Zonnenboiler, WTW, batterij, ...? Wat is waard om te plaatsen?

• Tags energie energieverbruik nieuwbouw ventilatie vloerverwarming
  • KevinGoos01

Nieuw Lid
    Lid geworden
    3 aug 2022
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    8
    Ik ben bezig met de bouw van een nieuwbouw, en aan het bepalen wat ik ga doen van technieken.

Er zijn duizende besparende technieken, maar de vraag is wat is waard om te plaatsen voor een nieuwbouw?
    Momenteel heb ik het volgende al getekend:
    - geothermische warmtepomp met vloerverwarming / koeling
    - 10kw zonnepanelen (in een West-Oost richting)
    - ventilatiesysteem met luchtonvochtiger

Ik ben zelf in bezit van een electrische wagen die ik thuis ook zal opladen.
    Ik ben ook bezig met een domotica systeem om alles wat slimmer te gaan sturen van verbruik

Dus de vraag is, wat kan ik nog plaatsen om te besparen.
    Een batterij leek mij misschien wel interessant, in combinatie met het dynamisch tarief dat ik nu heb.
    Maar er zijn natuurlijk nog andere zaken zoals een WTW of een zonneboiler, ...

10kw omvormer, maar ik zou mee wp aan panelen leggen.
    Batterij, daar zou ik mee wachten. Prijzen zijn aan het zakken en dan weet je ook meer je nood ivm een batterij.
    Als je niet rechtstreek kan laden op PV, wordt een batterij wel interessanter

10kw omvormer, maar ik zou mee wp aan panelen leggen.
    Batterij, daar zou ik mee wachten. Prijzen zijn aan het zakken en dan weet je ook meer je nood ivm een batterij.
    Als je niet rechtstreek kan laden op PV, wordt een batterij wel interessanter
    Ja ik heb een offerte gehad voor 16WP aan panelen.
    Ik werk 3/5 dagen thuis dus de auto overdag opladen zou geen probleem moeten zijn.

Het constante verbruik zijn volgens mij:
    - Warmtepomp (al valt deze wel te sturen via de domotica)
    - domotica
    - Servers (ik draai een aantal computers 24/7 voor mijn werk)
    - Normaal huishoudelijk gebruik (koken, ...)

Als je huis goed geisoleerd is (en ik neem aan van wel), neem dan een L/W WP, kost een pak minder en je hebt toch niet zo enorm veel warmte nodig die de boringen kunnen verantwoorden.
    En voorzie airco, zeker met die servers zal dat nodig zijn. (door die servers zal je ook minder in verwarming moeten steken als je tenminste de warmte daarvan kan recupereren. )

Ik zou idd die PV zeker al leggen, maar dan met een hybride omvormer waar je later een batterij kan aan hangen. Die batterij is nog te duur, pas als de kost onder de 250€ per kWh opslag gaat kan je ze terug verdienen.

Servers (ik draai een aantal computers 24/7 voor mijn werk)
    Dan lijkt een hybride omvormer met meteen ook batterijen wel een goede zet, op voorwaarde dat die een permanent live backup-uitgang heeft die de hoeveelheid servers kan bedienen. Je mag de batterijen dan wel niet té leeg trekken voor dagdagelijks gebruik. Of veel batterijen zetten zodat je zowel dagdagelijks als nood-gebruik, kan dekken.

Waarom geothermisch? Dat wordt vandaag eigenlijk niet vaak meer gedaan omdat L/W pompen ook al een zeer hoog rendement halen, ook kunnen koelen (weliswaar niet passief), en de meerprijs van passief dus nooit goedgemaakt kan worden tov lucht. Enkel het lawaai kan eventueel een factor zijn.

Tenzij je echt veel moet koelen bvb omwille van de servers, maar dan zal passief niet genoeg zijn. Ze zorgen in de winter ook voor minder behoefte aan verwarming als je de ventilatie daar kan laten aanzuigen. Zou wel een speciaal concept zijn.

Waarom ventilatie met ontvochtiger? Meestal is bevochtiger nodig om goed binnenklimaat te bekomen. Of enthalpie-wisselaar om minder vocht te verliezen.

Ik heb geothermisch gekozen omdat het prijs
    Waarom geothermisch? Dat wordt vandaag eigenlijk niet vaak meer gedaan omdat L/W pompen ook al een zeer hoog rendement halen, ook kunnen koelen (weliswaar niet passief), en de meerprijs van passief dus nooit goedgemaakt kan worden tov lucht. Enkel het lawaai kan eventueel een factor zijn.

Tenzij je echt veel moet koelen bvb omwille van de servers, maar dan zal passief niet genoeg zijn. Ze zorgen in de winter ook voor minder behoefte aan verwarming als je de ventilatie daar kan laten aanzuigen. Zou wel een speciaal concept zijn.

Waarom ventilatie met ontvochtiger? Meestal is bevochtiger nodig om goed binnenklimaat te bekomen. Of enthalpie-wisselaar om minder vocht te verliezen.
    Ik heb voor geothermisch gekozen omdat het prijsverschil relatief klein was, blijkbaar is de grond bij mij goed waardoor de boring relatief goedkoop was. De boring is voorig jaar al gebeurd dus dat is gekozen. Ik ga ook leidingen leggen voor convectoren, naar de slaapkamers, bureau en living/keuken. Dit zodat ik later indien de vloerkoeling niet genoeg is nog de optie heb om convectoren bij te plaatsen om te gaan koelen (of verwarmen).

Mijn ventilatie is MET VOCHTRECUPERATIE zoals ze op de offerte zetten. Mij leek dat beter voor het binnenklimaat, en ik betaal liever nu een paar 100 euro meer dan achteraf de hele boel te moeten vervangen.

Ik had zelf ook al het idee om de warmte van de serverruimte (in de kelder) te recuperen in het ventilatiesyteem. Ik ben momenteel nog in gesprek met hun om dit voor elkaar te krijgen. Het idee is dat ik in een aantal kelderruimtes toevoer voorzie, en in de serverruimte dan extractie. Ik dacht dan eventueel een rooster te voorzien in de toegangsdeur van de serverruimte om nieuwe lucht binnen te laten.

1745396374682.png

Ik volg je gedachtengang, maar ik zou het wel voorleggen aan je architect/EPC verslaggever, want dat heeft wel wat invloed.

Leidingen klaar leggen voor convectoren zou ik echt niet doen. Als je het met vloerverwarming niet warm krijgt, dan is er echt iets grondig mis.

Ik zou dan eerder airco's hangen die in geval van nood ook kunnen verwarmen.

Leidingen klaar leggen voor convectoren zou ik echt niet doen. Als je het met vloerverwarming niet warm krijgt, dan is er echt iets grondig mis.
    Dit.

En koelen met convectoren kan wel, maar dan moet je ook een condensafvoer voorzien.
    Dan kan je beter airco’s voorzien om te koelen met het enorme overschot aan elektriciteit van PV dat je, op de momenten dat actieve koeling nodig is, toch hebt.

Is de kelder binnen het geïsoleerd volume?

Dit.

En koelen met convectoren kan wel, maar dan moet je ook een condensafvoer voorzien.
    Dan kan je beter airco’s voorzien om te koelen met het enorme overschot aan elektriciteit van PV dat je, op de momenten dat actieve koeling nodig is, toch hebt.
    Het idee is om de convectoren niet onmiddelijk te plaatsen, maar eerder 1/2 zomers te testen, want ze zeiden mij dat vloerkoeling normaal genoeg zou moeten zijn. Maar de chape later opbreken is natuurlijk geen optie.

En ik heb de slaapkamers erbij genomen omdat indien de kinderen ooit zullen studeren op hun kamers, dat hier ook snel kan bijverwarmd worden.

Dit.

Het idee is om de convectoren niet onmiddelijk te plaatsen, maar eerder 1/2 zomers te testen, want ze zeiden mij dat vloerkoeling normaal genoeg zou moeten zijn. Maar de chape later opbreken is natuurlijk geen optie.

En ik heb de slaapkamers erbij genomen omdat indien de kinderen ooit zullen studeren op hun kamers, dat hier ook snel kan bijverwarmd worden.
    Zeker in slaapkamers zou ik een airco hangen.
    Dan krijg je een kamer in 15' aangenaam warm om te studeren, en lekker fris in de zomer.
    Mijn huis is van 1996 met CV op gas en radiatoren, en toen werden slaapkamers op 18graden berekend. Nu werk ik regelmatig thuis, en sinds 3 jaar hangt er airco.
    Dat is kamer binnen komen om 8h, airco op verwarmen zetten en 15' later is het aangenaam. Dat lukt nooit met convectoren.
    Soms gebruik ik die kamer 5 dagen na elkaar niet, en ik wil die ook niet de hele tijd op temperatuur houden.

Installeer nu een hybride omvormer en eventueel al een kleine batterij. Ga voor een modulaire batterij waar je later modules aan kan koppelen om je opslag te vergroten naargelang je behoefte.
    Zeker met servers lijkt 5kW al een minimum te zijn om je nachtverbruik te dekken.

Wat is een goede, modulaire battery? BYD?

Voorlopig zijn ze allemaal veel te duur.
    Je krijgt ze gewoon niet terug verdiend voor ze versleten zijn.

Hou de markt in de gaten en doe dat later. Steek dat geld in een goede wereldwijde tracker, en geniet van de winst.

BYD is top. Maar vele goede merken.
    PYLONTECH is prijs/kwaliteit zeker niet slecht.
    Geen 1000€ voor een 4,8kwh batterij
    https://www.nkon.nl/pylontech-us-50...xvjjg2x10TR4xhlMIH8Ejye1ltkahARRoClIAQAvD_BwE. Nog wel BMS nodig

Heel wat mensen hebben ook de verschillende Chinese merken getest (wss zelfde batterijen, ander jasje) van AliExpress bv.
    Daar zie je wat de prijzen wss hier zullen zijn over een tijd.

Die gokwh.com… wordt die ook effectief geleverd na betaling?
    En er moet nog een serieus bedragje bijkomen voor de invoerrechten en btw ook.

Als ik het goed opgezocht heb, is het voor lithiumbatterijen 9% invoerrechten (op waarde + verzendkosten) en 21% btw (ook op de invoerrechten en op de verzendingskosten).
    Verzendkosten voor 100kg zullen ook wel paar 100€ zijn, dus pakweg tot de voordeur een kleine 3000€. Voor 15kWh is dat 200€/kWh, en dat lijkt me geen slechte deal. Zolang alles goed werkt natuurlijk.

Zo is er ook deligreencs.com dat verzendt vanuit Polen, een soort doe-het-zelf kit met 16 batterijen, verbindingsstukken, aansluitkabels, behuizing,…
    Maar ik vraag me ook af of dat na betaling ooit geleverd geraakt.

Al die reclames via FB, ik heb er al veel negatief over gehoord. Mooie producten tegen een scherpe prijs, maar er wordt nooit wat geleverd.

Die gokwh.com… wordt die ook effectief geleverd na betaling?
    En er moet nog een serieus bedragje bijkomen voor de invoerrechten en btw ook.

Als ik het goed opgezocht heb, is het voor lithiumbatterijen 9% invoerrechten (op waarde + verzendkosten) en 21% btw (ook op de invoerrechten en op de verzendingskosten).
    Verzendkosten voor 100kg zullen ook wel paar 100€ zijn, dus pakweg tot de voordeur een kleine 3000€. Voor 15kWh is dat 200€/kWh, en dat lijkt me geen slechte deal. Zolang alles goed werkt natuurlijk.

Zo is er ook deligreencs.com dat verzendt vanuit Polen, een soort doe-het-zelf kit met 16 batterijen, verbindingsstukken, aansluitkabels, behuizing,…
    Maar ik vraag me ook af of dat na betaling ooit geleverd geraakt.

Al die reclames via FB, ik heb er al veel negatief over gehoord. Mooie producten tegen een scherpe prijs, maar er wordt nooit wat geleverd.
    Is als voorbeeld van waar de prijzen naartoe evolueren.
    Maar op AliExpress kan je genoeg aanbieders vinden die vanuit EU versturen, dus geen extra kosten

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan