• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonneboiler

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een warmwaterinstallatie op elektriciteit (nachttarief), maar m'n gasbrander is reeds voorzien om ook het sanitaire water van enige warmte te voorzien. Hiertoe liggen er 2 wachtleidingen + een elektrisch draadje van de ketel tot aan de plaats waar de warmwaterboiler moet komen.

Anderzijds zou ik mettertijd ook graag een zonneboiler installeren. Er liggen ook al 2 wachtbuizen van m'n berging (waar de boiler staat) naar de zolder. Moet ik echter ook een elektrische draad voorzien, of kan die zonneboiler volledig autonoom werken van de installatie beneden.

Wat zijn de verschillende mogelijkheden om een zonneboiler in te passen in een bestaande sanitaire installatie? (huidige gasketel is Buderus gaswandketel, met sturing voor radiatoren, vv, en warmwater (met tapkraanvoorrangsschakeling, maar momenteel zit m'n warmwater op elektriciteit)

Tsjoecha wrote:
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een warmwaterinstallatie op elektriciteit (nachttarief), maar m'n gasbrander is reeds voorzien om ook het sanitaire water van enige warmte te voorzien. Hiertoe liggen er 2 wachtleidingen + een elektrisch draadje van de ketel tot aan de plaats waar de warmwaterboiler moet komen.

Anderzijds zou ik mettertijd ook graag een zonneboiler installeren. Er liggen ook al 2 wachtbuizen van m'n berging (waar de boiler staat) naar de zolder. Moet ik echter ook een elektrische draad voorzien, of kan die zonneboiler volledig autonoom werken van de installatie beneden.

Wat zijn de verschillende mogelijkheden om een zonneboiler in te passen in een bestaande sanitaire installatie? (huidige gasketel is Buderus gaswandketel, met sturing voor radiatoren, vv, en warmwater (met tapkraanvoorrangsschakeling, maar momenteel zit m'n warmwater op elektriciteit)

zonneboiler meot zeker lukken, maar je hebt wel een speciale boiler nodig, met 2 spiralen, deze kan je bestaande vervangen (of aanvullen)

naar de zolder moet er wel nog een speciale kabel om de temperatuur te meten, is heel dun

Ok, dan voorzie ik nog een extra wachtbuis van boven naar beneden... het zal echter wel puzzelen worden om dan nog in de berging te raken. (of ik moet via de gevel gaan : er komt toch nog crepie voor... :) )

@Tsjoecha

mijn zonnepanelen werden eergisteren op mijn dak geplaatst.

Tussen zonnepanelen en boiler heb ik 2 flexible inoxbuizen liggen ( Viessmann ). Deze zijn voorzien van een dikke isolatie er rond.

In de isolatie zit ook nog een 2x0,75 mm² siliconenkabel.

Siliconenkabel is hittebestendig.

Men kan ook afzonderlijk een 2x0,75 mm² of 2x1,5 mm² leggen in XVB bvb.

Deze kabel wordt gebruikt voor temp. meting aan de panelen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan