• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonder partner bouwen

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan mij vinden in veel van bovenstaande opmerkingen.



Mentaal moet je sterk staan, altijd zelf beslissingen nemen (moderne bouw en ouders zijn niet echt meer mee), alleen in de bouw bezig zijn (gelukkig wat vrienden die soms komen helpen). Hopen dat je ooit nog iemand tegenkomt die in die grote bouw met je wilt samenwonen, ofwel het zien als een goede investering.



Financieel is het een zware dobber. Zeker als je geen tijd hebt om zelf veel te doen en geen familie hebt die gratis wilt komen helpen. Financieel was het in mijn situatie onmogelijk zonder aanzienlijke financiële steun van mijn ouders. Je moet door de financiële situatie veel dingen laten vallen en dat is minder vanzelfsprekend als vrijgezel.



Grote voordeel is dat je je eigen keuzes kan maken, zeker als je al iets moderner wilt neerzetten.
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb 7 jaar geleden alleen (met financiële hulp van ouders) een appartementje gekocht waar hier en daar ook wat gerenoveerd is. Bij mij viel het altijd alleen moeten beslissingen nemen me op den duur ook het zwaarste. Je kan dan inderdaad wel altijd je eigen "zinneke" doen, maar toch...

Ondertussen ben ik getrouwd en zijn we met een nieuwbouw bezig en ik vind dit toch wel véél leuker. Ik moet wel toegeven dat mijn man en ik over de gehele lijn wel nogal dezelfde smaak hebben maar hier en daar zien we dan toch wel net iets anders liever dan hetgeen de andere had gekozen maar tot nu toe hebben we altijd al wel de compromissen gesloten waar we ons allebei in kunnen vinden. Moesten onze stijlen nu mijlenver uit elkaar liggen (vb. modern tgo fermette of cottage) zou het wel moeilijk worden. En financieel kan je ook wat verder springen natuurlijk.



Vanessa
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet zeggen, ik zou het niet meer opnieuw doen... alleen beginnen met bouw van huis, appartement misschien nog wel. Ik ben zelf met ex aan bouwavontuur begonnen en nu sta ik er al tijdje alleen voor. Heb dus beiden mogen ondervinden en kan je vertellen, geef mij maar de eerste keuze!!



Buiten de financiële druk mag ook de mentale druk niet onderschat worden. Ook alleen vloeren, keuken, badkamer gaan kiezen, aannemer kiezen. Niet evident.

Oke je kan je zin doen, dat is een feit maar met twee sta je gewoon sterker en is véééél leuker. Als je alleen bent, sta je soms niet stil bij bepaalde zaken. Met twee kan je elkaar er doen aan herinneren, van 'dat moeten we ook nog vragen!' :lol:



Aannemers, zowel de goeie als de slechte, zijn vrij eigenzinnige mensen.

Met twee sta je gewoon sterker in bepaalde situaties.
 
Lid geworden
19 jun 2007
Berichten
163
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook alleen aan het bouwen. Ik heb SOD formule gekozen, omdat ik op niemand kan terugvallen met kennis in de bouw (mijn ouders zijn ook complete leken), en ook vanwege het financiële aspect.

Mijn totaalbudget ligt nu eenmaal wat lager dan bij een koppel, en ik wilde zeker niet voor verrassingen komen te staan.



Ik heb zo wel het gevoel dat ge als alleenstaande voor alles uit de boot valt. Verzekering gewaarborgd wonen bijvoorbeeld (dat is een verzekering tegen inkomensverlies), daarvoor verdiende ik teveel. Ik vraag mij af hoeveel alleenstaande bouwers in aanmerking komen voor de verzekering gewaarborgd wonen. En toch is het probleem voor een alleenstaande nog groter als hij zijn job verliest dan bij een koppel.
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
Huisje tuintje wrote:
Bij mij is het vooral dat alleen beslissen. Laminaat leggen en parket lijken me nog haalbaar. Verder doe ik niet veel zelf, zie ik niet zitten met mijn job die soms zwaar is. De keuken zal er voorlopig nog niet instaan, daarvoor moet ik nog bijsparen.

Het risico vind ik soms ook wel minder, want je leent toch alleen, en je kan nooit inschatten wat er allemaal nog zal gebeuren. Maar da's voor gezinnen natuurlijk ook zo, zij kunnen zelfs nog scheiden enzo, en in onze situatie kan het er alleen maar op beter worden als je het zo bekijkt.



Ik vind het allemaal alleen moeten beslissen inderdaad mentaal soms zwaar. Mijn ouders ondersteunen op dat vlak wel, maar mijn visie en die van hen liggen vaak ver uit elkaar, ook al wil ik hun raad niet onmiddellijk negeren. Toch maakt dat het soms misschien nog zwaarder, al zal mijn mening door het innemen van hun standpunt soms wel verfijnder zijn, maar het geeft wel heel veel druk!



Al heb ik op dit moment zeker nog geen spijt. Hopelijk komt dat ook niet.



Fijn dat er al zoveel reacties komen :)





Deze post had van mij kunnen zijn!



In mijn geval moet ik toch opmerken dat je inderdaad als alleenstaande

minder kan lenen, maar dat wordt gecompenseerd door de grotere

inbreng van (gespaarde) cash (dit kan bijna niet anders want een bank

gaat u nooit hetzelfde bedrag toekennen als voor 2 verdieners)



De definitieve keuken is voor mij ook uitgesteld voor onbeperkte tijd

(wegens budget maar dat is ook het geval voor veel koppels)



Wat beslissen/kiezen betreft ga ik meestal voor

neutraal/eigentijds/modern met oog op een toekomstige vriendin/partner.





ps. bouw is +240m2 op 10 are
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik zie persoonlijk het feit dat je alleen beslissingen moet nemen niet als een nadeel.



Je vraagt de mening van je ouders, aannemers, forum,... Je neemt een beslissing en klaar.



Ik heb een heel lijstje met dingen waarvan ik zeg dat zou ik de volgende keer anders doen maar dat weet je toch van te voren als het je eerste keer is?



Als je alleen een beslissing neemt dan kan je enkel kwaad zijn op jezelf en jezelf voornemen om zoiets niet meer te doen, dat zie ik dan weer als een voordeel.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alez, we gaan hier zo stilaan een zelfhulpgroep voor alleenbouwers kunnen oprichten.

"Goeiemiddag, mijn naam is Hilde en ik ben alleen aan het bouwen..." :wink:





De baksteen in mijn maag woog vorig jaar ook bij mij zo zwaar door dat ik me er, bij gebrek aan partner, ook alleen heb aan gewaagd. Nu dus zo'n 5 maand bezig, en de ramen worden op dit eigenste moment geplaatst. Tot dusver loopt het dus redelijk goed....



Iedereen heeft blijkbaar zowat dezelfde "problemen". Ikzelf heb het ook erg moeilijk met het alleen beslissen. OK, je kan je eigen goesting doen, maar er is ook niemand als "klankbord", niemand die je tegenspreekt of op andere gedachten brengt, ook niemand die je aanmoedigt...



Soms vrees ik ook dat verkopers je er gemakkelijker inluizen, vooral dan als vrouw alleen... ik heb soms echt de indruk dat bepaalde verkopers daar misbruik proberen van te maken. Gelukkig is er bouwinfo, en heb ik al heel wat van jullie opgestoken, zodat dat risico steeds kleiner wordt...



Financieel heb ik soms ook mijn twijfels. Stel dat ik zonder inkomen val? Ik kan niet een paar maanden rekenen op het inkomen van mijn partner om even in te springen voor de lening....



Maar al bij al is het een ervaring uit de duizend, en ben ik blij dat ik ermee gestart ben... Wat er ook gebeurt, dit pakken ze me niooit meer af!



Groetjes,

Hilde
 
Lid geworden
23 mrt 2006
Berichten
604
Waarderingsscore
1
Punten
0
Haha, ik ben Gunther en ook alleen.



Mijn madame wilde graag een mooie gerestaureerde boerderij en tegelijkertijd veel op reis gaan maar vond het vreemd dat ik daar keihard voor moest werken.



Vandaar dat ze er met haar collega vandoor ging, een 9 to 5 snulleke dat nog eens een pak ouder was ook :oops: .



Maar geen probleem zalle, die mooie boerderij is nu van mij alleen.



Bij deze mogen leuke vrijgezelle dames zich melden :lol: .
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook alleen bezig, sinds 8 maand al. Heb wel redelijk wat hulp van familie en vrienden, maar dit gaat niet altijd op hé. De avonden en weekends gaan eraan voor de moeite, vooral omdat ik bijna alles zelf aan het doen ben, ben nu bezig aan buitendeuren te maken met vader, bvb... Op die manier gaat het ook niet snel vooruit, en zal ik ook wel aan 3 jaar geraken.



Financieel is het misschien wat moeilijker alleen, maar heb nog wat steun gekregen van thuis, en zo komen we er wel hoop ik :D Petje af voor degene die het zonder steun moeten doen hoor...



En keuzes maken gaat op deze manier sneller in mijn ogen :)
 

tvd

Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
66
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik bouw met partner, maar op hulp van schoonfamilie moet ik ook niet rekenen!
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zal hier eens nieuw leven in blazen se! Ik ga ook alleen bouwen en ik heb er echt zin in! Vermits ik al langere tijd alleen leef en alleen beslissingen neem, zie ik daar geen probleem in. Mijn ouders en de rest van onze kleine familie, mogen de bouw zien als hij af is, anders bemoeien ze zich te veel.

Ze verklaren mij voor gek dat ik dit wil doen, maar ze verklaarden mij vroeger ook al gek bij alle dingen die ik deed, dus dat ben ik gewend. :wink:
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Als je van aanpakken weet mag dat geen probleem zijn Arana! En zo klink je wel. Dus succes ermee!
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Arana? Alleen? Gans bouwinfo bouwt mee met jou! Wat kan er mis gaan? Niks zeker hé :D :lol:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
501
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben begonnen in 2006 met de bouw samen met mijn toenmalige betere helft. begin 2007 was het alleen de deze nog, maar ben maar doorgegaan. natuurlijk wat minder opties door afbetalen lening die op twee inkomens berekend was, maar mits wat aanpassen gaat ook dat wel. sedert december 2008 woon ik in mijn stekje. stekje is nog niet volledig af maar wel volledig bewoonbaar. nu op mijn eigen bezig aan de afwerking (maar das eigenlijk volledig esthetisch en als vent heb ik daar niet echt veel last van). Moet zeggen eens de deadlines wegvallen is het wel tof.



enige wat ik irritant vind/vond is dat de staat met zoveel gaat lopen als ge alleen verder gaat.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben er sinds november ingetrokken - en heb het me nog geen minuut beklaagd. Eindelijk een eigen stekje !

Benedenverdieping is bewoonbaar (nog de verfwerken en op termijn een glazen schuifdeur, maar ne mens overleeft dat zonder ook zenne) en vermits ik bewust gekozen had voor één slpkamer/bureau en badkamer beneden zit ik dus voorlopig goed.

Den boven is een ander paar mouwen : die is momenteel zelfs afgesloten.. 't is de bedoeling dat daar nog 3 slaapkamers en een badkamer worden afgewerkt (momenteel enkel chape en blote isolatie) maar 'k ben momenteel precies nie meer gemotiveerd? 'k denk dat ik hiervoor echt een doel zal nodig hebben om dat af te werken...)

Hilde
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
MR wrote:
Veel minder tijd kwijt met discussiëren over wat je graag wilt en graag ziet :)



Ik prijs mezelf echt gelukkig dat mijn partner en ik samen dezelfde keuzes hebben, er is hier maar 1 punt geweest waar we niet in overeenstemden: hij ziet niet graag milkakoepurper. :lol:
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
LS225 wrote:
Den boven is een ander paar mouwen : die is momenteel zelfs afgesloten.. 't is de bedoeling dat daar nog 3 slaapkamers en een badkamer worden afgewerkt (momenteel enkel chape en blote isolatie) maar 'k ben momenteel precies nie meer gemotiveerd? 'k denk dat ik hiervoor echt een doel zal nodig hebben om dat af te werken...)

Hilde

Als je die niet ndig hebt, moet die toch niet direct af.
 

stirreke

Lid
Lid geworden
20 nov 2007
Berichten
497
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hier nog eentje die zich er alleen aan zet :wink:
 
Lid geworden
11 apr 2006
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier nog iemand. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een volledige verbouwing. Toen ik er aan begon kende ik niets van bouwen maar ik heb op korte tijd ongelooflijk veel bijgeleerd. Ik vond het vooral financieel moeilijk om er alleen aan te beginnen. Maar na alles meerdere malen uit te rekenen, was het ofwel 3 jaar doorzetten ofwel er nooit aan beginnen. Dus heb ik 3 jaar op mijn tanden moeten bijten met af en toe serieuse zorgen en heel veel “oh nee !!”-gedachten. Zelfs op dit moment, nu het financieel stukken beter gaat, reken ik nog altijd alles uit en sta ik soms nog te twijfelen of ik wel spa bruis zou kopen terwijl ik evengoed water uit de kraan kan drinken. Maar ik heb ook vaak genoten van het bouwen en ik ben heel trots op wat ik allemaal zelf gedaan heb : afbraak, electriciteit, chauffage en water en dit zonder hulp van mijn ouders. Mentaal hebben ze me wel altijd gesteund. Maar toch ben ik echt content dat die periode door is en eerlijk gezegd heb ik er geen zin meer in om er nog eens aan te beginnen. Met een partner wel denk ik. Zo ben ik tijdens de verbouwingen iemand tegengekomen waar ik nog steeds een gelukkig relatie mee heb. Af en toe spreekt hij wel om samen een huis te kopen of te bouwen maar dan zou ik mijn huisje moeten verkopen (verhuizen naar andere streek) en dat zie ik totaal niet zitten want ik heb er letterlijk bloed, zweet en tranen in gestoken.
 

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Berichten
1.120
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier nog iemand die er alleen aan bouw begint.



Het verbaast me dat er toch nog zoveel zoals zich in dezelfde situatie bevinden. Ik erger me enorm aan threadtitels als "waar zijn jullie mee bezig" of als mensen me vragen "waar gaan jullie bouwen?" en ik voor de zoveelste keer antwoord IK ga ...



Voordelen:

+ het is volledig je zin. Je moet geen rekening houden met een andere mening.

+ (woon)zekerheid.

nadelen:

- financieel zware dobber.

- je moet alles zelf en alleen opvolgen. En dat is niet altijd even goed combineerbaar met een full time baan.

- zoals ik hier reeds gelezen heb. Je, enfin, ik heb niemand waarmee ik ideeën kan brainstormen en bouwideeën kan afwegen op hun kwaliteit en haalbaarheid. En stuk vang ik dit op met bouwfora en dergelijke maar ik ervaar het toch als een gemis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan