Graag hadden wij onze elektrische boiler vervangen door een warmtepompboiler of een zonneboiler. Echter twijfelen we welke van beide opties het meest interessant is? Er is voldoende budget voor beide systemen en beide systemen zijn ook technisch mogelijk. Of is het misschien zelfs het interessantste om gewoon een nieuwe elektrische boiler te plaatsen?
Huidige situatie:
Premies:
Warmtepompboiler: 450 euro (nog steeds wachtende op offertes)
Zonneboiler:
- Mijnverbouwpremie: 2,35 m2 * 550 euro/m2 = 1292,5 euro
- Premie gemeente: 250 euro
- BENO-PREMIE (extra premie wegens voldoende energetische maatregelen binnen de 5 jaar na aankoop van de woning): 500 euro
--> Totale premie: 2042,5 euro
--> Prijs: 5800 euro – 2042,5 = 3000 euro.
Alvast bedankt voor opmerking/tips/input!
Huidige situatie:
- Elektrische boiler van 100 liter (voldoende voor ons, 2 volwassenen). Daar er in de toekomst waarschijnlijk gezinsuitbreiding komt willen we minstens een nieuwe van 150 liter.
- Zonnepanelen 3kWp (voor het vele corona-thuiswerk was dit voldoende om ons verbruik te dekken, nu niet meer).
- Voorlopig nog een terugdraaiende teller.
- Spouwisolatie: 6cm
- Dak geïsoleerd met 18 cm glaswol
- Overal hoogrendementsglas 1.0
- Momenteel geen centrale verwarming (oude mazoutketel is defect), bijverwarming van de zonneboiler zou dus elektrisch zijn. Woonkamer wordt momenteel verwarmd door een pelletkachel en de badkamer met een elektrisch vuurtje. Het plan was om gas binnen te trekken, maar door de huidige situatie in de wereld, omdat we de centrale verwarming eigenlijk totaal niet missen en omdat ik dan mijn terugdraaiende teller verlies dachten we om dit uit te stellen. Als er mensen zijn die gas wel een goed idee vinden, geef gerust ook jullie argumenten, ik sta overal voor open! Mijn woning is (nog) niet geschikt voor een warmtepomp.
- Dak is volledig zuidgericht zonder schaduw.
Premies:
Warmtepompboiler: 450 euro (nog steeds wachtende op offertes)
Zonneboiler:
- Mijnverbouwpremie: 2,35 m2 * 550 euro/m2 = 1292,5 euro
- Premie gemeente: 250 euro
- BENO-PREMIE (extra premie wegens voldoende energetische maatregelen binnen de 5 jaar na aankoop van de woning): 500 euro
--> Totale premie: 2042,5 euro
--> Prijs: 5800 euro – 2042,5 = 3000 euro.
Alvast bedankt voor opmerking/tips/input!
Laatst bewerkt: