• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

zonneboiler versus pv-panelen

Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
rare vraag misschien. Wij hebben met onze bouw rekening gehouden met de warmwateraansluitingen. Zo hebben wij ook een regelbare kraan voor warm water aan de wasmachine en de vaatwasser. Op deze manier wordt het stroomverbruik van deze apparaten fel verminderd. Loont het nu het meeste om een zonneboiler voor warm water te installeren of toch ook pv-panelen plaatsen? Bij berekening stroomverbruik kom in nu uit op een 2300kWh per jaar.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.136
Waarderingsscore
0
Punten
0
normaal recupereert men vlugger zijn investering voor zonnecollectoren (WW) dan voor fotovoltaische panelen (laatste zijn ook duurder).

Tuurlijk heeft het zin, als je de investering wenst te doen en kunt doen. Ik zou er echter nu ook niet voor gaan lenen bij de bank.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beide hebben een verschillend rendement. Aangezien zonnestroom (pv-panelen) goed gesubsidieerd wordt zijn beide vrij interessant. De investering voor een zonneboiler is typisch wel een factor kleiner (voor 2300 kWh op te wekken zul je al snel een investering moeten doen van 13000 euro) zodat deze - zeker in combinatie met wwv voor wasmachine & vaatwasser haalbaarder is.



Het zijn in feite 2 verschillende zaken, dus beide naast elkaar en los van elkaar mogelijk. Veel hangt af van de investering die je wenst te doen, ruimte & oriëntatie op het dak, warmwatervraag & elektriciteitsvraag en evolutie hiervan, e.a.. Meer informatie kan je o.a. vinden op het Zonstraal forum.
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo wrote:
normaal recupereert men vlugger zijn investering voor zonnecollectoren (WW) dan voor fotovoltaische panelen (laatste zijn ook duurder).

Tuurlijk heeft het zin, als je de investering wenst te doen en kunt doen. Ik zou er echter nu ook niet voor gaan lenen bij de bank.



Euh pardon? Tis net omgekeerd, terugverdientijden op zonneboilers zijn slechter dan PVs.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hangt zoals eerder gezegd sterk af van de warmwatervraag in huis. Als je bv veel kleine kinderen hebt (veel wwv) of een zwembad te verwarmen zal een zonneboiler zichzelf vrij snel terugverdienen. Ook als je zonneboiler kan aansluiten aan CV (ltv dan) zal dit vrij snel gebeuren. Wat 'vrij snel' is is natuurlijk voor interpretatie vatbaar :wink:
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verhoudingen (volgens de simplistische manier bekeken, maar daar gaan we nie weer over beginnen é :wink: ) kun je snel zien op energiesparen.be



Die berekenwijze is niet correct maar kan gerust dienen om de verhouding tussen de 2 systemen te vergelijken.



naargelang gekozen parameters :

PVs : 8 à 10 jaar

zonneboiler tov elek / gas, enz : 10 à 15 jaar, merkelijk hoger dus.



Wel is het zo dat de investering altijd lager zal zijn voor een basis zonneboiler dan voor een basis pv systeem..
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
de cv-ketel is er wel al op voorzien en de koperen buizen liggen ook al tot aan het dak. De investering die we nu nog moeten doen voor de zonneboiler verder aan te sluiten zal nog zo'n 3000 euro zijn.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Met zonneboiler zal je zowat 50% van je warm water vraag kunnen dekken.

Dat is veelal in de grootorde tss 1000 en 1500kWh. Wat afhankelijk van je warm water verbruik natuurlijk. En dat is een besparing in gas.

Afhankelijk van waar je woont zal zal je op je investering van de zonneboiler ongeveer 2000 Euro kunnen recuperen via belastingvoordeel en subsidies.

Netto zal er dus een 1000 Euro over blijven zelf te betalen. En natuurlijk vele jaren voordat je die 1.000 Euro recupereert.



Bij PV zit je direct met een veel grotere investering. Maar financieel op langere termijn voordeliger.



Aan jouw de keuze. Zelf vind ik een zonneboiler een goede opties. Een relatieve lage investering met subsidies die vrij snel terug betaald worden en toch een redelijke energiebesparing. En zeker als je de leidingen hebt, zou het me niet tegen houden.

Als je er de 1.000 Euro netto investering voor over hebt, zeker doen.



Walter
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.136
Waarderingsscore
0
Punten
0
walter wrote:
Aan jouw de keuze. Zelf vind ik een zonneboiler een goede opties. Een relatieve lage investering met subsidies die vrij snel terug betaald worden en toch een redelijke energiebesparing. En zeker als je de leidingen hebt, zou het me niet tegen houden.

Als je er de 1.000 Euro netto investering voor over hebt, zeker doen.

Zo bekijk ik het ook. Met fotovoltaïsch moet je er veel meer ineens leggen.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is ook zo dat het erop lijkt dat de gasprijs sneller stijgt dan de elektriciteitsprijs (vorig jaar zo'n 20% en dit jaar wellicht zo'n 15%), er is dus vrij veel potentieel qua terugverdientijd voor een boiler.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
davyd wrote:
hallo wrote:
normaal recupereert men vlugger zijn investering voor zonnecollectoren (WW) dan voor fotovoltaische panelen (laatste zijn ook duurder).

Tuurlijk heeft het zin, als je de investering wenst te doen en kunt doen. Ik zou er echter nu ook niet voor gaan lenen bij de bank.



Euh pardon? Tis net omgekeerd, terugverdientijden op zonneboilers zijn slechter dan PVs.



En hou je dan ook rekening met het feit dat er voor een zonneboiler het rendement zo goed als constant blijft? Het enige wat kan stuk gaan een ciculatiepomp is?



Bij PV is de situatie wel anders, rendement na 20 jaar in het beste geval 75%...
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Bij PV is de situatie wel anders, rendement na 20 jaar in het beste geval 75%...

Even nuanceren, bij panelen krijg je tegenwoordig vermogensgarantie van 80% op 25 jaar. Dit is een garantie, dus het is aannemelijk dat het rendement in het slechtste geval na 20 jaar 85% is, in het beste geval 95%.
 
Lid geworden
3 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een huidige pv installatie heb je TEN LAATSTE op 8 jaar terugverdient.

=> zonder enige kosten eraan te hebben gehad



Een zonneboiler heb je in het beste geval na 10 jaar terugverdient.

=> Indien dit vacuumbuizen zijn heb je al 5 keer controle van de druk over uw vloer gehad.





Als je bij een zonneboiler 5000 €investeert, dan heb je na 20 jaar in het beste geval 5000 € winst.



Als je bij een PV installatie 15000 €investeert, dan heb je na 20 jaar in het slechtste geval 20 000€winst.



aan u de keuze
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Mischien toch ff als kanttekening maken dat op 8 jaar tijd nen omvormer zijne geest kan geven. En vermits vele leveranciers hier slechts 5 jaar garantie op geven lijkt me da toch ne realistische kost die ge met PV panelen binnen die termijn gaat (kunnen) hebben.



Nietemin: beiden lijken me een goeie investering. Wij hebben toen we 2 jaar geleden met onzen bouw zaten eerst ne zonneboiler genomen omwille van de kleinere investering. Nu, ongeveer 2 jaar later, gaan we voor PV panelen.



En nee we wachten geen 3 jaar meer omda we dan van 6% BTW zouden kunne genieten:

- de regeling van die 6% BTW als uw huis ouder dan 5 jaar is, is lopende tot 2010 en daarna is het koffiedik kijken wat ze ermee gaan doen

- op nog geen 1.5 jaar tijd heb ik da BTW verschil terugverdiend. Ik begin dus al eerder met het terugverdienen van de rest van het bedrag dan dat ik nu nog 3 jaar zou wachten.
 
Lid geworden
22 feb 2008
Berichten
986
Waarderingsscore
0
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
Mischien toch ff als kanttekening maken dat op 8 jaar tijd nen omvormer zijne geest kan geven. En vermits vele leveranciers hier slechts 5 jaar garantie op geven lijkt me da toch ne realistische kost die ge met PV panelen binnen die termijn gaat (kunnen) hebben.



Nietemin: beiden lijken me een goeie investering. Wij hebben toen we 2 jaar geleden met onzen bouw zaten eerst ne zonneboiler genomen omwille van de kleinere investering. Nu, ongeveer 2 jaar later, gaan we voor PV panelen.



En nee we wachten geen 3 jaar meer omda we dan van 6% BTW zouden kunne genieten:

- de regeling van die 6% BTW als uw huis ouder dan 5 jaar is, is lopende tot 2010 en daarna is het koffiedik kijken wat ze ermee gaan doen

- op nog geen 1.5 jaar tijd heb ik da BTW verschil terugverdiend. Ik begin dus al eerder met het terugverdienen van de rest van het bedrag dan dat ik nu nog 3 jaar zou wachten.



Ben ik het helemaal mee eens.

Mijn zus heeft onmiddelijk tijdens haar bouw een zonneboiler genomen en is daar nog altijd heel content mee, volgend jaar als ze weer wat geld hebben (en de GSC's nog interessant zijn) nemen ze zonnepanelen.



Wij nemen ook sowieso onmiddelijk een zonneboiler, en als er nog geld is onmiddleijk zonnepanelen. We hebben al offertes gekregen, en ondanks dat we volle pot van btw betalen, kan je daarvoor geen 5 jaar wachten. Het scheelde ons 1000 euro, dan kan je ze evengoed onmiddelijk leggen.



Mijn ouders hebben in mei zonnepanelen laten leggen, en die firma zei zelf dat ze verwachten dat het binnen max 2 jaar helemaal niet interessant meer zal zijn omdat de GSC's zoveel zullen verminderd zijn.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
daar zeg je het zelf, pv is interessant door alle subsidies. Mocht dat er niet zijn zou het véél minder interessant zijn.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja die firma verkoopt zonnepanelen, dus ik zou ook niet denken dat ze aanraden om nog 2 jaar te wachten :wink: . Maar goed ik denk ook wel dat het een goede periode is om de investering te doen omwille van verschillende factoren (GSCs, dreigende energievoorziening, etc)
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier een zodanige tevreden zonnegebruiker dat ik volspanning zit te wachten achter mijn goedkeuring voor de 2 pv installatie.

groeten stef
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
steff wrote:
Hier een zodanige tevreden zonnegebruiker dat ik volspanning zit te wachten achter mijn goedkeuring voor de 2 pv installatie.

groeten stef



in nieuws van vandaag : vanf 1/08/08 geen vergunning meer nodig
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja spijtig maar mijne was al onderweg naar alle bevoegde instanties die er hun stempel moeten opplaatsen.Hopelijk weet ik meer deze week want het JUKT en als het jukt moet je schartten :wink:



groeten stef
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan