• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zonder partner bouwen

Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier ook



ervaring : je staat er heel dikwijls of altijd alleen voor .

op hulp van schoonfamilie :? moet ik nie rekenen ..

terwijl ze op een andere elke dag gaan helpen ...

tja ik doe nog altijd MIJN goesting
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Veel minder tijd kwijt met discussiëren over wat je graag wilt en graag ziet :)



Als je terwijl je aan het ver- of bouwen iemand leert kennen dan wordt het wel een tikkeltje moeilijker want je gaat er echt helemaal in op.

Maar dat is volgens mij zeker geen reden om het niet te doen. Ik ben in zo'n situatie en met wederzijds begrip lukt het wel.



Als je een gemiddeld loon hebt en je hebt iets voor ogen waar je alleen of met z'n tweeën kan wonen in een niet te dure streek dan is het volgens mij ook zeker financieel te doen. Je hebt dan toch voor een bepaalde periode minder tijd om aan andere dingen geld uit te geven :)



Als je behoeften veranderen kan je het altijd weer verkopen. Kleine woningen worden meestal relatief duur verkocht en in de moderne tijdsgeest is er ook vraag naar.
 

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
2.387
Waarderingsscore
1
Punten
38
alleen aan het verbouwen, en zo kan je idd doen wat je wil.

Heeft voor- en nadelen hé
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook nog iemand die het alleen doet maar wel met de hulp van pa hoor! :wink:
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik hou ook wel van de vrijheid, altijd kunnen doen wat je zelf praktisch vindt of mooi vindt, nooit iemand die je geniaal plan afkraakt en zegt dat het niet door kan gaan :)



Maar soms heb je dat wel nodig, iemand die zegt dat het zo toch niet zo goed is. Nu moet ik alles alleen beslissen, alles alleen uitzoeken, overal zelf de knoop doorhakken.



Maar ik klaag niet hoor!

Al zou erin wonen met 2 misschien dan ook weer leuker zijn, maar daartegen kan alles weer helemaal anders zijn ;-)
 
Lid geworden
13 apr 2006
Berichten
318
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik bouw niet alléén maar zal wel alléén een huis kopen.

Heeft zo zijn voor en nadelen,zoals hier eerder gezegd je doet je eigen goesting maar het zijn toch zware beslissingen die toch moeilijk zijn.



Heb het persoonlijk toch moeilijk mee. :?
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
En altijd een groter risico... hoe gaan jullie daarmee om, want je leent toch hé?

Zijnjullie leningen dan zoals die van vrienden, of leen je als vrijgezel meer/ minder?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik bouw ook alleen. Start eerste helft dit jaar. Bouwaanvraag is reeds binnen.

Voordeel zoals hierboven geschreven dat je je eigen gedacht kan doen. Maar soms heb je toch de behoefte om eens van iemand anders zijn mening te horen. Het zijn soms zware beslissingen die je moet nemen.

Een ander nadeel is natuurlijk dat je beschikbaar budget minder is als je alleen bent = in mijn geval veel meer zelf doen.
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
ZElf doen, is voor mannen misschien gemakkelijker dan voor vrouwen... gaan mannen er dan sneller alleen voor?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
0
Huisje tuintje wrote:
ZElf doen, is voor mannen misschien gemakkelijker dan voor vrouwen... gaan mannen er dan sneller alleen voor?



Is waar maar ik moet ook oppassen met zwaar werk. Daarom vooraf en met architect goed bekijken wat je zelf kan doen en waar uurloon kan gespaard worden. Ander voordeel is bvb bouwen in houtskelet. Geen kap en breekwerk.
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik beslissingen moet nemen vraag ik meestal mijn ouders hun gedacht . En ja het budget is veel minder , ik doe veel zelf en duurt het langer en kan ik onder tussen nog wa bij (uit)sparen
 
Lid geworden
13 feb 2007
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook alles alleen gedaan. Letterlijk en figuurlijk ne "zelfbouwer"



Momenteel ben ik aan de afwerking bezig. In maart ga ik m'n derde jaar in.



Ik denk niet dat ik er nog eens alleen aan zou beginnen.
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mirage wrote:
Ik heb ook alles alleen gedaan. Letterlijk en figuurlijk ne "zelfbouwer"



Momenteel ben ik aan de afwerking bezig. In maart ga ik m'n derde jaar in.



Ik denk niet dat ik er nog eens alleen aan zou beginnen.



Meen je dat?

En waarom dan net?
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben nu mijn derde jaar bezig .... aan bouw

elk weekend en elke verlof bezig .... :(

geen vrije tijd enz....

vrij zwaar en mentaal moeilijk
 
Lid geworden
13 feb 2007
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
In 2005 ben ik enthousiast aan een nieuwbouw begonnen.



Zoals er al aangehaald is, is het budget minder. Bij aanvang dacht ik ook van ondertussen wat bij te sparen.

Met de verschillende prijsstijgingen van de afgelopen 3 jaar en wat kleine veranderingen hier en daar, noem het gerust wat meer luxe, is van bijsparen niets in huis gekomen.



Zelf werk ik in dagdienst, wat wil zeggen dat ik voor en na mijn werk, zaterdag en zondag op de bouw te vinden ben. Mijn leven heeft de laatste 3 jaar "on Hold" gestaan. Vrienden zie je alsmaar minder, wat het zwaarder maakt als je er alleen voor staat.

Voor de bouw had ik me voorgenomen dat het niet zou gebeuren. Ik zou tijd maken voor mijn vrienden. In de praktijk was het niet zo. Deadlines,

Te moe op nog op stap te gaan.



Zaken die je nog moet regelen of bestellen, keuzes maken van verschillende materialen. Een partner zou dit werk wat lichter gemaakt hebben. Een 2de mening is soms niet slecht



Kwa keuzes stond ik er alleen voor. Ik heb eigentijds gebouwd. Snel was ik er achter dat de smaak van m'n ouders niet echt strookte met hetgeen ik wilde.



Ik heb de grootste bewondering voor elkeen die alleen bouwt. Naast fysiek is het mentaal ook niet te onderschatten. Dit wordt wel eens vergeten in het aanvangs enthousiasme en droom van een eigen huisje.



Ondertussen ben ik er er bijna, maar ik durf eerlijk toe te geven, dat het een pak zwaarder is geweest dan ik vooraf had kunnen voorzien. Vooral het mentale van elk weekend alleen te moeten klussen is niet te onderschatten.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Ook ik ben alleen bezig, al sinds najaar 2004. 'k Doe veel zelf en 'k neem er mijn tijd voor. 'k Moet niet huren dus dat scheelt.



Voordelen:
  • 't zal volgens mijn goesting zijn[/*:m:22k7h43u]
  • geen eindeloze discussies[/*:m:22k7h43u]
  • ...[/*:m:22k7h43u]
Nadelen:
  • ge moet alle beslissingen alleen nemen[/*:m:22k7h43u]
  • ...[/*:m:22k7h43u]
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij is het vooral dat alleen beslissen. Laminaat leggen en parket lijken me nog haalbaar. Verder doe ik niet veel zelf, zie ik niet zitten met mijn job die soms zwaar is. De keuken zal er voorlopig nog niet instaan, daarvoor moet ik nog bijsparen.

Het risico vind ik soms ook wel minder, want je leent toch alleen, en je kan nooit inschatten wat er allemaal nog zal gebeuren. Maar da's voor gezinnen natuurlijk ook zo, zij kunnen zelfs nog scheiden enzo, en in onze situatie kan het er alleen maar op beter worden als je het zo bekijkt.



Ik vind het allemaal alleen moeten beslissen inderdaad mentaal soms zwaar. Mijn ouders ondersteunen op dat vlak wel, maar mijn visie en die van hen liggen vaak ver uit elkaar, ook al wil ik hun raad niet onmiddellijk negeren. Toch maakt dat het soms misschien nog zwaarder, al zal mijn mening door het innemen van hun standpunt soms wel verfijnder zijn, maar het geeft wel heel veel druk!



Al heb ik op dit moment zeker nog geen spijt. Hopelijk komt dat ook niet.



Fijn dat er al zoveel reacties komen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan