn niet de grootste kosten.

Goh ja, als ik kijk naar die poolse aanbieder dan is de metalen kast met BMS en alle verbindingsmateriaal (busbars, kabels,…) al dik 500€. De 15kWh die er in gaat kost dan 1200€ extra. Dat is rond 80€/kWh voor de batterijen.

PYLONTECH is prijs/kwaliteit zeker niet slecht.
    Geen 1000€ voor een 4,8kwh batterij
    https://www.nkon.nl/pylontech-us-50...xvjjg2x10TR4xhlMIH8Ejye1ltkahARRoClIAQAvD_BwE. Nog wel BMS nodig
    Ik lees bij die batterij:
    Deze batterij beschikt over geavanceerde veiligheidsfuncties, waaronder een geïntegreerd Battery Management System (BMS) dat zorgt voor veilige werking, een langere levensduur en bescherming tegen overlading, diepontlading en kortsluiting.
    Dus wat heb je nog extra nodig?
    Trouwens ==> 1000€ voor 5kWh, aan 300€ per jaar zou ik die kunnen terugverdienen, dat is 3 jaar?

Goh ja, als ik kijk naar die poolse aanbieder dan is de metalen kast met BMS en alle verbindingsmateriaal (busbars, kabels,…) al dik 500€. De 15kWh die er in gaat kost dan 1200€ extra. Dat is rond 80€/kWh voor de batterijen.
    80€ / kWh ==> voor 10kWh batterij spreek je dan over 800 euro?
    Als je dat een beetje goed inzet heb je dat toch al redelijk snel terugverdiend? Volgens mijn berekeningen van de afgelopen jaren, verdien ik puur aan "energiekost" 420€ per jaar terug. Als je die batterijen een beetje deftig kunt inzetten om je kwartierpieken op te vangen, haal je misschien 500€ per jaar terug... Dan is die op 2 jaar terugverdiend??? Als iemand mij de volledige setup kan bezorgen, plaats ik die direct. Zelfs aan 150€ / kWh kun je een batterij snel terugverdienen.

Waar zit het addertje?

Laatst bewerkt:
    Waar zit het addertje?
    Dat je niet zeker bent of dat bedrijf wel bestaat en je moet vooraf betalen…

Ik vind bvb ook deligreencs op aliexpress (die ervaar ik als erg betrouwbaar), met verzending vanuit Polen, zelfde foto’s en beschrijvingen, maar 20% duurder.
    Dus is deligreencs.com van hen zonder de aliexpress middleman, of is het van een oplichter?

Waar zit het addertje?

Ik vind bvb ook deligreencs op aliexpress (die ervaar ik als erg betrouwbaar), met verzending vanuit Polen, zelfde foto’s en beschrijvingen, maar 20% duurder.
    Dus is deligreencs.com van hen zonder de aliexpress middleman, of is het van een oplichter?
    80€/kWh --> +20% = 96€/kWh --> voor een batterij van 10kWh zou je dan nog maar 1000€ betalen... Dus op 2 jaar terugverdiend. Dat zaakje vertrouw ik dus nog niet hé :).

Waar zit het addertje?

80€/kWh --> +20% = 96€/kWh --> voor een batterij van 10kWh zou je dan nog maar 1000€ betalen... Dus op 2 jaar terugverdiend. Dat zaakje vertrouw ik dus nog niet hé :).
    prijzen van batterijen dalen enorm. De Ali-express prijs is wat je hier over enkele maanden ook zal zien. Hier wordt ook mede door premies prijzen kunstmatig hoog gehouden. Kijk maar naar de dalingen na afschaffen premie.

Pylontech heb ik nog niet echt besturdeert, maar hoor er goede dingen van icm met Victron
    Ingebouwde BMS en de rest lijkt plug & play. Dus 5kwh aan 1000€ lijkt al goede richting uit te gaan.

https://www.nkon.nl/pylontech-us-50...xvjjg2x10TR4xhlMIH8Ejye1ltkahARRoClIAQAvD_BwE. Nog wel BMS nodig
    Deze batterij beschikt over geavanceerde veiligheidsfuncties, waaronder een geïntegreerd Battery Management System (BMS) dat zorgt voor veilige werking, een langere levensduur en bescherming tegen overlading, diepontlading en kortsluiting.
    Trouwens ==> 1000€ voor 5kWh, aan 300€ per jaar zou ik die kunnen terugverdienen, dat is 3 jaar?

Als je dat een beetje goed inzet heb je dat toch al redelijk snel terugverdiend? Volgens mijn berekeningen van de afgelopen jaren, verdien ik puur aan "energiekost" 420€ per jaar terug. Als je die batterijen een beetje deftig kunt inzetten om je kwartierpieken op te vangen, haal je misschien 500€ per jaar terug... Dan is die op 2 jaar terugverdiend??? Als iemand mij de volledige setup kan bezorgen, plaats ik die direct. Zelfs aan 150€ / kWh kun je een batterij snel terugverdienen.

Waar zit het addertje?
    Ik weet niet of je met 5kWh een besparing kan realiseren van 300€ per jaar.
    Mijn simulatie loopt voor 10 kWh en dan zou ik rond de 400€ uit komen.

Ik wacht op 10 kWh aan ca 2000€.
    Nu heb ik nog een PV omvormer van mijn eerste PV installatie van 4kW die 15 jaar oud is.
    Als ik die vervang door een hybride, en er dan een batterij aan hang van 10 kWh, dan ben ik bereid daar 3000€ voor te betalen.
    Enig addertje voor mij is dat die installatie nog 1200€ aan GSC's oplevert per jaar, en die ga ik niet opgeven door die te vervangen door een hybride omvormer...

Waar zit het addertje?

Nu heb ik nog een PV omvormer van mijn eerste PV installatie van 4kW die 15 jaar oud is.
    Als ik die vervang door een hybride, en er dan een batterij aan hang van 10 kWh, dan ben ik bereid daar 3000€ voor te betalen.
    Enig addertje voor mij is dat die installatie nog 1200€ aan GSC's oplevert per jaar, en die ga ik niet opgeven door die te vervangen door een hybride omvormer...
    je mag wel een 2de insallatie plaatsen. Dus 1 met GSC en dan 1 nieuwe met eigen omvormer.
    Andere optie is om batterij met eigen omvormer .

Enkel en alleen voor de batterijen hé. BMS, kast, aansluitmateriaal en omvormer moeten er nog bij eer je over een kostprijs per kWh voor de installatie kan spreken. Dan ga je toch wel 300€ uitkomen. Als je al hybride omvormer hebt zal het wel minder bijkomende investering zijn.

Simulaties volgens mijn verbruik/opwek : Gemiddelde van 2 volledige jaren 2023 & 2024

Batterij 2kWh: 125€
    Batterij 5kWh: 310€
    Batterij 10kWh: 415€
    Batterij 15kWh: 460€

Dus jouw simulatie van 10kWh komt overeen met mijn simulatie ;). Dat is zonder rekening te houden met het aftoppen van pieken... Daar valt volgens mij ook nog wel wat winst te rapen.

Enkel en alleen voor de batterijen hé. BMS, kast, aansluitmateriaal en omvormer moeten er nog bij eer je over een kostprijs per kWh voor de installatie kan spreken. Dan ga je toch wel 300€ uitkomen. Als je al hybride omvormer hebt zal het wel minder bijkomende investering zijn.
    hybride omvormer staat hier, maar laten we zeggen dat we 2.000 euro moeten betalen, dan zou die batterij op 5 jaar terugverdiend zijn... Dat is nog altijd mooi vind ik dan. Dan spreek je over een goeie investering...

je mag wel een 2de insallatie plaatsen. Dus 1 met GSC en dan 1 nieuwe met eigen omvormer.
    Ik heb al 2 installaties.
    De eerste is 4kW uit 2010 met nog 4 jaar GSC. De tweede ligt er van 2022 met een omvormer van 5kW.
    Ik mag eigenlijk geen derde omvormer (voor batterij) plaatsen omdat ik dan boven de 10kW omvormervermogen ga komen. In theorie zou ik dan >10kW kunnen terugleveren.

Als ik de oudste omvormer met GSC ga vervangen door een hybride, dan ga is GSC's verliezen, en dat is dan investeren voor noppes.

Ideaal is als de eerste omvormer van 4kW het nog 5 jaar uit houdt, en dan vervangen door een hybride met een goedkope batterij.

De eerste is 4kW uit 2010 met nog 4 jaar GSC. De tweede ligt er van 2022 met een omvormer van 5kW.
    Ik mag eigenlijk geen derde omvormer (voor batterij) plaatsen omdat ik dan boven de 10kW omvormervermogen ga komen. In theorie zou ik dan >10kW kunnen terugleveren.

Als ik de oudste omvormer met GSC ga vervangen door een hybride, dan ga is GSC's verliezen, en dat is dan investeren voor noppes.

Ideaal is als de eerste omvormer van 4kW het nog 5 jaar uit houdt, en dan vervangen door een hybride met een goedkope batterij.
    omvormer alleen batterij mag er normaal gezien wel bij.
    teruggeleverd vermogen moet gewoon beperkt worden tot max 10kw.
    bv met een EnFluRi sensor

Iedereen (of toch bijna iedereen) spreekt hier dat de prijzen van thuisbatterijen aan het dalen zijn... Maar ik weet niet wat jullie onder "dalen" verstaan? Ik ben nu al bijna een 2-tal jaar de prijzen van BYD-batterijen (HVM vooral) aan het opvolgen. En op de Duitse markt - die trouwens een stuk goedkoper is dan de Belgische markt (BTW mee verrekend), vind ik dat die prijzen vrij stabiel gebleven zijn. Neem nu een BYD HVM 11.0, daar is de prijs amper een dikke 50€ à 75 (exc. BTW) gedaald. Ik vind dat nu niet bepaald een substantiële prijsdaling op een bedrag van +/- 3950€ exc. BTW. En ik zie voorlopig nog geen spectaculaire prijsdalingen aankomen.

Laatst bewerkt:
    Iedereen (of toch bijna iedereen) spreekt hier dat de prijzen van thuisbatterijen aan het dalen zijn... Maar ik weet niet wat jullie onder "dalen" verstaan? Ik ben nu al bijna een 2-tal jaar de prijzen van BYD-batterijen (HVM vooral) aan het opvolgen. En op de Duitse markt - die trouwens een stuk goedkoper is dan de Belgische markt (BTW mee verrekend), vind ik dat die prijzen vrij stabiel gebleven zijn. Neem nu een BYD HVM 11.0, daar is de prijs amper een dikke 50€ à 75 (exc. BTW) gedaald. Ik vind dat nu niet bepaald een substantiële prijsdaling op een bedrag van +/- 3950€ exc. BTW. En ik zie voorlopig nog geen spectaculaire prijsdalingen aankomen.
    De prijs van de naakte cellen is zeker aan het zakken, maar zo lang de fabrikanten van huisbatterijen hun geproduceerde aantallen nog kwijt raken zakt de consumentenprijs niet. Dat zal pas gebeuren als er wat capaciteit bij komt, en de concurrentie wat heviger wordt.

Hier wil ik nog eens op terugkomen…
    Is het echt zo dat het omvormervermogen hoger dan 5kW mono / 10kW 3f mag zijn als het een hybride is die de injectie beperkt tot 5000W via een meetsensor?
    Want Victron heeft met bvb de Multi RS Solar 48/6000 een voor mij interessant product, maar dat zit boven de 5000W. Waarom maken die zoiets of is die niet beperkt tot 5000W voor de BE markt?

Hier wil ik nog eens op terugkomen…
    Is het echt zo dat het omvormervermogen hoger dan 5kW mono / 10kW 3f mag zijn als het een hybride is die de injectie beperkt tot 5000W via een meetsensor?
    Want Victron heeft met bvb de Multi RS Solar 48/6000 een voor mij interessant product, maar dat zit boven de 5000W. Waarom maken die zoiets of is die niet beperkt tot 5000W voor de BE markt?
    Zo heb ik het begrepen. Op Zonstraal forum zal je daar wss meer up to date info ove rvinden

Een goed geïsoleerde nieuwbouw vraagt 10W/m2 aan verwarming: vind je een warmtepomp die kleine genoeg is?

Deze 5 kW stekkerbatterij kwam ik tegen op een ander forum, maar ik kan zelf niet inschatten of dit interessant kan zijn:

https://www.marstek.nl/stekker-batterij/
    Nog altijd 400€ per kWh.
    In elk geval, we gaan in de goede richting.

In ons bedrijf zochten wij voor een speciale voertuig toepassing batterijen van 200kWh in modules. Ca 4 jaar geleden kregen we offertes van 350€/kWh. De meest recente is nu aan 65€/kWh. En dan spreken we over ca 1000 stuks per jaar wat dus kleine hoeveelheden zijn in de automotive wereld.

Je kan er dus van uit gaan dat bedrijven als Tesla, VW etc zeker onder de 40-50€ zitten, en fabrikanten van thuisbatterijen gaan zeker minder dan 100€ per kWh betalen voor de naakte batterij, daar komt dan wel de inverter nog bij en het BMS, maar dat zijn niet de grootste kosten.
    Ik ben bezig met de bouw van een nieuwbouw, en aan het bepalen wat ik ga doen van technieken.

Er zijn duizende besparende technieken, maar de vraag is wat is waard om te plaatsen voor een nieuwbouw?
    Momenteel heb ik het volgende al getekend:
    - geothermische warmtepomp met vloerverwarming / koeling
    - 10kw zonnepanelen (in een West-Oost richting)
    - ventilatiesysteem met luchtonvochtiger

Ik ben zelf in bezit van een electrische wagen die ik thuis ook zal opladen.
    Ik ben ook bezig met een domotica systeem om alles wat slimmer te gaan sturen van verbruik

Dus de vraag is, wat kan ik nog plaatsen om te besparen.
    Een batterij leek mij misschien wel interessant, in combinatie met het dynamisch tarief dat ik nu heb.
    Maar er zijn natuurlijk nog andere zaken zoals een WTW of een zonneboiler, ...

dag Kevin,

de eerste idee die mij opkomst is dat je je warmwater overdag kan laten opwarmen met je zonneboiler en daar ga je al naar tot 50-65% besparen op de energie die je normaal gebruikt voor warm water (zoals douchen of afwassen).

Zeker in slaapkamers zou ik een airco hangen.
    Dan krijg je een kamer in 15' aangenaam warm om te studeren, en lekker fris in de zomer.
    Mijn huis is van 1996 met CV op gas en radiatoren, en toen werden slaapkamers op 18graden berekend. Nu werk ik regelmatig thuis, en sinds 3 jaar hangt er airco.
    Dat is kamer binnen komen om 8h, airco op verwarmen zetten en 15' later is het aangenaam. Dat lukt nooit met convectoren.
    Soms gebruik ik die kamer 5 dagen na elkaar niet, en ik wil die ook niet de hele tijd op temperatuur houden.
    In een nieuwbouw zou dat niet relevant moeten zijn: de woonkamer op de 21 graden en dan zijn ook alle andere ruimtes 'warm'. 1996 dan wil je eventueel ruimtes niet warm houden omdat je teveel energie geeft: in 2025 zijn de warmteverliezen klein genoeg omdat dat geen argument meer is.
    Dan moet je niet meer even bijstoken om de kamer comfortabel te krijgen. En met voldoende zonnewering is die airco ook niet nodig.

• Leuk
    Waarderingen: Kvgw

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan