Zonneboiler: een echte investering of vooral een groene gedachte?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
knessel zei:
hier ZB  7694h gebruikt, volgens de ZB heeft dit 13.521 kWh opgeleverd, op een periode van 7 jaar.

Dus  1931 kWh aan warmte per jaar, wat overeenkomt met ca 200l stookolie of 200 m³ gas.  Besparing is dus een 150 EUR per jaar.....

ZB 7694h gedraaid of 7694 kWh aan elektriciteit verbruikt over die 7 jaar?

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
300
Punten
83
leiepisser zei:
Jawadde, men is hier weer eens met cijfers en procenten en afkortingen aan het morsen. 

Daar heeft iemand die neutrale, objectieve informatie zoekt andermaal niks aan.

Objectiever dan concrete cijfers kan het niet worden. Die kun je zo nodig omrekenen naar jouw situatie.

Afkortingen maken de uiteenzettingen beknopter. Vraag gerust als je een afkorting niet kent.

ZB = zonneboiler
TVT = terugverdientijd
kWh = kiloWatt-uur

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
123
Punten
63
knessel zei:
hier ZB  7694h gebruikt, volgens de ZB heeft dit 13.521 kWh opgeleverd, op een periode van 7 jaar.

Dus  1931 kWh aan warmte per jaar, wat overeenkomt met ca 200l stookolie of 200 m³ gas.  Besparing is dus een 150 EUR per jaar.....

ik heb mijn zonneboiler gedurende 7694 uur gebruikt, volgens het display op de zonneboiler heeft dit 13.521 kWh aan warmte opgeleverd op een periode van 7 jaar.

Dit komt overeen met een warmteproductie van 1931 kWh per jaar, wat overeenkomt met ca 200l stookolie of 200 m³ gas.  Besparing is dus een 150 EUR per jaar.....

De zonneboiler heeft me dus tot nu toe 7x 150 EUR = 1050 EUR opgeleverd op die zeven jaar.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
319
Punten
83

teaser zei:
leiepisser zei:
Jawadde, men is hier weer eens met cijfers en procenten en afkortingen aan het morsen. 

Daar heeft iemand die neutrale, objectieve informatie zoekt andermaal niks aan.

Objectiever dan concrete cijfers kan het niet worden. Die kun je zo nodig omrekenen naar jouw situatie.

Afkortingen maken de uiteenzettingen beknopter. Vraag gerust als je een afkorting niet kent.

ZB = zonneboiler
TVT = terugverdientijd
kWh = kiloWatt-uur

Het is niet omdat er cijfers staan, dat ze concreet zijn. Er staat meestal niet bij van waar ze komen, hoe en waar gemeten, van welke toestellen afkomstig, energie-opwekkers, energieverbruikers... 

Als iemand komt vertellen dat hij of zij zoveel bespaart, goed voor hem, maar waarmee en t.o.v. wat? 

Het valt trouwens op dat het altijd dezelfde zijn die in topics over zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke cijfertjes komen spuwen. Foutenmarge is meestal gigantisch, waarde van de conclusie quasi nihil. 

En kWh is kilowattuur (ja, zo schrijf je dat)? Serieus? Echt? Als het is om de boel in het belachelijke te trekken, va ton corridor. Forums als deze zitten vol OHGW's, maar dat is eigen aan forums in het algemeen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
knessel zei:
knessel zei:

ik heb mijn zonneboiler gedurende 7694 uur gebruikt, volgens het display op de zonneboiler heeft dit 13.521 kWh aan warmte opgeleverd op een periode van 7 jaar.

Dit komt overeen met een warmteproductie van 1931 kWh per jaar, wat overeenkomt met ca 200l stookolie of 200 m³ gas.  Besparing is dus een 150 EUR per jaar.....

De zonneboiler heeft me dus tot nu toe 7x 150 EUR = 1050 EUR opgeleverd op die zeven jaar.

Kan je ook zeggen hoeveel de ZB verbruikt heeft in die 7 jaar, want anders is daar geen enkel zinnig antwoord uit te distilleren.

Je zegt nu enkel iets over hoeveel warmte de ZB geproduceerd heeft, maar niets over hoeveel elektriciteit daarvoor gebruikt is. Zo kan je natuurlijk geen besparing (of verlies) berekenen...

Je hebt het equivalent van 100 tot 140 eur gas geproduceerd, maar hoeveel heb je daarvoor betaald?

En stroom uit PV is ook niet gratis hé.
BVB: 5000 kWh per jaar produceren op 20j kost 6000€ (installatie) + 20*400€ (prosumententaks op omvormer 4kVA) = 14000 eur, ofwel  700 eur/j ofwel 14 ct per kWh (dat is iets meer dan de helft van gewoon kopen). Op voorwaarde dat de omvormer 20j meegaat, anders mag je nog 1000 eur extra bijrekenen (15ct/kWh). Er is nog wat correctie voor indexering, en op 20j is dat niet weinig, maar je snapt het plaatje wel.
Elektriciteit is niet gratis. Ook die uit de zon niet.

bramvdb

Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Waarderingsscore
9
Punten
18
Mannekes, mannekes...

De tvt van mijn boiler doet er niet toe voor ik, ik bekijk dit gewoon als een manier om warm water te hebben en minder gas te verbruiken. Ik weet ook wel tegen dat hij terug verdiend is, dat er ergens wel terug iets kapot zal gaan. Los daarvan heb ik ook last van mijn principes... Zo kon ik geen pv panelen leggen op mijn vorige woning omdat ze niet energiezuinig genoeg was volgens ik, huidige woning wel, => byebye GSC.

Ik geef dit ook mee aan mijn kinderen, moest iedereen proberen om een beetje fossiele brandstoffen te besparen, het zou waarschijnlijk niet slecht zijn...

Zo probeer ik ook mijn gras minder af te rijden want hommels (of familie ervan) zitten graag in de klaver, zaai ik veldbloemen, recycleer ik zoveel mogelijk, ga ik niet op reis met het vliegtuig...

Fijn weekend! 

En laat het vooral niet aan jullie hart komen!

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
123
Punten
63
knessel zei:
knessel zei:

ik vul nog even aan:de installatie heeft een uurverbruik van 48 Watt om de pomp te laten draaien.  7694 uur x 48W = 369 kWh op zeven jaar, of 52,7 kWh/jaar.  Aan een prijs van 30ct/kWh kost het verbruik 16 EUR per jaar.  Met die 16 EUR aan elektriciteit kan ik dus 1931 kWh aan warmte genereren.  Dit komt overeen met een 150 EUR per jaar als ik warm water zou produceren met een mazout- of gasketel.

Als je dan rekent aan een installatieprijs van 2.000 EUR na premies etc, heb je een terugverdientijd van 2.000 / 150 = 13,3 jaar.   Ik mijn ogen is een zonneboiler dan ook een groene gedachte, en geen renderende investering.  

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
Jamaar ja, je vergeet wel de verwarmingsspiraal van 2000W die er in zit om bij te warmen wanneer er niet veel zon is...

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
123
Punten
63
D I Y zei:
Jamaar ja, je vergeet wel de verwarmingsspiraal van 2000W die er in zit om bij te warmen wanneer er niet veel zon is...

ik schrijf toch nergens dat ik mijn jaarbehoefte aan warm water volledig invul met mijn zonneboiler ??? 

By the way, een jaar duurt 8760 uur, en mijn boiler heeft op zeven jaar in totaal 7694h gedraaid.  In deze periode heeft me dit 13.521 kWh aan warmte opgeleverd.   Zonder zonneboiler had ik ca 150 EUR per jaar meer nodig om mijn jaarbehoefte warmwater in te vullen.  Je moet het ook willen lezen hé.....

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
462
Punten
83
Wat ik aanraad in dat soort twijfelgevallen is: wachtbuizen voorzien, eventueel zelfs al een dakdoorvoer, zodat installatie later makkelijk is. "De regering" is hier al eens vernoemd, en die ***** kunnen inderdaad beslissen dat ze gas willen afraden en het dus schreeuwend duur maken. Kijk maar naar de diesel, die productiekost is heus nog altijd dezelfde dan een paar jaar geleden (in verhouding met benzine) - maar ze willen er van af, dus: duurder maken.

Kijk ook naar de zonnepanelen: een paar jaar geleden profiteerden installateurs van de belachelijk hoge subsidies (merci Freyake) om de prijzen ook hoog te houden, nu de subsidies weggevallen zijn gaan die prijzen sterk omlaag.

Wat warmtepomp betreft: dat zou ik steeds in combinatie met zonnepanelen doen. Opnieuw: ik vrees dat elektriciteit ook weer eens een melkkoe zou kunnen worden als ze de begroting niet rond krijgen om hun nieuwe straaljagers te kopen. Er wordt gewoon gewacht tot er voldoende mensen een zware aansluiting hebben om een capaciteitstarief in te voeren (helaas los je dat niet zomaar op met zonnepanelen), en daarna zullen ze de prijs van een kWh'tje wel weer de hoogte in jagen als ze de kerncentrales sluiten en dan bij de vrienden van EDF zo ongeveer 90% kernenergie gaan binnentrekken. Of nee, EDF zal wel zeggen dat "al" die zonnepanelen en windturbines in Frankrijk er speciaal voor België draaien, maar dat dat wel ietskes meer kost.

En nu kan je wel zeggen dat gas en elektriciteit niet (meer) door de overheid verkocht worden, daar zitten toch voldoende "regulatoren" en fiscale structuren in (om maar te zwijgen van mee-eters in bestuurraden) om de overheid controle te geven over de prijzen en de daarop geheven belastingen.

Kortom: als je niet overtuigd bent van de terugverdientijd, leg dan toch al wachtbuizen klaar. Kost je een paar euro aan alupex en wat werk, maar je moet later niet meer gaan kappen of breken.

Lid geworden
15 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat met een ZB die samenwerkt met een warmwater boiler op elektriciteit?
Verbruik elektriciteit deels gecompenceerd door plaatsing van PVs.

Verwarming/ventilatie via warmeluchtverwarming op gas.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
boenki zei:
Verbruik elektriciteit deels gecompenceerd door plaatsing van PVs.

Wat bedoel je nu precies?

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
300
Punten
83
boenki zei:
Verbruik elektriciteit deels gecompenseerd door plaatsing van PVs.

Klinkt als een zware investering en een zeer complexe installatie.

Lid geworden
15 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als verwarming zou ik kiezen voor warme lucht: dit systeem laat toe om de afzuiging van binnenlucht (via warmtewisselaar) te recuperen in de verwarming.

Echter is het niet mogelijk om dit systeen te gebruiken voor warmwater.
Hiervoor zou ik dan kiezen voor een warmaterboiler op elektriciteit. Elektriciteit wordt deels aangeleverd door de zonnepanelen.
Het plaatsen van een zonneboiler zou het elektriciteitsverbruik kunnen temperen.

Complex? Voor luchtverwarming moet je idd de kanalen kwijt raken in de bouw, maar voor de rest niet moeilijker als een ander systeem lijkt me.

Mij lijkt de luchtverwarming wel wat voordelen op te leveren: enkel gas verbruik wanneer warmte nodig is, ventilatiesysteem is geïntegreerd en levert een gesloten/efficiënter systeem, mogelijkheid tot integratie van koeling en mogelijkheid tot filteren van lucht (huisstofmijt, pollen).

Qua investering is het misschien meer, maar comfort en efficientie zijn misschien een iets zwaardere investering waard.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
Comfort?, je loopt nog wel op een koude vloer.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
teaser zei:
boenki zei:
Verbruik elektriciteit deels gecompenseerd door plaatsing van PVs.

Klinkt als een zware investering en een zeer complexe installatie.

valt goed mee, een WP-boiler met 2e circuit, standaard bij die van ons, een paneel en een pompje en paar meter leiding.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
luchtverwarming in een woning met ZB (= een heel goed geïsoleerde nieuwbouw ?)

is voor mij NOT DONE, enkel vloerverwarming op lage temp

of anders NOG MEER isoleren en geen CV-ketel

als je toch CV-ketel (en gas) neemt dat zeker ook GEEN elektrische boiler

dus ik deel mening van Janus

Tommie1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
165
Punten
63
leiepisser zei:
bramvdb schreef:

Dus om te antwoorden op je vraag, nog een kleine drie jaar en hij is terug verdiend.

Dat is veel sneller dan mijn TV, koffiemachien en mondeo.

Hoe doe je dat, een "koffiemachien" terugverdienen?

Simpel, zonder koffie ben ik een chagrijn, en dan zou mijn madam weglopen. 

Dan moet ik alimentatie, een advokaat, notaris en bemiddelaar betalen. In die zin is een koffiemachien mij minstens 30.000€ waard op een termijn van 5 jaar. (nog dik onderschat)

Lid geworden
15 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vloerverwarming... ik weet het niet, ik krijg daar 'ambetante' voeten van.
Hiervoor kan een zonneboiler wel wat toegevoegde waarde hebben natuurlijk.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
557
Punten
113
Vloerverwarming... ik weet het niet, ik krijg daar 'ambetante' voeten van.

Dat kwam vroeger voor toen de temperaturen nog veel te hoog stonden.

Moderne installaties staan zo laag dat je daar geen last meer van hebt.

Bovenaan