• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonneboiler of warmtepompboiler?

Lid geworden
9 mei 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Graag hadden wij onze elektrische boiler vervangen door een warmtepompboiler of een zonneboiler. Echter twijfelen we welke van beide opties het meest interessant is? Er is voldoende budget voor beide systemen en beide systemen zijn ook technisch mogelijk. Of is het misschien zelfs het interessantste om gewoon een nieuwe elektrische boiler te plaatsen?

Huidige situatie:
  • Elektrische boiler van 100 liter (voldoende voor ons, 2 volwassenen). Daar er in de toekomst waarschijnlijk gezinsuitbreiding komt willen we minstens een nieuwe van 150 liter.
  • Zonnepanelen 3kWp (voor het vele corona-thuiswerk was dit voldoende om ons verbruik te dekken, nu niet meer).
  • Voorlopig nog een terugdraaiende teller.
  • Spouwisolatie: 6cm
  • Dak geïsoleerd met 18 cm glaswol
  • Overal hoogrendementsglas 1.0
  • Momenteel geen centrale verwarming (oude mazoutketel is defect), bijverwarming van de zonneboiler zou dus elektrisch zijn. Woonkamer wordt momenteel verwarmd door een pelletkachel en de badkamer met een elektrisch vuurtje. Het plan was om gas binnen te trekken, maar door de huidige situatie in de wereld, omdat we de centrale verwarming eigenlijk totaal niet missen en omdat ik dan mijn terugdraaiende teller verlies dachten we om dit uit te stellen. Als er mensen zijn die gas wel een goed idee vinden, geef gerust ook jullie argumenten, ik sta overal voor open! Mijn woning is (nog) niet geschikt voor een warmtepomp.
  • Dak is volledig zuidgericht zonder schaduw.

Premies:

Warmtepompboiler: 450 euro (nog steeds wachtende op offertes)

Zonneboiler:
- Mijnverbouwpremie: 2,35 m2 * 550 euro/m2 = 1292,5 euro
- Premie gemeente: 250 euro
- BENO-PREMIE (extra premie wegens voldoende energetische maatregelen binnen de 5 jaar na aankoop van de woning): 500 euro
--> Totale premie: 2042,5 euro
--> Prijs: 5800 euro – 2042,5 = 3000 euro.

Alvast bedankt voor opmerking/tips/input!

Laatst bewerkt:
normaal wel

ook al aansluitingen gemaakt waar de analoge bleef staan ivm pv
Ik veronderstel wel dat ik daar niet in te kiezen heb of ze die al dan niet vervangen?

dat weet je in belgie nooit

voor t zelfde geld stijgt elec hard wanneer iedereen op elek stookt en rijd

eerste feit hiervan is het capaciteitstarief
Da's ook waar :)

hoe concreet is dat allemaal ?
Momenteel nog geen concrete plannen.

Het feit dat mijn oprit (zijn wel klinkers, maar dan nog) moet open leggen om een sleuf te maken is ook iets wat me wel tegen houdt. Die sleuf maken zie ik me misschien zelf nog wel doen. De mooi klinkers terugleggen lijkt me al wat moeilijker, dus dat zal ook weer een centje kosten.

normaal wel

ook al aansluitingen gemaakt waar de analoge bleef staan ivm pv
Ik veronderstel wel dat ik daar niet in te kiezen heb of ze die al dan niet vervangen?
als je de gewone plaatsing kan weigeren
waarom dan hierbij niet ?
dat weet je in belgie nooit

voor t zelfde geld stijgt elec hard wanneer iedereen op elek stookt en rijd

eerste feit hiervan is het capaciteitstarief
Da's ook waar :)

hoe concreet is dat allemaal ?
Momenteel nog geen concrete plannen.

Het feit dat mijn oprit (zijn wel klinkers, maar dan nog) moet open leggen om een sleuf te maken is ook iets wat me wel tegen houdt. Die sleuf maken zie ik me misschien zelf nog wel doen. De mooi klinkers terugleggen lijkt me al wat moeilijker, dus dat zal ook weer een centje kosten.
nergens plaats om meter in kelder of zo te hangen zodat je niet door je oprit moet ?

Hier wordt de elek. boiler gestuurd o.b.v. de digitale meter. Is er injectie naar het net: zet dan boiler aan. Met een minimum per dag/week om voldoende warm water te hebben en regelmatig de maximale temperatuur te bereiken. Afgelopen jaar ongeveer 70% "gratis" warm water gehad. Uiteraard wel met voldoende zonnepanelen en een slimme sturing.

Zonneboiler vind ik een zinvolle investering als je de plaats hebt voor een deftig buffervat (was hier het probleem). Zoals DIY zegt: zonnecollectoren zijn veel efficiënter dan PV. Je zal dus ook in herfst/winter een voldoende opbrengst halen.
Sww blijft toch wel een probleem zo te lezen als je het met een WP wil doen. Ik zit met een gasketel en een gasboiler 7jaar oud een geen vvw. Als ik dan zonnepanelen zou leggen met digitale meter. Je hebt me op een goed idee gebracht? Al wat terug gaat op het net zal eerst een elektrische boiler opwarmen die in serie staat met de gasboiler. Een lucht lucht warmtepomp lijkt me wel interessant en de overtollige energie sla ik op als warm water?

ALs je de juiste energieleverancier kiest, dan krijg je ook 20ct (bv Luminus Optimal) per teruggeleverde kWh.
Dat is voor mij genoeg om geen investeringen te doen in een batterij of speciale WP boiler omdat je in de zomer toch die overschotten niet opgeslagen krijgt.

Mijn zonnepanelen verdienen zichzelf ook terug als ik 7ct krijg, dus ben ik blij met 20ct.

ALs je de juiste energieleverancier kiest, dan krijg je ook 20ct (bv Luminus Optimal) per teruggeleverde kWh.
Dat is voor mij genoeg om geen investeringen te doen in een batterij of speciale WP boiler omdat je in de zomer toch die overschotten niet opgeslagen krijgt.

Mijn zonnepanelen verdienen zichzelf ook terug als ik 7ct krijg, dus ben ik blij met 20ct.
Lijkt wel heel interessant nu om toch zonnepanelen te leggen. zeker met 20cent bij het injecteren.

Hier hebben wij een elektrische boiler van 100l na 5 jaar stil gelegd en een WP boiler van 230l geplaatst.
ik had het verbruik opgemeten van de elektrische boiler en dit was 40 kwh per week , de WP boiler verbruikt 40 kwh per maand . Wij hebben ook pv panelen , dus de helft van de tijd gebruiken wij onze eigen stroom.
Een zonneboiler zal in de winter ook elektrisch bijverwarmen .
Met iemand die gelijk met ons een zonneboiler geplaatst heeft vergeleken , na 1 jaar hadden wij 450kwh verbruikt en die andere persoon had 1000kwh verbruikt (tank van 300l)

Hier hebben wij een elektrische boiler van 100l na 5 jaar stil gelegd en een WP boiler van 230l geplaatst.
ik had het verbruik opgemeten van de elektrische boiler en dit was 40 kwh per week , de WP boiler verbruikt 40 kwh per maand . Wij hebben ook pv panelen , dus de helft van de tijd gebruiken wij onze eigen stroom.
Een zonneboiler zal in de winter ook elektrisch bijverwarmen .
Met iemand die gelijk met ons een zonneboiler geplaatst heeft vergeleken , na 1 jaar hadden wij 450kwh verbruikt en die andere persoon had 1000kwh verbruikt (tank van 300l)
Om exact te vergelijken, moet je ook evenveel Sww afgenomen hebben op dezelfde temperatuur.
Er zijn er die op 5 min gedouched zijn op 30° en sommigen staan er liever een half uur onder aan 40°

Dat is juist , maar wij zijn met twee altijd thuis en een douche nemen we soms alle dagen dan eens om de andere dag , en warm genoeg we zijn gepensioneerd en willen wel wat comfort.
Die andere persoon is alleen thuis en in het weekend met twee .

Dat is juist , maar wij zijn met twee altijd thuis en een douche nemen we soms alle dagen dan eens om de andere dag , en warm genoeg we zijn gepensioneerd en willen wel wat comfort.
Die andere persoon is alleen thuis en in het weekend met twee .
?? En die doucht misschien 2x per dag en een half uur lang....op 45°C...

Om correct te vergelijken moet je identieke situaties hebben.
Want een zonneboiler op zich, gebruikt geen electriciteit.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan